Luchtgelagerde draaitafel; project in uitvoering

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

rdv300b833

Re: Luchtgelagerde draaitafel; project in uitvoering

Berichtdoor rdv300b833 » zo 18 mar 2018, 19:40

Inderdaad is een schroefcompressor niet pulserend. Maar:
- een tikkeltje too much voor de enkelvoudige consument met een literverbruik van 40 l/min;
- een schroefcompressor is van huis uit oliegekoeld/gesmeerd. Da's een heel hinderlijke filterset want ik wil een olievrije compressor.
- er bestaan olievrije schroefcompressoren (en dan watergekoeld/geïnjecteerd) maar buiten een hoger vochtaandeel (wat er weer uit moet worden gefilterd) zijn dit echt industriële typen qua vermogen en prijs.
- schroefcompressoren maken echt tientallen dB's meer herrie......
Ik houd het dus nu nog even op deze versie. De tijd zal het leren of dit afdoende is.
Grtz, Reinout

diymartin

Berichtdoor diymartin » wo 28 mar 2018, 14:28

Machtig project Reinout !!
Dit is smullen voor de techneut .

Maikele

Berichtdoor Maikele » di 15 mei 2018, 12:37

Wat een onwaarschijnlijk gaaf project is dit zeg Reinout.
Heb je de tafel op dit moment met de stenen al in gebruik of wacht je echt totdat je de schijfen heb laten draaien?
Succes en ik volg dit met veel plezier
Set: Thorens TD-2001 met Micro-Benz ACE red, Raspberry pi, Unison Research Simply two, Sonus Faber Electa I
DIY project: Raspberry pi met Soekris dam1021 met gescheiden voeding.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » di 15 mei 2018, 15:35

Doe je die laatste 3 schijfjes wat hoger laten uitvoeren om zo het hoogteverschil te vereffenen?
Aangezien lucht indrukbaar is lijkt een 2 stage compressor meer dan adequaat toch?

Bert61

Berichtdoor Bert61 » di 15 mei 2018, 15:38

Tjeeetje dat is wat anders dan koffergrammafoon :shock:
shit draadje vergeten :oops:

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 15 mei 2018, 20:03

rdv300b833 schreef:Inderdaad is een schroefcompressor niet pulserend. Maar:
- een tikkeltje too much voor de enkelvoudige consument met een literverbruik van 40 l/min;
- een schroefcompressor is van huis uit oliegekoeld/gesmeerd. Da's een heel hinderlijke filterset want ik wil een olievrije compressor.
- er bestaan olievrije schroefcompressoren (en dan watergekoeld/geïnjecteerd) maar buiten een hoger vochtaandeel (wat er weer uit moet worden gefilterd) zijn dit echt industriële typen qua vermogen en prijs.
- schroefcompressoren maken echt tientallen dB's meer herrie......
Ik houd het dus nu nog even op deze versie. De tijd zal het leren of dit afdoende is.
Grtz, Reinout

Mijn vrouw heeft bij Airpack gewerkt;

B58607E0-2E89-4786-87E0-73BD9059D4BD.jpeg

Niet pulserend en olievrij :rock:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

rdv300b833

Berichtdoor rdv300b833 » wo 16 mei 2018, 4:58

Inderdaad Shadow,

dat zal zeker werken........maar ik weet wel zeker mijn vrouw hier tegen is. Laat staan de buurt die dit soort industrieel spul niet naast zich wil hebben.

De houten schijven zijn in de tussentijd klaar en met gelijk wat graniet netjes geplaatst (zie foto). Een stuk beter dan die blokken steen.

De luchtspullen (enkele tientallen meters buis, bevestigingen, drukschakelaars, etc) zijn besteld. Alleen de drukbeveiligingen voor de balgen zelf zijn een speciaaltje; duurt weer enkele weken langer. Deze beveiligingen en de filters/reduceerventielen zijn gelijk de kostendrijvers.....

