TPA Buffalo III DAC

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Macsel

TPA Buffalo III DAC

Berichtdoor Macsel » za 06 okt 2012, 16:39

Ik vond het toch maar eens tijd worden om een draadje te starten voor mijn Buffalo III DAC. Het wordt een standaard stereo uitvoering, met de standaard 4v S/PDIF input selector en IVY III I/V omzetter.
Ik ben de afgelopen week bezig geweest met het bestukken van de printplaten.
Hieronder volgen wat foto's.
Bij het bestukken van de prints heb ik twee kleine foutjes gemaakt. Op de eerste voedingsprint (Placid HD) heb ik een transistor op verkeerde plek gezet. Hier kwam ik achter dat ik de volgende serie transistoren ging plaatsen. 'Hee, die plek is al bezet...' Dus heb ik getracht eruit te solderen. Dat lukte niet echt lekker. Ik heb zo'n zuigveerpen en van dat koperband, maar beide waren niet voldoende om de pinnen van de verkeerde transistor vrij te krijgen. Ik heb daarop de transistor stuk geknipt en de pootjes er een voor een uit getrokken. Nu nog even wachten op een nieuwe tor.

Ik ben nu bezig met het afstellen van de voedingen Placid HD (BP).
Dit leek eerst niet te lukken. Ik kreeg eerst geen waarde tussen TP-VIN en TP-CCS om de hoeveelheid stroom af te kunnen stellen. Ik heb de batterij van m'n multimeter vervangen en daarna kreeg ik het wel voor elkaar. Of het aan de batterij lag weet ik dus niet zeker, maar het gaat om het eindresultaat zullen we maar zeggen.

Ik heb al een ontwerp gemaakt van de voorkant van de kast waarin de DAC straks een plekje moet gaan krijgen. Hieronder een plaatje ervan. De knoppen ben ik nog niet precies uit welke, wss deze
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Macsel

Re: TPA Buffalo III DAC

Berichtdoor Macsel » ma 08 okt 2012, 18:45

Ik heb toch een vraag over de voeding, wellicht dat iemand van jullie dat weet.
In de TPA B-III handleiding van Leon staat dat de IVY tussen de 90 en 150mA verstookt. Ik heb de Placid HD BP nu afgesteld op zo'n 200mA, zodat er wat 'headroom' is en hij niet kan wegvallen ivm tekort komen.
Maar is dit een correcte denkwijze van mij (noob)??

Nog even een plaatje omdat dat zo leuk is, maar nu van de kast.
Ik wil bij modushop een geheel bewerkte kast (slim line 2u) bestellen. Ik moet alleen nog even wachten op de knoppen, die heb ik inmiddels besteld, maar ik wil graag dat de brede rand van de knop gelijk valt met de voorkant van de frontplaat, als dat lukt.
In Cyaan zie je de achterkant; groen is de frontplaat. De achterplaat begint met een toslink, coax (S/PDIF), RCA (S/PDIF) en XLR (AES/EBU). Daaronder de gebalanceerde en SE uitgangen. In het midden van de achterplaat een viertal nog nader in te vullen D-serie gaten (mogelijkheid voor: ADC ingang/USB in/etc) en helemaal rechts de schurter AC ingang.
Voorzijde: power-push-button, daar moet dus een relaid printje voor koen, de source knop, onder de 'DAC' gravering de indicatie LED's en tot slot de volume knop.

Leon

Berichtdoor Leon » ma 08 okt 2012, 18:58

Kijk straks even hoeveel je shunt current is. 50-60mA shunten is al prima, dus mocht je straks rond de 100mA verbruiken dan kun je nog omlaag. Van te veel wordt alles alleen maar extra warm.

Macsel

Berichtdoor Macsel » wo 10 okt 2012, 21:05

Zo, we zijn weer een paar stappen verder. In die zin dat er geluid uit komt! :D :rock:
Gisteravond leek al zover te zijn, maar niet alle tridents (althans de leds) lichtten op. Vanavond de solderingen gecheckt en een aantal waren niet zo netjes, dus schoongemaakt en opnieuw gedaan. Ik heb alles even op een plankje geplakt, want ik heb nog geen kast. Er zijn nog wel een paar kleine dingetjes. Net viel het geluid even een seconde weg. Leek alsof hij even uit de lock schoot. Ik heb de voeding gecontroleerd en de schunt_out op de Placid HD BP (voor de IVY) op ca 60mV (mA) afgesteld en de enkelvoudige Placid HD (voor de DAC) op 50mV.
Ook werken niet alle leds op het selector printje. Ik dacht eerst dat het aan de stekkertjes lag, ik vind ze niet zo fijn werken, maar na ze zorgvuldig te hebben gesoldeerd deden de twee leds het nog steeds niet. Zouden natuurlijk gewoon de leds kunnen zijn, of iets anders (maar wat?)???
Eerst maar even van het geluid genieten, want dat is veel belovend!

