Direct drive vs belt drive en andere vinyl vragen

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

John P

Re: Direct drive vs belt drive en andere vinyl vragen

Berichtdoor John P » ma 20 feb 2012, 17:42

Ik heb toevallig pas een paar platen bij de platenzolder besteld, prima webwinkel. Op koniginnedag is het natuurlijk feest, er is altijd wel een echte liefhebber die zijn platen verkoopt. Zijk maar naar die plek waar al die iets oudere mannen zich verzamelen, waarschijnlijk is het daar. =P~
Zoek je iets heel specifieks dan moet je hier eens kijken:http://www.discogs.com/sell/list?format=Vinyl
Waar een weg is is ook een omweg.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 20 feb 2012, 17:54

De prijzen op platenzolder zijn best goed, zou ik best wel eens willen proberen. Hun kwaliteitslabel is ook wat er op de website staat? Als er een 'G' staat aangegeven is de plaat ook een beetje aan te horen?

Gijs

Berichtdoor Gijs » ma 20 feb 2012, 18:15

Nijmegen heeft nog een paar echte platenzaken.

Senor Hernandez is een stripzaak met eigen platenlabel, zitten erg in de zware stoner/doom hoek. Alleen nieuw vinyl
De waaghals, ook met eigen label. Nieuw vinyl, maar ook een flinke afdeling tweedehands.
Verder zit er in de benedenstad een tweedehands platenwinkelwinkel waar ik de naam niet van ken.
It's a long way to the top if you wanna rock n roll

John P

Berichtdoor John P » ma 20 feb 2012, 18:25

Barry2001 schreef:De prijzen op platenzolder zijn best goed, zou ik best wel eens willen proberen. Hun kwaliteitslabel is ook wat er op de website staat? Als er een 'G' staat aangegeven is de plaat ook een beetje aan te horen?

Neem die classificaties met een korreltje zout, ze controleren alleen optisch hoe de staat is. Ik had verschillende platen van 5 euro , de kwaliteit wisselde van uitstekend tot matig. Er zat ook een tussen die uitstekend leek maar op twee plekken bleef hangen, een beetje geluk moet je toch hebben.
edit: Ik vindt plaatjes draaien toch voornamelijk "gezellig". Het is veel actiever luisteren dan van digitale bronnen, mede omdat je ieder kwartier in de benen moet om iets nieuws op te zetten. Als ik perfect geluid wil dan grijp ik wel naar de knijpdoos. Een plaat moet bij gebrek aan haardvuur toch een beetje knetteren.
Waar een weg is is ook een omweg.

RobertD

Berichtdoor RobertD » ma 20 feb 2012, 18:42

Ik heb veel platen van de kringloopwinkel. Soms perfecte exemplaren voor maar 1 euro.

Marktplaats is een goede bron als je iets speciaals zoekt, en hier in Alphen a.d. Rijn zit www.ricksrecords.nl

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » ma 20 feb 2012, 19:23

Voor mij is het met Koninginnedag altijd feest! :bounce: :bounce: :bounce:
Ook ga ik meestal wel naar de platen en cd beurs waar ik de laatste natuurlijk links laat liggen.
Daarnaast haal ik wel eens wat van marktplaats maar dan wel ophalen en de platen eerst optisch inspecteren.
Nieuw koop ik eigenlijk nooit.
Soms op een audio beurs wil ik nog wel eens wat mee nemen.
Wil je nieuw komen is BOL.com wel een goede zaak met veel keus.

Groetjes George

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 20 feb 2012, 19:47

Popeye hier in Hengelo verkoopt vinyl. Kwam er vroeger nog wel eens, laatste jaren niet meer geweest. Klein winkelje die altijd stand heeft weten te houden tussen het grote geweld, ik denk door een schare vaste klanten.

De Waaghlas heeft ook in Enschede gezeten maar heeft de deuren gesloten. Ook Plato is weg of gaat binnenkort weg, erg jammer.

