Bouw van drie Hongkong DACs

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

krisisonline

Bouw van drie Hongkong DACs

Berichtdoor krisisonline » wo 20 jan 2010, 6:46

Beste zelfbouwers,

In deze topic zal ik de bouw van drie Hongkong DACs laten zien.

Ik zal mezelf eerst eens voorstellen:
Ben derdejaars student Industrieel Ontwerpen in Delft en woon in Delfgauw. Ik heb vroeger vrij fanatiek klarinet en gitaar gespeeld en ook het luisteren van muziek heb ik altijd al graag gedaan. Op mijn zestiende besloten om een serieuze geluidsset te kopen en toen thuisgekomen met NAD apparatuur en Epos luidsprekers, welke nog steeds goed bevallen.

Sinds ik in Delft ben gaan studeren begon ik me ook te interesseren in het zelf bouwen van luidsprekers. Dit kwam mede door jaarclubgenoot en later ook huisgenoot Ewoud (LePain) die toen al een tijdje met zelfbouwaudio bezig was. Ben eind 2008 een keer langs Henkjan geweest om zijn Needles met Omnes BB 3.01 te beluisteren met het plan deze te gaan bouwen. Hier is toen door tijdsgebrek niks van gekomen en in 2009 is het zelfbouwen er ook bij ingeschoten. Dit ook omdat ik afgelopen halfjaar in Barcelona heb gestudeerd. (Vrijdag vlieg ik terug.)

Ondertussen volg ik al wel een tijdje het forum en toen afgelopen november opnieuw een groupsbuy liep voor de Hongkong DAC was ik gelijk geïnteresseerd. Op het moment speel ik veel muziek af via mijn laltop met een inferieur Sigmatel geluidskaartje. Een DAC die vervolgens met een USB/SPDIF converter op de laptop kan worden aangesloten is dus zeer interessant. Toen Ewoud hier in november langs kwam besloten we om mee te doen en drie DACs + toebehoren aan te schaffen. Mijn eerste zelfbouw project zal dus het in elkaar zetten van en het maken van een behuizing voor de Hongkong DAC betreffen. Hopelijk volgen hierna ook nog eens luidsprekers.

Bouw Hongkong DAC

Zoals bovenaan gezegd zal ik in deze topic de bouw en alles wat daarbij komt kijken van de Hongkong DACs laten zien. Zelf heb ik twee DACs besteld en Ewoud één, waarschijnlijk maak ik ze echter alle drie tegelijk. Hopelijk heeft Ewoud nog wat tijd om te helpen.

Al vorens te beginnen heb ik een aantal vragen over de componenten die ik naast de DAC kit nodig heb. Deze vragen zal ik in de volgende post aan de orde laten komen.

In de daaropvolgende berichten zal ik het ontwerp van de behuizing laten zien en hoe ik deze denk te gaan maken. Ik wil de behuizing gaan maken van aluminium in de werkplaats van mijn opleiding. Ik heb al een ontwerp in mijn hoofd zitten, maar moet het nog even uittekenen.

Vervolgens volgt de bouw van de DAC. (met foto’s natuurlijk)
Ik wilde oorspronkelijk de DAC volgende week (25 januari) in elkaar gaan zetten, maar dit gaat waarschijnlijk niet lukken. Ik zou wel graag de onderdelen van Dick Best voor het weekend bestellen zodat deze volgende week binnen komen. Hopelijk lukt het dan Mischa ook om de groupsbuy af te ronden en kan ik aan het eind van volgende week beginnen met de bouw van de DACs. Ik kan in ieder geval beginnen met de behuizingen natuurlijk.

