Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

hannesie

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Berichtdoor hannesie » ma 13 aug 2018, 13:59

Vandaag eens even wat anders geprobeerd, de netwerk kabels en switch in een ander deel van de kast ernaast gezet, wat meer ruimte. :mrgreen:
Dan er een Cat 7 Netwerk kabel die ik had gekregen er op, en dan de FriendlyArm Neo2 aan een schone voeding van G Tent, en er een nette AudioQuest USB kabel van de Amanero naar de Neo2.
Wat kan er dan nog beter?.
De voeding voor de Amanero daar heb ik dan nog een mooie voeding in/van het zelfde genre/type. :kwijl:
Dan houd het ongeveer op voor wat betreft de mogelijkheden, de switch zou volgens Alpha Audio ook apart gevoed kunnen worden, maar dat lijkt mij iets te ver gezocht voor mijn opzet. :oops:
Hans

Maikele

Berichtdoor Maikele » ma 13 aug 2018, 15:46

hannesie schreef:Ik ben overgestapt naar de FriendlyElec Neo2, en dan met de Amanero draait het nu al een hele poos vlekkeloos.

Feitelijk de meest stabiele opzet nu met de Linux versie van Ubuntu 16.04 LTS, en die ziet de Amanero goed en ROON is dan ook de prima aansturing voor de muziek.

Aah Ubuntu LTS is een mooie stabiele distro, dus das een goeie basis.

Ik heb een vermoeden dat de RPI die ik heb niet helemaal goed is, en dan bij langere tijd belast. :shock: :oops:

Das jammer zeg!

Het aansturen van de I²S en de RPI is dan tot max. 192 kHz, en het kan dan blijkbaar wel met een andere combi van de kernel die ook gebruikt word met de Odroid C2.

Het blijft voor mij nog wazige materie.
Ik draai natuurlijk niet een specifieke audio-Linux-distributie maar gebruik raspbian (net als Ubuntu erg stabiel en een specifieke fork voor RPI), maar niet species voor audio dus.
In het kader van het DIY aspect is dat veel interessanter maar ook lastiger.
Ik heb DoP (DSD over PCM) ingeschakeld in mpd en de daemon herstart en als ik een dff bestand speel dan hoor ik een soort (roze?) ruis. Had jij dat ook wel eens gehad?

hannesie schreef:Vandaag eens even wat anders geprobeerd, de netwerk kabels en switch in een ander deel van de kast ernaast gezet, wat meer ruimte. :mrgreen:
Dan er een Cat 7 Netwerk kabel die ik had gekregen er op, en dan de FriendlyArm Neo2 aan een schone voeding van G Tent, en er een nette AudioQuest USB kabel van de Amanero naar de Neo2.
Wat kan er dan nog beter?.
De voeding voor de Amanero daar heb ik dan nog een mooie voeding in/van het zelfde genre/type. :kwijl:
Dan houd het ongeveer op voor wat betreft de mogelijkheden, de switch zou volgens Alpha Audio ook apart gevoed kunnen worden, maar dat lijkt mij iets te ver gezocht voor mijn opzet. :oops:

Ik heb nog geen Odroid aangeschaft, maar ik kan het zo maar geloven dat dan de 384 kHz en de I²S wel is ondersteund.

DietPi geeft op het ROON forum wel het 1 en ander aan. 8-[

Lekker bezig, hoor je nog verschillen?
Set: Thorens TD-2001 met Micro-Benz ACE red, Raspberry pi, Unison Research Simply two, Sonus Faber Electa I
DIY project: Raspberry pi met Soekris dam1021 met gescheiden voeding.

hannesie

Berichtdoor hannesie » ma 13 aug 2018, 15:59

Onze lieve heer speelde net een donder en bliksem #-o #-o ](*,) spelletje, niet te beoordelen dus, doen we vanavond wel weer. :mrgreen:
Hans

