Het effect van verschillende netsnoeren (bij Hypex Fusion Plate amps)

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Helder

Berichtdoor Helder » vr 20 jul 2018, 16:00

Edit Barry2001: afgesplitst van deze discussie: viewtopic.php?f=29&t=25370&start=600.

De FA 253's draaien nu 2 weken. Het mag hier ook wel gezegd worden: wat een fenomenale versterkers! En dat voor eur 500,-- per stuk (incl. BTW). :D
Opvallende zaken van de eerste twee weken:
1. het geluidsbeeld opent zich, de beleving van ruimte neemt geweldig toe, bijv. in de symfonieën van Mahler, (en was in het begin, recht uit de doos, al opvallend mooi!)
2. de lage tonen krijgen in de loop van het spelen steeds meer volume: 0,5 - 1dB in twee weken; heb zoiets bij het inspelen van een DAC eerder meegemaakt,
3. wat ik al eerder meldde: de weergavekwaliteit is erg afhankelijk van vibraties; ik heb ze in aparte kastjes van dik berkentriplex (verlijmd met elastische lijm) gezet, en ik kan me voorstellen dat dat voor meer mensen een goede optie is. Dan nog: goede trillingsisolatie t.o.v. de vloer blijkt veel uit te maken.

Zijn er meer mensen die menen dat een goede power chord (Ocellia, Lessloss, ev. Kemp) veel uitmaakt? Cf. http://www.6moons.com/audioreviews2/nord/4.html

jeroen_d
Ook commercieel actief

Re: Hypex Fusion Plate amps

Berichtdoor jeroen_d » za 21 jul 2018, 12:30

Ik kan bevestigen dat een goed power cord een positief verschil maakt, ook op deze versterkers.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

beijert

Berichtdoor beijert » za 21 jul 2018, 13:33

Merk je een verschil met je netsnoer dan wordt het tijd voor betere apparatuur.

Ongeacht de prijs. Merk je nog steeds wat op je veel te dure versterker dan heb je gewoon dikke pech, er zit namelijk iets niet goed in (het ontwerp van) je versterker.

Een netsnoer mag niets uitmaken.
Mark

Ivo Tichelaar

Berichtdoor Ivo Tichelaar » za 21 jul 2018, 13:40

Maar dan doet het toch iets, dat klopt dus wel dan.

Als meer mensen dit melden over deze amps, dan is dat wellicht aanleiding voor hypex om de volgende batch een beetje te modificeren. Lijkt me nu juist typisch een grunnings/hypex ding, een apparaat maken dat het gewoon doet en niet afhankelijk is van allerlei randfactoren.
We want to be happy, bold and free

AatV

Berichtdoor AatV » za 21 jul 2018, 13:56

Ivo Tichelaar schreef:Maar dan doet het toch iets, dat klopt dus wel dan.

Als meer mensen dit melden over deze amps, dan is dat wellicht aanleiding voor hypex om de volgende batch een beetje te modificeren.

De juistheid (of wat mij betreft de waarheid) van een bewering wordt m.i. niet beter door het aantal. :-k

groet,
Aat
∆x ∆p ≥ h/4π

Shutdown98

Berichtdoor Shutdown98 » za 21 jul 2018, 14:06

Ik ben wel blij met de opmerkingen over de gevoeligheid voor trillingen.
Onder het motto baat het niet, schaad het niet, heb ik mijn inbouw ontwerp iets aangepast en laat de FA's rusten op 1cm dik celrubber. Omdat het een OB ontwerp is hoef ik ze ook niet te schroeven.
RPI + Allo DigiOne > Hypex Fusion FA253 > OBL-15 variant met een Viawave GRT-145 tweeter

Ivo Tichelaar

Berichtdoor Ivo Tichelaar » za 21 jul 2018, 14:29

AatV schreef:
Ivo Tichelaar schreef:Maar dan doet het toch iets, dat klopt dus wel dan.

Als meer mensen dit melden over deze amps, dan is dat wellicht aanleiding voor hypex om de volgende batch een beetje te modificeren.