Met vriendelijke groet,
Kristan van der Heiden
Laatst gewijzigd door krisisonline op di 26 jan 2010, 3:22, 1 keer totaal gewijzigd.

krisisonline

Re: Bouw van drie Hongkong DACs

Berichtdoor krisisonline » wo 20 jan 2010, 6:49

Vragen over onderdelen

Met de groupsbuy zijn de volgende onderdelen mee besteld:
- De Hongkong DACs
- USB to SPDIF/Coax converter
- LM4562

Nu zijn er natuurlijk nog een aantal andere componenten nodig.
Deze zal ik naar alle waarschijnlijk bij Dick Best bestellen. Onderstaande producten komen dan ook van zijn site:

-Cinch tulp RCA Chassisdeel (niet noodzakelijk)
Kleur: Rood
-Cinch tulp RCA Chassisdeel (niet noodzakelijk)
Kleur: Zwart
-Zekeringhouder printmontage 5x20

-Trafo 12-0-12V 24VA
http://www.dickbest.nl/webshop/index.ph ... uctId=1437
-Zware tumbler met middenstand
http://www.dickbest.nl/webshop/index.ph ... uctId=1962
-Soldeertin Stannol
http://www.dickbest.nl/webshop/index.ph ... ductId=746
-Euro chassisdeel Male
-Glaszekering 5x20 mm snel
Aantal: Doosje 10 stuks
Waarde (A): 0.5

Over de laatste vijf onderdelen heb ik nog een aantal vragen:
Trafo:
Volgens mij is dit de juiste trafo voor de DAC kit, toch?
Tumbler:
Is deze schakelaar geschikt voor het aan- en uitschakelen van de DAC? Kan ik deze dus opnemen in het 230V gedeelte van de DAC?
Soldeertin:
Is dit de juiste soldeertin? Heb thuis ook nog wel wat liggen, maar voor de zekerheid bestel ik het maar mee. Hoop ook dat mijn soldeerbout het nog doet, anders zal ik er één van de TU moeten lenen.
Euro chassisdeel Male:
Hoe nuttig is het om de DAC te aarden? Geen van mijn andere apparatuur heeft een aardeaansluiting, dus ik vraag me af of dit heeft zin heeft? Ofwel kan ik niet beter het “achtje” bestellen? Hier heeft Dick Best ook kabels voor.
De zekeringen:
Het lijkt me handig de DAC te zekeren. Welke waarde moet ik echter kiezen? De transformator levert maximaal 24VA, wat dus ongeveer 24/230=0,11 A is. Ik neem aan dat hier iets marge in moet zitten, maar hoeveel? Is 0,5 A een goede waarde?

Volgens mij vergeet ik verder geen onderdelen behalve de afstandbusjes, schroefjes en bekabeling. Bekabeling heb ik nog wel en de afstandbusjes en schroefjes zal ik bij de werkplaats van de TU kopen.

Kabels

Bij de drie DACs zullen ook nog een aantal kabels gekocht moeten worden:

-USB-kabel:
Zit bij de USB to SPDIF/Coax converter als het goed is.

-SPDIF-kabel met RCA pluggen:
Moet deze perse een 75 Ohm Coaxkabel zijn of kan dit ook een gewone interlink zijn? Ik lees hier en daar dat het op korte afstand niet zoveel uitmaakt, wat denken jullie? Ik wil waarschijnlijk een 2 tot 3 meter lange kabel gebruiken dus ik denk dat ik voor Coax ga. Waar kan ik deze kabels echter voor een nette prijs kopen?
Ik kom op internet bijvoorbeeld deze winkel tegen:
http://www.allekabels.nl/Digital-Coaxia ... Kabel.html
Is zoiets redelijke kwaliteit?

-Interlink:
Met de interlink kun je het natuurlijk zo gek maken als je wilt, zelf wil ik gewoon een degelijke interlink. Gezien de totale prijs van de DAC (€70) dacht ik aan ongeveer 10 tot 15 euro. Heeft iemand tips waar ik goede interlinks vind voor dit geld?

Indien ik wel voor een aardeaansluiting ga, waar vind ik dan een simpele stroomkabel hiervoor? In de bouwmarkt?

