Direct drive vs belt drive en andere vinyl vragen

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Barry2001
Algemene moderator

Direct drive vs belt drive en andere vinyl vragen

Berichtdoor Barry2001 » do 16 feb 2012, 22:00

Vinyl heeft altijd m'n interesse gehad, maar heb er nooit veel mee gedaan, behalve als guppekop vroeger. Toen begin jaren 80 de cd z'n intrede deed ben ik direct overgestapt. Toch trekt het, door luisterdagen en alle aandacht ervoor vandaag de dag wel weer. Heb nog wel het een en ander aan platen staan, gelukkig nooit weggedaan.

Nu weet ik er te weinig vanaf eigenlijk om eens goed te gaan zoeken naar en draaitafel, maar er zitten hier zeker echte vinyljunkies..

Om te beginnen, als ik naar een draaitafel ga zoeken, waarom juist wel of geen direct drive? Is er een (klanktechnische) reden om het niet te doen? Het lijkt me verder alleen maar voordelen te hebben.

TubeHead

Re: Direct drive vs belt drive en andere vinyl vragen

Berichtdoor TubeHead » do 16 feb 2012, 22:06

Denk dat een snaar minder "lawaai/ruis/rommel etc.. " overbrengt naar de plaat. Maar dat weet ik niet zeker.

Klink misschien heel stom wat ik nu zeg.. Maar het Griekse audiofielen filmpje schiet door mijn hoofd.
Zit natuurlijk hoop gelul in :rofl: Maar dat ze de motor appart hebben staan kan ik opzich best wel snappen en beredeneren.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 16 feb 2012, 22:10

TubeHead schreef:Denk dat een snaar minder "lawaai/ruis/rommel etc.. " overbrengt naar de plaat. Maar dat weet ik niet zeker.

Klink misschien heel stom wat ik nu zeg.. Maar het Griekse audiofielen filmpje schiet door mijn hoofd.
Zit natuurlijk hoop gelul in :rofl: Maar dat ze de motor appart hebben staan kan ik opzich best wel snappen en beredeneren.

Ik snap dat een belt drive audiofiel de voorkeur heeft om de motor bij de draaitafel, arm en element weg te houden. Maar is het echt zo dat een direct drive per definitie hoorbaar is en invloed heeft?

Grieks audiofielen filmpje, wat bedoelloe..

TubeHead

Berichtdoor TubeHead » do 16 feb 2012, 22:13

Hmm.. Denk dat dit opzich allemaal wel mee valt. Meen dat menige Technics ook Direct Drive was.

Dit is trouwens het Griekse Audiofielen filmpje.

[ Bekijk op youtube ]

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 16 feb 2012, 22:15

de rumble meetwaarde van een belt is in t algemeen een stuk lager dan van een DD. het voordeel van die laatste is de snellere start en (soms) de betere gelijkloop

Duck Twacy

Berichtdoor Duck Twacy » do 16 feb 2012, 22:34

Ach de rumble waarden van de beste DD deden echt niet onder voor de betere snaaraangedreven in hun tijd (jaren 80). Ik denk dan aan Technics SP10, Denon DP80, EMT 950 (onverwoestbaar)

http://www.dd-turntables.com/gallery1_18.html
http://www.soundfountain.com/amb/sp10page.html

Alleen de laatste 10 jaar met de revival van vinyl komen er snaar aangedreven draaitafels met plateau;s van 100 kilo en 3 losse motoren aan elastiekjes die je de hele dag moet laten draaien ivm de opstarttijd. Acht dat zal wel wee beter zijn. :rofl: Maar als DD ook was door ontwikkeld denk ik dat ze nog steeds gelijkwaardig zouden zijn.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 16 feb 2012, 22:41

Heb het filmpje van de grieken bekeken, humor ja :mrgreen: de reactie van z'n vrouw als 'ie z'n geinvesteerde bedrag noemt.... weet je gelijk waarom ze zo in de problemen zitten daar.

Maar ok, goede DD's zijn er dus zeker wel. Mooie terugkoppeling voor de snelheid, lijkt me wat praktischer allemaal.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 16 feb 2012, 22:45

Duck Twacy schreef:Ach de rumble waarden van de beste DD deden echt niet onder voor de betere snaaraangedreven in hun tijd
de betere idd.. maar in het wat betaalbaardere segment was je toch beter af met een snaar.

