Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Vinculum

Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Berichtdoor Vinculum » vr 18 jan 2013, 9:59

Het is officieel. Ik ben ziek. Zwaar geinfecteerd en geen idee of het ooit goed gaat komen.
Symptomen van de ziekte? De oncontroleerbare drang om iets moois te bouwen zelfs als ik het niet nodig heb.

Waar gaat dit over? :-s
Altijd als ik bij een audiowinkel/show ben dan word mijn aandacht getrokken door de pracht en praal van de platenspelers. Geen idee waarom maar het trekt me aan. Misschien door de mechanica van het geheel. Maar aangezien ik van de digitale generatie ben heb ik nooit behoefte gehad aan een platenspeler. En nog niet.

Onlangs zag ik in een film een platenspeler die mijn audiohart even een slag deed missen. Wat een plaatje!
Na onderzoek bleek dit te gaan om de Michell Gyro SE:
michell_gyro.jpg

Op de foto zie je niet de SE maar de gewone versie.

En toen was daar de besmetting... (Day 1)
Het ding blijkt 3000 euro te kosten. Niet duur (relatief natuurlijk) voor een dergelijke speler maar ongeveer 2999 euro teveel als je er totaal geen nut voor hebt.

Day 3
Ik betrapt mezelf er op dat ik steeds aan die Gyro moet denken. Niet alleen dat maar ik ben me aan het afvragen hoe deze opgebouwd is.

Day 4
Onderzoek aan het doen naar de Gyro. Hoe is hij opgebouwd, wat voor materialen. Plaatjes aan het bekijken van andere spelers.

Day 5
Aan het lezen over Direct Drive, Bel Drive, Rim Drive. Verschillende soorten toonarmen en elementen. Kwijlend bij de Goldmaster Reference II en de zelfbouw Schroeder arm en tangiale armen.

Day 7
In mijn hoofd aan het nadenken over de opbouw. Oplossingen aan het bedenken hoe iets te fabriceren.
Aan het lezen over lagers.

Day 8
Sketchup tekening gedownload van de Gyro en in mijn virtuele kamer geplaatst. Oh jee.... [-o< Ik ben ziek. :shock:

Day 10
Op Marktplaats aan het kijken naar goedkope donordecks. 's Avonds in bed in mijn hoofd bouwprocessen en tekeningen aan het maken. Het word erger.

Day 11
Bijna een near mint Dark Side Of The Moon White Vinyl gekocht op Discogs. Dit moet stoppen!
Hoe zou ik hem aansluiten om mijn volledig digitale voorversterker. Inlezen op ADC's en RIAA phonoversterkers.

Day 13
Aandrijfsysteem bedacht wat volgens mij niet bestaat. Zou het werken? Ik moet 3D tekeningen maken, prototype bouwen, testen en verfijnen. Moet nog een oplossing bedenken voor......
AARRGGGHHH!!!!!

.....

Day 14
Officieel ziek verklaard. Topic openen op ZBA.

edit: titel aangepast
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Vinculum op do 31 jan 2013, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik maak alles. Al is het maar kapot.
Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman.

Vinculum

Re: Vinyl Revival

Berichtdoor Vinculum » vr 18 jan 2013, 10:00

Hier zijn we dan.

Ik moet dit ding gewoon maken. Omdat het kan. Omdat het moet.

Aangezien ik met vinyl veel in het duister tast hoop ik van jullie wat verlichting te krijgen.

Dit project zal lang duren, veel geduld vergen (ook van jullie) en met veel vallen en opstaan gaan.
De bedoeling is dus iets te maken wat veel zal lijken op de Michell Gyro. Vooral de platter met de draaiende gewichten er aan is een blijvertje. Het zal niet iedereens smaak zijn maar dat boeit me niet.

Laat ik wel realistisch en eerlijk zijn. Dit is een project wat uiteindelijk veelal decoratief zal zijn aangezien ik nog steeds mijn collectie helemaal digitaal heb. Dat neemt niet weg dat ik mijn best ga doen om het zo goed (en niet alleen mooi) mogelijk op te zetten en zo min mogelijk compromissen sluiten. Maar het hoeft geen concurrent te worden van de Goldmaster Reference, Transrotor tafels oid dus ik zal geen honderden euro’s uitgeven aan dat ene bijzondere element of lager. Dit project is een vingeroefening voor de ontwikkeling van technieken, projectplanning, mechanische problemen oplossen en vooral heel erg veel plezier aan beleven!