En nu is het weer wachten op de post/pakketjes.
Met muzikale groet,
Reinout

Maikele

Berichtdoor Maikele » ma 04 jun 2018, 17:13

Nog nieuwtjes Reinout?
Set: Thorens TD-2001 met Micro-Benz ACE red, Raspberry pi, Unison Research Simply two, Sonus Faber Electa I

rdv300b833

Berichtdoor rdv300b833 » di 05 jun 2018, 5:50

Goedemorgen Maikele,

alleen verder met details.....
Het grote wachten is natuurlijk op de "lucht-onderdelen" maar er zijn kennelijk een paar exotische filters en veiligheidskleppen tussen.....wachten.....zucht. Hopelijk werkt het gebeuren binnen een maand want straks ben ik voor een dik half jaar op uitzending.

Dus ik kan niets anders doen dan details:
- de trillingsdemper onderin de toonarm-basis.
DSCN0474.JPG

Op dit moment staat de arm op een gedraaide messing "toren" (zie foto boven). De top van die toren is een relatief dunne schijf messing en daar zou je een arm-gat uit kunnen halen voor de bevestiging van de gewenste toonarm. De bekende gaten zijn de Rega-uitsnede en de SME-uitsnede.
Mijn arm, de ViV Rigid Float, staat er plompverloren bovenop.
In die toren is een ruimte waar je een massa annex trillingsdemper in kan maken voor absorberen van trillingen uit/van de daarboven geplaatste toonarm. Van huis uit is dat een tikje simplistisch blok lood ingepakt in bitumen. Nogal kinderlijk gedaan; wel effectief.
Er is nu tijd over dus vorige week is daar een net stukje draaiwerk voor binnengekomen van bronzen schijven met lood er tussen in. Veel netter......en huppekee....we zijn weer een paar kilo verder.
DSCN0560.JPG

Op de foto zie je de toonarmbasis, de originele bitumen-klont en het zojuist binnen gekomen brons/lood-draaiwerk.

DSCN0563.JPG

Omgekeerde toonarmbasis met gemonteerde demper/massa. Daarnaast die originele bitumen-klont.
Bijna zonde van het mooie draaiwerk om dit weg te stoppen......

En nog steeds wachtend op de lucht-onderdelen ben ik nu aan het prakkiseren over een hoogfrequent-demping. Dat wordt een constructie met 2 in elkaar vallende zuigers en siliconenolie.
DSCN0565.JPG

Bij een eerdere toonarm gaf dit zeer fraai resultaat; die arm was daarmee geheel stil.
Maar dit is nog duidelijk in een ontwerpfase; volgt.....

Kortom: wachten duurt lang.
Met muzikale groet,
Reinout

Maikele

Berichtdoor Maikele » di 05 jun 2018, 17:41

Poeh zeg, wat mooi weer. Wat een mooie materialen gebruik je zeg! En wat een oog voor detail, daar kan ik al lezend al enorm van genieten. Moet mooi zijn om daar echt fysiek mee bezig te zijn, en nog mooier om daar een schijf zwart goud op te draaien. Kan me voorstellen dat je bijna niet meer kan wachten. Succes nog even en bedankt voor de mooie update.
Groeten Maikel

rdv300b833

Berichtdoor rdv300b833 » do 14 jun 2018, 15:54

Zo....weer een stapje verder.
Gisterenavond kwam de post een giga-pakket afleveren met de motor-unit en de voedings-unit.
DSCN0595.JPG

Na het uitpakken en veel opvullingsmateriaal verder kreeg ik een soort vroeg Kerst-cadeau: de motor-unit en de bijbehorende accu-voeding.
Ik kende al de behuizingen en de inhoud zelf maar als alles voor je staat is het altijd een tikkie anders:
Van dit:
DSCN0401.JPG

Naar dit:
DSCN0596.JPG

DSCN0597.JPG

De boel is nu lekker aan het inlopen. Ik ben benieuwd naar maximale duur draaien puur op de accu's, temperatuur bij gebruik, geluid, etc etc.
Aansluiten is reuze simpel: motor-unit aan de voeding-unit. De systeemlogica doet de rest......
In ieder geval wordt de motor netjes aan een accu gehangen. Daarmee is de aandrijving zelf weer een stukje onafhankelijker van de wispelturigheid van het lichtnet.
Op de voedings-unit: aan/uit en keuze accuvoeding/rechtstreeks.
Op de motor-unit: aan/uit (schakelt de voedings-unit), 33 1/3 ,45 en 2 mini-trimpots voor fijnafstelling.
DSCN0600.JPG

De boel draait nu een half dagje met normale temperaturen en uiterst stabiel.
En een grappig e tekst op de voorzijde van de voedings-unit:
DSCN0598.JPG

Nu is het wachten op de stabiele tafel van deze voeding en motor. En de lucht-spulletjes natuurlijk......
Langzaam doch zeker wordt het een complete draaitafel !

