TPA Buffalo III DAC

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Forza

Re: TPA Buffalo III DAC

Berichtdoor Forza » do 29 nov 2012, 8:43

hannesie schreef:Dan neem ik aan dat je wel een account hebt bij DIYAudio, anders kan hij je niet vinden. :?

Uiteraard :wink: .
En klaar is het resultaat.

Macsel

Berichtdoor Macsel » do 29 nov 2012, 15:14

Lijstje is alweer aardig lang. Leuk om te zien dat er weer een paar bekenden van hier op de lijst stonden.
Het linkje hierboven in de mail werkte bij mij niet, daarom probeer ik het zelf nog een keer: klik
Heb mezelf ook toegevoegd (nr 59; GB4), ben benieuwd.

jordo81

Berichtdoor jordo81 » do 29 nov 2012, 16:53

Ik verwacht binnen een dezer dagen de Wave I/O te mogen ontvangen. Dan ga ik weer lekker bouwen aan de Teleporter.
Fijn voor de donkere dagen voor kerst :)

Grt,

Jordo

Macsel

Berichtdoor Macsel » zo 02 dec 2012, 21:10

Vanochtend de kast ontvangen van m'n DAC (opgehaald bij de buren, waar de postbode hem had afgeleverd). Tot mijn grote schrik bleek het front aluminium (zilver) ipv zwart. Een onaangename verrassing en begin van de dag. De order er maar even bij gepakt, bleek ik hem toch echt zelf verkeerd te hebben besteld... Toch ,=maar assembleren, als het me niet aanstaat kan ik altijd nog een zwart front nabestellen. Hieronder wat foto's van de vorderingen.
Het was een drukke dag, maar er klinkt weer geluid :) :rock:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

bert003

Berichtdoor bert003 » zo 02 dec 2012, 23:02

Balen dat je de verkeerde kleur frontplaat hebt, maar desondanks vind ik hem er wel erg goed uit zien.
Ook meteen duidelijk wat de functie van het apparaat is :-)

Frontplaat zal wel een paar centen gekost hebben, is dat niet zwart laten te maken achteraf?

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 02 dec 2012, 23:14

bert003 schreef:... is dat niet zwart laten te maken achteraf?
E2zroh.jpg
:mrgreen:

BertDB

Berichtdoor BertDB » zo 02 dec 2012, 23:28

je kan het zelf ook anodiseren in het zwart.
Zal je een pak minder kosten dan een nieuwe front !

Ik vind het persoonlijk niet echt een zicht met dat zilver front en zwarte knoppen :hide: :mrgreen:
Wenn die Kathode glüht, freut sich das Gemüt

Macsel

Berichtdoor Macsel » zo 02 dec 2012, 23:36

Zwart spuiten is wel iets anders dan anodiseren, maar goed. wellicht een optie.
Alleen jammer als ik het nu nog anodiseer (of spuit), dat de gravering die erin zit nog steeds niet te lezen valt.
Dat zou juist een leuk contrast met de knoppen zijn geweest, dat er nog iets glimt zeg maar...

jordo81

Berichtdoor jordo81 » ma 03 dec 2012, 10:51

Goed Bezig Macsel!

Dat is weer een stap voorwaarts :)

bert003

Berichtdoor bert003 » di 04 dec 2012, 0:02

Je kunt ook nog overwegen om voor je versterker eronder een zilverkleurige frontplaat te laten maken. Die ziet er wat eenvoudiger uit dus wellicht goedkoper. Mits je het zilver op zich niet stoort.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » wo 05 dec 2012, 23:00

Macsel schreef:Zwart spuiten is wel iets anders dan anodiseren, maar goed. wellicht een optie.
Alleen jammer als ik het nu nog anodiseer (of spuit), dat de gravering die erin zit nog steeds niet te lezen valt.
Dat zou juist een leuk contrast met de knoppen zijn geweest, dat er nog iets glimt zeg maar...

Je kunt de letters vullen met een vet dan bleiven deze blank bij het anodiceren.
Een andere optie is de letters na het anodiceren te vullen met verf maar ik vermoed dat als je het resulaat ziet na anodiceren je het zo wil laten.
Anodiceren zal je ongeveer €80,- kosten.