De juistheid (of wat mij betreft de waarheid) van een bewering wordt m.i. niet beter door het aantal. :-k

groet,
Aat

Dat zei ik dan ook niet.
We want to be happy, bold and free

Helder

Berichtdoor Helder » za 21 jul 2018, 15:31

beijert schreef:Merk je een verschil met je netsnoer dan wordt het tijd voor betere apparatuur.

Ongeacht de prijs. Merk je nog steeds wat op je veel te dure versterker dan heb je gewoon dikke pech, er zit namelijk iets niet goed in (het ontwerp van) je versterker.

Waarom zou een netsnoer niet beschouwd mogen worden als een component, zoals een DAC-chip, die beter of slechter kan zijn?

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 21 jul 2018, 16:08

Helder schreef:
beijert schreef:Merk je een verschil met je netsnoer dan wordt het tijd voor betere apparatuur.

Waarom zou een netsnoer niet beschouwd mogen worden als een component, zoals een DAC-chip, die beter of slechter kan zijn?

Dan moet je ook het hele traject tot aan de centrale meepakken.

beijert

Berichtdoor beijert » za 21 jul 2018, 16:09

Helder schreef:

Een netsnoer zal ook vast wel beter of slechter zijn maar een voeding moet daar niet hoorbaar op reageren.

Er van uitgaande dat je anders een standaard netsnoer gebruikt op een normale wcd met tientallen meters 2.5mm² er voor.
Mark

dwijtsma

Berichtdoor dwijtsma » za 21 jul 2018, 16:46

jeroen_d schreef:Ik kan bevestigen dat een goed power cord een positief verschil maakt, ook op deze versterkers.

Helemaal mee eens. Als een power cord niet goed is kun je hem beter weggooien. :proost:
Audio set:
PI streamer - NAD 165BEE - 2xUCD180HG - Avalon Avatar - Hypex FA501 - CSS SDX15 closed sub

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 21 jul 2018, 17:39

Ik ben ouderwets : ik gebruik nog netspannings-aansluitkabels.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 21 jul 2018, 17:58

Het is andersom. Ongeacht de prijs bijna altijd maakt een netsnoer verschil. Wanneer niet? Als de versterker dusdanig kleurt en vervormt dat je het niet hoort. Voor mij is het dus een compliment aan de Hypex versterkers.

Kom gerust eens langs bij mij in Rijswijk met je versterker dan kan je het horen op mijn set.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Helder

Berichtdoor Helder » zo 22 jul 2018, 10:44

Goede verklaring, Jeroen.

beijert

Berichtdoor beijert » zo 22 jul 2018, 11:45

Nou, mijn versterker is absoluut geen referentie daarin.
Ook gemaakt met een verkoopprijs in het achterhoofd.

En nee Helder, het is geen uitleg waarom maar slechts weer stukje zoals je zou kunnen lezen in een foldertje voor te dure netsnoeren.

Als dat stukkie draad iets doet door een of ander ferriet ringetje of wat anders leuks dan had dat al in het apparaat zelf moeten zitten.
Mark

satefan

Berichtdoor satefan » zo 22 jul 2018, 13:42

Ik heb ook altijd grote moeite met de netsnoeren discussie. We hebben het ongeveer over 150cm aan andere (betere) draad, op 15 meter aan draad dat van t stopcontact tot aan de meterkast reikt, dat zeker niet audiofiel is. Ontstoring / stabilisatie moet m.i. ook in de versterker gebeuren. Ik heb geen verstand van deze materie (skin effect etc etc etc), maar mn boerenverstand zegt dat de commercie/marketing het hier wint van het daadwerkelijk technisch/hoorbaar verschil.
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

dre

Re: Het effect van verschillende netsnoeren (bij Hypex Fusion Plate amps)

Berichtdoor dre » zo 22 jul 2018, 14:08

Zoals altijd weer heel veel ........ meningen.......
Maar wie heeft ook echt de moeite genomen om het te testen.............
потому что он может!

dwijtsma

Berichtdoor dwijtsma » zo 22 jul 2018, 14:12

Meten is weten... Blinde test mag ook. Dat is meten met de oren.
Audio set:
PI streamer - NAD 165BEE - 2xUCD180HG - Avalon Avatar - Hypex FA501 - CSS SDX15 closed sub

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 22 jul 2018, 14:49

dre schreef:Zoals altijd weer heel veel ........ meningen.......
Maar wie heeft ook echt de moeite genomen om het te testen.............

