Het effect van verschillende netsnoeren (bij Hypex Fusion Plate amps)

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

beijert

Re: Het effect van verschillende netsnoeren (bij Hypex Fusion Plate amps)

Berichtdoor beijert » zo 12 aug 2018, 13:32

Een geluidervaring posten is ook een lastig ding, wil je iets uitleggen dan komt het namelijk over alsof de vorige uitvoering niet goed was.

Daar komt dan ook nog een stukje smaak bij kijken.

Dacs, condensators, luidsprekerkabels e.d. verwerken het signaal dus daar kunnen sneller hoorbare verschillen in zitten.

Ik blijf bij het standpunt dat een netsnoer alleen de stroom hoeft te transporteren van de wcd naar het apparaat en de voeding van het apparaat wat er aanhangt daar wat moois van moet maken.

Wanneer je voeding gewoon niet optimaal is en je voor een leuk bedrag een geluidsverbetering kan bewerkstelligen moet je dat vooral doen.

Dat veranderd echter niets aan mijn standpunt.
Mark

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 12 aug 2018, 13:44

Henkjan schreef:Waar komt het door dat je de ABX testen als niet geschikt ziet?

De luisterervaring (laat ik het maar zo noemen) van de verschillende condensatoren op de W1 die jij me voorschotelde was zeg maar semi blind, waarbij er wel aan de luisteraar werd vertelt dat de DUT ging veranderen, maar niet naar welke dat dan specifiek was. Hoe past zo'n opzet in de gangbare protocollen?

Ik heb gemerkt dat deze opzet heel dicht bij de praktijk zit. Je weet dat er wat verandert, je zult er dus op gespitst zijn, maar je weet niet wat er gaat veranderen. Ook niet of het een duurdere of minder dure was of wat voor type. Maar de bias die ik erin gooi is dat er wat gaat veranderen.
Het past dus niet in de gangbare protocollen van dubbelblinde testen van wetenschappelijk onderzoek die ik voor audio heb gezien.

Grappige anekdote: Iemand was er op de een of andere manier van overtuigd dat de tweede condensator die ik liet beluisteren een veel duurdere was. Dus hij durfde niet goed te zeggen dat hij hem een stuk minder goed vond klinken. Het was alleen net andersom, dat was echt grappig om dat gezicht te zien.

De ABX testen zie ik niet als geschikt, omdat je het vanuit de statistische verantwoording te vaak goed moet hebben om hard te maken dat er een verschil hoorbaar is. Er gaat iets fout met je waarneming als je dezelfde muzieksample, zonder te weten door welke component die wordt weergegeven, te vaak achter elkaar moet beoordelen. Er treedt een verzadiging op en de stress vermindert je waarnemingsvermogen.

Wat ik wel een ontzettend mooie test vind is deze: https://www.klippel.de/listeningtest/lt/
Wat daar voor mij uit komt is dat de vervorming van de spreekspoel in het middengebied heel goed hoorbaar is. Dat type vervorming vind ik nog steeds hoorbaar ook bij goede drivers. Alleen bij underhung spreekspoelen verdwijnt deze typische vervormingsklank.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

hardy

Berichtdoor hardy » zo 12 aug 2018, 14:15

De discussie gaat nog wel even door denk ik :hide: , ik vraag mij altijd weer af waar aan gerefereerd wordt, de enigste echte referentie die er zou kunnen zijn is de waarneming met je eigen oren in de opname ruimte/concertzaal voordat het de microfoon in gaat, maar dan zit je wel met je geheugen dat je in de steek laat, er zullen zonder meer verschillen zijn in de diverse componenten, en zelfs misschien waarneembaar door de één of ander, maar of dat verschil beter of slechter is weet dus niemand, alleen maar de persoonlijke interpretatie van zoals het zou moeten klinken en dan blijkt vaak dat, ook als men niet weet wat er veranderd is, het uiterlijk, prijs, en merknaam, behoorlijk de keuze beïnvloed.

P.s. Maar het ging toch over netsnoeren??

Hardy

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 12 aug 2018, 14:17

Och, het gaat met veel reacties zeer off topic. Dan kan er een algemene reactie over het wel of niet kunnen verklaren van waarneembare verschillen er ook nog wel bij :D

Maar nu stop ik hoor!
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Walt

Berichtdoor Walt » zo 12 aug 2018, 14:23

Voor mij is het vrij simpel, al het ‘echte’ geluid wat je in het ‘echt’ hoort is je referentie. Het geluid van het hifi systeem moet zo ‘echt’ mogelijk klinken, zowel qua ruimtelijkheid, maar ook qua klank. Na jaren luisteren ‘weet’ je op den duur gewoon wanneer iets beter ‘klinkt’ ,ik denk dat men dat bedoelt met ‘luisterervaring’.

