Zelfbouw stekkerdoos met netfilter dat werkt

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Wieger61

Zelfbouw stekkerdoos met netfilter dat werkt

Berichtdoor Wieger61 » di 06 nov 2018, 17:57

Heeft een netfilter op de stekkerdoos van mijn apparatuur zin? Nieuw zijn ze mij te duur voor een experiment. Daarom onlangs een 19"-rek stekkerdoos (Perel EBP08PDU-G) en een chassisdeel netfilter met stekkeraansluiting (Arcotronics EURO CHASS.DEEL EMI/EMC FILTER 2680-3 voor 3A gekocht voor de somma van €40,- totaal. Dit type netfilter filtert sterker dan de types die meer stroom aankunnen (met 2 x 2,5mH en 1 x 68nF aan netzijde en 2 x 2500pF aan load-zijde naar aarde.). Drie ampère is voor mij genoeg. Na twee uurtjes zagen, solderen het blok getest met de aarde op de CV-leiding aangesloten.

Wonder boven wonder: bij een A/B-vergelijk met een niet geaard standaardblok, bleek dat de muziek door het gefilterde blok een tik helderder, gedetailleerder en in het hoog milder klonk. Alsof een vitrage weg werd geschoven. Hoe dat kan, geen idee. Elke apparaat (zie onder) heeft namelijk een eigen, ingebouwd netfilter. Misschien omdat het digitale signaal niet over een gebalanceerde AES-kabel gaat. Een vriend die luisterde (met betere oren) bevestigde mijn constatering.

Of je dit soort subtiele verbeteringen hoort, hangt volgens mij wel sterk af van de kwaliteit van je audioketen. De zwakste schakel kan het effect maskeren. Misschien hoor je het verschil met een zwaarder filter op een betere installatie nog duidelijker.
Laatst gewijzigd door Wieger61 op ma 12 nov 2018, 8:07, 1 keer totaal gewijzigd.

ray5150

Re: Zelfbouw stekkerdoos met netfilter dat werkt

Berichtdoor ray5150 » wo 07 nov 2018, 12:38

Geen foto's van je zelfgemaakte filterkastje ?

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » wo 07 nov 2018, 22:58

Probeer hem ook eens met je tv. Dan zie je het effect ook duidelijk, minder/geen spetters meer, helderder kleuren, scherper beeld.
an annoying noise annoys an oister.
are all audiophiles obsessive compulsives or is this just a stereo type?

Ouwebok

Berichtdoor Ouwebok » wo 07 nov 2018, 23:36

Hey Wieger, leuk dar je dat deelde. Toevallig heb ik pas geleden mijn Dynavox X6000 verbouwd met extra plaatsing van een aantal filters van http://www.thel-audioworld.de/module/Ne ... filter.htm (interessante tekst trouwens op deze site). Dit op aanraden van Ruvox.

Nu heb ik dus drie soorten filters in een kast (plus ongefilterd) en zal ik binnenkort (met name mn geintegreerde versterker) eens wisselend kunnen luisteren om te bepalen wat nu t beste klinkt. Filtering op streamer en DAC is zowiezo idd een succes. Ook heb ik naast mijnaudiogroep nog een Dynavox P3500 in gebruik en idd levert filtering daarmee van de tv een rustig beeld op.

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » ma 12 nov 2018, 9:38

ray5150 schreef:Geen foto's van je zelfgemaakte filterkastje ?

Lukt me niet: ik krijg http-fouten bij het uploaden van de foto als bestand, maar ook bij het slepen. Met of zonder Img toevoeging. :think:

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 12 nov 2018, 9:39

Vermoedelijk te groot: foto's uploaden tot max 1MB.

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » ma 12 nov 2018, 15:09

Dank! Dan hier de foto's:

Perel Stekkerdoos.jpg

Perel Stekkerdoos met netfilter.jpg

Perel Stekkerdoos met netfilter zijaanzicht.jpg

Let op: Door de nauwe pasvorm voldoe ik niet helemaal meer aan de veiligheidseisen (overslagafstand verkleind). Dus op eigen risico.

Zoals geschreven: op een goede installatie hoor je een verbetering van het geluid. Ik ga ook eens naar mijn TV kijken ...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 12 nov 2018, 15:36

Heerlijk, weer de bekende foute netfilter.....
Fusion Filterdesign

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » ma 12 nov 2018, 17:34

Ach, je kunt het verschil horen, dus zo fout kan het niet zijn. Maar misschien weet jij beter.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 12 nov 2018, 17:42

Met fout bedoel ik dat dit filter 110v op je chassis zet als je geen geaard stopcontact gebruikt. Is op dit forum al tientallen keren voorbij gekomen. Je moet een "medical" uitvoering hebben.
Fusion Filterdesign

beijert

Berichtdoor beijert » ma 12 nov 2018, 17:43

Heerlijk met wondjes..
Mark

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » ma 12 nov 2018, 18:30

Ik heb het geaard via de CV-leiding. Het vonkte :-) Overigens stond er eerst tussen de Hypex FA123 en daarmee nog niet verbonden CD-speler bij aansluiting van beide op een stekkerdoos zonder filter idd 115V wisselspanning ...