Zoals jullie zien nog aardig wat vragen, maar ik ben dan ook een n00b in het in elkaar zetten van elektronica en doe het wel liever gelijk goed en veilig. Vandaar deze dubbel check. Alvast bedankt voor het antwoorden.

Met vriendelijke groet,
Kristan

Tesla
Ook commercieel actief

Berichtdoor Tesla » wo 20 jan 2010, 8:43

Hoi Kristan,

Mooie uitvoerige openingspost, ik wens je dan ook veel plezier en succes met de bouw.

Nu je vragen:

Gebruik voor de Chinches wel geisoleerde typen, om aardlussen te voorkomen.

Die trafo, dat is de goede, volgens Dick is hij dubbel geisoleerd en dus ook zonder aarde te gebruiken.
Voor de Schakelaar zou ik een dubbelpolige nemen, volgens mij is deze enkelpolig en kan je systeem dus nog steeds aan fase blijven hangen.
Soldeer is prima, (als je tenminste niet loodvrij wil werken, en wie wil dat in de hobbysfeer :wink: )

Zekeringen:

primair 0,25A T
secundair 1A F

(Trafo is volgens mij niet kortsluitvast, dus moet je ook secundair zekeren)

Je kan zonder randaarde werken, alleen moet je dan wel rekening houden dat je alles dubbel isoleerd en de juiste kruipafstanden voor de 230v aanhouden. Kijk anders maar eens in een Elektor, hierin staat normaal een apart hoofdstukje gewijd aan veiligheid.

Voor de SPDIF kabel zou ik zeker de 75 Ohm respecteren om reflecties in de kabel te vermijden !
Allekabels.nl is een van de goedkopere goede webshops, ik heb er zelf ook wel eens iets besteld.
Als de kwaliteit in orde is, blijft er nog voldoende ruimte voor de smaak over !
http://www.usrdac.nl/

hannesie

Berichtdoor hannesie » wo 20 jan 2010, 11:29

Ik ga dit draadje volgen.

Ik heb zelf ook 2 HK DAC 's waarvan ik er 1 origineel wil houden en een andere tweaken zodat ik het beoogde resultaat kan beoordelen.

Voor wat betreft de Kabels, ik heb zelf component kabels gehaald bij een radio-onderdelenzaak die dit per meter verkoopt, dit is ook een 75 Ohms kabel, en is eventueel te gebruiken, kan je zelf fabriceren dus.
Voor wat betreft je studie (Industriële Vormgeving ben ik ook benieuwd naar het geheel hoe je dit in elkaar gaat zetten. Ik ben zelf gevoelig voor functionele vormgeving, en daardoor benieuwd hoe je dit gaat oppakken.

Ik ben zelf nu nog halverwege een ontwerp om mijn voorversterker te realiseren.
Het moet dan zo worden dat mijn linkshandige vrouw, die een voorkeur heeft om de Audio met de hand te bedienen, hier een ergonomisch en logisch functioneel ontwerp krijgt.

http://www.servimg.com/image_preview.php?i=9&u=13801736

Ik ben benieuwd, Hans
Hans

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 20 jan 2010, 16:19

Ook ik ga dit volgen.
Als je spullen bij Dick Best wil bestellen moet je tempo maken.
Ik moest ook een week op mijn spullen wachten.

krisisonline

Berichtdoor krisisonline » wo 20 jan 2010, 19:20

Bedankt voor je antwoorden Tesla. En leuk dat er interesse is!

De Chinch aansluitingen kunnen geïsoleerd gemonteerd worden dus dit moet goed komen.
Trafo en soldeer zijn goed, mooi zo.

- Dan de zekeringen:
Ik begrijp dat het handig is om aan de primaire kant een trage zekering te plaatsen en aan de secundaire kant een snelle, klopt dit?
Heeft dit er mee te maken dat bij inschakelen de trafo kortstondig een hoger wattage trekt? Ooit ergens gelezen?

