coax als interlink?

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

MarcelvdG

Re: coax als interlink?

Berichtdoor MarcelvdG » wo 19 apr 2017, 22:43

Als je een voorversterker met wat hoge uitgangsimpedantie en een lange kabel naar je eindversterker hebt, of helemaal geen voorversterker maar alleen een potmeter die op enige afstand van je eindversterker staat, kan de kabelcapaciteit best enig verlies aan hoog geven, hoor. Daar is niets esoterisch aan, gewoon een kwestie van een eerste-orde RC-filter met de kabel als C. Als de uitgangsimpedantie van de voorversterker laag is, maar de stroom die die kan leveren ook, kun je er slewing van krijgen, of subslewing TIM. Daar is ook niets esoterisch aan.

Een coaxkabel met een lage kabelcapaciteit per lengte-eenheid (dus lage 1/(Z0 v)) is dan een stuk beter dan een ranzig PVC-kabeltje van 280 pF/m. Er bestaan ook dunne, soepele 75 ohm-coaxkabeltjes, daarmee heb je geen enkel probleem met stugheid van de kabel.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 19 apr 2017, 22:55

FF uitrekenen dan: Van een 75 ohm coax is de capaciteit ongeveer 50 pF/m. Laten we een metertje nemen. Dat hangen we aan de loper van een potmeter van 50K. In het ongunstigste geval een bronweerstand van 12,5 kohm. -3dB punt wordt dan 1/(2 x pi x 50 pF x 12,5K) = 250 kHz, I.d.d. wat verlies op de hoge frequenties daarboven, maar mijn oren gaan toch niet zo ver. Daar ga ik denk ik weinig van merken. Je moet er dan toch wel een metertje of 20 aan gaan hangen wil je het gaan merken.
Peter de Jong

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » do 20 apr 2017, 6:17

Dat is precies wat ik bedoel; met die potmeter van 50 kohm en een PVC-kabeltje van 280 pF/m zit je met 2,5 meter al op een -3 dB-punt onder de 20 kHz, een -1 dB-punt onder de 10 kHz en een -0,25 dB-punt onder de 5 kHz.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 20 apr 2017, 7:48

Er vanuitgaande dat je dat hoort, wat ik al sterk betwijfel, wie gebruikt er nou een kabel van 2,5 meter :think:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 20 apr 2017, 8:11

Bij gebalanceerde connecties ben je gelijk van de kabelinvloed af.
Fusion Filterdesign

hannesie

Berichtdoor hannesie » do 20 apr 2017, 10:04

Barry2001 schreef:Er vanuitgaande dat je dat hoort, wat ik al sterk betwijfel, wie gebruikt er nou een kabel van 2,5 meter :think:

Ikke, :hide:
Hans

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 20 apr 2017, 10:20

hannesie schreef:
Barry2001 schreef:Er vanuitgaande dat je dat hoort, wat ik al sterk betwijfel, wie gebruikt er nou een kabel van 2,5 meter :think:

Ikke, :hide:

Klopt, maar geen potmeter van 50K! (Wat trouwens vrij hoog is voor een passieve pre). Bij dit soort zaken is het wel van belang hoe het werkelijk zit en niet zomaar wat suggereren. Bij jou zit dat wel goed Hans met nette line drivers.

Overigens vroeg TS over CATV coax kabel en niet over een ranzig PVC-kabeltje van 280 pF/m. Zo kun je alles wel zwart kijken zeg.
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 20 apr 2017, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter de Jong

hannesie

Berichtdoor hannesie » do 20 apr 2017, 10:28

En gebalanceerd van vv naar eind trap, xlr is daar voor gemaakt toch?
En wat in een kast kan hoef ik ook niet te zien.