- edit - typo's aangepast -
- edit2 - plaatje toegevoegd -
Laatst gewijzigd door Macsel op do 11 okt 2012, 0:13, 2 keer totaal gewijzigd.

BertDB

Berichtdoor BertDB » wo 10 okt 2012, 21:21

Macsel schreef:Zo, we zijn weer een paar stappen verder. In die zin dat er geluid uit komt! :D :rock:
Gisteravond leek al zover te zijn, maar niet alle tridents (althans de leds) lichtten op. Vanavond de solderingen gecheckt en een aantal waren niet zo netjes, dus schoongemaakt en opnieuw gedaan. Ik heb alles even op een plankje geplakt, want heb nog geen kast. Er zijn nog wel een paar kleine issues. Net viel het geluid even een seconde weg. Leek alsof hij even uit de lock schoot.mik heb de voeding gecontroleerd en de schunt_out op de Placid HD BP (voor de IVY) op ca 60mV (mA) afgesteld en de enkelvoudige Placid HD (voor de DAC) op 50mV.
Ook werken niet alle leds op het selector printje. Ik dacht eerst dat het aan de stekkertjes kag, want die hebben niet helemaal m'n vertrouwen. Maar ook dat heeft niet geholpen. Zouden natuurlijk gewoon de leds kunnen zijn, of iets anders (maar wat?)???
Eerst maar even van het geluid genieten, want dat is veel belovend!

onwaarschijnlijk dat de leds kapot zijn.
Heb je de polariteit gerespecteerd ?
Wenn die Kathode glüht, freut sich das Gemüt

Macsel

Berichtdoor Macsel » wo 10 okt 2012, 21:59

Toch nog even snel gekeken, eentje lijkt idd verkeerd om erin te zitten. :oops:
De ander maakt gewoon slecht/ geen contact. Er zit toch een redelijke klodder soldeer op...

Is de (ontbrekende) ervaring zullen we maar zeggen :oops:

Ahcter het front ga ik ledjes zetten, dus die onboards led worden iet gebruikt voor aflezen kanaalselectie. ( moet ik die dan weer weghalen, of kunnen beide leds worden aangesloten? )

BertDB

Berichtdoor BertDB » wo 10 okt 2012, 22:13

je kan leds parallel zetten, maar dan gaan beiden, bij eenzelfde voorschakelweerstand, minder fel branden.
Ik zou de leds op de print weghalen mocht ik jou zijn.

"Een redelijke klodder soldeer" is géén recept voor een goede verbinding.
Bij een goede verbinding heb je eigenlijk zo'n kegeltje, en bij loodhoudend soldeer moet het ook glimmen (loodvrij soldeer = mat)

Macsel

Berichtdoor Macsel » wo 10 okt 2012, 22:23

Ja, dat heb ik wel gelezen en op gelet, maar 's avonds turend onder kunstlicht lijk ik het net ff anders te zien, dan dat het in werkelijkheid is. Dan glimt alles tegen je op (dus met lood). Maar iig dank voor je feedback!
Dan haal ik de ledjes er bij kastmontage weer vanaf. Moet de weerstand misschien ook nog aanpassen, want het zijn 2600mcd witte leds, daar komt waarschijnlijk een hoop licht uit.

BertDB

Berichtdoor BertDB » wo 10 okt 2012, 23:40

:shock:

dat is een bak licht :rock:

Voor frontledjes worden vaak toch wat minder-bak-licht broertjes gebruikt, lijkt me ook een stuk fijner.
Als je een lasbril moet opzetten om je nieuwgebakken apparaat te aanschouwen ... =;

Macsel

Berichtdoor Macsel » do 11 okt 2012, 0:02

ik ben nog niet zoveel witte leds met weinig opbrengst tegen gekomen... en in m'n UcD zit ook al zo'n schijnwerper, dusss kan het kwaad dan als ik ze gewoon met een wat zwaardere weerstand gebruik? Op de softstart print van m'n UcD heb ik weerstand toegevoegd tussen het draadje en een van de pootjes van de led.

