Direct drive vs belt drive en andere vinyl vragen

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Kappa7

Re: Direct drive vs belt drive en andere vinyl vragen

Berichtdoor Kappa7 » di 03 apr 2012, 22:56

Lief klein printje zo.
Ik hoop dat het goed gaat klinken.

Groetjes George

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 04 apr 2012, 22:02

Het printje valt mee George, z'n jasje eromheen is wat aan de ruime kant :mrgreen: Had dit kastje nog liggen, maar eens een keer gebruiken. Is trouwens staal, maar mooi dun dus goed te bewerken. Heb met de dremel het gat voor de netentree erin geslepen, dit gaat wonderbaarlijk goed, stuk beter dan eindeloos vijlen in elk geval.

Verder de boel in elkaar gebouwd, werkt, ziet er allemaal goed uit. Goed doorgefloten, je wilt geen oscillerende opamps straks voor je versterker en vooral speakers. Ziet er mooi stabiel uit. Versterking is bij 5mV in op 1 kHz iets van 100x, dit kan dan straks de preamp in.

Heb de knoop doorgehakt en een element besteld, en zelfs net binnen gekregen. Heb je advies ter harte genomen George en een Grado Prestige Gold genomen (MM, MC nog maar even niet, 5mV uit). Ik lees her en der zowel positieve (prijs/kwaliteit) als negatieve verhalen over de Grado, naja. Op een gegeven moment moet je gewoon maar eens wat gaan proberen denk ik dan. Prijs is in elk geval geschikt om eerst eens te kijken of het leuk is om plaatjes te draaien :D

Element moet ik nu nog op de arm monteren, afstellen, en dan kan er eens wat gedraaid gaan worden. Het afstellen heb ik al wat op ingelezen, heb van SME ook de malletjes erbij om dit te doen. Moet er maar eens goed voor gaan zitten, wordt 'm vanavond niet meer. Dan nog wat cosmetische ingrepen op de Thorens, en niet geheel onbelangrijk een plekje bij de huidige audio maken waar íe kan staan, want die plek is er nu niet. Zal iets van een plank aan de muur worden, nog even over nadenken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » do 05 apr 2012, 1:24

Dat is netjes geworden zeg.
En gefeliciteerd met je nieuwste aanwinst.

Dat instellen van de arm daar moet je echt je tijd voor nemen.
Wel is het handig om er ook een test plaat bij te gebruiken.
Zeker voor het instellen van de dwarsdrukcompensatie is dat makkelijk.
Samen met een scoop moet je dan een heel eind kunnen komen.

Groetjes George

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 08 apr 2012, 14:08

Ok, zo'n testplaat heb ik niet, zal het eerst zo eens proberen. Hoe werkt dit George, kijk je naar een golfvorm ofzo op de scoop?

Ben begonnen met het oppoetsen van de Thorens. Wat lelijke plekjes bijgewerkt, bovenplaat gepoetst, is best strak geworden. Heb 'm ook eens opengemaakt, om te zien wat er nou eigenlijk gemodificeerd is. Dat blijkt niet zoveel te zijn, de SME arm zit erop dus en de mechanische bediening van het toerental is vervangen voor een schakelaar, de (volgens mij, alhoewel íe er wat nieuwer uit ziet dan de rest) originele AC motor zit er nog in. Wellicht is er met demping nog wat te doen? Lijkt me handig hier even mee te wachten tot het speelt, zodat ik een referentie heb, of het inderdaad wat gedaan heeft.

De stofkap is intact maar heeft krasjes. Heb gezien dat er nieuwe stofkappen worden aangeboden voor een TD160, maar zal eerst eens proberen met wat voorzichtig polijsten deze weer netjes te krijgen. Wordt vervolgd. (heb het element/naald er nog niet in zitten trouwens)

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 09 apr 2012, 13:54

Ben bezig geweest met het schuren/polijsten van de kap. Dat gaat minder goed dan ik gedacht/gehoopt had, de krassen ziten dieper dan eerst lijkt. Heb geprobeerd met schuurpapier tot korrel 1200 de krassen eruit te halen en vervolgens te polijsten met Commandant M4, maar het wordt niet mooi.