Mijn broer zei vorige week, verkoop die grote boxen maar, want daar komt heet geluid niet vandaan. :rofl:
En ging op zoek naar de andere boxjes.
Hans

Bert61

Berichtdoor Bert61 » do 20 apr 2017, 11:14

Net een 2.5 mm diode kabel , dat is het dunste dat ik kon vinden,
Diodekabel noemde we het vroeger , geen idee waar die naam vandaan komt , ?
200pf per meter!
Een stuk uit een goedkope scartkabel genipt is ietsjes dikker ca 3.5 mm is 170 pf per meter !
Dus de verschillen die werden voor gerekend met 280 pF zijn veel kleiner ietsje meer dan helft
shit draadje vergeten :oops:

floeper

Berichtdoor floeper » do 20 apr 2017, 21:04

Heb zelf laatst deze connectoren besteld. zeer degelijk gebouwd, of het verder allemaal hetzelfde materiaal is als de orginele WBT's :think: maar voor dit bedrag!

of anders deze grijpen goed vast op de kabel, waardoor ze een goede trekontlasting hebben. ook deze heb ik thuis is gebruik.

je moet alleen even geduld hebben ;)

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » do 20 apr 2017, 21:11

@Pjotr: ik was in de veronderstelling dat er een discussie was losgebarsten over de vraag of coaxkabel enig praktisch voordeel heeft vergeleken met goedkope afgeschermde kabel met PVC als dielektricum. Wat mij betreft heeft het inderdaad een voordeel: lagere capaciteit. Hoe belangrijk of onbelangrijk dat is, hangt helemaal van de situatie af.

@Bert61: die 280 pF/m is wat Tasker voor kabel type C118 opgeeft (gewone stereo ongebalanceerde audiokabel met PVC-dielektricum). Het kan best dat dat qua capaciteit een uitzonderlijk slechte kabel is. Ik viel in ieder geval zowat van mijn stoel toen ik die 280 pF/m voor het eerst las, maar het stond er toch echt.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » vr 21 apr 2017, 0:37

Ik twijfel niet aan het nut van een discussie als dit
Je grijzemassa moet weer werken, en leren wegen.

Ik denk dat de kwaliteit van Milspec coax beter is dan een stukje scartkabel.
En ik weet dat er ook dunner is dan RG59 RG175
67 pF per meter
Maar practisch vind ik RG175 niet binnen adertje is erg dun hoor
Minste foutje bij aan strippen is dat hij te kort is geworden.
Maar aks je let op welke Ctjes en Ertjes in je versterker stopt
Dan moet je de aansluitkabels ook niet vergeten.
shit draadje vergeten :oops:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 21 apr 2017, 11:25

Ik neem voor binnen bekabeling meestal RG179 maar er zijn zoveel soorten en je hebt gelijk Bert het is verdraaid lastig strippen en erg kwetsbaar. Beste gaat onder een loep met een heel scherp mesje. Ook de binnen isolatie is van PE. Dat is elektrisch kwalitatief vergelijkbaar met PP maar is een stuk zachter en smelt ook veel eerder. Lastig solderen, vooral de soldeerbout niet te heet zetten als die regelbaar is. Maar zo'n beetje alle 75 ohm coax, dun of dik, is wel ergens tussen de 50pF/m en 70pF/m. Dus low capacitance t.o.v. PVC ed. Lijkt mij bij buizen met hun hoge impedanties soms wel uit maken. Voor interlinks neem ik meestal 5mm dik 75ohm SATV kabel van de schotelboer.

Over SCART kabel. Ik heb gemerkt dat veel SCART helemaal geen 75 ohm coax is maar goedkope troep en soms niet eens ronde afgeschermde kabel. Over dat korte stukkie zien de meeste mensen dat toch niet aan het beeld. Dikke kwalitatief goede SCART die je bij de profiboer per meter koopt, bevat vaak geschuimd PE binnen isolatie. Is eigenlijk nog verliesarmer dan het massieve PE van RG179. Vergelijkbaar met SATV kabel.
Peter de Jong

Maikele

Berichtdoor Maikele » za 12 aug 2017, 7:51

Interessante discussie.
Mag ik een vraag stellen wat redelijk jn dezelfde lijn ligt?

Ik wil graag BNC connectoren gebruiken voor de koppeling aan de kant van m'n DAC. Reden is dat ik de verbinding veel beter vind dan RCA connectoren. Nu zie ik dat BNC connectoren een impedantie waarde hebben (50 of 75 ohm). Kan deze impedantie van invloed zijn op het geluidssignaal?
In wil geen discussie starten of aanwakkeren maar ben wel erg geïnteresseerd in jullie ervaringen.
Voor de duidelijkheid. De verbinding wil ik per kanaal als volgt single ended opbouwen: DAC analoog -> BNC connector -> onafgeschermde kabel -> RCA connector -> versterker
Set: Thorens TD-2001 met Micro-Benz ACE red, Raspberry pi, Unison Research Simply two, Sonus Faber Electa I
DIY project: Raspberry pi met Soekris dam1021 met gescheiden voeding.

