Direct drive vs belt drive en andere vinyl vragen

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Kappa7

Re: Direct drive vs belt drive en andere vinyl vragen

Berichtdoor Kappa7 » zo 26 feb 2012, 18:16

Barry2001 schreef:Ik lees inderdaad dat die ATN31e een instapelement is. Hoe kom ik erachter of bv een DL110 element op de arm past? Als ik dan toch wat anders wil/moet kopen.

Ik heb het even na gekeken maar de Denon 110 is geen goede combinatie met se SME 3009 MKII
De resonantie frequentie ligt dan ergens op 14 Hz en dat is te hoog.
Voor een goede verhouding zal je op ongeveer 10 uit moeten komen.
http://www.vinylengine.com/cartridge_resonance_evaluator.php?eff_mass=12.5&submit=Submit
Op deze site staat een tabel die bij de SME3009 MKII hoort met een effectieve arm massa van 12.5 gram.(er is ook een MKII met 6.5 gram)
Deze effectieve massa kort gezegd is de kracht die nodig is om de arm in beweging te krijgen van uit stilstand.
Nu hangt de naald in een rubber en deze heeft een bepaalde stijfheid.
Deze bepaald met nog een paar andere zaken de compliance van het element.
Aan de hand van het gewicht van het element en de compliance kan je in het tabel terug vinden of het element dus geschikt is voor deze arm.
Verder kan je uit het tabel afleiden dat je het beste een element kunt zoeken met een compliance tussen de 12 en 20 dit natuurlijk afhankelijk van het gewicht van het element.

Wat zou dan wel kunnen.
BVB
Benz Micro MC Gold / silver komt op 10 uit
Denon DL304 komt ook op 10 uit
Ortofon Rondo Red komt op 9 uit
Sumiko Blue Point II komt op 10 uit
Grado Prestige Gold Komt op 8 Hz uit en kan nog ook de Zilver en Black kunnen nog prima en zijn zeer prettig geprijsde elementjes. die heel veel muziek laten horen.
de Ortofon 2M Red komt ook op 8 uit en kan ook prima maar ik denk wel dat je dan een element is dat onder het niveau van de combinatie staat te spelen. de Grado zou eerder mijn voorkeur zijn.
Natuurlijk kunnen nog veel meer elementen maar dat kan je nu dus zelf makkelijk opzoeken.

Groetjes George

threshold

Berichtdoor threshold » zo 26 feb 2012, 23:54

Handig die link. Altijd goed om deze tabel bij de hand te hebben. :D
Nu is het wel belangrijk om precies te weten welke SME dat is.
Ik ken de Grado Silver. Die klinkt erg analoog, ook muziekaal. Niet zeer analytisch of pittig/levendig (maar dat laatste is de DL110 ook niet zozeer).
De DL304 is wat mij betreft een echt high-end element. Die kun je, als je goed zoekt, in Duitsland kopen voor iets in de 300 Euro. Ik ben er zelf erg blij mee. Maar je moet hierbij wel een goede en ruisvrije phono voorversterker hebben, want de output is erg laag.

hannesie

Berichtdoor hannesie » ma 27 feb 2012, 11:03

Ik ben wel benieuwd naar welk type arm er dan op gemonteerd is, die van 12,5 of 6,5 gr. effectieve arm massa.
Dat kan wel degelijk wat schelen.
Hans

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 27 feb 2012, 11:49

Bedankt voor je uitgebreide uitleg George, interessante materie, kan ik wat mee! Ik vroeg me af hoe je aan die 10Hz resonatie frequentie komt, maar heb inmiddels een tabel gevonden op http://www.analogue-classics.com/html/s ... _3012.html
Ik ga er trouwens vanuit dat het de 12.5 gram variant arm is waar we het hier over hebben, maar dat houd ik nog wel even in de gaten.
Voorversterker wordt een buizen eigenbouw, in dat kader is of een high output MC prettig of een MM.