Met muzikale groet,
Reinout

Maikele

Berichtdoor Maikele » vr 15 jun 2018, 4:34

Geweldig weer. Zal ongetwijfeld zo stil zijn dat je het niet eens ziet of hoort lopen. Welke soort snaartype ga. Je gebruiken? Wordt dat zo’n hele dunne nylon-haar of heb je daar een bepaalde theorie/mening over?
Hopelijk krijg je binnenkort het kerstpakketje met de onderdelen voor de luchtfiltering, ben benieuwd.

rdv300b833

Berichtdoor rdv300b833 » vr 15 jun 2018, 22:54

Goedenavond Maikel,

Motor- en voedingsunit zijn doodstil.
Vandaag kwamen de aluminium profieldelen binnen waarmee ik de tafel voor motor & voeding kon maken.

Eigenlijk is het de meest optimale "restverwerking":
- voor de grote TB3/1000 versterker had ik een groot rek ontworpen en gemaakt wat dit gewicht (400 kg) makkelijk aankon.
- met het ruilen van de bovenstaande versterker voor deze draaitafel-in-wording heb ik een deel van het rek niet meer nodig. Sterker nog: moest weg om plek te maken voor draaitafel die eigenlijk net zo groot is als een van de originele drie rek-delen.
- van de legger/planken (gemaakt van 4 cm alu-profiel) die nu over zijn heb ik nu een tafel gemaakt.
Jammer genoeg moest ik wat stukjes bestellen die niet in zwart konden (originele kleur van het rek) maar dat valt bijna niet op.
DSCN0608.JPG

Onderop deze tafel zitten afstelbare pootjes; de boel horizontaal krijgen is een eitje.
En nu staat motor-unit op de juiste hoogte bovenop.
De plaat graniet (ook rest-verwerking; stond vroeger mijn speaker op) zorgt ervoor dat er minimaal stof in de daaronder gelegen voedingsunit komt.
En ik heb een stukje van het graniet naar achter uit laten steken zodat die onmogelijk inflexibele verbindingskabel voeding - motor een normale buigradius heeft.
DSCN0614.JPG

Overzichtje:
DSCN0615.JPG

Tussen de motor en plateau zelf komt een snaar. Er zijn voor externe motoren verschillende mogelijkheden voor de koppeling: snaar, tape en geslepen band/riem zijn de meest gebruikte opties. Alle genoemde mogelijkheden hebben haar eigen voor- en nadelen. De ene biedt een hele direct koppeling; de andere biedt de mogelijkheid van demping; de volgende heeft het voordeel van minimale belasting. Er bestaat geen "beste" op zich want je moet het totaal-concept van het plateau en de motor integraal bekijken. De optimale oplossing voor het ene systeem zal juist sip werken in een ander systeem.

Als voorbeeld mijn motor. Da's een Dual-klassieker uit de begin jaren 80; de motor van de Dual 741Q. Dat was destijds een van de toffere spelers met een absurd fraai gelijkloop-cijfer. Deze motor is gekozen omdat de CONSTRUCTIE van deze motor het mogelijk maakt een totaal overbemeten poelie te gebruiken. Destijds was dit een DD-motor (direct drive) dus de motoras was gelijk de platenspeler spindel. De motor kon verticaal belast worden met het plateau van de draaitafel. De motor-lagering van deze Dual is nooit ontwikkeld voor een laterale belasting.
Ik zet dus lomp een bizarro poelie op deze motor; die kan het toch wel hebben. Voordeel van deze opzet is dat ik de motor heel langzaam kan laten draaien (relatief). Heel veel externe motoren hebben een kleine tot zeer kleine poelie en die motor moet dus nogal veel toeren maken. Alles slijt.....ik ga dus voor lange termijn stabiliteit........laat maar lekker rustig draaien.
Maar vanwege de motor-constructie kan ik er dus geen tape of geslepen band/riem omleggen. Die dingen staan per definitie onder (trek)spanning. En dat vindt "mijn" gekozen lagering van de motor niet tof.
Snaar dus; en nog een relatief slappe ook ! Geen enkel probleem want een luchtlager heeft niet echt last van wrijving; snaar-aandrijving is afdoende.
En zelfs hier heb ik straks als de boel draait nog vele opties. Met de Scheu die ik tot op heden had (is bij deze te koop; staat nu stil en da's zonde van zo'n 50 cm draaiplateau) heb ik veel met draden, garen, etc geëxperimenteerd en daar is zat winst en gemak in te behalen. Hier gebruikte ik heel simpel nylon-garen. Maar ik kan je melden dat flosdraad (niet lachen aub) ook heel goede resultaten oplevert; zeker als je plateau of poelie de neiging tot slippen heeft.
IMG_5228.JPG