Ik heb van maandagavond ook nog een lay-out van de kast gemaakt, zie hieronder:

BertDB

Berichtdoor BertDB » do 11 okt 2012, 0:30

Je zou kunnen kijken voor SMD ledjes die je met een plexi buisje naar je front brengt.
Maar als lid van de ZBA anti-SMD club is dit vloeken in de kerk :P

Macsel

Berichtdoor Macsel » vr 12 okt 2012, 23:57

Toch een probleem...!
Ik schreef al eerder dat de lock af en toe heel even wegvalt. Maar sinds ik even de toslink adapter heb aangesloten werd het veel erger. Ding weer los gemaakt. Het is minder, maar nog wel aanwezig. Ik heb het eerder ook al gehoord. Maar dat was hooguit 2 x een halve seconde op een hele CD. Nu is het 4 x per nummer. Hoe dan ook, ik zou het graag weg hebben, die hik-ups horen niet.
Ik speel nu met een Marantz CD 6002 cd-speler. Van origine is deze niet geaard, maar omdat ik in begin met m'n UcD wat aardingsproblemen had heb ik het chassis van de cd-speler aan de aarde gelegd en dat loste toen een hoop problemen op. (misschien nuttig om te weten?)
Voedingen allemaal nog eens nagemeten en ik denk dat ik dat allemaal goed heb afgesteld en voldoende marge/reserves heb ingesteld.
Ik heb ook begin van de avond (voor het aansluiten van de toslink) alle solderingen nog even nagelopen en nog enkele slecht ogende solderingen verbeterd.

Macsel

Berichtdoor Macsel » za 13 okt 2012, 11:26

Toch nog even een vraaagje over de voeding.
In de handleiding van de Placid staat dat de voeding bij aanzetten iets meer spanning geeft dan als hij warm is en het daarom verstandig is iets onder het maximum te gaan zitten. Ik heb de voeding dus ook zo afgesteld. De Placid voor de DAC was afgesteld op zo'n 5,14 V als hij warm is. Wellicht is dit te weinig?! Daarom bij warm 'opgeschroefd' naar 5.25V. Nu heeft de DAC anderhalf uur uit gestaan en net even drie nummers geluisterd. Na 5 min gaf hij 5.30V af. Maar geen val in de lock gehad. Toch iets hoger afstellen dus? Of kan dit op den duur schade opleveren aan de Tridents? Shunt is tussen de 50 en 60 mA zoals Leon adviseerde. Als ik de Toslink aansluit zal ik dit opnieuw moeten afstellen denk ik wat die verbruikt toch ook wat mA's.

Leon

Berichtdoor Leon » za 13 okt 2012, 11:32

Een plaatje van de toslink module zegt iets meer, dan zien we welke versie je gebruikt.

Verder is het natuurlijk wel zo dat je bron ook de oorzaak kan zijn: als de jitter veel varieert kan dat de automatische algoritmes voor het instellen van de DPLL bandbreedte in de war schoppen. Handmatig instellen met de switches kan dan helpen. Heb ik trouwens ook in de handleiding gezet.

Fijnafstellen van het voltage kun je het best doen als de voeding warm is. Afhankelijk van de versie van de Tridents kun je iets meer voltage gebruiken, maar ik zou daar heel voorzichtig mee zijn. Ik vertrouw nooit op die simpele multimeters: ze kunnen zo maar een paar procent afwijken van de werkelijke waardes en dan zit je misschien nu al veel te hoog.

Macsel

Berichtdoor Macsel » za 13 okt 2012, 14:25

Maar bedoel je dan afstellen als het warm is op de exacte waarden (zoals nu) 5.25 V en 15V? Of rekening houden met pieken aan het begin? Ik heb m'n DAC besteld vlak voordat de SE werd aangekondigd, dus meest recente versie. Zal morgen plaatje van de toslink posten

BertDB

Berichtdoor BertDB » za 13 okt 2012, 16:34

Lees ook eens over de high-bandwidth firmware als je de volumite controller gebruikt.
Beschrijft jou probleem aardig goed..

Ik zit momenteel met iets gelijkaardig, maar kan niet zeker zeggen dat het hetzelfde probleem is. Momenteel doet het zich niet meer voor.

Leon

Berichtdoor Leon » za 13 okt 2012, 17:33

De high bandwidth firmware zet de DPLL parameter hoger. Bij de B3 doe je dat met de DIP switches.

Macsel

Berichtdoor Macsel » zo 14 okt 2012, 15:56

Ik heb sw1:5 omgezet naar ON (DPLL bandwith lowest) en zover lijkt de boel stabiel. Ook de toslink weer aangesloten, en daarvoor de shunt opnieuw afgesteld, scheelt toch tussen de 20 30mA.
Begrijp ik goed: hoe minder bandbreedte hoe minder jitter er wordt doorgelaten? En hoe hoger hoe meer? En dus ook hoe slechter het aanbod van digitaal signaal (lees veel jitter) mag zijn? ( the lower the better?)

Leon

Berichtdoor Leon » zo 14 okt 2012, 16:46

Ja, dat klopt. De ESS chip heeft voor de ontvangst eigenlijk een state machine ingebouwd zitten, die detecteert wanneer veranderingen in het inkomende signaal optreden. De chip wacht dus eigenlijk steeds op wijzigingen. Hoe strakker die op het verwachtte tijdstip binnenkomen, hoe minder jitter je in het uitgaande signaal naar de interne DAC zult hebben.