Er zit inderdaad een bepaalde mystiek rondom het plaatjes draaien John, mooi verwoord :D In een wereld waarin alles perfekter en idealer moet... kwam daarom bij buizenversterkers al het geluid tegen dat ik eigenlijk zocht. Mooi 'vet' geluid dat echt klinkt. Ben benieuwd of het vinyl hier nog iets aan toe kan voegen. Op de luisterdag heeft George 'Dark side of the moon' gedraaid, echt een plaat die op vinyl het aanhoren waard is. Proberen maar!

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » di 21 feb 2012, 23:47

Kappa7 schreef:Voor mij is het met Koninginnedag altijd feest! :bounce: :bounce: :bounce:
Ook ga ik meestal wel naar de platen en cd beurs waar ik de laatste natuurlijk links laat liggen.
Daarnaast haal ik wel eens wat van marktplaats maar dan wel ophalen en de platen eerst optisch inspecteren.
Nieuw koop ik eigenlijk nooit.
Soms op een audio beurs wil ik nog wel eens wat mee nemen.
Wil je nieuw komen is BOL.com wel een goede zaak met veel keus.

Groetjes George

Je had het op de luisterdag nog over platen reinigen George, wassen. Waarmee doe je dat?

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » wo 22 feb 2012, 16:29

Hier mee.

http://www.hifi.nl/recensies/1397/Knosti-Disco-Antistat.html

Werkt prima maar ik heb er wel een extra bak bij gekocht om na te spoelen.
Met de originele vloeistof blijft er een residu achter op de platen.
Even na spoelen met demi water met een drupje glansspoelmiddel van de vaatwasser dan heb je daar geen last meer van.

Zelfs oude platen met sigaretten as er op krijg ik daar goed mee schoon.

Groetjes George

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 22 feb 2012, 17:06

Met googlen had ik Knosti ook al gevonden, goed om te lezen dat een relatief goedkoop product ook goed werkt. Met naspoelen dus :D

Weet inmiddels wat meer over de draaitafel, m'n collega en ik zien elkaar op het moment even wat minder door werk voor verschillende klanten, dus allemaal per mail: Thorens TD160 dus, met een SME3009 MKII arm. Element is een Audio Technica ATN31E, moving coil. Met een verwisselbare naald, wat voor moving coil ook wel weer bijzonder is. Toestand van de naald is onduidelijk, is alleen bekend dat 'ie oud is. Gemakshalve ga ik er maar van uit dat die vervangen moet worden. Heb hiervan een prijs opgevraagd om een idee te krijgen.

Woensdagmiddag is m'n vrije middag dus heb vanmiddag al even wat zitten zoeken, maar het ziet er erg interessant uit. Heb de tafel zelf nog niet gezien dus, zal binnenkort wel gebeuren.

Hamvraag natuurlijk, wat mag zoiets kosten? Vanuitgaande dat de naald niet in topconditie is, en de tafel zelf ook wat 'gebruikssporen' heeft. Een idee?

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » wo 22 feb 2012, 17:48

Hoi Barry,

Dan heb je wel meteen een van de mooiste te pakken die Thorens gemaakt heeft.
Daar hoort dan ook een stevige prijs bij.
Wel heb je dan een tafel waar je de eerste jaren heel veel plezier van kan hebben.
Ik heb nog wel even rond gekeken voor de prijs maar dat is lastig.
Een TD 160 koop je voor ongeveer €75,- maar de arm daar kan je in de regel wel iets van €250 tot €350 voor moeten neer tellen.
Voor een vervangende naald moet je iets van $175 rekenen.

Daarnaast is het wel een low output element dus je heb ook een MC Phono versterker nodig.

Of dit in je plaatje past weet ik niet.
Je kan natuurlijk eens van je collega horen wat hij er voor wil hebben.
Misschien valt het mee.

Groetjes George

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 22 feb 2012, 18:55

Ha George,

Kijk er op zich niet van op hoor, al is het bij elkaar wel een bedrag natuurlijk. Heb het met de collega nog niet over geld gehad trouwens. De mc voorversterker zit ik ook zowiezo aan, (dan hebben we weer een 'excuus' om wat te bouwen :mrgreen: ), en die naald is even de vraag, ik ga maar uit van wel. Heb je daar een mooi adresje voor trouwens? Je post een prijs in $, zijn naalden over de plas beter/goedkoper verkijgbaar?
En dan heb ik de tafel ook nog niet gezien natuurlijk, in wat voor staat 'ie is. Mezelf kennende moet het toch in onberispelijke staat als 'ie het niet is, dus daar kan zo nog wat werk/geld in gaan zitten. Werk is niet erg, daar is het hobby voor.