Een Grado Prestige (Gold) lijkt een goede kandidaat, en best redelijk geprijsd. Misschien inderdaad een betere keus dan die Ortofon. 25 jaar geleden toen ik m'n geld met een krantenwijkje verdiende heb ik eens voor een Ortofon element gespaard en gekocht :D Kort daarna was het cd wat de klok sloeg, de draaitafel van toen heb ik ook al lang niet meer.

Ik voel wel wat voor de Grado dus, mocht het allemaal doorgaan met de draaitafel.

Heb ook al wat gegevens gevonden om de boel af te stellen, maar dat is weer een ander verhaal, voor een andere keer..

Zal me nu eerst gaan verdiepen in de wereld van de phono voorversterkers, Phonodude van TD is nu al zeker favouriet wat mij betreft.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 27 feb 2012, 11:50

hannesie schreef:Ik ben wel benieuwd naar welk type arm er dan op gemonteerd is, die van 12,5 of 6,5 gr. effectieve arm massa.
Dat kan wel degelijk wat schelen.

Ik houd het wel even in de gaten Hans, voordat ik het element bestel.

nxs77

Berichtdoor nxs77 » ma 27 feb 2012, 18:43

Barry2001 schreef:Heb wat info bij een leverancier opgevraagd en die raadt me een Ortofon 2M element aan. Die heb je weer in verschillende prijsklasses, een Ortofon 2M-Red de goedkoopste zit nog onder de 100 euris. Dit zijn MM elementen trouwens.
http://www.ortofon.com/products/cartridges
Heeft iemand ervaring met 1 van de Ortofon's? De DL110 zal ik ook zeker ingedachten houden.

Ik heb nu al jaren lang 2 ortofon concorde pro in gebruik, de naalden zijn makkelijk te vervangen en het element zelf is ook makkelijk te verwisselen.
Ikzelf ben dik tevreden over de kwaliteit.
Mivoc jubileum TL in afwerk fase. Mivoc center in de maak...
Toekomstig project: visaton mini monitor basic met g25ffl

Klaar.. Smart plankje diy stijl. Check de showcase...

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 27 feb 2012, 19:23

nxs77 schreef:
Barry2001 schreef:Heb wat info bij een leverancier opgevraagd en die raadt me een Ortofon 2M element aan. Die heb je weer in verschillende prijsklasses, een Ortofon 2M-Red de goedkoopste zit nog onder de 100 euris. Dit zijn MM elementen trouwens.
Heeft iemand ervaring met 1 van de Ortofon's? De DL110 zal ik ook zeker ingedachten houden.

Ik heb nu al jaren lang 2 ortofon concorde pro in gebruik, de naalden zijn makkelijk te vervangen en het element zelf is ook makkelijk te verwisselen.

Probleem is dat er best veel keus is, en je het inderdaad moet doen met de tips van gebruikers. Die Concorde Pro is meer een DJ element begrijp ik.. http://www.tonecontrol.nl/nl/producten/ ... corde-pro/ niet dat dat wat uitmaakt, maar goed. En ook een aantrekkelijk prijsje, wil het zo voor de eerste weer wat beschaafd houden, om te zien of het platen draaien wat wordt. Met de voorversterker en alles erbij telt het toch alweer aardig op :D

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » ma 27 feb 2012, 19:56

Die 10Hz is de minst irritante frequentie om te hebben als het toch ergens moet resoneren.
Ga je lager dan kom je in de buurt van de rumble en het stampen op de grond.
Ga je hoger dan kom je in de buurt van het audiospectrum en heb je dus kans dat je arm staat te dansen in de groeven als de muziek toevallig net op je resonantie frequentie zit.