Eerste punt zal zijn de aansturing. Daarna de algemene opbouw. En als laatste de toonarm.

Mijn huidige plannen/ideeen zijn:
- 'Eigen' aandrijving en anders beltdrive
- Frame en platter lijkend op de Gyro
- Toonarm liefst a la Bergmann Magne/Sleipner anders heb ik daar ook nog wel een 'eigen' idee over

Ambitieus? Zeker weten!
Moeilijk? Ongetwijfeld!
Nuttig? Nope, zeker niet.

Leuk? :mrgreen:

RobertD

Berichtdoor RobertD » vr 18 jan 2013, 12:34

Leuk? Natuurlijk !!!!

Ik ben heel benieuwd en stiekem ook wel een beetje verliefd op die Michell Gyrodecks.
Forumlid Vinnie heeft een echte, ik heb het Gyrodeck van dichtbij gezien en aangeraakt... jaja het is besmettelijk....

John P

Berichtdoor John P » vr 18 jan 2013, 12:47

RobertD schreef:... jaja het is besmettelijk....

Ga alle twee eens gauw onder een koude douche. Voor je het weet loopt de mens machine verhouding compleet uit de hand.
Waar een weg is is ook een omweg.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 18 jan 2013, 12:49

Hier is enige professionele hulp noodzakelijk! :mrgreen: :mrgreen:
Fusion Filterdesign

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » vr 18 jan 2013, 12:54

ds23man schreef:Hier is enige professionele hulp noodzakelijk! :mrgreen: :mrgreen:

Van een CNC-therapeut zeker :lol:

Tof dat je dit gewoon doet. Iets maken omdat het mooi is (en niet per se nuttig) is ook wel eens nodig!

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 18 jan 2013, 13:00

Ronkel schreef:
ds23man schreef:
Iets maken omdat het mooi is (en niet per se nuttig) is ook wel eens nodig!

We hebben al genoeg domme blondjes! :rofl: :rofl: :rofl:
Fusion Filterdesign

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » vr 18 jan 2013, 13:14

Ronkel schreef:Tof dat je dit gewoon doet. Iets maken omdat het mooi is (en niet per se nuttig) is ook wel eens nodig!

Dank je! Dat vind ik nou ook. Het geeft me ook wat meer vrijheid en ook een reden om tegen de heilige huisjes aan te trappen.
En wie weet? Miss raak ik zo verslingerd aan dit ding dat het mijn primaire afspeelapparaat gaat worden. Nu nog een manier verzinnen om hem video te laten spelen of een radiostream... :rofl:

reddoortranscendence

Berichtdoor reddoortranscendence » vr 18 jan 2013, 15:51

Ik heb er al heel wat opgeknapt, zelf bouwen is wel het ultieme :), ik heb er wel eens over nagedacht.
Ik ga je inspanningen volgen, wie weet zet ik de stap dan ook.

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » vr 18 jan 2013, 16:07

Laat ik maar eens aftrappen met de aansturing. We hebben Direct drive en belt drive als meest voorkomende. Direct drive ga ik niet doen. Zoals denk ik de meeste onder ons vind ik de belt drive veel mooier en ook minder trillingsoverdracht. Dus dat is alvast een feit.

Dan hebben we AC en DC motoren. Mijn voorkeur gaat uit naar DC, gewoon omdat dit veel makkelijk is voor mij om voor te programmeren.
Nu heb ik geen idee wat voor motoren ik daarvoor kan gebruiken. Als ik zo rondkijk en over diy platenspelers lees dan zijn de motoren of niet meer te krijgen of heel duur of gedoneerd uit een andere platenspeler. Wat wel vrij vaak gebruikt word is een stappenmotor. Deze is redelijk eenvoudig in snelheid te regelen en is heel nauwkeurig. Het nadeel is dat deze eigenlijk met kleine schokjes beweegt en dus mogelijk trillingen veroorzaakt.

[edit] Ik wil de aansturing hoe dan ook met een Arduino gaan doen en daar dit bordje voor gebruiken:
https://www.adafruit.com/products/81
Nu zie ik dat deze dus ook bijv deze mooie stappenmotor ondersteunt. Dat is wel mooi volgens mij en niet heel duur.
[/edit]

Wat zijn jullie ervaringen? Wat zijn goede online plaatsen om te shoppen voor onderdelen?