Groetjes George

Macsel

Berichtdoor Macsel » di 11 dec 2012, 19:44

Goed de boel draait nu een tijdje, maar er zitten nog wat eigenaardigheden in.
Ik heb twee Cd-spelers staan, een Marantz (CD6002) en een nieuwe Denon (pro; slotloading; met AES/EBU uitgang).
Als ik een bron aansluit (bijvoorbeeld mac mini via toslink; of IPTV-tuner via toslink; of Denon via S/PDIF) op het moment dat de Marantz aan staat gaat alles goed. zodra ik m'n marantz CD-speler uit zet of los koppel dan begint de 'lock' weer te hikken.
Ik zette ook per ongeluk eerst m'n dac uit en daarna pas m'n UcD; zware brom op de speakers. Zodra ik de DAC (gebalanceerde uitgangen) los koppel, is het weer muisstil. Als de DAC aangesloten is en ik haal alleen de AES/EBU aansluiting los dan is de brom ook meer dan gehalveerd.
Het chassis van de Marantz heb ik aan aarde gekoppeld. In eerdere set-up hielp dit om brom uit de keten te halen.

BertDB

Berichtdoor BertDB » di 11 dec 2012, 20:13

Macsel schreef:Het chassis van de Marantz heb ik aan aarde gekoppeld. In eerdere set-up hielp dit om brom uit de keten te halen.

Zou ik terug even loshalen.
Het kan best dat één van je connectoren achteraan contact maakt met het (geaarde) chassis en zo de storing je signaal binnenkomt..
Wenn die Kathode glüht, freut sich das Gemüt

Macsel

Berichtdoor Macsel » ma 31 dec 2012, 9:48

Ik heb vooralsnog even de AES/EBU losgehaald. Zal n's kijken hoe die in de CD-speler verbonden zit, want dat lijkt een beetje de boosdoener. Als ik de Marantz CD-speler er namelijk helemaal uit haal blijft het probleem ook bestaan.

andere vraag:
Ik overweeg toch om een extra voeding in te bouwen (heb toch de 2e van 2x9v trafo onbegruikt). Maar dan moet ik inbreken in de flatcable. Eigenlijk wil ik dat met onderstaande headers doen, maar zijn die ergens te bestellen? Ik heb gezocht bij Conrad/DickBest/Mouser, maar kan niets vinden. (Bij Mouser verdwaal ik uberhaupt nogal snel).

Leon

Berichtdoor Leon » ma 31 dec 2012, 11:28

De bestelcodes voor de molex grid connectors staan op pagina 77, zowel voor Digikey als Mouser.

Macsel

Berichtdoor Macsel » ma 31 dec 2012, 12:25

Dank Leon!!
Er staat duidelijk meer in de handleiding dan je zou denken :goeie:

Macsel

Berichtdoor Macsel » di 01 jan 2013, 13:25

Macsel schreef:Ik heb vooralsnog even de AES/EBU losgehaald. Zal n's kijken hoe die in de CD-speler verbonden zit, want dat lijkt een beetje de boosdoener.

Vanochtend de DENON even open gehad. De EAS/EBU is een kunststof variant die op de printplaat is gesoldeerd. Het chassis van de connector zit dus niet aan de kast. Deze kast hangt ook aan de aarde. Op de printplaat waar de uitgangen op zitten zit een metalen plaatje bij een van de montageschroeven, dus ga ervan uit dat dit ook naar aarde van de kast leid. Heb het los gehad, maar haalt niets uit. Ik heb de DENON er maar even helemaal uitgehaald. Met alleen de marantz gaat het vooralsnog goed. Ik ga nog wel even kijken wat er gebeurd als ik de aarde van de kast uit de marantz haal. Maar ik vermoed dat dit hooguit negatief effect heeft.

Ik heb zojuist een extra placid hd besteld bij TPA. Ga de 4:1 SPDIF toch apart voeden. Heb ook een Sidecar meebesteld voor de Amanero. Weet iemand of ik die Sidecar samen met de 4:1 SPDIF kan voeden of moet deze wel gewoon 5,25V hebben!?