Weet iemand of een dergelijke kap nog ergens nieuw aangeboden wordt? Dacht op eBay wat gevonden te hebben maar ik twijfel of dit past, en het is nog wel aan de prijs Het gaat om een stofkap voor een TD160 (niet de mark II), en mag ook imitatie zijn als dat bestaat.

Lars Oosterveen

Berichtdoor Lars Oosterveen » ma 09 apr 2012, 17:53

Kijk eens op http://www.carclean.nl, daar zit ongetwijfeld wat tussen.
Duidelijke omschrjvingen staan erbij.

Ik denk iets voor kunststof cabrio ruiten ofzo.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » vr 13 apr 2012, 20:46

Barry2001 schreef:Ok, zo'n testplaat heb ik niet, zal het eerst zo eens proberen. Hoe werkt dit George, kijk je naar een golfvorm ofzo op de scoop?

Hoi Barry ik ben even off line geweest maar ben er weer.

Klopt je zet een een test track op met een sinus deze sinus wordt ieder spoortje harder gemoduleerd (ik zeg het niet helemaal goed maar weet even niet exact hoe het ook alweer was.) je kijkt dan op de scoop naar de sinus en dan zie je dat naarmate de modulatie harder wordt er vervorming gaat optreden.
Door nu te spelen met de naad druk en de dwarsdruk compensatie kan je deze vervorming zo veel mogelijk weg regelen en zal de naald beter sporen.
Dit is echt een werkje waar je rustig de tijd voor moet nemen.

Een goed begin is om de naald gewoon in te bouwen met behulp van de bij de arm horende mal en de naalddruk op de door de fabrikant aangegeven waarde te zetten.
Je kunt dan de dwarsdruk compensatie gelijk zetten aan de naald druk en vervolgens gaan meten met de plaat.

Vergeet niet eerst de VTA (arm hoogte) goed te zetten.

Groetjes George

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 14 apr 2012, 10:58

Lars Oosterveen schreef:Kijk eens op http://www.carclean.nl, daar zit ongetwijfeld wat tussen.
Duidelijke omschrjvingen staan erbij.

Ik denk iets voor kunststof cabrio ruiten ofzo.

Heb het idee dat ik 'm toch eerst verder moet schuren, de krassen zitten te diep. Als de krassen eruit zijn schuren naar korrel 1200 toe, en daarna weer met commandant. Laten ons niet klein krijgen natuurlijk, wordt vervolgd, dank voor je tip :D

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 14 apr 2012, 11:20

Kappa7 schreef:
Barry2001 schreef:Ok, zo'n testplaat heb ik niet, zal het eerst zo eens proberen. Hoe werkt dit George, kijk je naar een golfvorm ofzo op de scoop?

Hoi Barry ik ben even off line geweest maar ben er weer.

Klopt je zet een een test track op met een sinus deze sinus wordt ieder spoortje harder gemoduleerd (ik zeg het niet helemaal goed maar weet even niet exact hoe het ook alweer was.) je kijkt dan op de scoop naar de sinus en dan zie je dat naarmate de modulatie harder wordt er vervorming gaat optreden.
Door nu te spelen met de naad druk en de dwarsdruk compensatie kan je deze vervorming zo veel mogelijk weg regelen en zal de naald beter sporen.
Dit is echt een werkje waar je rustig de tijd voor moet nemen.

Een goed begin is om de naald gewoon in te bouwen met behulp van de bij de arm horende mal en de naalddruk op de door de fabrikant aangegeven waarde te zetten.
Je kunt dan de dwarsdruk compensatie gelijk zetten aan de naald druk en vervolgens gaan meten met de plaat.

Vergeet niet eerst de VTA (arm hoogte) goed te zetten.

Groetjes George

Ok George. Kan ik altijd nog eens gaan doen, met een testplaat, lijkt me wel gaaf om eens te doen.
Heb wat spullen besteld, een Knosti setje om eerst de platen eens goed schoon te maken, een nieuwe riem (voor de zekerheid, ik weet niet precies wat de toestand van de oude is), vloeistof om de naald schoon te maken/beschermen. Dan moet ik nog iets aan de opstelling veranderen zodat de draaitafel er ook daadwerkelijk kan staan.