Helaas heeft Dick Best geen trage zekeringen in zijn assortiment. Heb al even een mailtje gestuurd of hij ze toevallig niet toch heeft liggen, anders hebben ze die vast ook wel ergens in Delft.
De waarden die je aangeeft lijken me logisch, ik neem aan dat de DACs niet meer dan 12 VA trekken van de transformator? Gezien de 1 A zekering aan de secundaire kant.
Ook vroeg ik me af of er in de voedingsprint van de DAC niet al een beveiliging zit ingebouwd en de secundaire zekering dus misschien overbodig is?

- Het aarden:
Bestel denk gewoon de EURO connector, dan kan ik altijd nog besluiten de DAC te aarden of niet. Heb overigens volgens mij op de plek waar één van de DACs gebruikt gaat worden geen randaarde op de stopcontacten dus dan heeft het aarden ook weinig zin.

Voor het aarden zelf moet ik in principe de aluminium behuizing verbinden met de randaarde en that’s it, toch? Of moeten de printjes van de DAC ook nog geaard worden?
En kruipafstanden zijn toch voornamelijk van belang bij het gebruik van printplaten? Of moeten kabels en dergelijke in de behuizing ook op een bepaalde afstand van elkaar liggen?

Voor de kabels zal ik inderdaad de 75 Ohm nemen. Voor de eerste testen kan ik wel een simpele interlink gebruiken denk.
Het bestellen bij Dick Best schijnt inderdaad door drukte wat langer te duren, misschien dan maar vanavond alvast bestellen.

EDIT
Ik vergeet de schakelaar:
Is dit een betere keuze?
http://www.dickbest.nl/webshop/index.ph ... uctId=1896
Is een dubbele schakelaar voor 250V 3A.

Groeten,
Kristan

Tesla
Ook commercieel actief

Berichtdoor Tesla » do 21 jan 2010, 18:18

Hoi Kristan,

Wat betreft de zekeringen, het is inderdaad de inschakelstroom die hier het probleem vormd. Deze is tijdens inschakelen vele male hoger dan de nominale waarde, vandaar de trage zekering.
Die trage zekeringen kun je vaak ook bij de elektroboer op de hoek halen, hoeft dus niet perse bij Dick.

Ik weet niet of er op de print van de dac zelf al een zekering zit, anders laat je de sec.zekeringen gewoon in 1e instantie weg, je kunt ze altijd nog later toevoegen als blijkt dat er nix op de dac zit.
Als je geen randaarde hebt, kun je beter voor het 8 tje gaan uit veiligheidsoogpunt. Je moet dan op alle plaatsen een minimale kruipweg van 6 mm aanhouden, je bouwt dan een klasse-2 apparaat.
Lees maar ->http://www.elektor.nl/service/zelfbouw-veiligheid.685243.lynkx
Ook de bekabeling van het 230v gedeelte moet in dit geval (klasse-2) dubbel-geisoleerd uitgevoerd worden. (bijv. krimpkous)

Bij randaarde is het bij een metalen kast in principe voldoende, om de kast met een geel/groene draad van voldoende dikte te aarden.
De printen behoeven niet geaard te worden, je dacprint is gescheiden van de netspanning middels de trafo.

Keuze van de nieuwe schakelaar is beter, let er wel op dat de contact-afstanden bij klasse-2, minimaal 6mm zijn !

groetjes,

Paul.
Als de kwaliteit in orde is, blijft er nog voldoende ruimte voor de smaak over !
http://www.usrdac.nl/

krisisonline

Berichtdoor krisisonline » vr 22 jan 2010, 5:49

Hola,

Nog even snel een berichtje. (Heb zojuist mn spullen ingepakt en vlieg morgen terug naar Nederland.)
Ik heb gister avond (woensdag avond dus) de onderdelen besteld bij Dick Best. Hij is vanaf morgen op vakantie, maar heeft de onderdelen ondertussen al verstuurd. Tot nu toe prima service dus: Vlotte reacties op E-mails en ook snelle verzending.