Dynky

Berichtdoor Dynky » za 12 aug 2017, 8:07

heeft je DAC 2 analoge (L&R) uitgangen op BNC? ...dat lijkt me sterk
een ingang op BNC is mogelijk, maar analoge outputs op BNC ben ik nog nooit tegen gekomen :?

vwb je vraag; die impedantie wordt pas écht belangrijk bij langere lengtes (je gebruikte kabel heeft ook een eigen impedantiewaarde), maar voor normaal gebruik bij je thuis mag je er van uitgaan dat als het signaal aankomt het gewoon ok is, of dat nu met een kabel/stekker van 50 of 75 is maakt weinig uit voor de (al dan niet hoorbare) effecten op je weergave.

edit; typo
Laatst gewijzigd door Dynky op za 12 aug 2017, 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Maikele

Berichtdoor Maikele » za 12 aug 2017, 8:36

Dynky schreef:heeft je DAC 2 analoge (L&R) uitgangen op BNC? ...dat lijkt me sterk
een ingang op BNC is mogelijk, maar analoge outputs op BNC ben ik nog nooit tegen gekomen :?

vwb je vraag; die impedantie wordt pas écht belangrijk bij lagere lengtes (je gebruikte kabel heeft ook een eigen impedantiewaarde), maar voor normaal gebruik bij je thuis mag je er van uitgaan dat als het signaal aankomt het gewoon ok is, of dat nu met een kabel/stekker van 50 of 75 is maakt weinig uit voor de (al dan niet hoorbare) effecten op je weergave.

Dank je voor je reactie. Klopt, de DAC heeft 2 analoge single ended en 2 gebalanceerde/symmetrische uitgangen. De symetrische uitgangen gebruik ik niet want m'n versterker is single ended. De uitgangen zitten op de print. Nu vind ik het mechanische principe van RCA verre van ideaal. Ik gebruik nu eichmann bullet pluggen maar die zijn duur. Ik wil dus graag een mooie BNC connector gebruiken voor L en R achterop de behuizing en dan intern aansluiten op de DAC print.
Bedoel je dat impedantie belangrijk wordt bij langere lengtes (of lager als in korter)? Ik denk t eerste. De lengte zal ongeveer 30cm zijn verwacht ik. Is ok toch dan?
Als ik je goed begrijp zeg je dat de impedantie voor het frequentiebereik voor audio niet van toepassing is?

Anderen met dezelfde ervaring?
Set: Thorens TD-2001 met Micro-Benz ACE red, Raspberry pi, Unison Research Simply two, Sonus Faber Electa I

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 12 aug 2017, 10:00

Als je het mooi vindt gewoon doen Maikel. Let wel ff op dat BNC connectoren niet altijd even makkelijk te solderen zijn, sommige zijn bedoelt voor montage met een krimptang, voor andere moet je de kern op een bepaalde lengte strippen.

Die impedantie doet alleen wat bij hogere frequenties zoals je zelf al zegt, doet helemaal niets in het audiogebied.

Dynky

Berichtdoor Dynky » za 12 aug 2017, 10:23

edit; typo idd, bedoelde langere

Maikele

Berichtdoor Maikele » za 12 aug 2017, 10:44

Barry2001 schreef:Als je het mooi vindt gewoon doen Maikel. Let wel ff op dat BNC connectoren niet altijd even makkelijk te solderen zijn, sommige zijn bedoelt voor montage met een krimptang, voor andere moet je de kern op een bepaalde lengte strippen.

Die impedantie doet alleen wat bij hogere frequenties zoals je zelf al zegt, doet helemaal niets in het audiogebied.

Ik heb mooie gevonden die te solderen zijn, danknje voor de tips. Goed om te horen!!

Dynky schreef:edit; typo idd, bedoelde langere

Dacht ik al Dynky, dan snap ik je verhaal helemaal. Blij te horen! Dank je voor de extra bevestiging.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 12 aug 2017, 11:28

Voor audio is er niet echt voordeel van BNC boven goede Cinch, behalve dat er een vergrendeling op zit. En dat laatste is alleen belangrijk voor podiumgebruik. Als je BNC gebruikt, dan eigenlijk alleen de krimppluggen samen met goed passende coax en een degelijke krimptang. Die soldeer BNC zijn eigenlijk een ramp, ze zijn duur, zijn nog lastiger te monteren dan de krimp versie en ze raken vrij snel los. Vooral dat laatste is echt vervelend.