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » ma 13 aug 2018, 20:06

Je kunt nog proberen om het koper er tussen weg te halen en er glas tussen te zetten :hide:

De spullen heb ik thuis liggen en wil hier nog mee aan het experimenteren maar dan eerst de rPI voorzien van een andere voeding en de HifiBerry DAC een eigen voeding.
Op dit moment hoor ik namelijk geluiden die er niet horen, vooral als er geen muziek afgespeeld wordt dan hoor je geluiden gelijk aan het knipperen van de netwerk led :(
Robert Jan

hannesie

Berichtdoor hannesie » di 14 aug 2018, 0:04

Mijn netwerk bestaat uit een TP-link C7 router die aangesloten is op de Glasvezel modem/aansluiting van Telfort.
De C7 is een Gigabit router en de kabels Cat 6, op 1 na voor de PC beneden waar ik nu op werk (Cat5e) dan staan er boven een extra Gigabit switch naast de router, en er staat net zo een Zyzel GB switch beneden en die geeft dan de signalen voor audio van de servers boven met ook een aansluiting voor de slimme TV. De Squeezebox Touch/Friendly ARM Neo 2 zitten op dezelfde switch. de Touch is dan meestal voor wat mijn vrouw gebruikt, met Paradise Radio of andere zenders.
Het glasvezel in het lokale netwerk is voor mij geen optie, geeft weer een extra overgang, en heeft hier geen meerwaarde.
Bij een mogelijk grote afstand van 100 meter zou ik er mogelijk anders over denken, maar naar mijn idee is ook de Cat 7 kabel al overbodige luxe.
Het is dan wel extra afgeschermd, maar ondanks het aanwezige aantal elektriciteitskabels, geen effect/c.q.verbetering door mij te horen.
Maar dat zal wel aan mij liggen :hide:

Maar ik kreeg vanavond toch wel de complimenten over het gerealiseerde geluid, door iemand die wel een leuke set thuis heeft staan.
:mrgreen:

Dus voorlopig nog wel koper.......!!
Hans

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » di 14 aug 2018, 17:10

Alpha Audio hebben een keer een test gedaan met netwerk kabels en volgens mij hebben ze ook een keer een experiment gedaan met glasvezel.

Hier in huis is alles CAT5 het zijn toch allemaal maar korte stukjes. Wil nog wel dingen aanpassen in het netwerk.
Als ik hier zover ben om te vergelijken misschien een kennis ook maar eens vragen om mee te luisteren. Die vind dat soort dingen ook altijd wel leuk en zijn gehoor is ook wel erg goed een zelfbouwer is hij totaal niet dat is ook altijd wel leuk :)
Robert Jan

hannesie

Berichtdoor hannesie » di 14 aug 2018, 17:28

Ik ken de verhalen van Jaap, ik heb daar wel eens mijn twijfels over, en als de motivatie mogelijk commercieel van aard gaat lijken...?
Hans

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » di 14 aug 2018, 18:15

Als hij Jaap heet ja :)
Hij zal ook wel gesponsord worden en de meesten zijn daar wel gevoelig voor ja.
Gewoon zelf proberen en kijken wat het doet het liefst samen met iemand die niet weet wat je uitspookt en achteraf zeggen wat je gedaan hebt.
Robert Jan

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » di 14 aug 2018, 19:55

rjmulder schreef:Je kunt nog proberen om het koper er tussen weg te halen en er glas tussen te zetten :hide:

Vanwege galvanische scheiding? Daar biedt glasvezel geen voordeel, want élke ethernetverbinding is galvanisch gescheiden. Dit is een vast onderdeel van het protocol.

hannesie

Berichtdoor hannesie » di 14 aug 2018, 20:04

Jaap meende de oplossing gevonden te hebben,en zette er glasvezel tussen, was veel beter naar zijn idee.
Hij vergat er bij te zeggen dat hij dan ook de convertors dan met Sbooster ging voeden en het was dan zoveel beter.
Dat een grotere lengte soms met een dergelijke oplossing makkelijk is met het leggen/installeren wordt dan niet genoemd.
Over de meerkosten hebben we het niet!
Hans

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 14 aug 2018, 20:18

hannesie schreef:Jaap meende de oplossing gevonden te hebben,en zette er glasvezel tussen, was veel beter naar zijn idee.