Daarnaast zei ik al dat ik zelf iets bedacht heb. Ik zal trachten het hier duidelijk uit te leggen en binnenkort een tekening opleveren van wat ik bedoel. Here goes:

Dit idee is gebaseerd op de werking van een borstelloze motor (brushless). Op de foto van de Gyro in de eerste post zie je duidelijk de platter met de cilinder gewichten er onder. Stel dat ik nu onder in die gewichten magneten plaats (neodynium?). En op het chassis onder de voorbij razende magneten van de platter 1 of meerdere spoelen met bijv een Hall-sensor of een IR sensor of wat dan ook.
Dan zou het volgende moeten gebeuren (laten we uitgaan van 1 spoel voor een duidelijkere uitleg):
De spoel word geactiveerd. Daarmee word de dichtsbijzijnde magneet aangetrokken (even voor de eenvoud: in de juiste richting).
Zodra de magneet op of in de buurt komt van het midden van de spoel zal de sensor hem oppakken en de spoel word uitgeschakeld. Door het momentum van het aantrekken zal de platter doordraaien.
Als de sensor de magneet niet meer ziet zal de spoel weer activeren om de volgende magneet aan te trekken. Het kan zijn dat er, zeker bij het opstarten, korte wachttijd moet komen voordat de spoel weer word geactiveerd om zeker te weten dat de magneet weg is.
Daarom dacht ik ook aan bijv 2 of 3 spoelen met sensoren. Zodra de eerste spoel uitschakeld zal de 2de kort daarna ook uitgaan. Gaat spoel 1 weer aan dan is de magneet al tussen spoel 2 en 3 en dus ver genoeg verwijderd van spoel 1.

Snappen jullie het een beetje? ;)

In mijn hoofd werkt dit wel. Al zal er flink geexperimenteerd moeten worden met timing en plaatsing van de spoelen en magneten. Het voordeel is dat er geen enkel contact is met de platter en dus minder trillingen. Bovendien minder bewegende delen en dus slijtage/kans op falen. En het is stoer!
Het nadeel, buiten de extra complexiteit, is dat het toerental regelen een stuk lastiger zal zijn.

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Laatst gewijzigd door Vinculum op vr 18 jan 2013, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.

reddoortranscendence

Berichtdoor reddoortranscendence » vr 18 jan 2013, 16:16

Zijn dit geen geschikte motoren?
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/129433/DC-motor-BCI-4225/SHOP_AREA_17346&promotionareaSearchDetail=005

Met magneten lijkt me dat je net zoals bij een stappen motor ook een schokje hebt bij het aantrekken, de magneten zitten iets van elkaar, of zie ik dat verkeerd?

sevenup

Berichtdoor sevenup » vr 18 jan 2013, 16:28

Vinculum schreef:Laat ik maar eens aftrappen met de aansturing. We hebben Direct drive en belt drive als meest voorkomende. Direct drive ga ik niet doen. Zoals denk ik de meeste onder ons vind ik de belt drive veel mooier en ook minder trillingsoverdracht. Dus dat is alvast een feit.

Dan hebben we AC en DC motoren. Mijn voorkeur gaat uit naar DC, gewoon omdat dit veel makkelijk is voor mij om voor te programmeren.
Nu heb ik geen idee wat voor motoren ik daarvoor kan gebruiken. Als ik zo rondkijk en over diy platenspelers lees dan zijn de motoren of niet meer te krijgen of heel duur of gedoneerd uit een andere platenspeler. Wat wel vrij vaak gebruikt word is een stappenmotor. Deze is redelijk eenvoudig in snelheid te regelen en is heel nauwkeurig. Het nadeel is dat deze eigenlijk met kleine schokjes beweegt en dus mogelijk trillingen veroorzaakt.

[edit] Ik wil de aansturing hoe dan ook met een Arduino gaan doen en daar dit bordje voor gebruiken:
https://www.adafruit.com/products/81
Nu zie ik dat deze dus ook bijv deze mooie stappenmotor ondersteunt. Dat is wel mooi volgens mij en niet heel duur.
[/edit]

Wat zijn jullie ervaringen? Wat zijn goede online plaatsen om te shoppen voor onderdelen?