Heb uiteindelijk wel de EURO-connector besteld en bijpassende snoeren, ik ga de DACs dus wel aarden. Ik zal de DACs wel opbouwen volgens klasse-2 zodat ze ook zonder randaarde te gebruiken zijn.
Ik hoop dat de schakelaar die ik besteld heb (zie vorige post) de benodigde kruipafstand (6 mm) heeft en dus voldoet. Zoniet dan moet ik nog opzoek naar een andere.
Artikel van Elektor legt het trouwens duidelijk uit, handige link! Had dit artikel zelf nog niet gevonden op de Elektor site.

In Delft moet ik verder nog de 0,25 A 5*20mm trage zekeringen en krimpkous (voor de dubbele isolatie) zien te bemachtigen. Iemand die hiervoor een goed adresje weet in Delft of omgeving?

Met vriendelijke groet,
Kristan

rickvdvalk

Berichtdoor rickvdvalk » vr 22 jan 2010, 10:11

Er zit zelfs een adresje in Delft. HEC zit in de Molenstraat en heeft beide.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 22 jan 2010, 11:13

krisisonline schreef:(Heb zojuist mn spullen ingepakt en vlieg morgen terug naar Nederland.)
goede reis :!:

de_smit

Berichtdoor de_smit » vr 22 jan 2010, 16:44

Deze ga ik zeker volgen!
Vraagje: Ben je van plan om met een opamp te eindigen of buizen trapje?

mischa72

Berichtdoor mischa72 » ma 25 jan 2010, 21:43

Als het goed is kun je zeeeer binnenkort aan de slag :wink:

Groeten,
Mischa
The world sucks, but if it wouldn´t suck, all DAC's would fall off.

Power to the recyclers !!

krisisonline

Berichtdoor krisisonline » di 26 jan 2010, 14:09

Beste lezers,

Zo, weer terug in Nederland. Is wel weer wennen dat iedereen Nederlands praat en ook de temperatuur is een stuk lager. Ben nu dan ook behoorlijk verkouden. :(

Mooi dat de DACs onderweg zijn Mischa, bedankt. Hopen dat ze vandaag of morgen aankomen.

Wat betreft buizen trapjes en het modden van de DAC:
In eerste instantie zal ik de DACs standaard laten en enkel de OPAMP vervangen door de LM4562, die we ook mee besteld hebben in de groupsbuy.
Als het goed is kan ik deze er zo insteken toch? Of zit de OPAMP vast gesoldeerd?
Later volgt misschien nog wel eens een buizenuitgang of een MOD aan de DAC print zelf.
Laatst gewijzigd door krisisonline op di 26 jan 2010, 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.

krisisonline

Berichtdoor krisisonline » di 26 jan 2010, 14:25

Spullen Dick Best

Heb afgelopen vrijdag de spullen van Dick Best binnen gekregen:

P1266002.jpg

Nu twijfel ik wel een beetje of de schakelaar die ik besteld heb voldoet aan de minimale kruipafstanden voor klasse 2.
Hieronder een aantal foto’s met geodriehoek ernaast:

P1266006.jpg

P1266008.jpg

P1266009.jpg

Zoals te zien is, is de afstand van het metalen gedeelte aan de zijkant tot het achterste hoekpunt ongeveer 4 mm en van dit hoekpunt tot de aansluitpunten ongeveer 2 mm. Dit zou dus in principe de benodigde 6 mm opleveren. Nu weet ik natuurlijk niet hoe de schakelaar intern in elkaar zit.
Is de schakelaar geschikt voor een apparaat volgens klasse 2 of niet?