Leon

Berichtdoor Leon » di 01 jan 2013, 15:49

Zoveel maakt dat toch niet uit? De Sidecar zit direct aan de BIII, dus die kun je gewoon vanaf de BIII blijven voeden.

Macsel

Berichtdoor Macsel » di 01 jan 2013, 15:57

Nee, maakt inderdaad niet uit, maar anders zit alleen de spdif in z'n uppie op een heel eigen placid.
Ik las net in de guide nog even over de diverse weerstand combinates op de spdif voor aes/ebu, kan daar nog iets inzitten? Ik zal wel eens nakijken welke weerstanden ik erin heb gezet.
Meet ik die 5v of 7v gewoon op de uitgang van de cd-speler, of ligt dat iets moeilijker?

Leon

Berichtdoor Leon » wo 02 jan 2013, 19:53

7V komt maar heel sporadisch voor. Het lijkt me dat de kans dat je dit voltage op een consumenten apparaat aantreft bijna 0% is. Het is meer een mogelijkheid voor Pro level AES/EBU, want nogal wat studio's hebben belangstelling voor de Buffalo series.

Macsel

Berichtdoor Macsel » wo 02 jan 2013, 20:43

Hij behoort tot de DENON pro familie.. (wat zegt dat nog tegenwoordig)
Dit geven ze als specs:
Digital output:
Balanced output (XLR): 3.5 Vp-p, 110 ohms

Spec-sheet: DN-C620

Blijf die handleiding herlezen :wink: bij AES/EBU staat optional bij GND, eens kijken wat ie doet als ik hem los haal...

Leon

Berichtdoor Leon » do 03 jan 2013, 21:22

En blijven herlezen:
Also note that although for AES/EBU the GND connection is marked as optional in the table, it is highly recommended you use it for this type of signal.

De Denon is dus 3.5Vpp. 3.5 is niet gelijk aan 7Vpp, en aangezien je tot 5Vpp met welke versie van de kit ook geen problemen hebt voorzie ik daar geen probleem.
Persoonlijk denk ik meer aan de voedingsproblemen die andere mensen hebben gemeld. Ik vraag me nog steeds af waarom Russ geen LDO op die print heeft gezet.

Macsel

Berichtdoor Macsel » do 03 jan 2013, 21:32

Leon schreef:En blijven herlezen:
Also note that although for AES/EBU the GND connection is marked as optional in the table, it is highly recommended you use it for this type of signal.

:oops: Het probleem is denk ik het steeds kleine stukjes lezen.. In een keer is het allemaal niet te verwerken voor die niet voldoende elektronica getrainde hersentjes van me... :(

Leon schreef:De Denon is dus 3.5Vpp. 3.5 is niet gelijk aan 7Vpp, en aangezien je tot 5Vpp met welke versie van de kit ook geen problemen hebt voorzie ik daar geen probleem.
Persoonlijk denk ik meer aan de voedingsproblemen die andere mensen hebben gemeld. Ik vraag me nog steeds af waarom Russ geen LDO op die print heeft gezet.

De extra Placid (+Sidecar) is door Brian gepost dus onderweg
PS. Wat is een LDO?

knuisje

Berichtdoor knuisje » do 03 jan 2013, 22:26

Een LDO is een spanningsregelaar die weinig verschil tussen ingangs- en uitgangsspanning nodig heeft. De gebruikte comparator heeft namelijk 5V nodig.
( ͝° ͜ʖ͡°)

Macsel

Berichtdoor Macsel » zo 13 jan 2013, 16:18

Eind van de week de extra bestelde spullen uit VS ontvangen (SideCar & extra Placid), maar Brian had behoorlijk lopen slapen toen ie de onderdeeltjes heeft verpakt, want ik heb allemaal verkeerde onderdelen gehad...

Ik moet dus nog even geduld hebben.
Verder heb ik eindelijk m'n relais schakeling in elkaar voor de druktoets aan/uit. Ik heb het op een gaatjesprint gedaan, maar vind het toch snel een zootje worden aan de onderkant. Misschien toch eens een printje voor tekenen, kijken of ik dat kan...

Terug naar “Bronnen”