Gijs

Berichtdoor Gijs » do 16 feb 2012, 23:14

Misschien wat kort door de bocht, maar ik denk dat je platenspelers het best per kilo kunt kopen. Volgens mij is een stevige, goed gedempte behuizing van veel meer invloed op het geluid dan een snaar- of direct aangedreven plateau.
It's a long way to the top if you wanna rock n roll

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » vr 17 feb 2012, 0:20

Ik zie in de aandrijving nou ook niet direct een goede beweegreden om een bepaalde platenspeler te kopen. Behalve als het geen topspeler is, en je dus inderdaad vaak beter af bent met snaaraandrijving.

RobertD

Berichtdoor RobertD » vr 17 feb 2012, 8:10

En dan heb je ook nog de aandrijvingen met een tussenwiel ( ook wel idler-wheel geloof ik ) zoals de oude Duals, Garrards en Lenco's.
Ook die hebben een hele schare aanhangers.

Gewoon lekker wat uitproberen.

reddoortranscendence

Berichtdoor reddoortranscendence » vr 17 feb 2012, 18:46

20 jaar geleden een Thorens TD 166 gekocht. Simpel design, snaar aangedreven, kan weinig stuk aan gaan, draait al die jaren probleemloos zijn rondjes. Alleen paar keer een ander element en 1 keer een nieuwe riem.

threshold

Berichtdoor threshold » vr 17 feb 2012, 22:12

Als je een nieuwe draaitafel wilt kopen, dan heb je bij de Direct Drives voor hifi-toepassing de keuze uit de Technics Sl1210 in zwart of zilver :D .
Als het ook een snaar mag zijn, zie de rest.
Dat betekent echter nog niet dat Direct Drive niet goed zou zijn. De SL1210 is de meest verkochte draaitafel ooit, en komt uit de jaren 80. Eigenlijk is het een koopje! Ik kan me geen andere draaitafel fabrikant indenken die zoveel kan bieden voor het geld. Ik denk ook, dat een merk als Project nog niet de R&D afdeling heeft om iets dergelijks te ontwikkelen. Een snaaraangedreven draaitafel is gewoon veel gemakkelijker om te produceren.
De zwakke schakel van een SL1210 voor hifi is de arm.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 17 feb 2012, 22:33

Nee, hoeft niet nieuw te zijn. Ik kan van iemand een Thorens TD160 overnemen (Herbert, voor wie in Almelo was), lijkt een goede kandidaat. Wel een belt drive, maar dat hoeft niet slecht te zijn begrijp ik uit jullie verhalen. In het top segment zal de eerste speler voor mij sinds jaren zeker nog niet zitten, zo'n Thorens is misschien wel een mooi apparaat om te kijken of het plaatjes draaien ook inderdaad gaat gebeuren in huize 2001 :D
Vond hier een aardig artikel http://www.audiofriends.nl/audiofriends/thorenstd160/
Laatst gewijzigd door Barry2001 op vr 17 feb 2012, 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.

TubeHead

Berichtdoor TubeHead » vr 17 feb 2012, 22:33

threshold schreef:De zwakke schakel van een SL1210 voor hifi is de arm.

Bouwen we daar toch de lucht gelagerde arm op :lol:

edit..

Het hoeft toch ook niet duur... Bedoel..
Hoevaak zet je een plaatje op ? Ik heel weinig iig. Soms op een zondag middag.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 17 feb 2012, 22:36

TubeHead schreef:
threshold schreef:De zwakke schakel van een SL1210 voor hifi is de arm.

Bouwen we daar toch de lucht gelagerde arm op :lol:

edit..

Het hoeft toch ook niet duur... Bedoel..
Hoevaak zet je een plaatje op ? Ik heel weinig iig. Soms op een zondag middag.

Pcies. En juist aan zo'n Thorens is er zat te tweaken, moet ook hobby blijven he :mrgreen:

TubeHead

Berichtdoor TubeHead » vr 17 feb 2012, 22:38

Dan denk ik dat de Thorens een geschikte kanidaat is :mrgreen:

RobertD

Berichtdoor RobertD » zo 19 feb 2012, 8:58

Als je die Thorens voor een schappelijke prijs kunt kopen moet je dat gewoon doen. Als het niet bevalt ben je zo'n Thorens via marktplaats ook zo weer kwijt, zonder verlies.