Ik zal in ieder geval de aansluitpunten voorzien van krimpkousjes om deze te isoleren.
Eventueel kan ik de DACs ook opbouwen volgens klasse 1, ik heb namelijk een EURO-netsnoer en aansluitingen besteld. Ook ben ik erachter gekomen dat er op mijn kamer wel een stopcontact met randaarde is. Met behulp van een verlengkabel kan ik deze ook gebruiken voor mijn audioapparatuur.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door krisisonline op di 26 jan 2010, 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.

krisisonline

Berichtdoor krisisonline » di 26 jan 2010, 14:28

Aansluiten Cd-speler

Ik kwam er afgelopen zondag achter dat mijn Cd-speler ook een digitale COAX aansluiting bezit. Ik kan nu dus ook de Cd-speler aansluiten op de DAC. Probleem is echter dat ik de DAC primair wilde gebruiken voor mijn laptop en er maar één COAX aansluiting op de DAC zit.

Ik vroeg me daarom af of het ook mogelijk is een tweede COAX aansluiting toe te voegen.
Is het misschien mogelijk om de Toslink aansluiting om te bouwen naar een COAX aansluiting?
Op de DAC zit een Dipswitch om tussen de COAX en Toslink aansluiting te schakelen, die zou ik dan kunnen vervangen door een externe schakelaar.

Indien het vervangen van de Toslink aansluiting niet mogelijk is hoe zou ik dan een tweede COAX aansluiting kunnen creëren?
Misschien dat ik met een relais kan schakelen tussen de twee COAX aansluitingen? Ik vermoed dat ik dan wel een goede kwaliteit relais nodig heb? En met welke stroom kan ik dan het beste dit relais schakelen?

Graag hoor ik of jullie suggesties hebben hoe dit op te lossen.

Overigens is mijn Cd-speler de NAC C 521BEE. (zie foto hieronder) Ik weet niet of de Hongkong DAC beter is dan die in de NAD? Zou best kunnen toch?

P1266003.jpg

Met vriendelijke groet,
Kristan

Miniwatt

Berichtdoor Miniwatt » di 26 jan 2010, 16:56

krisisonline schreef:Op de DAC zit een Dipswitch om tussen de COAX en Toslink aansluiting te schakelen, die zou ik dan kunnen vervangen door een externe schakelaar.

Inderdaad. Is bij mijn dac ook zo.

krisisonline

Berichtdoor krisisonline » zo 07 mar 2010, 22:46

Tijd voor een update.

Ik ben begin februari begonnen met de bouw van de behuizingen van de DACs. Door drukte met de studie ging dit helaas langzamer dan gedacht.
Twee weken terug had ik krokus vakantie en het plan was er dan aan te gaan werken. Helaas is het eerste weekend van mijn vakantie tijdens een dagje skiën in Winterberg mijn elleboog gebroken en uit de kom geschoten. Erg pijnlijk en ik loop nu al zo’n twee weken rond met een nogal nutteloze gipsen rechterarm. Ik hoop dat dit snel zal herstellen maar het schijnt vrij lang te gaan duren, erg vervelend voor m’n studie, Industrieel Ontwerpen.

De bouw van de DACs is voorlopig ook stil komen te staan.
Ik heb helaas geen foto’s van de behuizing in progress, maar zodra ik m’n rechterarm weer kan gebruiken zal ik eens wat foto’s maken.
Ik heb onderhand wel alle onderdelen bij elkaar en in feite hoef ik het geheel alleen nog in elkaar te zetten. Zodra ik weer iets kan doen wil ik dan ook één DAC in elkaar solderen en alvast testen.

Overigens heb ik nog een vraag over het schakelen van meerdere COAX aansluitingen:
Zoals ik in mijn laatste post al schreef zou ik graag ook mijn Cd-speler via COAX op de DAC aansluiten. Toen vroeg ik me af of ik het digitale signaal met een relais zou kunnen schakelen.
Later bedacht ik me dat dit wellicht ook met een gewone schakelaar kan. Zou ik dus het COAX signaal met een simpele tweestanden schakelaar kunnen schakelen?
Zou ik bijvoorbeeld de eerder getoonde schakelaar hiervoor kunnen gebruiken? (heb er één over namelijk) Of vindt de DAC-chip dit niet zo leuk?
Eventueel zou ik het signaal natuurlijk alleen om kunnen schakelen als de DAC uitstaat.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 07 mar 2010, 23:18

Tesla schreef:Bij randaarde is het bij een metalen kast in principe voldoende, om de kast met een geel/groene draad van voldoende dikte te aarden.