Daarnaast zei ik al dat ik zelf iets bedacht heb. Ik zal trachten het hier duidelijk uit te leggen en binnenkort een tekening opleveren van wat ik bedoel. Here goes:

Dit idee is gebaseerd op de werking van een borstelloze motor (brushless). Op de foto van de Gyro in de eerste post zie je duidelijk de platter met de cilinder gewichten er onder. Stel dat ik nu onder in die gewichten magneten plaats (neodynium?). En op het chassis onder de voorbij razende magneten van de platter 1 of meerdere spoelen met bijv een Hall-sensor of een IR sensor of wat dan ook.
Dan zou het volgende moeten gebeuren (laten we uitgaan van 1 spoel voor een duidelijkere uitleg):
De spoel word geactiveerd. Daarmee word de dichtsbijzijnde magneet aangetrokken (even voor de eenvoud: in de juiste richting).
Zodra de magneet op of in de buurt komt van het midden van de spoel zal de sensor hem oppakken en de spoel word uitgeschakeld. Door het momentum van het aantrekken zal de platter doordraaien.
Als de sensor de magneet niet meer ziet zal de spoel weer activeren om de volgende magneet aan te trekken. Het kan zijn dat er, zeker bij het opstarten, korte wachttijd moet komen voordat de spoel weer word geactiveerd om zeker te weten dat de magneet weg is.
Daarom dacht ik ook aan bijv 2 of 3 spoelen met sensoren. Zodra de eerste spoel uitschakeld zal de 2de kort daarna ook uitgaan. Gaat spoel 1 weer aan dan is de magneet al tussen spoel 2 en 3 en dus ver genoeg verwijderd van spoel 1.

Snappen jullie het een beetje? ;)

In mijn hoofd werkt dit wel. Al zal er flink geexperimenteerd moeten worden met timing en plaatsing van de spoelen en magneten. Het voordeel is dat er geen enkel contact is met de platter en dus minder trillingen. Bovendien minder bewegende delen en dus slijtage/kans op falen. En het is stoer!
Het nadeel, buiten de extra complexiteit, is dat het toerental regelen een stuk lastiger zal zijn.

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Je maakt dus een hele grote direct drive brushless motor :)

Ze kunnen in de modelbouw tegenwoordig zelfs de motor positie bepalen zonder sensors. Volgens mij doen ze dit door bij het activeren van een spoel de stroom en/of spanning te meten. De spoel die het dichtst bij de magneet zit reageert anders dan de andere spoelen.
Laatst gewijzigd door sevenup op vr 18 jan 2013, 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » vr 18 jan 2013, 16:31

reddoortranscendence schreef:Zijn dit geen geschikte motoren?

Stevig aan de prijs!
Ik heb geen idee wat voor krachten je nodig hebt maar het lijkt me dat je (zeker na het opstarten) niet veel nodig hebt. Ik weet ook niet hoeveel RPM een draaitafel motor ongeveer moet leveren..

@Sevenup
Haha ja eigenlijk wel ja. Good call!
Laatst gewijzigd door Vinculum op vr 18 jan 2013, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.

RobertD

Berichtdoor RobertD » vr 18 jan 2013, 16:34

Met 100 spoelen kun je vast wel heel netjes 33 1/3 rpm maken. Qua timing is dat waarschijnlijk makkelijk.
100 spoelen en één of drie magneten in dat geval.

Hoe je dan weer naar 45 rpm over moet schakelen weet ik even niet...

Heb je ook al een oplossing voor de invloed van de magnetische velden op het element?

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » vr 18 jan 2013, 16:39

RobertD schreef:Met 100 spoelen kun je vast wel heel netjes 33 1/3 rpm maken.

Dat is wel een beetje veel. Nee ik denk meer aan 8-12 gewichten met magneten en de spoelen in de basis.

RobertD schreef:Hoe je dan weer naar 45 rpm over moet schakelen weet ik even niet...

Domme vragen modus: is 33 1/3 niet de normale snelheid voor platen. 45 is toch een oudere standaard ofzo?

RobertD schreef:Heb je ook al een oplossing voor de invloed van de magnetische velden op het element?

