Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Leeuwarden

Re: Ladder +++

Berichtdoor Leeuwarden » do 10 mar 2016, 11:21

Zo, topic maar eens helemaal doorgelezen. Hans, je had in het begin de dac aangesloten met een losse trafo en een tijdje later met een variant op de Pjotr voeding. Was dat nog een (groot) verschil?

Wat vind jij het verschil tussen de HK-DAC, AF-DAC en de Soekris?

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » do 10 mar 2016, 14:04

Tja, wat zullen we daar over moeten zeggen, we zijn nu bijna een jaar verder in het totaal van het geheel, en er zijn best wel wat stappen gemaakt.

Als we dan spreken over de HK-DAC, die we beiden hebben, c.q. jij gehad, en het verschil toen in de voeding, dat was echt behoorlijk groot te noemen.

We zijn dan niet stil blijven staan en ook zijn er dan wel andere dingen die zijn gewijzigd, en die ongemerkt of heel goed merkbaar verschillen geven op het totaal.

B.v. de laatste switch naar de chip/composite LM4780 versterker, en of de toenmalige lineaire of SMPS voeding van de Hypex eindtrappen.

En dan nu de situatie zoals die nu hier is geworden, dan is de stap met de andere voeding, voor mijn gevoel niet zo een hele grote als toen met de HK-DAC dat was.

Ik heb een poosje terug ook wel eens een avondje zitten stoeien met de 3 dac’s, de HK met de CS4397, de Sabre ESS9016 en de R2R Soekris.

En dan scheelt het niet zoveel in het totale klankkarakter.

Het is meer de details die je na luisteren en de muziek kennende, dan opvallen.

De AF –Dac Sabre 9016 van knuisje is in het totaal dan verfijnder dan de CS4397, en dan ook nog eens dat het alles doet, van MP3 tot DSD native, en de mogelijkheid met streamen via de USB en de aansluiting met de Amanero gaat samen dan tot een perfect koppel.

En dan de Soekris R2R is dan vooral in de sfeer van akoestische muziek als geplukte bas.
En gitaar net dat stukje dynamischer dat het net dat tikje meer realistischer maakt juist in het midden gebied, daar is tie net een stukje sneller en meer levensecht, meer live om maar eens een goed Nederlands woord te gebruiken. :D

Met dan nu de filtering aan gepast en na de herinnering aan de Total dac die er hier ook aan mijn set heeft gehangen, is het dan weer een tikkie anders.

Maar het zijn zeker geen zevenmijls stappen meer. :mrgreen:

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » do 10 mar 2016, 14:28

Thanks Hans! Ik wordt een beetje simpel van het dac verhaal. De opstap van HK dac naar de TP Buffalo III vond ik heel behoorlijk. Daarna nog de voeding en een of andere regelaar ge-upgrade. Ook een mooie verbetering. Daarna met het re-clocken aan de gang geweest en als het speelde was ook dat een hele mooie upgrade maar ik kreeg met geen mogelijkheid het voor elkaar om hogere resolutie bestanden af te spelen. Was het zat en de zaak verkocht. Nu een AKM 4490 dac die min of meer gelijk is aan de Buffalo voor een fractie van de prijs. Maar ik mis de "beleving" van de muziek ten dele. Zat al ernstig na te denken om eens een fabriek dac te proberen... Als alles goed gaat mag ik binnenkort even een Soekris proberen, eens kijken of ik er vrolijk van wordt...

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » do 10 mar 2016, 14:52

Nou eh, de live beleving is hier af en toe te goed haast. :lol:

Gisteren toevallig PF met The Piper At The Gates Of Dawn, dat ging heel erg live naar mijn idee, qua ruimte en dynamiek. Maar dat is dan ook weer wat voor kistjes je hebt staan met drivertjes erin. :shock:

Ik heb inmiddels wel ontdekt dat de opname meer de sfeer en beleving bepaald dan de kwaliteit van het bestand oftewel DSD is geen garantie, maar zo als ik nu de ontwikkelingen zie en hoor dan is het af en toe huilen met de pet op.
Kreeg pas nog een aanbieding voor tape's reels van tig minuten voor $700, en dan zij het ook nog artiesten waarvan ik denk wat spelen ze nu eigenlijk, niet mijn soort muziek.
Laatst gewijzigd door hannesie op do 10 mar 2016, 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » do 10 mar 2016, 14:58

Met die kistjes zit het bij mij wel goed en volgens mij is mijn ruimte ook niet echt verkeerd maar zal altijd beter kunnen...
Hoe ervaar jij de ruimtelijke weergave? Dat zou voor mij een van de belangrijkste verbeteringen zijn...

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » do 10 mar 2016, 15:02

Leeuwarden schreef:Met die kistjes zit het bij mij wel goed en volgens mij is mijn ruimte ook niet echt verkeerd maar zal altijd beter kunnen...
Hoe ervaar jij de ruimtelijke weergave? Dat zou voor mij een van de belangrijkste verbeteringen zijn...