Kleine aanvulling: Dat heeft met isolatie/kruip afstanden te maken tussen de kast en 230V, maar................. ook bij een klasse-1 apparaat met randaarde moet tussen de op 230V staande delen en alles wat onder spanning staat en je aan kunt raken (zoals de tulp uitgangen) nog steeds minimaal 6 mm zitten, daarvoor geldt nog steeds de eis van dubbele isolatie.

Harrie HEC in de Molenstraat in Delft is i.d.d. een goed adresje. Hij is niet goedkoop maar hij heeft de duvel en zijn ouwemoer. Alleen tandwielen verkoopt ie niet. Hij wordt bijkans gek van die 1e jaars IO-ers die als opdrachtje daar iets mee moeten knutselen en de docent ze naar hem stuurt :lol:

B.t.w. die schakelaartjes op de foto zijn idd niet veilig voor 230V! Haal bij HEC gelijk goede.
Peter de Jong

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 08 mar 2010, 0:13

Pjotr schreef:B.t.w. die schakelaartjes op de foto zijn idd niet veilig voor 230V! Haal bij HEC gelijk goede.

Verklaar je nader, ik heb een aantal van dit soort schakelaars en op de zijkant staat: 230 VAC/2A en 125VAC/4A.
Ik heb een Phillips sinus generator (PM 5142) en daar is ook zo'n schakelaar toegepast om de netspanning te schakelen.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 08 mar 2010, 0:19

Wat er op staat is wat ze mogen schakelen maar dat zegt niets over de veiligheid. Er moet dan minimaal een aantal keurmerken op staan en de veiligheidsklasse.

De interne en externe kruipafstanden voldoen gewoon niet aan de veiligheidseisen.
Peter de Jong

krisisonline

Berichtdoor krisisonline » di 09 mar 2010, 0:54

Pjotr schreef:Harrie HEC in de Molenstraat in Delft is i.d.d. een goed adresje. Hij is niet goedkoop maar hij heeft de duvel en zijn ouwemoer. Alleen tandwielen verkoopt ie niet. Hij wordt bijkans gek van die 1e jaars IO-ers die als opdrachtje daar iets mee moeten knutselen en de docent ze naar hem stuurt :lol:

B.t.w. die schakelaartjes op de foto zijn idd niet veilig voor 230V! Haal bij HEC gelijk goede.

Hmm, balen dat de schakelaartjes niet geschikt zijn.
HEC is inderdaad niet echt goedkoop, maar ik zal daar t.z.t. ook daar eens gaan kijken.
Mocht ik daar echter niets vinden wat bevalt wat betreft prijs en looks heb je dan misschien een suggestie waar en wat online te bestellen? Waar moet ik op letten?

Ik vond bij Conrad deze schakelaartjes bijvoorbeeld:
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=701019
Zou dat een geschikte schakelaar zijn voor het 230 V gedeelte?
Bij specs:
Keurmerken: UL, CSA
Conform RoHS: Ja

Heeft iemand verder nog ideeën voor het schakelen van het digitale signaal?

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 09 mar 2010, 16:45

Daar gebruik je dan weer die blauwe schakelaar voor... :)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 09 mar 2010, 17:36

krisisonline schreef:Ik vond bij Conrad deze schakelaartjes bijvoorbeeld:
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=701019
Zou dat een geschikte schakelaar zijn voor het 230 V gedeelte?
Bij specs:
Keurmerken: UL, CSA
Conform RoHS: Ja

Is op het randje voor enkele isolatie maar niet volgens de norm. Voor enkel geïsoleerd, dus als het huisje stevig met randaarde verbonden zit, geldt een doorslagspanning van 2000V en voor dubbel geisoleerd, dus als je geen randaarde gebruikt, moet die minimaal 4000V bedragen. Zit de schakelaar sowieso niet met het huis met randaarde verbonden dan geldt de eis van dubbele isolatie.