Euh nee. :oops:
Dit is geen uitgedacht concept. Het is maar een idee. Als ik het nu zo hoor gaat al een beetje de gedachten rijzen dat ik miss iets te complex aan het denken ben en dat ik miss me meer moet richten op een traditionelere aanpak. Miss is dit meer iets voor nr 2. ;)

Ook geluidsproductie is natuurlijk een issue. Zou een stappenmotor niet luidruchtiger zijn dan een gewone motor?

RobertD

Berichtdoor RobertD » vr 18 jan 2013, 16:54

Domme vragen bestaan niet hè....

33 1/3 is de standaard voor elpees (LP = Langspeel Plaat).
45 rpm werd vooral gebruikt voor singles. Sommige audiofiele platen worden ook uitgebracht op 45 toeren, het hogere toerental geeft een betere geluidsweergave, net als vroeger bij tapedecks.

Ik draai zelf eigenlijk alleen maar 33 1/3. Singles draai ik niet, dan ben je de hele tijd naar je draaitafel aan het heen en weer lopen.

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » vr 18 jan 2013, 17:06

Ok duidelijk. Voor mij dus alleen 33 1/3.

]eep

Berichtdoor ]eep » vr 18 jan 2013, 17:29

Vinyl is niet de makkelijkste of goedkoopste manier om muziek te spelen maar wel de beste. En het geeft de meeste voldoening.

Dat is natuurlijk wel leuk. Maar als je iets gaat maken is het natuurlijk wel zo handig om je technische inspanningen te richten op onderwerpen die echt van invloed zijn. Het lager valt daar wel degelijk onder.
Een ander onderwerp is rotatiestabiliteit. Je kunt heel met allerlei servo's gaan werken en stroboscopen maar het simpelste is gewoon; massa. Het enige wat de motor voor energie moet leveren is de lagerweerstand en de weerstand van de naald. En het op gang brengen maar dat is niet van essentieel belang, je kunt m ook gewoon met de hand (of de puck) een snok geven. Als je dus gewoon een lekkere dikke plak neemt als plateau (liefst matchende e-modulus met het vinyl) met een dunne snaar wordt de motortopologie steeds minder belangrijk.

LP's draaien op 33 1/3 of 45 toeren. De oudere standaard is 78. Singles en EP's draaien meestal op 45 toeren, net als de beste uitgaven van LP's (hogere snelheid = meer dynamiek).

Ik denk dat je eens op zoek moet naar de Clearaudio Master Innovation. Dat lijkt me meer wat je zoekt qua techniek. Moderner en mooier. Twee plateaus verbonden met magneten waar de bovenste op zweeft. De onderste wordt aangedreven. Als je dan toch een statement wilt maken...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Dan

Berichtdoor Dan » vr 18 jan 2013, 18:24

Wat Jeep zegt is waar. Een kleine motor zal weinig trilling overbrengen op een flink stuk massa. Het enige dat de motor moet doen is de massa op gang brengen. Je zou dus met een flink aanloopkoppel kunnen werken waarna het vermogen terugloopt naar 'genoeg om de beweging in stand te houden' Daarbij zal een snaar ook dempend werken omdat hij elastisch is. Ik denk dat ik zelf zou aan voor een aluminium schijf met daarin een aantal magneten en een hall opnemer om het vermogen van de motor te regelen. Hoe rustiger de regeling varieert hoe minder trillingen dit overbrengt. Ik heb niet veel verstand van elektromotoren maar ik heb tien jaar geleden een machine gebouwd om organische zonnecellen te vullen met een electrolyt en daarbij gebruik gemaakt van een Maxon motor met digitaal gestuurde en teruggekoppelde snelheidsregeling. Het machientje draaide 5000 rpm. Dat is voor jouw toepassing onzin en veel te duur (ik moest destijds 1600 gulden betalen)
Ik zou zonder meer voor Maxon motoren gaan omdat dit echt een goed industriemerk is. En volgens mij zijn ze al lang zo duur niet meer.
http://nl.rs-online.com/web/c/?sra=oss&searchTerm=Maxon&gclid=CN_hgbiz8rQCFUON3godeTgAhg

Dan

Berichtdoor Dan » vr 18 jan 2013, 18:50

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » vr 18 jan 2013, 19:10

@Jeep
Bedankt voor al deze info! Je hebt ook zeker wel een punt maar zoals ik al schreef vind ik a) het ontwerp van de Gyro precies goed en b) het primaire doel, hoe omstreden het misschien is, is niet functie maar vorm. Het moet goed zijn maar niet super. Het idee met de dubbele platter is zeker mooi en ook best uit te voeren maar ik vind hem veel te lomp en overkill voor mijn toepassing. Dit is voor mij the next level.