Verder is coax als kabel perfect voor interlinks. Tis goedkoop, erg verlies- en capaciteitesarm. En het schermt goed af. Enige is dat het vrij stug is. Ik gebruik eigenlijk niet anders dan de dunne 5mm SATV kabel van de schotelboer I.c.m. Neutrik cinch. Het ziet er alleen niet zo sexy uit. Daar kun wel wat aan doen door bij een outdoor of watersportwinkel wat van dat gekleurde polyamide koord te halen en als kous er overheen te trekken.
Peter de Jong

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » za 12 aug 2017, 13:21

We hebben de discussie over de karakteristieke impedantie van de kabel al eerder gehad, zie het begin van deze draad. Uit de karakteristieke impedantie en de voortplantingssnelheid samen kun je de capaciteit per lengte-eenheid uitrekenen. Die kan ook bij audiofrequenties van belang zijn als je een bron met ongebruikelijk hoge uitgangsimpedantie aan een relatief lange kabel hebt hangen, zoals bij een passieve voorverzwakker op flinke afstand van de eindversterker. In de meeste gevallen maakt het echter niets uit, hoogstwaarschijnlijk geldt dat ook voor de analoge uitgangen van jouw DAC. (Voor een SPDIF-verbinding is het een ander verhaal vanwege de veel hogere frequenties.)

Ik weet niet of 75 ohm-BNC-stekers goed op 50 ohm-chassisdelen passen en omgekeerd. In theorie zou een 50 ohm-steker een dikkere pen moeten hebben dan een 75 ohm-steker.

hannesie

Berichtdoor hannesie » za 12 aug 2017, 14:57

Ik heb het net even uit gezocht, tenminste dan wel een proefondervindelijk onderzoekje gedaan.
Ik heb hier een DAC met BNC ingang, en een 75 Ohm mooie kabel van een Zwitserse oorsprong.
Nu weet ik wel dat Gotham toch wel ergens anders ook voorkomt, maar dit zijn de kabelboertjes uit Zwitserland.
http://gothamcables.com/en/gothamcables ... unbalanced

De kabel die ik nog heb liggen in de 50 Ohm is dan van een(Token Ring) Netwerk , waar dan een terminator op zit op het einde.

De laatste heeft dan een aangekrompen stekker verbinding en gaat behoorlijk zwaar, maar toch wel net passend op de 75 Ohm BNC van de DAC
Hans

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 12 aug 2017, 15:25

Klopt, 75 ohm en 50 ohm BNC's zijn uitwisselbaar. Bij de 75 ohm is de isolatie van het contact van het vrouwtje wat dunner of ontbreekt geheel. Is volstrekt niet relevant bij audio, zowel laagfrequent als s/pdif. En ook in de videowereld kijkt men niet zo nauw. Daar is 75 ohm standaard maar zie je vrijwel uitsluitend 50 ohm BNC: Is robuuster en goedkoper. Overigens die 50 ohm netwerk kabel niet voor s/pdif gebruiken Hans. Het zal wel werken maar 75 ohm is wat daarvoor gespecificeerd is.
Peter de Jong

Maikele

Berichtdoor Maikele » za 12 aug 2017, 19:07

Pjotr schreef:Voor audio is er niet echt voordeel van BNC boven goede Cinch, behalve dat er een vergrendeling op zit. En dat laatste is alleen belangrijk voor podiumgebruik. Als je BNC gebruikt, dan eigenlijk alleen de krimppluggen samen met goed passende coax en een degelijke krimptang. Die soldeer BNC zijn eigenlijk een ramp, ze zijn duur, zijn nog lastiger te monteren dan de krimp versie en ze raken vrij snel los. Vooral dat laatste is echt vervelend.

Tja dat zijn ook wel weer erg goede contra's. Pffff lastig hoor. Een krimptang heb ik niet en ga ik er niet speciaal voor aanschaffen. Verder gebruik ik al geen coax dus met een krimpverbinding zit ik al buiten spec te werken. Dan blijft solderen over en je hebt daar een aantal goede punten. Verder is de soldeerverbinding verre van ideaal.