Groetjes Walter

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 12 aug 2018, 14:26

Welke concertzaal is dan de referentie in jouw luisterervaring?
Hans

Walt

Berichtdoor Walt » zo 12 aug 2018, 14:32

Je begrijpt me niet goed, ik heb het over al het geluid, dat je dagelijks ervaart, waarom zou het perse muziek in een concertzaal betreffen.

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 12 aug 2018, 14:40

Daar heb ik geen netsnoer voor nodig, maar een saxofoon in een kale gang bij de metro, of in een bruin café, dat scheelt nogal!
Hans

beijert

Berichtdoor beijert » zo 12 aug 2018, 15:04

Maar zoals die in de metro of in het bruine cafe klinkt wil je hem thuis gereproduceerd hebben.

Met een klein beetje eigen smaak er bij.
Mark

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 12 aug 2018, 15:34

beijert schreef:Maar zoals die in de metro of in het bruine cafe klinkt wil je hem thuis gereproduceerd hebben.

Met een klein beetje eigen smaak er bij.

Jawel maar dat perron en de lucht van verschaald bier hoeft niet zo hoor. Maar ok, sommigen vinden de klank van Furutech stekkers (wat uit de speaker komt, niet wat uit de stekker komt :D ) ook een stuk beter dan van Schuko stekkers. Eigenlijk is het zoeken naar oplossingen waar geen probleem is. Dat doen we maar al te graag.
Peter de Jong

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 12 aug 2018, 16:08

Doe je ook niemand kwaad mee toch?

211audio

Berichtdoor 211audio » wo 15 aug 2018, 10:28

jeroen_d schreef:Ik heb een universitaire opleiding elektrotechniek en maak daar graag gebruik van bij het ontwikkeling van mijn luidsprekers en versterkers. Toch ervaar ik verschillen gehoormatig die ik niet kan verklaren vanuit mijn opleiding.
Ik kies er niet voor om een eindeloze zoektocht te beginnen om dat wel te kunnen doen.
Ik gebruik wel duurdere componenten in de wisselfilters omdat deze een duidelijk hoorbaar verschil opleveren.
Mensen die mij wat beter kennen weten dat ik niet een dure component in de speaker zet alleen maar als marketing instrument (bovendien betaalt zich dat niet terug dus slim is het ook niet). We zijn voor ons eerste commerciële W-1 model begonnen met Jantzen Superior en Silver Z-caps in het eerste filterontwerp. Ik was toen na blinde luistertesten volgens ABX tot de conclusie gekomen dat het geen verschil zou maken en met de Jantzen Audiocaps kun je voor klanten goed voor de dag komen........ etc.

Jeroen, vind je dit zelf niet iets van een andere orde dan een netspanningskabel? Als een audiosignaal over een condensator heen staat, zijn er een aantal zaken bepalend voor het muzikale resultaat. Of dit nu komt door het gebruik van te kleine waardes, afwijkingen t.o.v. de aangegeven waarden op de C zelf, ESR of faseverschuivingen of iets anders. Ik heb daar een aantal jaren geleden een artikel over gepubliceerd, wat daar dieper op ingaat.

Een netspanningskabel hoeft maar aan een paar eisen te voldoen: goede connectoren en een aderdikte van voldoende mm2 om de kabel niet in brand te laten vliegen. Alle HF en andere fluctuaties en afvlakking op de inkomende sinussen, worden teniet gedaan in de voedingsfilters bij de omzetting naar gelijkspanning.
Laatst gewijzigd door 211audio op wo 15 aug 2018, 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 15 aug 2018, 10:32

Shadow schreef:Doe je ook niemand kwaad mee toch?

Als je niemand mee in de weg zit, zeker. 'Tis meer soort van ontspanning, net als een detective lezen dat is.
Peter de Jong

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 15 aug 2018, 10:52

Pjotr schreef:
Shadow schreef:Doe je ook niemand kwaad mee toch?