Stappen voor het afregelen zoals ik nu denk dat juist is (correct me if I'm wrong, weinig ervaring mee):
Heb het element al ingebouwd. Eerst de VTA wat je al zegt, ik kan de hoogte van de draaizuil instellen zodat deze evenwijdig met de plaat loopt.
Hierna een spiegeltje op de draaitafel leggen om te controleren of de naald recht op de plaat komt te staan.
Heb een malletje, een fouthoekmeter, deze leg ik op de as van de draaitafel, de elementhouder moet nu evenwijdig met de lijnen van de fouthoekmeter lopen. Zoniet dit aanpassen bij de draaizuil.
Het drukgewicht, dat is het gewicht aan de zijkant, op de eerste streep instellen, dus het stukje dat haaks op de arm staat zeg maar.
De arm in balans brengen met het contra gewicht aan de achterkant.
Het drukgewicht ''uit'' de arm trekken en instellen op 6 gram, het gewicht van het element.
Nu het drukgewicht uitdraaien op de naalddruk, dit moet 1.5 gram zijn.
Het zijdruk gewichtje bevestigen met het draadje, op de schaal moet dit overeenkomen met 1.5 gram naalddruk.
De beugel waaraan dit gewichtje hangt moet een hoek van 90 graden maken als de naald in de eerste groef van de plaat hangt.
Klopt dit?

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » di 24 apr 2012, 22:06

Afgelopen weekend was het zover en heb ik de draaitafel met voorversterker geinstalleerd. Arm afgeregeld volgens het verhaal in vorige post, alleen de dwarsdrukcompensatie (bias) toch wat op gevoel moeten doen. Het is de kracht die ontstaat door de 'knik' in de arm die je wilt compenseren met het gewichtje.
Als ik die op de schaal op de arm instel (bij een naalddruk van 1.5 gram) gaat het veel te hard, dan wordt de arm in zwevende toestand teruggebracht naar het begin punt. Afstellen dus op een stuk plaat zonder groef zodat de arm precies in balans is.

Eerst eens een plaat opgezet, bewust een oudere, Harvest / Neil young. Fantastische plaat natuurlijk, gelijk wel een goed gevoel bij de klank. Hierna nog wat platen om een idee te krijgen, en ben daarna eens 15 LP's gaan wassen met de Knosti set. De bijgeleverde vloeistof gebruikt, en nagespoeld met gedemineraliseerd water met iets glansspoelmiddel. Drogen en weer Neil Young erop, op zo'n oude plaat is het resultaat erg groot. Scheelt veel in het kraken en spetteren, direkt meer ruimtelijk en dynamiek, is zeker de moeite waard.

Vervolgens hebben we het hele weekend platen gedraaid, dit is leuheuk! En het klinkt gewoon goed, het lijkt wel of het allemaal wat 'direkter' klinkt. Het klinkt niet beter dan cd/squeezebox waar we naar luisteren ofzo, maar het is zeker met het oude vinyl wat 'echter' en direkter. Misschien ook omdat de hele schakel klein is: vanaf de naald de opamp van de voorversterker in, en daarna direkt de buisjes in. Tommy / The Who klinkt veel en veel echter dan de cd die geripped op de squeezebox staat om een voorbeeld te noemem. Zou wel eens wat nieuwer materiaal willen vergelijken (iets audiofiels als Air bijvoorbeeld), maar heb daar geen vinyl van. Ga ik zeker nog wel proberen.

Maar leuk dit, gaat wat ons betreft een vervolg krijgen !

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » za 28 apr 2012, 22:45

Kijk dat vind ik leuk om te lezen dat het draaien van een plaat zo bevalt.
Het is dan ook wel een hele nette set geworden zo.
Schoonmaken van je platen daar win je inderdaad heel veel mee.
Als de informatie al verstopt zit onder een laagje stof zal het nooit goed worden.
Daarnaast blijf je de naald schoonmaken.

Groetjes George

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 04 mei 2012, 10:24

Ja, het blijft nog steeds bevallen, erg leuk dit! Meestal met koken/eten draaien we nu plaatjes, echt zo'n mooi moment ervoor. Gisteren bv Sade - Diamond Life gedraaid, dat klinkt echt fantastisch vanaf vinyl.

