Kabels als interlink

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Thomox

Kabels als interlink

Berichtdoor Thomox » do 17 mei 2018, 14:45

Voor de AFDAC2 naar de eindtrap zou ik graag wat kabels willen maken die vallen in mijn smaak. Ik heb de RCA plugjes al in huis, deze kunnen een kabel kwijt van 6mm (diameter). De lengte van de kabels is maximaal 1 meter. Waarschijnlijk maak ik ze maximaal 0.5 meter.

Ik heb een aantal varianten voorbij zien komen.

1. Teflon aquarium buisjes met zilveren draad, etc.
2. microfoonkabel met 2 aders, waarvan 1 aan het scherm ligt (aan één kant) en 1 als signaal wordt gebruikt.
3. coax kabel, waar het scherm als ground dient. (75 Ohm)

Nu twijfel ik over punt 2 of 3.
Als SPDIF coax
Deze als coax SPDIF, èn als analoog interlink
Als analoge interlink
Andere mogelijkheid als analoge interlink
Nog een andere mogelijkheid als analoge interlink

Dan nog over mn subwoofer, die staat ruim 10 meter van mn versterker af. Deze wordt momenteel door een dropveter aangestuurd en vangt nog wel eens wat ruis van de 230VAC op, vandaar dat ik daar een goedkoop coax kabeltje voro wil gebruiken.. is deze geschikt daarvoor met twee neutrik plugjes?

Wat vinden jullie?

Pjotr

Re: Kabels als interlink

Berichtdoor Pjotr » do 17 mei 2018, 16:36

Is een prima kabel. Maar wel wat aan de dikke en ook behoorlijk stugge kant. Als je daarmee kunt leven is dat een prima kabel. Zelf heb ik al mijn interlinks van 5mm dik 75 ohm Belden SATV kabel gemaakt. Bij een schotelboer vandaan. Is ook nog wel wat stug maar een stuk minder dan die dikkere kabel en past ook beter in de (Neutrik) cinch pluggen. Dikkere kabel is niet per se beter of verliesarmer. Als je alle interlinks van 75 ohm coax maakt hoef je ook niet te puzzelen voor een S/PDIF kabel.
Peter de Jong

Thomox

Berichtdoor Thomox » do 17 mei 2018, 17:51

Oké, dankjewel voor je uitleg! Een dikkere kabel geeft alleen een wat robustere look, voor de rest alleen een nadeel.

Waarom gebruiken ze veel microfoonkabel? Is dat puur omdat het mooi flexibel is of heeft het nog meer voordelen tov coax?

Bij microfoonkabel wordt veel 0.12, 0.15, 0.22 mm kwadraat gebruikt, in principe is dat meer dan voldoende toch? Gaat geen stroom door.....

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 17 mei 2018, 19:27

Microfoonkabels hebben als extra dat ze mechanisch extra ruisarm geconstrueerd zijn omdat dat soort kabel bij gebruik veel moet kunnen bewegen zonder storing te veroorzaken. En verder zijn ze meestal extra soepel. Voor gewone interlinks is dat extra geen extra voordeel. Verder zijn ze capacteitsarm. Maar dat is 75 ohm coax net zo goed en vaak nog meer. 75 ohm coax heeft weer als voordeel dat het zondemeer uitwisselbaar is als digitale kabel.
Peter de Jong

Thomox

Berichtdoor Thomox » vr 18 mei 2018, 9:42

Gisteren vanalles aan kabels besteld, dus ik ga gewoon uitproberen wat het beste past/klinkt/lijkt :)

Terug naar “Kabels”