Revox A700

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

guuz

Re: Revox A700

Berichtdoor guuz » di 29 aug 2017, 22:52

ds23man schreef:In de A700 zitten ze niet in de signaalweg.

Hi ds23man

Ik heb veel respect voor je thread (waarvan ik veel geleerd heb), maar deze bewering is NIET correct.
Er zitten hopen tantaaltjes in de signaalwegen van de REVOX A700 (Record amplifier, Reproduce amplifier, Input amplifier, Interconnection PC Board, Tone control, Headphone amplifier); Kijk maar in de Service Documentation: http://timelimited.magnetofon.de/docs/s ... 00--ok.zip

IK vermoed dat als je de koppel C's door MKS2 WIMA typen bv http://okaphone.com/artikel.asp?id=458150 vervangt, het geluid beter zal worden.
MKP zou nog beter zijn, maar die worden wel erg groot (en duur)!

Maar sommigen zeggen dat je het oorspronkelijke ontwerp moet laten, zoals het was (wat jij dus gedaan hebt).
https://www.gearslutz.com/board/geekslu ... stion.html

Greetz,

Mart

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 29 aug 2017, 23:49

Het oorspronkelijke concept zo laten komt meer van de freaks die alles zo origineel mogelijk willen houden, inclusief de klank. No matter what it is :D Maar die tantaaltjes vervangen door polypropyleen caps zal je nog zwaar tegen kunnen vallen van wat je er uiteindelijk mee op schiet. Elco's in de signaalweg wil helemaal nog niet zeggen dat dat slecht is. Hangt echt van veel factoren af. Maar over het algemeen kan het prima bij laag-signaal circuits zoals in die Revox, zonder dat het ook maar iets met de klank doet.
Peter de Jong

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 30 aug 2017, 14:59

Dank voor de complimenten, maar ik moet dat ding nog weer opbouwen. Zal wel een winterproject worden.
Fusion Filterdesign

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » za 02 sep 2017, 23:36

De Tantaaltjes vervangen door goede Elco's zoals de Nichicon fine Gold lijkt me de beste oplossing, MKP's is leuk maar ze passen gewoon niet en dan krijg je allerlei nood grepen om ze er toch op te krijgen. Middel is dan erger dan de kwaal!
De Nichicon FG passen wel goed op de plek van de tantaaltjes en het zijn speciale audio condensatoren, kosten ook niet zo veel wat natuurlijk ook wel fijn is.
de Audio historicus

Nieuwe projecten: 16 sporenrecorder op 2 inch tape, tapedeck B67, mengtafel 24 kanaals.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 03 sep 2017, 11:27

Mr Tube schreef:De Nichicon FG passen wel goed op de plek van de tantaaltjes en het zijn speciale audio condensatoren, kosten ook niet zo veel wat natuurlijk ook wel fijn is.

Waar haal je die vandaan dan ? behalve Ebay zou ik niet zo snel een leverancier weten die dat in kleine aantallen verkoopt.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 03 sep 2017, 11:33

Fusion Filterdesign

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 03 sep 2017, 11:38

Mooie tip. die kende ik niet. :goedzo:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 03 sep 2017, 11:45

ray5150 schreef:
Mr Tube schreef:De Nichicon FG passen wel goed op de plek van de tantaaltjes en het zijn speciale audio condensatoren, kosten ook niet zo veel wat natuurlijk ook wel fijn is.

Waar haal je die vandaan dan ? behalve Ebay zou ik niet zo snel een leverancier weten die dat in kleine aantallen verkoopt.

Ga jij nou ook al mee met die cult van audio hipppies? Ze zien er i.i.g. schattig uit. Alleen zie je daar niks meer van met de deksel er op :relax:
Peter de Jong

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 03 sep 2017, 12:25

Nee, dat niet. maar als iets specifieks word aangestipt vind ik het wel prettig als men dan ook aangeeft waar men dat vandaan kan halen. :relax:

democles

Berichtdoor democles » zo 03 sep 2017, 18:03

Ja, kon deze dingen alleen ergens in Azië vinden,en als we het dan in de wandelgangen over de klank hebben,goede basweergave :hide:

Dan is die link zeer welkom :rock:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 03 sep 2017, 18:28

Het was de vierde hit in Googel.... :lol:
Fusion Filterdesign

guuz

Berichtdoor guuz » za 28 okt 2017, 23:25

Hi DS23 en anderen,

Even nog een terugkoppeling,wat betreft de conditie van tantaal elko's in een REVOX A700 (nu 40 jaar oud!).

Ik heb mijn REVOX A700 wat opgeknapt (Ontstoorcondensatoren RIFA Miniprint (10X) vervangen (2 kapot) en alle FRAKO Elko's (de meeste hadden gelekt en hadden sterk gereduceerde waarden).
Ook de tantaals van het Capstanboard, Power Supply, Tapecontrol en Relais board vervangen.
Bijna allen waren nog volledig in spec.
Capstanboard tantalen vervangen door film C's (WIMA MKS2), Tantalen op Tapecontrolboard vervangen door nieuwe tantalen (te weinig ruimte voor WIMA MKS2).

Het schijnt dat tantalen niet zo goed tegen afvlakken van voedingslijnen kunnen (slaan door: Kortsluiting) , maar dat ze als koppel C heel lang meegaan.
Dit wordt door mijn metingen bevestigd.
Ik heb de bovenstaande prints gereviseerd als voorzorgsmaatregel, omdat anders misschien een kapotte tantaal niet meer verkrijgbare IC's (TDA100, TCA561, SC10429) om zeep helpt. Dit wordt wel op Amerikaanse fora gemeld.
Bovendien de stuur torren van de TCA561's geupgraded (van BC108B naar BC141-16), zoals in de Studer B67 Mk1.
En de gelijkrichters van de Powersupply en motor control boards opgewaardeerd (Te weinig marge in spanning en stroom: designprobleem): is later door STUDER zelf veranderd in de B67Mk2 en de laatste B67Mk1). Er is ook een Servicebulletin over de gelijkrichters in de voeding.
Ik heb trouwens ook de werkspanning van de elko's verhoogd : 3-4X de actuele spanning (6V werkspanning in een 5V circuit is echt veel te weinig marge).

Ik heb ook in de Reproduce Amplifier en het Interconnection board de koppel tantalen (van de TBA931/3 IC's) met lage waarden (tot 10uF) vervangen door WIMA MKS2 film condensatoren (heb elders in de audio prints de tantalen laten zitten; gebruik het deck enkel voor Play Back).

Het lijkt of het geluid wat opener is , maar misschien is dat verbeelding (kan geen A/B testen doen).
Concluderend kan ik zeggen dat de tantalen op de meeste plaatsen nog erg goed zijn en dat vervangen waarschijnlijk niet nodig was.

groeten, Mart

Tapecontrolboard Voor.JPG

Tapecontrolboard Na.JPG

01 bad tantalum caps.JPG

02 Tantalums.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Terug naar “Bronnen”