Nu we het over het draaiplateau zelf hebben: ik ken nogal wat draaitafels met band/tape koppeling maar het lager van dat plateau is nooit voor een laterale belasting bedoelt........is van huis uit optimaal ontworpen voor een verticale belasting (bijvoorbeeld een keramische kogel draaiend op een teflon schijfje). Da's leuk in het begin maar langzaam doch zeker trekt (letterlijk !) de spanning van de tape (staat altijd onder trek-spanning) of geslepen riem/band het lager "schuin". En da's een slijtage die in het begin onhoorbaar is. Maar onomkeerbaar en alleen maar sneller fout !
Je hebt trouwens ook heel mooi ontworpen lagers die deze neiging tot kantelen niet hebben ....je zal gewoon iets dieper de achtergrond van je spelert in moeten duiken en OF het probleem voorkomen (andere lager-keuze of andere aandrijving/koppeling) OF het probleem tegen moeten gaan (bijvoorbeeld door met 2 of zelfs 3 motoren te gaan werken die je dusdanig opstelt dat de as naar alle kanten gelijk belast wordt). En iedere oplossing geeft haar eigen nieuwe set uitdagingen.....

Een totaal ander voorbeeld: capstan-motoren van een spoelendeck. Dat zijn echte krachtpatsers die ook/juist een laterale belasting kunnen hebben. Dit soort motoren (het merk Pabst is een serieus grote naam hier; echt heel fraai gemaakt) heeft bijvoorbeeld een dubbele kogellagering (boven en onder de koper-wikkelingen) geïntroduceerd of een heel mooi naaldlager. Dit soort uiterst solide motoren (gemaakt voor de eeuwigheid) kan met gemak een belasting van opzij hebben......en is daarmee juist heel geschikt voor een straffe tape of band/riem-koppeling.
Tikje jammer van de veelal toegepaste kogellagers zelf........had mooier gekund......

Nogmaals: er is niet "de beste" maar iedere oplossing kent haar voor- en nadelen die je moet uitbuiten of onderdrukken.
Ik kies op dit moment voor deze oplossing omdat nu nog deze Dual-motoren makkelijk verkrijgbaar zijn. Ik heb er dan ook 6 nieuw-in-doos liggen.
Dat soort details golden ook voor mijn vorige Scheu-loopwerk; daar had ik echt een handvol motortjes voor liggen.
Niets is sippers om een top audio-item te maken ....dat enkele jaren meegaat.....om dan het totaal-concept overhoop te moeten gooien omdat er iets niet meer leverbaar is.

Excuses voor de lange mail.
Ik krijg helemaal vlekjes in mijn nek als iemand roept dat zijn/haar oplossing de enige juiste is en dat iedereen zijn/haar oplossing moet volgen.

Met muzikale groet,
Reinout
DSCN0613.JPG
Laatst gewijzigd door rdv300b833 op za 16 jun 2018, 6:16, 3 keer totaal gewijzigd.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 15 jun 2018, 23:31

Indrukwekkend...

En geinig dat dan in elk geval we het zelfde motortje in onzebdraaitafels hebben
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » vr 15 jun 2018, 23:40

Gruwelijk mooi dit :kwijl: :kwijl:

daniel

Berichtdoor daniel » za 16 jun 2018, 13:40

rdv300b833 schreef:
...