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 12 nov 2018, 18:51

Zat ik er maar 5 volt naast! :rofl: :rofl:
Fusion Filterdesign

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » ma 12 nov 2018, 20:28

Die netfilters in de Fusion Amp en CD-speler zijn dus ook niet medisch ...

Aaad

Berichtdoor Aaad » di 13 nov 2018, 23:23

ds23man schreef:Zat ik er maar 5 volt naast! :rofl: :rofl:

We hebben tegenwoordig 230 volt op het stopkontakt staan.....,vandaar 115 volt.... :lol:

Aad

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 13 nov 2018, 23:52

Als de Y-condensatoren gelijk zijn! Zijn meestal 20%, dus kan nog alle kanten op :roll: Hier zie je gelijk het nadeel van een netfilter: Bij een niet-randaarde apparaat introduceert het meer rommel dan dat het wegneemt.... Overigens zijn die netfilters pas werkzaam boven de zeg 1 MHz. Dus schakelklikken en laagfrequent herrie nemen ze niet weg.
Peter de Jong

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 14 nov 2018, 8:02

Wieger61 schreef:Die netfilters in de Fusion Amp en CD-speler zijn dus ook niet medisch ...

Kijk maar eens goed naar de Fusion, loopt er een aarddraad naar de print vanaf de netentree?
Fusion Filterdesign

Ouwebok

Berichtdoor Ouwebok » za 17 nov 2018, 17:52

Ouwebok schreef:Hey Wieger, leuk dar je dat deelde. Toevallig heb ik pas geleden mijn Dynavox X6000 verbouwd met extra plaatsing van een aantal filters van http://www.thel-audioworld.de/module/Ne ... filter.htm (interessante tekst trouwens op deze site). Dit op aanraden van Ruvox.

Nu heb ik dus drie soorten filters in een kast (plus ongefilterd) en zal ik binnenkort (met name mn geintegreerde versterker) eens wisselend kunnen luisteren om te bepalen wat nu t beste klinkt. Filtering op streamer en DAC is zowiezo idd een succes. Ook heb ik naast mijnaudiogroep nog een Dynavox P3500 in gebruik en idd levert filtering daarmee van de tv een rustig beeld op.

----

Niet mijn bedoeling om Wieger's topic te stelen, maar omdat dit in het verlengde ligt hoop ik dat het OK is om het hier te posten:

Zoals ik eerder in dit topic al aangaf heb ik recentelijk mijn Dynavox X6000 aangepast met een aantal extra filters van Thel.

Bijgevoegd is een foto van de filterkast: een normale 43cm-kast ter grootte van mijn versterker, deze past dus mooi in de ‘stack’ met korte kabels naar haar gebruikers: een streamer (Bluesound Node-2) een dac (Metrum Amethyst) en versterker (geupgrade geintegreerde versterker Audyn Com-2, zie ook http://ruvox47.blogspot.com/2018/10/mod ... com-2.html) . De boel staat op een eigen 230v audiogroep (Belden kabel, De Groef Klankmodule).
De streamer heb ik op zijn eigen filter (Thel EMI 106, specifiek voor ongeaarde apparaten) gehouden, en met de dac en de versterker kan ik dus 3 opties testen: het Thel filter type EMI 306, wat een klein filter blijkt te zijn, het orginele Dynavox filter dat een orde groter is qua spoel etc. dan het Thel filter (zie foto), en ongefilterd.

Hier zijn mijn bevindingen van een luistersessie, waarbij ik voor het gemak alleen dynamiek tov (al het andere onder de noemer van) transparantie en rust beschrijf.

Eerst ben ik gestart met de versterker:
Versterker & Thel filter: behoorlijke belemmering van de dynamiek: er is wat leven uit de muziek verdwenen. Dit is wel heeul erg ‘clean’ en rustig dus ;-). Dat is in eerste instantie misleidend (‘mischien eerst inspelen?’), en pas later wordt het vervelend.
Terwijl de beschrijving van het filter aangeeft dat het een werkingsgebied te heeft van 0.3 tot 6 amperes (= hoger dan de ingangszekeringswaarde van de versterker) was dit geen succes. Mogelijk had ik de grote broer van dit filter moeten aanschaffen.
Versterker en Dynavox filter: redelijk goede dynamiek, heel transparent en rustig.
Versterker ongefilterd: beste dynamiek, behoorlijk transparent, mischien ietwat minder rust.
Voor de versterker is voor mij de dynamiek doorslaggevend, het klinkt zo echt het lekkerste: ongefilterd dus.

Vervolgens de dac:
Dac en Thel filter: zeer dynamisch, heel rustig en clean
Dac en Dynavox filter: zeer dynamisch, redelijk rustig
Dac ongefilterd: zeer dynamisch, maar wat minder rustig en iets meer teruggetrokken.
Qua dynamiek maakt de filtering dus niets uit, terwijl de dac duidelijk baat heeft bij filtering (waarbij het Thel-filter beter blijkt te zijn dan het Dynavox filter).

Ongetwijfeld zijn er mogelijkheden om dit allemaal beter te doen, maar voor mij is dit weer een stap vooruit.

Al met al een geslaagd klein experimentje, dat weer wat inzicht en genot oplevert.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Terug naar “Kabels”