In de Grado zou ik mij ook prima kunnen vinden mooie keuze.
Maar als het element dat er in zit nog goed is gewoon lekker daar mee spelen.
Opwaarderen kan altijd nog :wink:

Groetjes George

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 27 feb 2012, 21:10

Okiedokie, wordt vervolgd George, ik houd je op de hoogte.

nxs77

Berichtdoor nxs77 » ma 27 feb 2012, 23:52

Barry2001 schreef:
nxs77 schreef:

Probleem is dat er best veel keus is, en je het inderdaad moet doen met de tips van gebruikers. Die Concorde Pro is meer een DJ element begrijp ik.. http://www.tonecontrol.nl/nl/producten/ ... corde-pro/ niet dat dat wat uitmaakt, maar goed. En ook een aantrekkelijk prijsje, wil het zo voor de eerste weer wat beschaafd houden, om te zien of het platen draaien wat wordt. Met de voorversterker en alles erbij telt het toch alweer aardig op :D

Tenzij je een draaitafel hebt met de pre er al in? Ik kan nu kiezen tussen de draaitafel pre of die van de pioneer mixer.

Verder heb ik nog 2 pre's over. Het schijnen wel goeien te zijn. ze hebben genoeg gekost.
Mivoc jubileum TL in afwerk fase. Mivoc center in de maak...
Toekomstig project: visaton mini monitor basic met g25ffl

Klaar.. Smart plankje diy stijl. Check de showcase...

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » wo 29 feb 2012, 9:03

Die concorde is absoluut niet geschikt voor gewoon thuis gebruik.
Een element dat een naald druk nodig heeft van 4 gram is niet echt meer serieus te nemen als gewoon audio element.
De benodigde naaldruk geeft een grotere slijtage van je platen en is echt niet nodig.
Kijk maar naar de echte top elementen die kunnen zelfs met minder als een gram toe.

Dat NXS77 het bij jou prima klinkt kan natuurlijk maar als ik al hoor lees dat er dan ook een meng tafel tussen zit dan denk ik dat jij jou apparatuur op een andere manier wil gebruiken al dat ik doe.
bij mij is het een streven om zo veel mogelijk uit de plaat te halen en DJ draaien is daarbij niet nodig.
Je hebt het dan dus over twee totaal verschillende set ups die je niet echt met elkaar mag vergelijken.
Beide sets hebben hun sterke punten en daarbij andere toepassingen.

Groetjes George

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 29 feb 2012, 16:37

Heb de tafel gekocht :rock: nog ff geen picje, staat nog op het werk, was met de fiets vanmorgen. En onder de snelbinder is ook weer zowat.

Hij is uiterlijk in redelijke staat, technisch wel 100%. In het lager zit geen voelbare speling, en de arm ziet er ook fantastisch uit. Het is een SME 3009 Series 2 Improved met removable headshell, wat inhoudt dat het gewicht 9.5 gram is, ipv de 12.5 gram die ik eerst dacht (en dus ook niet die 6.5 gram). Desalniettemin zou het Grado element er prima oppassen, komt volgens de tabel zelfs nog iets mooier uit.

Aan de buitenkant moet de plint iets worden bijgewerkt in een hoekje, en de kap heeft gebruikssporen. Misschien dat ik die nog weer netjes probeer te krijgen met koperpoets oid. De 33/45 trn schakelaar (was iets mechanisch) is vervangen voor een wip schakelaar, alleen aan/uit. Dus hij draait alleen 33 trn. Mooi zwaar draaiplateau erop, die door een vorige eigenaar zelfs is uitgebalanceerd. Door ‘m met het merkteken precies op de goede plek te leggen moet de onbalans minimaal zijn.
Alle boekjes e.d. zitten er keurig bij.

Volgende stap wordt nu een voorversterker die ik nog niet heb, met momenteel een voorkeur voor de Phonodude. Ik bedenk me trouwens nu dat ik lang geleden (25 jaar oid) eens iets gebouwd heb, die staat nog bij m'n pa die z'n LP's wilde digitaliseren. Zou in eerste instantie kunnen...

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 29 feb 2012, 17:19

PS de arm is een SME 3009 Series 2 improved met removable headshell. Als ik de tafel met arm hier thuis heb zal ik de overige kenmerken er ook nog naast houden om het zeker te weten. Het zit wat complex in elkaar, die geschiedenis van de SME armen.