MarcelvdG schreef:We hebben de discussie over de karakteristieke impedantie van de kabel al eerder gehad, zie het begin van deze draad. Uit de karakteristieke impedantie en de voortplantingssnelheid samen kun je de capaciteit per lengte-eenheid uitrekenen. Die kan ook bij audiofrequenties van belang zijn als je een bron met ongebruikelijk hoge uitgangsimpedantie aan een relatief lange kabel hebt hangen, zoals bij een passieve voorverzwakker op flinke afstand van de eindversterker. In de meeste gevallen maakt het echter niets uit, hoogstwaarschijnlijk geldt dat ook voor de analoge uitgangen van jouw DAC. (Voor een SPDIF-verbinding is het een ander verhaal vanwege de veel hogere frequenties.)

Ik weet niet of 75 ohm-BNC-stekers goed op 50 ohm-chassisdelen passen en omgekeerd. In theorie zou een 50 ohm-steker een dikkere pen moeten hebben dan een 75 ohm-steker.

Check die had ik gelezen. Ik heb echter geen ongebruikelijk hoge uitgangsimpedantie. Gewoon de ingang van een geïntegreerde buizenversterker. Verder zal de kabellengte hooguit zo'n 30 a 50cm worden dus das ook niet zo spannend denk ik.

hannesie schreef:Ik heb het net even uit gezocht, tenminste dan wel een proefondervindelijk onderzoekje gedaan.
Ik heb hier een DAC met BNC ingang, en een 75 Ohm mooie kabel van een Zwitserse oorsprong.
Nu weet ik wel dat Gotham toch wel ergens anders ook voorkomt, maar dit zijn de kabelboertjes uit Zwitserland.
http://gothamcables.com/en/gothamcables ... unbalanced

De kabel die ik nog heb liggen in de 50 Ohm is dan van een(Token Ring) Netwerk , waar dan een terminator op zit op het einde.

De laatste heeft dan een aangekrompen stekker verbinding en gaat behoorlijk zwaar, maar toch wel net passend op de 75 Ohm BNC van de DAC

Super dat je dat even geprobeerd hebt.
Pjotr schreef:Klopt, 75 ohm en 50 ohm BNC's zijn uitwisselbaar. Bij de 75 ohm is de isolatie van het contact van het vrouwtje wat dunner of ontbreekt geheel. Is volstrekt niet relevant bij audio, zowel laagfrequent als s/pdif. En ook in de videowereld kijkt men niet zo nauw. Daar is 75 ohm standaard maar zie je vrijwel uitsluitend 50 ohm BNC: Is robuuster en goedkoper. Overigens die 50 ohm netwerk kabel niet voor s/pdif gebruiken Hans. Het zal wel werken maar 75 ohm is wat daarvoor gespecificeerd is.

Mocht ik besluiten om voor BNC te gaan dan is t goed te weten dat ze onderling uitwisselbaar zijn

Iedereen bedankt voor t meedenken. M'n keuze mogelijkheden zijn er na een middagje zoeken naar alle mogelijkheden niet makkelijker maar wel duidelijker op geworden. Eichmann bullets zijn duur. Een Taiwanese copy versie is ook nog steeds best kostbaar en niet zeker goed. Zit toch te denken om BNC connectoren te gebruiken, maar ben er nog niet helemaal uit welke, zoveel keus.
Ik wil eigenlijk graag een koperen (geen brass) geleider die verzilverd is en een ideaal contactoppervlak. Eigenlijk dus zoals de bullets van eichmann.

Even outside de box gedacht. Zou ik een 4-polige pinconnector kunnen gebruiken zoals deze? Of zitten de pinnen dan toch te dicht bij elkaar?
http://uk.farnell.com/hirose-hrs/hr10a- ... dp/1826970
http://www.farnell.com/datasheets/2043902.pdf
(Ik hoop dat de links ok zijn, anders hoor ik t graag en haal ik ze weg)

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 12 aug 2017, 19:16

Zou ook kunnen, zie net als met bnc het voordeel tov tulp niet zo, maar het kan zeker als je dat graag wilt. Pinnen dicht bij elkaar boeit niet zo, als je bedenkt hoe dicht de signalen in je device bij elkaar komen..
Wat wel een ding is is als je eens wat anders er tussen wilt pluggen, dan is iets universeels als tulp handig.

Terug naar “Kabels”