Arno

Berichtdoor Arno » zo 19 feb 2012, 11:21

Barry2001 schreef:om te kijken of het plaatjes draaien ook inderdaad gaat gebeuren in huize 2001 :D

Ik denk dat je daar de spijker op z'n hoofd slaat. Als ik een mooie platenspeler zie, dan krijg ik daar een warm gevoel bij. Maar ik heb het meerdere malen geprobeerd met zo'n ding in huis, en ik draai gewoon geen platen (terwijl ik best een aantal platen bezit met muziek die ik graag luister).

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 19 feb 2012, 14:26

Tsja, proberen en er in eerste instantie niet teveel geld insteken dan maar.. want met de platenspeler ben ik er nog niet, een voorversterker moet er ook komen in dat geval. Zeker nu met de squeezebox is het zo ontzettend eenvoudig een album op te zoeken en op te zetten, dat wordt met de platen wel weer anders. Maar we zullen zien :D

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 19 feb 2012, 16:50

Barry2001 schreef:Nee, hoeft niet nieuw te zijn. Ik kan van iemand een Thorens TD160 overnemen (Herbert, voor wie in Almelo was), lijkt een goede kandidaat. Wel een belt drive, maar dat hoeft niet slecht te zijn begrijp ik uit jullie verhalen. In het top segment zal de eerste speler voor mij sinds jaren zeker nog niet zitten, zo'n Thorens is misschien wel een mooi apparaat om te kijken of het plaatjes draaien ook inderdaad gaat gebeuren in huize 2001 :D
Vond hier een aardig artikel http://www.audiofriends.nl/audiofriends/thorenstd160/

Hoi Barry,

Ik denk dat de Thorens nog steeds de meeste draaitafel bied voor het minste geld.
Wil je nieuw op een dergelijk niveau spelen dan zal je veeeel dieper in de buidel moeten tasten.
Wel zorgen voor een mooi element dat goed bij de arm past en je kan serieus muziek maken.
Zit er een Mooi element in dan even goed naar de status van de naald luisteren als deze versleten is kan daar maar zo weer €200 bij komen voor een andere naald tip.

Groetjes George

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 19 feb 2012, 17:03

Kappa7 schreef:
Barry2001 schreef:Nee, hoeft niet nieuw te zijn. Ik kan van iemand een Thorens TD160 overnemen (Herbert, voor wie in Almelo was), lijkt een goede kandidaat. Wel een belt drive, maar dat hoeft niet slecht te zijn begrijp ik uit jullie verhalen. In het top segment zal de eerste speler voor mij sinds jaren zeker nog niet zitten, zo'n Thorens is misschien wel een mooi apparaat om te kijken of het plaatjes draaien ook inderdaad gaat gebeuren in huize 2001 :D

Hoi Barry,

Ik denk dat de Thorens nog steeds de meeste draaitafel bied voor het minste geld.
Wil je nieuw op een dergelijk niveau spelen dan zal je veeeel dieper in de buidel moeten tasten.
Wel zorgen voor een mooi element dat goed bij de arm past en je kan serieus muziek maken.
Zit er een Mooi element in dan even goed naar de status van de naald luisteren als deze versleten is kan daar maar zo weer €200 bij komen voor een andere naald tip.

Groetjes George

Ha George,

Het was even tussen neus en lippen door, er zit ook een andere arm op die Thorens, even horen wat voor een arm dat is. Ook is er akoustisch al het een en ander aan de tafel gedaan. De toestand van de naald weet ik ook niet, moet even wat meer info komen. M'n collega zit momenteel veel bij een klant, zie 'm wat minder, maar ik ga het vragen.

groeten, Barry

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 19 feb 2012, 17:16

Op een of andere manier heb ik dan zo maar eens het gevoel dat het best al wel eens heel goed zou kunnen draaien.
Gezien de andere projecten die je collega maakt.

Ik ben wel benieuwd naar de arm die hij er nu op heeft dan.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 19 feb 2012, 17:28

Hij is zelf ook wel van de vinyl, gebruikt momenteel een direct drive. Ik ga informeren vd week, laat het nog wel even weten.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 20 feb 2012, 15:52

Nog even geen nieuws. Waar kopen kullie trouwens nog platen, ook wel via iets dergelijks als http://www.deplatenzolder.nl/webshop/ ? Ik bedoel dan vooral de niet - nieuwe platen.

Terug naar “Bronnen”