Van http://www.analogue-classics.com/html/s ... _3012.html .

hannesie

Berichtdoor hannesie » wo 29 feb 2012, 17:32

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. :rock:

Nu inderdaad naar de optimale set uit de "verleden" tijd, en dat bedoel ik niet negatief. :kwijl:

Lijkt mij leuk, zo een bak van een draaitafel aan een 300B knopen.
Hans

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » wo 29 feb 2012, 19:52

[quote="Barry2001"]Heb de tafel gekocht :rock: /quote]

Leuk daar ga je geen spijt van krijgen.
Mij benieuwen hoe het element is, met een beetje mazel kan je daar nog goed muziek mee maken.
Mocht je ooit ook 45 toeren willen draaien dan zou je een motorsturing kunnen gebruiken die de frequentie kan aanpassen.
De Linn stuur bordjes kunnen er zo in.
Helaas hangt daar een Linn prijsje aan dus ook daar is zelfbouw een oplossing.
Ooit mee gestoeid om dat zelf ook te maken maar is er nooit van gekomen.

Veel plezier van je aanwinst.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 29 feb 2012, 20:28

hannesie schreef:Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. :rock:

Nu inderdaad naar de optimale set uit de "verleden" tijd, en dat bedoel ik niet negatief. :kwijl:

Lijkt mij leuk, zo een bak van een draaitafel aan een 300B knopen.

Die 300B komt goed!

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 29 feb 2012, 20:34

Kappa7 schreef:
Barry2001 schreef:Heb de tafel gekocht :rock: /quote]

Leuk daar ga je geen spijt van krijgen.
Mij benieuwen hoe het element is, met een beetje mazel kan je daar nog goed muziek mee maken.
Mocht je ooit ook 45 toeren willen draaien dan zou je een motorsturing kunnen gebruiken die de frequentie kan aanpassen.
De Linn stuur bordjes kunnen er zo in.
Helaas hangt daar een Linn prijsje aan dus ook daar is zelfbouw een oplossing.
Ooit mee gestoeid om dat zelf ook te maken maar is er nooit van gekomen.

Veel plezier van je aanwinst.

Dank! Nee, ik ga voor een nieuwe. Probleem is ook even dat ik lange tijd uit de draaitafels ben, met het voorversterker bouwen straks wil ik in elk geval van een goede naald uit kunnen gaan. Dat als de klank niet naar wens is ik dit in ieder geval niet aan een versleten naald kan wijten. Plus dat het element (naald) echt oud is, minimaal nog van de eigenaar voor mijn collega, waar ik 'm van kocht.
De 45 toeren, komt er denk ik toch niet van, maar wie weet. Heb die vroeger best wel veel gekocht als puber, moeten nog wel ergens in een doos zitten :mrgreen:

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 05 mar 2012, 19:28

Vandaag de tafel mee naar huis genomen, was eens een keer met de auto. Bijgevoegd wat picjes. Hij is verder helemaal compleet, alle originele boekjes erbij, ook van de SME arm. Handig voor het afregelen, al valt dat wel mee heb ik al gelezen.

Uiterlijk wil ik er nog wel het een en ander aan opknappen: de kap wil ik proberen weer strak te krijgen (heb goed ervaring met een keer een beschadigd motorruitje en een ruitje van onze kampeerauto), de plint is iets beschadigd onderaan, moet ook weer netjes worden. Is allemaal wat groezelig, beetje poetsen enzo. Technisch, en daar gaat het om, is 'ie voor zover ik met mijn beperkte vinyl kennis kan zien in uitstekende staat. Geen speling op het draaiplateau, deze is uitgebalanceerd door een vorige eigenaar. Moet ook met een merkteken juist op de motor worden gezet.

Heb er zin in!

Dan nog een vraag: wil eigenlijk wel iets van een phono preamp in elkaar gaan zeten om eens wat te kunnen gaan luisteren. Een buizen preamp lijkt me helemaal wat, maar ik zou eerst wel iets eenvoudigers in elkaar willen zetten met bv FET's, of een opamp. Buizen kan altijd nog als het plaatjes draaien aanslaat hier. Heeft iemand goede ervaring met een ontwerp?