Op koninginnedag de wekker gezet (07:00 vond ik vroeg zat op de vrije dag) en ben naar de vrijmarkt geweest, heb iets van 10 albums kunnen scoren voor 3 x niks. Heb er een 15 in handen gehad denk ik die me wel wat leken, iets van 5 daarvan vond ik te beschadigd om te kopen. Die overige 10 'in bad' gestopt, en ze spelen allemaal goed af. Tikje of spettertje hoort erbij, maar nog geen die overslaat. Maar het is erg leuk, soms struin je 3 bakken achter elkaar door met bagger tot je er 1 vindt waar meerdere interessante exemplaren tussen zitten.

Wel een vreemd verschijnsel, misschien dat het jou wat zegt George: op een enkele plaat zie ik op een klein stukje de naald (element) wat 'wapperen', hoor je dan ook terug in de muziek op dat moment. Is dit een kwestie van afstelling, (wat ik volgens handleiding heb gedaan) of zit dat in de plaat? Het is altijd maar een klein stukje en valt me vooral op bij de oudere platen.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 06 mei 2012, 11:16

Ha herkenbaar verhaal dit. :D
Dit jaar zelf helaas niet aan toegekomen maar wel heel leuk om zo rond te struinen.

Dat wapperen zal waarschijnlijk komen door dat er een frequentie op de plaat staat die in de buurt van je resonantie frequentie ligt van je element.
deze wordt dan aangestoten en begint dan zelf lekker mee te resoneren en dan zie je ook echt je element bewegen.
Als het heel erg is dan kan je de frequentie aanpassen door iets gewicht aan te brengen aan de head-shell deze wordt dan zwaarder en zal op een lagere frequentie mee gaan resoneren.
Op die manier kan je de frequentie dus op een plek zitten waar deze het minst gevoelig is.
Meestal is dat tussen de 7 en de 12 Hz.

Om te controleren waar deze frequentie nu precies zit kan je een test plaat gebruiken.
Dit vind ik een hele goede.
Afbeelding
Daar op staan dan resonantie sporen en een stem geeft aan waar die zit.
Op een gegeven moment zie je de naald beginnen te wapperen en dan weet je waar je zit.
10Hz is optimaal.

Wel vind ik het raar dat je dat wapperen nu ervaar aangezien je een element had uitgezocht die goed bij je arm paste.
Dit zou dan niet mogen voorkomen.

Je kunt ook nog wat spelen met het contra gewicht als je een lichter gewicht neemt en deze verder naar achter hangt dan blijft de naalddruk het zelfde.
Maar door dat het gewicht verder naar achter hangt en deze dus met een langere arm in beweging gezet moet worden is hier voor en andere kracht nodig om de beweging in gang te zetten.
Dat betekend dat de effectieve massa van je arm wijzigt en dus ook de resonantie frequentie van het geheel.

Pas wel op dat je met het experimenteren niet je naald beschadigd.
Kan namelijk zo gebeuren dat je even niet oplet en je element naar de filistijnen helpt. (is mij ook al een keer over komen :cry: )

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 06 mei 2012, 12:20

Het is me nu bij 2 LP's opgevallen George, zit natuurlijk ook niet altijd geconcentreerd te luisteren met zich op het element. Ik denk dat ik het nog even aankijk, maar het is in elk geval zeer sporadisch, wel een apart verschijnsel.

Goede tip, die test LP, moet wel ff EUR 55,- kosten :shock: misschien dat 'ie nog ergens gebruikt wordt aangeboden.

In elk geval zit er in de voorversterker wel een goed hoogdoorlaatfilter, dus mee wapperende woofers en vreemde verschijnelen in de eindbuizen van de versterker zijn er gelukkig niet.

Vwb compliance past de naald (element) bij de arm. De naalddruk op de SME arm die ik gebruik moet volgens de Grado beschrijving is 1.5 gram, tegen 6 gram element gewicht. Die 1.5 gram staat op het maximum wat ik op de SME arm kan instellen. Ik zou dus inderdaad wat kunnen experimenteren met iets minder naalddruk, en dat compenseren met het contra gewicht, zodat de resonantie frequentie wijzigt. Ik doe eerst even niks, zal er met de komende plaatjes-draai-sessies in de gaten houden of ik het nog meer zie. Dank voor de tips weer!