Met de Scheu die ik tot op heden had (is bij deze te koop; staat nu stil en da's zonde van zo'n 50 cm draaiplateau) heb ik veel met draden, garen, etc geëxperimenteerd en daar is zat winst en gemak in te behalen. Hier gebruikte ik heel simpel nylon-garen. Maar ik kan je melden dat flosdraad (niet lachen aub) ook heel goede resultaten oplevert; zeker als je plateau of poelie de neiging tot slippen heeft.

...

Hoe maak je dat flos (of enig ander garen) aan elkaar zodat je geen last hebt van het knoopje?

Maikele

Berichtdoor Maikele » za 16 jun 2018, 16:26

Dank je wel voor de leerzame update Reinout. Een te slappe snaar geeft juist wow en flutter weet ik uit ervaring, maar je hebt (of gaat) dat vast precies uitrekenen. Bijna klaar nu, ben benieuwd naar de lucht filter onderdelen. Had je de compressor inmiddels al wel (sorry vergeten, had je misschien al gezegd)?

rdv300b833

Berichtdoor rdv300b833 » vr 22 jun 2018, 6:03

Goedemorgen,

....nog steeds aan het wachten op de luchtspullen. Sommige zaken zijn al binnen zoals een 1 um en een 0,01 um filter maar er missen nog wat koppelingen. Dus de boel komt niet meer voor m'n uitzending aan het draaien; simpele constatering.
DSCN0620.JPG

DSCN0621.JPG

Ook nog binnengekomen: de levensvoorraad Dual-motortjes. Ik heb nu wel een fraaie batterij-gevoede motor-unit staan maar die is wel gebaseerd op een Dual-motor uit de vroege 80-er jaren. Een heel fraai ding maar niet meer in productie.
Op Ebay en Marktplaats zie je wel complete 741Q's voorbij komen maar die zijn in diverse staten; van best nog heel netjes naar volledig afgekloven. Met zoiets ga je altijd een risico aan; en dan zijn ze nog goed aan de prijs ook.
In het zuiden van Duitsland vond ik bij een voormalige Dual-reparateur nog een mooi voorraadje; er kwam gisterenavond een 10 kg-pakketje binnen met 6 NOS-motortjes. Da's leuk uitpakken ! Nog overal de hele dunne kwaliteits-controle papiertjes tussen; geinig.
En alle motortjes keurig gangbaar. Ook grappig: allemaal uit dezelfde productieslag november 1980.
DSCN0619.JPG

Dan nog de knoop-vraag:
ik maak mijn draad/garen/flos altijd met een naar BUITEN vallend knoopje. Ik ben geen voorstander van een draadverdikking door een knoop die eigenlijk lokaal de draad dikker maakt. Dan krijg je een pulserende aandrijving.
Schaamteloos van Micro Seiki geplagieerd:
2eeio2f.jpg

Maar er zijn ook andere knoop-mogelijkheden.

Grtz, Reinout

Maikele

Berichtdoor Maikele » za 23 jun 2018, 16:59

Wel weer een mooi stuk verder, heel jammer voor je dat je t moet uitstellen maar goed voor t oefenen van je geduld. Succes met de uitzending, je had t volgens mij gezegd maar hoelang moeten we ook weer wachten ? :D

Machtig bouwwerk hoor, gaaf!

rdv300b833

Berichtdoor rdv300b833 » za 23 jun 2018, 17:11

Ruim 6 maanden....
Medio januari 2019 terug.
Deze week probeer ik nog de nieuwe bekabeling af te krijgen en dan stopt de audio gewoon "even" een goed half jaartje.

Alleen maar een extra reden om weer gezond en wel terug te komen.
Dit project MOET ik gewoon goed aan het draaien krijgen. Letterlijk !

Groetsels,
Reinout
((geen idee hoe goed de verbindingen/internet lokaal zijn. Ik blijf hopelijk wel meelezen op dit forum om niet geheel buiten de boot te vallen))

Maikele

Berichtdoor Maikele » za 23 jun 2018, 17:16

Had ik t goed onthouden. Das een lange tijd. Succes en inderdaad mooie vooruitzichten en een gezonde terugkomst gewenst.

Lohengrimas

Berichtdoor Lohengrimas » ma 09 jul 2018, 12:45

prachtig project dit. Succes met de uitzending.
"Weniger, aber besser"

Terug naar “Bronnen”