Beste kun je kijken of er een VDE keurmerk op staat en het CE logo.
Peter de Jong

hannesie

Berichtdoor hannesie » do 10 jun 2010, 21:45

Ik ben benieuwd hoe ver je nu bent, lukt het de boel in elkaar te zetten?
Hans

krisisonline

Berichtdoor krisisonline » ma 19 jul 2010, 23:40

Zo, na een lange stilte eindelijk weer wat te melden.

De afgelopen maanden heeft de bouw van de DACs helaas stil gelegen door studie. Sinds een week heb ik echter vakantie en ben ik verder gegaan met de bouw van de DACs. Afgelopen zaterdag nacht had ik DAC nummer 1 werkende.

De behuizing is nog niet helemaal af, de voorkant moet nog gemaakt worden en hij moet nog afgewerkt worden. Aan de voorkant komt een vergelijkbare constructie als aan de achterkant met een aan/uit schakelaar en een 10 mm dik aluminium frontje dat ik nog moet frezen. De bodemplaat bestaat uit 4 mm dik aluminium en de overige onderdelen zijn 1,5 mm aluminium. Ik denk dat ik de behuizing uiteindelijk ga zandstralen of anodiseren.

Aangezien foto's meer zeggen dan duizend woorden:

Overview.jpg

De onderdelen zijn met behulp van afstandbusjes bevestigd op de bodem. De trafo zit vast in getapte schroefgaten in de bodem, waarbij de dikte van 4 mm handig van pas kwam. De lange stukken blauwe en bruine draad aan de linkerkant zijn de 230 Volt draden naar de trafo en zekering. Deze zijn zo lang om later hier nog een aan/uit schakelaar in op te kunnen nemen.
Achterkant.jpg

Over de aansluiting op de Optische ingang en de COAX ingang van de DAC ben ik nog niet helemaal tevreden. Wellicht dat ik later nog een nieuw achterkantje maak.
Euroconnector.jpg

Zekeringen.jpg

De zekeringen in het primaire en secundaire circuit. De eerste is een trage zekering van 0,25 A en de tweede een snelle van 1 A.
Onderkant trafo.jpg

Zoals te zien steekt de zesde pin nog onbeschermd uit. Weet iemand wat voor spanning hierop staat? Wellicht is het verstandig deze ook van een krimpkousje te voorzien, ik had echter geen passende. (De kleinste die ik had gleed er na krimpen af.)
Voeding.jpg

Dac + Uitgangen.jpg

Zoals te zien zijn de uitgangen nog niet voorzien van krimpkousjes. Dit is gedaan zodat de achterkant makkelijker te verwijderen is indien ik deze ga vervangen/afwerken.
Voorkant open.jpg

Behuizing.jpg

Dac nummer 1.jpg

Zoals is te zien is de voorkant nog niet af. Er zit nu tijdelijk een plaatje aluminium op geduct-taped.
Dac achterkant.jpg

Toen de DAC eenmaal werkte heb ik er ook gelijk de LM4526 in gezet.
De DAC klinkt erg goed en 100 keer beter dan de geluidkaart in mijn laptop. Of hij ook beter klinkt dan mijn Cd-speler moet ik nog gaan testen. Ook wil ik als er een tweede exemplaar af is de originele op-amp, de NE5532, vergelijken met de LM4526.

Voor de andere twee DACs zijn de bodemplaten en de u-vorm al af. Ook heb ik de bevestigingsgaten al in de bodem geboord. De voor- en achterkant moeten nog gemaakt worden.
Ook moet ik voor alle drie de DACs nog aan/uit schakelaars kopen.

Nog veel te doen dus, maar eerst donderdag op vakantie.

Terug naar “Bronnen”