Zeker in combinatie met de huidige Composite LM4780 super goed.

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » do 10 mar 2016, 15:11

Zijn er betere dac's? 8)

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » do 10 mar 2016, 15:44

Leeuwarden schreef:Zijn er betere dac's? 8)

Tja, we hadden pas een vergelijk, en dat was wel grappig.
cool en kappa7 waren ook aanwezig. En het verband trommeltje van George (=kappa7) was best leuk, en het zal een dac je ala de ESS9023 zijn geweest met een geïntegreerde opamp, net als de PCM 5102a
5102a.JPG

En die zit dan weer in de AF-DAC LB. :mrgreen: :lol:

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » do 10 mar 2016, 15:58

De Audionote was dus de "winnaar" :mrgreen:

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » do 10 mar 2016, 16:43

Maar dan wel gemodificeerd Door Ed Maas.

SSassen

Berichtdoor SSassen » do 10 mar 2016, 17:02

Zucht ... Audio Note, gemodificeerd door ...

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » do 10 mar 2016, 17:04

Wie van de twee is niet goed?

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » do 10 mar 2016, 17:08

SSassen schreef:Zucht ... Audio Note, gemodificeerd door ...

Ja, die tablet's weten wat, maar ach, zolang er nog niet van zulke kabels
KABELS.JPG

aan hoeven vind ik het wel gemakkelijk. :mrgreen:

Ik dacht eerst dat het een Murene was. :rofl:

Leeuwarden schreef:Wie van de twee is niet goed?

De D van Door, hij gaat maar door hè.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » vr 01 apr 2016, 11:47

Ik krijg uit China een vraag of er iemand die ik dan ken, ook contact wil met hem, het lijkt erop dat men probeert, en de registratie is nu wat anders.

Dus als iemand een contact wil opzetten, geef dan even een seintje naar mij.

paulebappie

Berichtdoor paulebappie » do 07 apr 2016, 15:41

Heb dit al een tijdje gevolgd (ook op diyAudio). En volgens mij zijn alle foutjes er aardig uit.

Dus heb net een Rev 3 besteld :rock:

@ Hans: Waar heb je dat baseboard vandaan? Kan hem nergens vinden...

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » do 07 apr 2016, 15:45

Ben benieuwd waar je op uitkomt, Qua filtering en opzet.

De Amanero is in ieder geval te verkiezen boven de Wave IO, dus dat is al wel duidelijk.

Dat Baseboard komt dus bij de Chinese vrind vandaan.

Ik kan voor eventueel contact zorgen, geef maar een PB als je dat wilt.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » vr 22 apr 2016, 10:39

Kiven heeft nu zijn nieuwe Baseboard klaar.
TB2JH3NnpXXXXaZXpXXXXXXXXXX_!!0-taoxiaopu_sell.jpg

het lijkt er op dat het fijnste chip smd werk al is gedaan.

Best een net ding, ook een compleet pakketje zo, ook wanneer je dat vergelijkt met de andere oplossingen die er geboden worden.
Nu dus ook met een werkend AES aansluiting.

En wie er wat wil leren over SMD solderen.
http://v.youku.com/v_show/id_XMzE4NDk2OTQw.html?from=y1.2-1-176.3.14-1.1-1-1-13-0 :lol: :lol:

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » zo 08 mei 2016, 23:14

Vandaag eens even tijd genomen en opgewaardeerd naar de firmware en filters van 1.06.
Gelijk ook de filter op soft gecontroleerd en verder gecheckt.
setup.JPG

Het verschil van de 1.05 en de PartyPack 0.99 van MoreDam filters is aanzienlijk.

Het geluidsbeeld is niet zo breed en de dynamiek is duidelijk strakker of dynamischer, net hoe je het noemen wilt.

Nu nog eens even kijken hoe we nu dan de DSD instellingen moeten zetten, nu niet echt goed en geen geluid op de echte .dsf files.

OK , die doet het nu na wat rebooten e.d.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » do 12 mei 2016, 0:49

Vandaag eens een vergelijk gedaan met de metrum-acoustics (MA) die bij Speakerkits stond, en door een schakeling een direct vergelijk kon worden gemaakt.

Het was leuk, want die MA DAC is dan een echte NOS DAC en de Soekris is het niet echt, 24 bits dan zonder problemen, en dan maar ook even een filtering switch gemaakt, van de Soekris formele filters en de Party Pak filters van moreDamfilters.

Het was erg leuk om dat te doen, en dat met 2 andere geoefende mensen die gewend zijn te luisteren op een analyserend niveau.

Daar waar de MA DAC de 24 bits opnames feitelijk gaat terugrekenen naar 16 bits, werd mij verteld, en de Soekris zou dat niet doen.