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 28 mei 2012, 14:45

Onlangs heb ik 'Hi-Fi Test Proef en beproeving voor stereo-apparatuur' op de kop kunnen tikken van Jan Kool. Een gaaf exemplaar voor slechts 5 euris op marktplaats, lijkt me een koopje.

Er zit een boekje bij met tekst en uitleg, em verschillende tests. Het is een dubbel lp met beide platen op de eerste kant een test sessie, en op kant 2 (klassieke) muziek met uitersten in bv hoge sopraan zang en zwaar slagwerk zoals pauken.

Eigenlijk komt het er allemaal wel goed uit: Intermodulatietest met dubbele tonen, constante toon om gelijkmatige loop van de draaitafel te controleren. Tertsruisen bij 10 en 12.5kHz, waarbij subharmonischen als krakend grind hoorbaar kunnen zijn. Bij 10kHz begint het al wel te kraken, maar dit schijnt enigszins toelaatbaar te zijn.
Luidsprekerfase controle, als dit niet goed zou zijn was me dit al eerder opgevallen denk ik.
Het enige dat echt opviel was dat ik links en rechts omgedraaid had!

Moet wel zeggen dat ik alleen geluisterd heb, en niet de signalen op een scoop heb bekeken. Wil ik nog wel eens doen op een regenachtige zaterdagmiddag. Het luisteren is natuurlijk wel subjectief, zo van 'Piano moet goed naar voren komen' :D Luisteren, nog eens luisteren, ja doet 'ie wel :mrgreen:

Het wapperen van de naald wat ik op een enkele plaat zie houd ik dan maar op de plaat zelf... ik heb het ook alleen maar nog gezien op oudere platen, zoals bij "After the gold rush / Neil Young" op 1 nummer.

Verder draaien we nu dagelijks wel een plaatje hier, ik blijf het fantastisch vinden. A.s. zaterdag is er een grote vlooienmarkt hier in het dorp, eens zien of daar nog wat valt te scoren!

Als het wat minder warm wordt en ik wa tijd heb ga ik de kap onder handen nemen. Schuren to korrel 1200, nat is nodig heb ik gemerkt anders ontstaan er nieuwe krassen door de warmte, en dan met commandant polijsten. Wordt weer vervolgd..

Edit: oja, heb je advies opgevolgd en voor het wassen er een bak bij gekocht. Dus om na te spoelen met gedemineraliseerd water met wat glansmiddel. Zit ook weer een rekje bij zodat ik in 1 keer wat meer kan wassen dan de 15 stuks waarmee het eerst beperkt was....

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » di 29 mei 2012, 10:30

Hee dat is een goede plaat heb ik hier ook staan.
Maar mist nog wel een paar dingen.
Zo kan je niet de resonantie frequentie van de arm en het element bepalen.
Ook zijn de groeven om de dwarsdruk compensatie in te stelen wat te beperkt.
De huidige elementen moeten deze groeven met twee vingers in de neus kunnen halen.
Verder is deze plaat prima te gebruiken om te controleren of de basis van de tafel in orde is.
Ook wordt er goed uitgelegd hoe het een en ander gemeten moet worden.
Kortom goeie plaat.

Leuke bezigheid hé platenwassen :mrgreen: :mrgreen:
Maar je kan wel goed het verschil tussen een schone en een nog niet gewassenplaat horen.
Wel slim om het extra rek er bij te nemen ik heb hier 1 rek staan maar dan kan je net niet achter elkaar door gaan met wassen.
Met twee rekken zal dat wel lukken lijkt mij.

Groetjes George
Wel knap trouwens dat je het element al zover heb kunnen instellen zonder meetplaat :goedzo:

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » di 29 mei 2012, 13:07

Die resonantiefrequentie van de arm bepalen is net wel wat ik graag zou willen, wel nieuwschierig naar. De dwarsdrukcompenstatie stelmogelijkheid is inderdaad beperkt, misschien hadde er ook wel een stukje zonder groef op gemogen. Ik blijf nog wel kijken naar andere testplaten.