Als je niemand mee in de weg zit, zeker. 'Tis meer soort van ontspanning, net als een detective lezen dat is.
"De moord met het netsnoer" :shock: :lol:
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 15 aug 2018, 11:04

:lol: Mooi ingekopt Anne :lol:

Al zou ik geen conclusie voor een titel gebruiken, eerder: "De moord en het netsnoer"
Peter de Jong

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 15 aug 2018, 12:41

Gezellig toepasselijk achtergrond muziekje erbij : Ascenseur pour l'échafaud van Miles Davis. :lol:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 15 aug 2018, 18:43

ray5150 schreef:Gezellig toepasselijk achtergrond muziekje erbij : Ascenseur pour l'échafaud van Miles Davis. :lol:
Met achtergrondmuziek erbij begint het meer te lijken op
"Paul Vlaanderen en het netsnoermisterie" :lol:
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » wo 15 aug 2018, 19:33

Op welke radiozender wordt dit nieuwe hoorspel uitgezonden? :lol:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 15 aug 2018, 19:43

Cord 1
Fusion Filterdesign

John P

Berichtdoor John P » wo 15 aug 2018, 19:52

Is de Draadomroep ?
Waar een weg is is ook een omweg.

AatV

Berichtdoor AatV » wo 15 aug 2018, 21:35

Ah!buis schreef:Met achtergrondmuziek erbij begint het meer te lijken op
"Paul Vlaanderen en het netsnoermisterie" :lol:
Anne

"Ina, schatje, wat is er gebeurd, voor de draad ermee!"
"O paul , er is een kink in de kabel gekomen...
"Ina, zo raak ik de draad kwijt!

etc. etc.

groet,
Aat
∆x ∆p ≥ h/4π

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » wo 15 aug 2018, 22:47

211audio schreef:Jeroen, vind je dit zelf niet iets van een andere orde dan een netspanningskabel? Als een audiosignaal over een condensator heen staat, zijn er een aantal zaken bepalend voor het muzikale resultaat. Of dit nu komt door het gebruik van te kleine waardes, afwijkingen t.o.v. de aangegeven waarden op de C zelf, ESR of faseverschuivingen of iets anders. Ik heb daar een aantal jaren geleden een artikel over gepubliceerd, wat daar dieper op ingaat.

Een netspanningskabel hoeft maar aan een paar eisen te voldoen: goede connectoren en een aderdikte van voldoende mm2 om de kabel niet in brand te laten vliegen. Alle HF en andere fluctuaties en afvlakking op de inkomende sinussen, worden teniet gedaan in de voedingsfilters bij de omzetting naar gelijkspanning.

Ik had beloofd erover te stoppen. :?
Om toch in te gaan op wat je schrijft: ja het gaat inderdaad om een andere orde, maar het is veel te kort door de bocht om te veronderstellen dat de voedingsfilters en DC omzetting de zaken die je noemt teniet doen. Probeer het gewoon eens uit. Als je een luidsprekersysteem van behoorlijke resolutie hebt, vervang dan je netsnoer bijvoorbeeld eens door massief installatiedraad. Hetzelfde spul wat in de muur zit en naar je stopcontact leidt. Koop je voor een paar euro bij de Gamma. Het mag niet volgens de veiligheidsnormen, want een netsnoer dient soepel te zijn. Maar als zelfbouwer kun je natuurlijk gerust zo'n experiment doen.

Shadow

Berichtdoor Shadow » wo 15 aug 2018, 22:52

Ben je voorzichtig? Op Breda 2018 had ik ook zo’n vrolijkerd bij mij in de luisterruimte met enkelvoudig geisoleerd snoer wat ie zelf gevlochten had en waarvan de isolatie op sommige plekken al erg dun geworden was =;
Als je met vd (massief) draad gaat experimenteren dan even een extra laagje isolatie erom graag :goedzo:

hannesie

Berichtdoor hannesie » wo 15 aug 2018, 22:54

Leuk idee wel, misschien ook eens leuk om te doen bij de AVMN.

Het kan een ondubbelzinnig effect geven, maar uiteraard wel veilig.!!
Hans

Aaad

Berichtdoor Aaad » wo 15 aug 2018, 22:56

Pjotr schreef::lol: Mooi ingekopt Anne :lol:

Al zou ik geen conclusie voor een titel gebruiken, eerder: "De moord en het netsnoer"

De TS heeft waarschijnlijk gedacht "Steek de moord met je netsnoer". :lol:

Aad

Terug naar “Kabels”