Bedankt voor je antwoord, kan ik wat mee!

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » do 23 feb 2012, 0:26

Voor het element heb ik ff op internet gekeken maar kwam alleen vervangende naalden tegen in dollars.
Of het verstandig is om over de plas te kopen???
Lijkt mij met de huidige stand van de dollar niet echt daarnaast loop je ook nog eens de kans op een naheffing van de belasting.
Ik zou het dan toch liever bij huis zoeken.
Mijn eigen element heb ik in Engeland gekocht toen de pond 1 euro was maar dat scheelt nu ook niet veel.
maar ook in Nederland en Duitsland zijn er genoeg goede adressen waar je een vervangende naald kan bestellen lijkt mij.

Zelf ga ik meestal zoeken als ik zo iets nodig heb maar heb daar zelf geen vast adres voor.

Groetjes George

nxs77

Berichtdoor nxs77 » vr 24 feb 2012, 23:33

Ik zou zeggen neem de gok bij conrad. ik kreeg voor de prijs van 2 reserve naalden 10 stuks :mrgreen:

Ik draai nu al sinds 98 met platen... digitaal is leuk en makkelijk. maar als ik met vinyl bezig ben is het erg intensief..
Als het gaat om live mixen van muziek gaat er voor mij toch niks boven vinyl.

En over technics sl1212, mijn draaitafels(sync x-trm1) zijn de helft van de prijs van de technics, zijn een stuk luxer en veel zwaarder.
Ik geloof dat er toch nog wel zat door ontwikkeld is.

Hoe zijn de ervaringen hier trouwens over ortofon concorde pro??
Mivoc jubileum TL in afwerk fase. Mivoc center in de maak...
Toekomstig project: visaton mini monitor basic met g25ffl

Klaar.. Smart plankje diy stijl. Check de showcase...

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 25 feb 2012, 11:12

Het element in de speler is dus een Audio Technica ATN31E. Hier zou een verwisselbare naald in kunnen, op zich wel bijzonder voor een moving coil, maar bij een zaak waar ik hiernaar informeerde vertelde me dat niet mogelijk is. Weet iemand het juiste antwoord?

Edit: ik weet inmiddels dat het de 'high output' versie is tov de ATN30E.

threshold

Berichtdoor threshold » za 25 feb 2012, 17:55

De ATN30E is inderdaad een MC element met verwisselbare naald. Die heb ik ook gehad. De enige in z'n soort die ik ken. Je zou denken dat het een MM element is. De naald moet er op een bepaalde manier in geschoven worden (of uit getrokken). Hij kwam indertijd in een doos, samen met een MC trafo. De naalden zijn erg duur, tenzij je op eBay iets goedkoops vindt. Het element klinkt aardig, maar niet echt heel goed. Je zou ook een nieuwe Denon DL110 o.i.d. kunnen kopen i.p.v. een nieuwe naald.
Die hifi-winkels weten ook niet alles. Er zijn rare vogels gemaakt in de jaren 70 en 80. Ik heb een MM element waar de naald er niet zomaar uit kan. Hij heet Signet en ziet precies uit als een Goldring Eroica (MC). Ik dacht dus al die tijd, dat hij stuk was (aangesloten op de MC ingang :oops: )
Echter... hecht niet teveel waarde aan al te oude elementen. Ik heb nu een nieuwe Denon DL304 en die klinkt stukken beter dan al die oude zooi die ik ooit had.
Laatst gewijzigd door threshold op za 25 feb 2012, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.