Ik weet niet George of 'ie nou goed ingesteld staat hoor, het lijkt me in elk geval in orde, maar zeker niet gezegd dat het al optimaal is. De afstelling heb ik gedaan aan de hand van de handleiding die bij de SME arm zat, zie enkele postst terug, that's all. Het enige dat hiervan afwijkt is dat de dwarsdrukcompensatie wat lager staat dan wat op basis van naalddruk zou moeten, omdat 'ie anders de arm al zoveel compenseert dat 'ie al naar het beginpunt toe gaat voordat de naald de plaat bereikt.

Verdere zaken als rumble, toonvastheid (snelheid van de tafel) zijn gewoon goed, maar dat mag je van een apparaat als dit ook wel verwachten.

Dat platen wassen, zo kun je even doorgaan als toch het aanrecht al nat is :mrgreen: het verschil is enorm in wel en niet gewassen, en dan niet alleen de spetter/kraak, maar je mist duidelijk informatie.

Heb van die vloeistof bij de naald om 'm schoon te maken, hoe vaak doe je dat eigenlijk? Als ik het na, stel een plaat of 5 draaien doe zie ik het kwastje zelfs iets verkleuren waarmee je de naald schoonmaakt. Houdt dat in dat het vaker moet?

Oja, ook wel aardig te vermelden, ik vond toevalig op de koninginnedag vrijmarkt die plaat van Herman van Veen die je op de luisterdag in Almelo draaide, kun je dat nog herinneren? Plaat gekocht, klinkt magistraal. Echt een van de betere opnames tot nu toe.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » di 29 mei 2012, 14:20

Ja dat is echt een hele mooie opname en laat ik hier ook nog regelmatig horen als er mensen komen om te luisteren.
Zeker een plaat om zuinig op te zijn.

Schoonmaken van de naald doe ik zo min mogelijk.
Vloeistof bij je element, spoeltjes geen goede combinatie.
Maak dus alleen je naaldpunt schoon.
Zijn je platen mooi schoon dan is het ook minder vaak nodig om je naald schoon te maken.

Op het moment heb ik een goede plaat hier staan om de resonantie te testen.
Ik wil daarmee wel eens naar jou toe komen.

Groetjes George

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » di 29 mei 2012, 17:27

De plaat is in goede staat gelukkig, ben er ook blij mee. Zo van die mooie vondsten, als ik het me goed herinner was 'ie EUR 2,- :D

Dat van alleen de naald schoonmaken wist ik ja, ben er ook wel voorzichting mee.. in principe was ik nu eerst alle platen voor het draaien, en heb een doos binnenhoezen gekocht zodat ze daarna ook een schoon jasje aan krijgen.

Langskomen, lijkt me een prima plan, laten we wat afspreken, ben ook wel benieuwd. Alleen ga ik eind van de week met vakantie, bij terugkomst een keer doen? Neem wel contact met je op dan.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 14 jul 2012, 12:57

Afgelopen donderdag is George op bezoek geweest met wat spulletjes.

- Met een door George meegebracht weegschaaltje hebben we de naalddruk gemeten. Die had ik op de arm ingesteld op de benodigde 1.5 gram voor de Grado Prestige Gold, en blijkt aardig overeen te komen.
- Resonantie opsporen met de door hem meegebrachte Hifi News Test LP. Bij de laterale (horizontale) resonantie test staat er een sweep van 5 tot 25Hz op beide kanalen. Mooi was te zien dat zo rond 10Hz het element stevig stond te wapperen, een teken dat het element in elk geval goed bij de arm past. Ongeveer 10Hz is gewenst omdat dit de minst irritante frequentie hiervoor is.
Vertikale resonantie test, dit is een sweep van 6 tot 16 Hz uit fase. Tussen de 10 en 12 Hz is ideaal, bij mij zit íe iets hoger, ik dacht dat we op 13-14Hz uitkwamen, prima.
- Dwarsdrukcompensatie. Op de Test LP staan 4 tracks achter elkaar met een 300Hz sinus, alleen is elke track steeds sterker gemoduleerd met 2dB. Hier bleek dat ik de dwarsdrukcompensatie (wordt volgens mij ook bias adjustment of antiskating genoemd) veel te laag had staan. Scoop naar beneden gehaald en hier het linker en rechterkanaal op aangesloten, beide zichtbaar. Nadat we de dwarsdrukcompensatie hebben opgeschroefd, bij de SME arm is dat het hangende gewichtje iets naar achteren bevestigen aan de drager blijkt dat we t/m de 3e track een goed resultaat hebben. De 4e en laatste track gaat niet goed, vervormde sinus op de scoop en de naald blijft niet in de groef. Er schijnen overigens maar weinig systemen te zijn die die laatste track wel goed kunnen afspelen, niet echt iets om me zorg over te maken.
En dan de praktijk, Sinead O'Conner - The Lion and the cobra. Voorheen had m'n draaitafel nogal moeite met de uithalen van mevr O'Conner, dit is nu sterk verbeterd, er grappig om dit te horen.