Ik denk dat ik het nu gewoon niet te moeilijk moet doen en dicht bij mijn inspiratiebron moet blijven door te kiezen voor een traditionele motor met snaaraandrijving.
Wel ga ik me richten op de massa. Het zal geen massieve alu schijf worden (kosten!) maar een dunnere schijf met de gewichten er onder zoals in de Gyro.

@Dan
Mooie motoren maar best aardig prijskaartje. Ik verwijs weer even naar de eerste regels van deze post. Even vlug rekenen: Zag een mooie motor voor 65 euro. Dan nog een connector erbij a 15 euro en dan nog een controller a 150 euro. En dan moet ik alsnog de controller aansturen. Dat word toch wel heel erg veel geld en dat is niet de bedoeling. Nogmaals, niet de ultieme draaitafel maar gewoon een mooie draaitafel.
En zoals Jeep zegt, zal de minieme overgangen gedempt a) meevallen als hij op toeren is en b) opgevangen worden door de snaar en de massa van de platter.

Ik neig er naar om eerder genoemde stappenmotor te proberen want die is makkelijk aan te sturen en niet duur. Ik heb al gezien dat er een mooie library is waarmee ik deze langzaam op snelheid kan laten komen en heel strak op toeren houden.
Volgens mij is dat perfect! Hij haalt makkelijk en soepel de 250 rpm. Afhankelijk van de grootte van het aandrijfwiel wat er op komt is dat volgens mij voldoende. Met 20Nm kracht per stap lijkt het me ook voldoende om rustig die platter aan het draaien te krijgen. Door de werking van de stappenmotor heb ik ook gelijk de precisie die je wilt.

Dan

Berichtdoor Dan » vr 18 jan 2013, 19:40

Ik denk dat het gebruik van een stappenmotor niet handig is omdat het een verplaatsingsgestuurde motor is. Meer geschikt voor x-y-z toepassingen en zo. (ze maken ook een piepend geluid) Maar ik wens je natuurlijk wel heel veel succes. Zonder lef geen vernieuwing zullen we maar zeggen :)

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » vr 18 jan 2013, 20:01

Dan schreef:ze maken ook een piepend geluid)

Sjit! Daar heb je gelijk in! Damn...

Dan

Berichtdoor Dan » vr 18 jan 2013, 20:48

Als je iets wil maken met behulp van slimme electronika zou ik zelf denken aan een motor met een digitaal regelkringetje en een schijf met gaatjes en een ledje/optische sensor (Lekker goedkoop) of een hall opnemer/magneetjes (geen neodynium natuurlijk, dat is overkill) of zelfs een motor waar al zoiets zit ingebouwd, maar dat is weer duurder.
Je neemt dan zo'n motortje met een lage volts/rpm karakteristiek voor maximale controle per volt. Ik werk zelf bij Tata als W-beheerder en wij hebben legio toepassingen die ongeveer zo werken. (wij walsen ook staal op een paar μ nauwkeurig) Je kan naar hartelust tunen als je zo'n regeling maakt. Bijvoorbeeld met een mooie aanloopstroom die teruggeregeld wordt zodra je op snelheid bent.
Ik zou juist niet voor een spotgoedkope motor gaan omdat je graag iets wilt dat soepel loopt met een mooie en precieze stroom/koppelkarakteristiek. Wie kan dat nou mooier maken dan een Zwitser? En een draaitafel met mooie gefreesde/gedraaide onderdelen schreeuwt om goede onderdelen. Of ga je er ook een arm en element van een paar tientjes inzetten? Dat is toch zonde van al dat werk?

Just my 2 cents

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 18 jan 2013, 20:51

Vinculum schreef:
Dan schreef:ze maken ook een piepend geluid)

Sjit! Daar heb je gelijk in! Damn...

Sorry, ik kan het niet laten:

[ Bekijk op youtube ]

:lol:
Fusion Filterdesign

Terug naar “Bronnen”