hannesie

Berichtdoor hannesie » za 25 feb 2012, 17:58

threshold schreef: Je zou ook een nieuwe Denon DL110 o.i.d. kunnen kopen i.p.v. een nieuwe naald.
En die is best goed, ik kan dan ook zeggen "heb hem zelf ook". :D
Hans

threshold

Berichtdoor threshold » za 25 feb 2012, 18:15

Ja dat is een lekker ding, die DL110!
Bij phonophono.de zijn ze ook niet duur.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 25 feb 2012, 18:30

Ik lees inderdaad dat die ATN31e een instapelement is. Hoe kom ik erachter of bv een DL110 element op de arm past? Als ik dan toch wat anders wil/moet kopen.

hannesie

Berichtdoor hannesie » za 25 feb 2012, 21:55

Dat heeft toch te maken met het feit of een een lichte of een relatief zware arm hebt, het is voor mij al weer een tijdje geleden, maar die Denon 110 is in die zin een middenklasse, naar ik weet.

Sommige armen hebben i.v.m. Compliance (??)een ander type element nodig, maar daar ben ik niet meer zo mee bezig :D :D :mrgreen:
Hans

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 25 feb 2012, 22:36

hannesie schreef:Dat heeft toch te maken met het feit of een een lichte of een relatief zware arm hebt, het is voor mij al weer een tijdje geleden, maar die Denon 110 is in die zin een middenklasse, naar ik weet.

Sommige armen hebben i.v.m. Compliance (??)een ander type element nodig, maar daar ben ik niet meer zo mee bezig :D :D :mrgreen:

Hans. Dat is nu precies de vraag :mrgreen:

hannesie

Berichtdoor hannesie » za 25 feb 2012, 23:10

Als je niet te duur wilt is die arm, waar ik even niet aan dacht dat je die al al had vermeld, zeker wel geschikt is.

Naar ik mij kan herinneren is die SME best een duur element waard, maar hij kan naar ik weet, best goed uit de voeten met zo een Denon, in ieder geval zal het zeker niet minder zijn als wat er nu aan hangt.

Ik heb hem hier op een Thorens TD 115 met de standaard arm, ook geen super gevoelig ding.

Kijk anders eens bij http://www.vinylengine.com

en dit is ook wel leuk, is het deze?
thorens.jpg

http://www.theanalogdept.com/thorens_history.htm
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hans

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 25 feb 2012, 23:12

Heb wat info bij een leverancier opgevraagd en die raadt me een Ortofon 2M element aan. Die heb je weer in verschillende prijsklasses, een Ortofon 2M-Red de goedkoopste zit nog onder de 100 euris. Dit zijn MM elementen trouwens.
http://www.ortofon.com/products/cartridges
Heeft iemand ervaring met 1 van de Ortofon's? De DL110 zal ik ook zeker ingedachten houden.
Laatst gewijzigd door Barry2001 op za 25 feb 2012, 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 25 feb 2012, 23:17

hannesie schreef:Als je niet te duur wilt is die arm, waar ik even niet aan dacht dat je die al al had vermeld, zeker wel geschikt is.

Naar ik mij kan herinneren is die SME best een duur element waard, maar hij kan naar ik weet, best goed uit de voeten met zo een Denon, in ieder geval zal het zeker niet minder zijn als wat er nu aan hangt.

Ik heb hem hier op een Thorens TD 115 met de standaard arm, ook geen super gevoelig ding.

Kijk anders eens bij http://www.vinylengine.com

en dit is ook wel leuk, is het deze?
thorens.jpg

http://www.theanalogdept.com/thorens_history.htm

Nou, ik heb de hele tafel dus nog niet eens gezien Hans :D door omstandigheden hebben m'n collega en ik elkaar al even niet gezien en was hij niet in de gelegenheid een foto te maken, gaat hoop ik aankomende week gebeuren. Ging me even om orientatie van (naar dus nu blijkt) de kosten voor een element met naald. Dank voor de vinylengine link, zal er eens gaan rondneuzen.

hannesie

Berichtdoor hannesie » za 25 feb 2012, 23:30

De norm voor de arm is de "effectieve massa", bepalend voor het element, ik weet het weer. :lol:
Bij mij is dat 7,5 gram met de TP30 arm.
Hans

Terug naar “Bronnen”