Ooit wel eens na een avond met een demo van J van Gent. http://jvg-kabels.nl/producten/mid-rang ... reference/

Daarna bij 1 van de leden thuis ook nog eens een proef gedaan met dhr. v Gent er bij, en een installatie met AudioResearch/Magnepan set, de eindtrappen waren 4x nCore's daarmee dan de verschillen beluisterd.

Het was niet een extreem verschil in mijn ogen/oren, en bij het wisselen van de netstroom euro snoer, was het wel heel erg duidelijk voor 1 van de mensen.

Maar de eigenaar van de set vroeg aan mij nog even, voor het naar huis gaan, "hoorde jij dat verschil met het netsnoer niet erg?", omdat een ander dat wel hoorde.
Mijn antwoord was toen, dat ik daar geen € 300, verschil hoorde. :oops:

Het gaf een licht ander karakter, maar niet echt groot, en de man die het georganiseerd met zijn set had gaf zelf ook aan,
het verschil was er bij hem ook niet zo groot overgekomen.
Hans

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 22 jul 2018, 14:55

Blijft gewoon simpel: Apparatuur die gevoelig is voor verschillende netsnoeren is gewoon slecht doordacht. Aannemende dat die netsnoeren van deugdelijke kwaliteit zijn. Maar eerlijk gezegd is het vaak niet eens de apparatuur haar/zijn fout maar ligt het aan de prut die tussen de oren zit.......... :lol: Netsnoeren lijken wel een hobby op zich als ik het allemaal mag geloven. Fatsoenlijke audioapparatuur behoort simpelweg geen netherrie weer te geven. En gelukkig doet het meeste dat ook niet.
Peter de Jong

serum

Berichtdoor serum » zo 22 jul 2018, 16:37

Kilometers aluminium, 10 tallen meters 6mm2 en 20m 1,5mm2 wordt op 1,8m gecompenseerd. Nou kan je die kabel natuurlijk ook vervangen. Als ik de overdaad aan bijvoeglijk naamwoorden mag geloven in reviews over netkabels, heb ik soms de indruk dat er compleet andere appatuur naar binnen geschoven is. Misschien alleen voorbehouden aan een superieur gehoor. Ik trek de onderbroek weer omhoog, knoop mijn broek weer dicht, ook ik heb nu mijn plasje gedaan..

Helder

Berichtdoor Helder » zo 22 jul 2018, 16:55

Zou het niet kunnen zijn dat de kwaliteit van de netstroom kan variëren? In het weekend klinkt het echt beter dan op een doordeweekse dag. Er zal dus wel sprake zijn van een vorm van stroomnetvervuiling, bijv. door stroomgrootgebruikers.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 22 jul 2018, 17:02

Dat kan ook aan de kwaliteit van de klank liggen. Doordeweekse klanken klinken hier in het weekend soms veel minder. Vice versa ook trouwens maar wel veel minder valt mij op. En bij sommige klanken maakt het niet uit.
Peter de Jong

Walt

Berichtdoor Walt » zo 22 jul 2018, 18:13

Hier ook goede ervaringen met de betere netsnoeren en connectors. Tevens zitten in mijn NCore 500 versterkers de Synergistic research blue zekeringen, een zeer forse upgrade!

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 22 jul 2018, 18:37

Walt schreef:Hier ook goede ervaringen met de betere netsnoeren en connectors...

Yep, hier ook goede ervaringen met goede netsnoeren. En i.d.d. Walt, het was op de vorige pagina ook al opgemerkt: Als je er geen goede ervaringen mee hebt kun je ze beter weggooien. Trouwens, ik heb ook met slechtere netsnoeren goede ervaringen. Maar die gebruik ik maar niet, die zijn toch te gevaarlijk.
Peter de Jong

Terug naar “Kabels”