Standaard probeert de chip zich zo goed mogelijk op het binnenkomende signaal te locken, maar dan moet natuurlijk het inkomende signaal wel redelijk voorspelbaar zijn. Als er grote variaties in de timing optreden raakt de DAC van slag, en unlocked. Handmatig instellen is dan de remedie.

Macsel

Berichtdoor Macsel » ma 15 okt 2012, 22:10

Weer even een update. CD heeft volgens mij geen lock probleem meer. Gister had ik er via m'n BR-speler er nog wel last van. Die hing via de TV via Toslink aan de DAC. Dat gaf blijkbaar een hoop jitter, want zelfs met SW1:5 & SW1:6 aan viel de lock (van de DVD die speelde) een paar keer kort weg. Nu heb ik m'n BR-speler direct aan de DAC gehangen met diezelfde Toslink kabel en het huidige DVD'tje doet het zonder problemen, zelfs met alleen SW1:5 aan. (DPLL bandwith manual lowest).
BR-speler en TV zijn beide LG, redelijk basic.

Het wachten is nu op de knoppen, die zijn onderweg uit HongKong. Dan kan ik de tekening van de kast nog even op de knoppen afstemmen en bestellen.

Hoe zit het eigenlijk met aarden van de verschillende PCB's van de DAC, is dat noodzakelijk of kan ik de boel laten 'zweven'?

Leon

Berichtdoor Leon » ma 15 okt 2012, 22:14

Modules onderling gewoon aansluiten met de kabels, verder niets aan doen.

Macsel

Berichtdoor Macsel » do 18 okt 2012, 15:19

Helder. Gister weer wat nieuws ervaren. Omdat er nog geen USB op zit m'n oude dac (matrix mini-i) weer even aangelsoten. Op het moment dat ik de AC-schakelaar omhaalde verloor de Buffalo wederom z'n lock heel even. Dat ik later met m'n handjes aan de HDMI kabel tussen BR-speler en TV zat (metalen delen van de stekker) gebeurde hetzelfde.
Ik had al wel een Schurterm (met filter) opgenomen in de aansluiting van de DAC (nog niet op foto); de niet medische versie. (medische versie zit in m'n UcD)

Iemand suggesties hoe dit kan?

-edit-
Net even langs postkantoor geweest om pakketje uit HongKong op te halen. Ik moet zeggen dat de afwerking van de knoppen van hoge kwaliteit vind, zeker voor die prijs en de verpakking waarin ze arriveerden. Enig probleempje waar ik mee zit: de sparing voor de as in de knop is ca 6,1 mm. De asjes zijn echter zo'n 6,3 mm. Dat zorgt ervoor dat het 0,2 mm niet past zeg maar. :twisted:
dubio: asjes vijlen of gat opruimen.. :-s

scanspeakman

Berichtdoor scanspeakman » do 18 okt 2012, 21:24

Bekende knopjes! Heb dezelfde (maar dan blank alu) gebruik voor mijn twistedpear buffalo dac.

Scanspeakman

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » do 18 okt 2012, 21:28

Macsel schreef:Helder. Gister weer wat nieuws ervaren. Omdat er nog geen USB op zit m'n oude dac (matrix mini-i) weer even aangelsoten. Op het moment dat ik de AC-schakelaar omhaalde verloor de Buffalo wederom z'n lock heel even. Dat ik later met m'n handjes aan de HDMI kabel tussen BR-speler en TV zat (metalen delen van de stekker) gebeurde hetzelfde.
Ik had al wel een Schurterm (met filter) opgenomen in de aansluiting van de DAC (nog niet op foto); de niet medische versie. (medische versie zit in m'n UcD)

Iemand suggesties hoe dit kan?

Aarding probleempje ?
Mogelijk een scheidingstrafo achter de ingang van de Dac?
Of eens met een optischekabel aansluiten kijken of het dan wel goed gaat.

Macsel

Berichtdoor Macsel » do 18 okt 2012, 23:18

Ik heb even m'n versterker losgekoppeld en alleen de CD-speler via Toslink aangesloten, maar nog steeds bestaat het probleem, ook bij de HDMI kabel, als ik die los trek en tegen de behuizing van de BR-speler aan stoot. De lock-led gaat dan voor heel even uit en weer aan.
Ik heb nergens een signaal aan aarde liggen, dus daar kan het bijna niet aanliggen. Ik zou toch denken aan een spanningspiek, maar in de schurter zit een filter. Het is de DD12.21.11.111. Op de aarde zitten alleen de gele draden uit de R-core-trafo's.
Moet er een zwaarder filter op (kan dat uberhaupt?)

Terug naar “Bronnen”