In ieder geval in het vergelijk werd wel duidelijk dat de Soft filter van het PartyPak filter van moreDamfilters , toch wel het lekkerst klinkt.
Dus we gaan nu wel voor de Firmware 1.06 met de FPGA aansturing is dan nog van 1.05 en het pakket filters is dan het toch wel het Party Pak van moreDamfilters en dan kies ik de 4e bank NewNos, klinkt zalig.

Als dan een vleugel kamerbreed klinkt is het de opname, en niet de DAC. :kwijl:

democles

Berichtdoor democles » vr 13 mei 2016, 1:34

Oke,heb even gewacht voordat ik de boel flash naar 1.06,het is altijd een ,,doet ie het ,of niet meer moment,of misschien het moment dat je niet meer weet wat er achter het behang gebeurd,,,en wilde daarom eerst even afwachten wat er aan winst valt te behalen,voor hetzelfde flash je de handel zo naar de eeuwige jachtvelden,, :think:

Dus de vraag ,,is het de moeite waard ??

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » vr 13 mei 2016, 10:34

Ik weet niet of je de versie 1.05 of 1.06 had voor de firmware, maar dat scheelt niet veel.

Als je geen DSD wilt/kunt afspelen is het helemaal simpel, maar het verschil in de soft (F7) van de originele, of die van het moreDamfilter is een hele grote, in mijn beleving.

We hebben dan ook nog even de"linear" bank en de "minimum" geprobeerd.

De soft van moreDam is echt veel breder van geluid en bij verschillende opnames erg goed te constateren.
Los, "muzikaal", transparant, ietsje minder dynamisch, maar een meer natuurlijker indruk die je dan krijgt.
Ik heb de Firmware van 1.06 en het totale pakket dat er in laten flashen, daarna dan alleen het pakket van PartyPak de filters laten vervangen.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » vr 13 mei 2016, 15:17

Ik heb dan vandaag maar de stoute schoenen aangetrokken en de Arduino shield van DimDim er maar eens onder de loep gelegd.
Dat is echt pielen zeg.
DSC_2039.jpg

Maar het lijkt er op dat ik die al wel goed heb, hoop ik tenminste.
2.jpg

Er zit 1 pootje niet lekker. :( :shock:
Op de foto zie ik het beter als met het blote oog......??.
ff.JPG

democles

Berichtdoor democles » za 14 mei 2016, 1:22

Heb de 1.05 en het partypac er in staan op soft,dus ik verander even niets.

Bedankt Hans.

Als dan een vleugel kamerbreed klinkt is het de opname, en niet de DAC. :kwijl:
O:)

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » za 14 mei 2016, 8:16

Ik snap die actie niet echt om een QSOP-16 behuizing te gebruiken voor een Si8605 die met de hand gesoldeerd moet gaan worden. Pitch is 0.635mm, terwijl de overige chipjes die hij gebruikt SOIC's zijn of nog groter, die een dubbel zo grote pitch hebben als een QSOP. En een Si8605 Digital Isolator staat gewoon als SOIC (Wide variant zelfs) bij Farnell, dus ik ga er even vanuit dat verkrijgbaarhied geen probleem is.

Maar goed, hij zit er nou eenmaal op: een techniek die ik zelf vaak gebruik, ook bij bv 0.5mm pitch QFN's nog onlangs, is het component even in de hoeken vastzetten, Dan sleep je een baantje soldeertin over de contacten, alles maakt sluiting. Vervolgens leg je soldeerlitze op het baantje tin en haal je het weg. De tin die tussen de padjes zit zal eerder opgenomen worden door de litze dan de tin op de pootjes + pads, en het is dus zaak op tijd de litze weg te halen zodat de tin op de pootjes + pads blijft zitten. Lijkt moeilijk, valt erg mee, kun je een erg strak resultaat mee halen.

Wat (als ik het goed zie op de foto) hier wel belangrijk is Hans, is dat het component in elk geval recht met de pootjes op de footprint staat. Volgens mij staat íe er iets scheef op wat het ook al lastiger maakt 'm goed te solderen.

paulebappie

Berichtdoor paulebappie » zo 15 mei 2016, 8:53

hannesie schreef:Ik heb dan vandaag maar de stoute schoenen aangetrokken en de Arduino shield van DimDim er maar eens onder de loep gelegd.
Dat is echt pielen zeg.
DSC_2039.jpg

Maar het lijkt er op dat ik die al wel goed heb, hoop ik tenminste.
2.jpg

Er zit 1 pootje niet lekker. :( :shock:
Op de foto zie ik het beter als met het blote oog......??.
ff.JPG

Ik zou deze ook wel willen inzetten (heb al Amanero en Arduino Nano, Oled schermpje) maar zie nergens hoe dit bordje aan te schaffen. Nu zijn mijn ogen niet meer zo goed 8-[ dus misschien kijk ik er overheen? Hoe kom jij er aan Hans?
Zie wel op tegen dat gepriegel solderen, tsjongjonge wat klein.

Terug naar “Bronnen”