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » ma 05 mar 2012, 19:44

Ziet er netjes uit Barry

je zou voor de phono amp eens hier kunnen kijken.
http://www.platenspeler.com/diy/phono/phonoclone/uk_phonoclone_2.html
Is sowieso een leuke site om eens door te bladeren.

Groetjes George

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 05 mar 2012, 20:42

Ben er erg blij mee George, volgens mij wel een goede koop gedaan.

Leuke site, even rondgeneusd net. Heb je zelf ervaring met die voorversterker?

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » di 06 mar 2012, 23:04

Niet zelf maar ook deze is veel na gebouwd.
Kijk maar eens op DIY audio daar is wel het nodige te vinden van deze trap.
Google er maar eens op dan zal je heel veel ervaringen vinden en genoeg documentatie.
Hoe goed hij werkelijk is dat weet ik niet maar je gaf aan iets eenvoudigers te willen maken en dit zou dan best eens wat kunnen zijn.
Volgens mij moet dit met een batterij voeding prima te doen zijn alleen heb ik nog geen idee hoe lang je dan op een set accu's kan spelen.
Daar zit ik namelijk zelf ook een beetje over na te denken.
http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?t=395898
Zo iets dus

Groetjes George

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 07 mar 2012, 20:52

Batterijvoeding zie ik niet zitten George. Kan toch niet waar zijn dat als je een stukje muziek wilt luisteren de batterijen leeg zijn....flashback naar de krantenwijk vroeger met de cassettewalkman :mrgreen: altijd een setje verse batterijen op zak. kan me niet voorstellen dat je het hoort in welke voorversterker dan ook. Maar goed, zoals zoveel in audioland, alles heeft z'n aanhangers :D en wie weet hoor je het wel.

Heb het eea zitten lezen en bekijken de afgelopen dagen, in elk geval bedankt voor je tips. Heb toch besloten voor buisjes te gaan, Phonodude is dan natuurlijk een goede kanshebber. Als ik iets met transistoren, FET's of opampjes bouw en het moet in een kastje is de effort bijna net zoveel. En lees over phonodude goede dingen, je bent er zelf ook tevreden over hoorde ik in Almelo. Bedacht me ook dat ik van iemand hier op het forum eens 2 kastjes heb gekocht, misschien dat toen in een parallel universum..... komen voor dit project perfect van pas. Eentje voeding en eentje versterker. En buisjes, bloed kruip toch.....

reddoortranscendence

Berichtdoor reddoortranscendence » wo 07 mar 2012, 23:26

Bouwen is leuker, een phono preamp was voor mij even een stapje te ver nog.
Ik heb nu een Dynavox TPR-2. Volgens mij niet zo'n ingewikkeld schema. Klinkt erg goed, warm zonder dat het tenkosten gaat van details.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 25 mar 2012, 15:17

Soms lopen zaken anders dan je in gedachten hebt. Een collega (Herbert, voor wie bij de luisterdag in Almelo was, waar ik ook de draaitafel van gekocht heb) heeft eens een voorversterker bedacht en had hier zelfs nog een printje van liggen. Heb ik van 'm gekregen met de meeste componenten wat heel geschikt van 'm is. Hiermee kan ik in elk geval vrij snel wat bouwen zodat we eens wat kunnen gaan luisteren. Mocht het vinyl hier in huize 2001 aanslaan is een Phonodude altijd nog een optie.

Bijgevoegd het schema (met toestemming van de auteur) en het printje. De opamps worden iets anders dan in het schema, voor de 2 x LM4562 in het signaalpad heb ik LM6172 gekregen, voor die in de terugkoppeling een AD8066.

Ding komt in een apart kastje, zodat ik eenvoudig eens een andere vv ertussen kan pluggen.

Met het mooie weer zal het zo'n vaart niet lopen, maar er gebeurd dus nog wel iets :mrgreen:

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 31 mar 2012, 16:06

Was eventjes hakken en zagen, ik kan nu het printje gaan opbouwen.

Terug naar “Bronnen”