Kortom een voor mij een leerzame avond met een duidelijke verbetering, ben er blij mee. George nogmaals bedankt voor je komst en moeite!

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » za 14 jul 2012, 13:40

Hoi Barry,

Bedankt voor de gezellige avond.
Ik vond het ook mooi om jou set eens te horen spelen.
Hiervoor mijn complimenten.
Het is een mooie set met een warm karakter die lekker muziek laat horen.
Een set waar je niet snel moe van wordt om naar te luisteren.

Ook vond ik het leuk om even je platen speler na te lopen.
Deze stond al heel aardig ingesteld en je kan duidelijk zien dat er zorg aan besteed was om dit zo mooi mogelijk te doen.
Met de test plaat zijn ook de laatste paar procenten die nog mogelijk waren er uitgehaald.
Zo een test plaat is gewoon een goed stuk gereedschap dat echt nodig is om een arm mooi in te stellen.
Daarna kan je nog op gehoor wat spelen met de hoogte van de arm en de druk van de naald.
Echter zal je wel de dwarsdrukcompensatie iedere keer opnieuw moeten controleren met de plaat.
Na elke wijziging.
Met de hoogte instelling kan je namelijk het de verhouding tussen hoog en lage tonnen iets aanpassen en naar smaak instellen.
Of dit nodig is kan je natuurlijk zelf bepalen.

Op de test plaat die jij hebt staan de sporen ook, alleen wat minder maar prima bruikbaar om te controleren.
Je weet nu hoe het moet.

Groetjes George

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 14 okt 2012, 16:22

Ben met de kap aan het werk geweest, deze had nogal wat gebruikssporen. Heb schuurpapier gekocht, tot korrel 2000. Hierna met verschillende spullen geprobeerd de kap te polijsten, ik kreeg met Brasso koperpoets het mooiste resultaat. Maar.... er bleven 2 'deuken' achter in de kap die ik er niet uit heb gekregen. Kap heeft op de verwarming gelegen, wat warms op de kap, zeg het maar. Storend, op zoek naar een nieuwe kap, dat blijkt een probleem te zijn.

Tip van (ik dacht Marp): http://www.sora-shop.de/Massanfertigung ... haube.html
Maten opgenomen en kap besteld. De kap wordt als een bouwpakket geleverd, ziet er keurig uit, maten kloppen precies en het is strak afgesneden allemaal. En dat voor een prijs van 4 tientjes.

Heb met een Dremel de achterkant ingeslepen zodat de Thorens steuntjes er weer in passen, en voila. De originele kap is er natuurlijk 1 uit 1 stuk, je ziet hier schroefjes e.d. zitten, maar het is er enorm van opgeknapt. Kan het element weer zien met de kap dicht :D

SARK

Berichtdoor SARK » zo 14 okt 2012, 16:36

Barry2001 schreef:Ben met de kap aan het werk geweest, deze had nogal wat gebruikssporen. Heb schuurpapier gekocht, tot korrel 2000. Hierna met verschillende spullen geprobeerd de kap te polijsten, ik kreeg met Brasso koperpoets het mooiste resultaat.

Heb je daar ook foto's van :?:
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 14 okt 2012, 17:16

Nee, zou ik moeten maken. Interesse?

SARK

Berichtdoor SARK » zo 14 okt 2012, 17:26

Barry2001 schreef:Nee, zou ik moeten maken. Interesse?

Haha, ja :mrgreen:
Ik heb een paar plekjes/krasje op de kap van mijn platenspelert en ben best bang om er überhaupt aan te beginnen, straks moet ik de hele kap dof schuren/polijsten ... dus ben reuze benieuwd naar jouw resultaat :idea:
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

Terug naar “Bronnen”