I.i.g. bij blikseminslag... (als je geluk hebt) :hide: :relax:
Peter de Jong

hannesie

Berichtdoor hannesie » di 14 aug 2018, 23:25

@ Maikele: Even een foutje herstellen, ik had je vraag niet goed gelezen, ik heb het ook regelmatig gehad dat het file-formaat niet juist werd geïnterpreteerd en dus toen ook een ruis gaf omdat het niet op de juiste wijze werd behandeld. Niet te lang over nagedacht, het moet naar mijn idee vloeiend kunnen verlopen, den dat gebeurt juist met de Amanero vlekkeloos.
Wel geprobeerd met ROON dan de optie als DoP ingeschakeld, maar niet voor elkaar gekregen, als je kijkt naar de tijd die je er soms in stopt, dan is een interpretatie die de Amanero geeft, tijd, en plezier de oplossing voor dit soort problemen.

De huidige stand van zaken, van boven naar beneden :mrgreen:
soe.JPG

12 V naar de Soekris 2 x.
3.3 V naar de isolated I²S voor de Amanero.
Dan is er nog 5 V (zwart/wit loshangengd) voor een Arduino en/of Amanero.
Het rood/oranje kabeltje is dan van het G Tent voeding voor de Neo2
Cat 7 Netwerk en AudioQuest kabeltje voor USB.

Klinkt echt wel lekker. :lol:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hans

Maikele

Berichtdoor Maikele » wo 15 aug 2018, 7:05

Ok Hans, dan ga ik zowiezo even kijken naar dat fileformaat, das nu volgens mij .dff
Ziet er netjes uit zo!
Set: Thorens TD-2001 met Micro-Benz ACE red, Raspberry pi, Unison Research Simply two, Sonus Faber Electa I
DIY project: Raspberry pi met Soekris dam1021 met gescheiden voeding.

hannesie

Berichtdoor hannesie » vr 17 aug 2018, 22:11

Nog wel aan het stoeien, met de laatste versie van Dietpi is er een optie bij gekomen om dat ook op een scherm te krijgen.
https://www.npmjs.com/package/roon-web-controller

Nu dan even verder gedaan als alleen lezen, het stapje verder geeft al wel de juiste beelden, maar nog niet op het lokale scherm.
Dat geeft netjes de stand van zaken over dietpi en de prompt.

browser.JPG

web.JPG

Als ik het op een klein scherm krijg kan ik het mogelijk laten functioneren als een ROON app.
Nog maar eens verder lezen. :mrgreen:
Hans

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 19 aug 2018, 18:40

Nu maar een ander display besteld, zou net in de kast passen met wat kunst en vliegwerk.
De opzet met al een display, de FriendlyElec M3 is dan nu weer zonder een uitgang voor de sound USB. :oops:

Dus nu dan de RPI via USB uit (en geen I²S, gaat niet optimaal) en dan de Display van Amazon met de info van ROON, en als alternatief kan dat ook met Squeezeplay.

https://www.amazon.de/gp/product/B013JE ... UTF8&psc=1
lcd.JPG
Hans

hannesie

Berichtdoor hannesie » ma 20 aug 2018, 14:54

Nog maar eens wat gezocht naar praktische dingetjes.
mcr.JPG

Als er wat is en dan de kast moeten open schroeven is ook niet alles, dus een externe optie voor de besturings-software.
en een set kabeltjes in 3 smaken.
3sm.JPG
Hans

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » ma 20 aug 2018, 15:26

Naar zo'n soort verloop/verlang kabel ben ik ook nog opzoek maar dan dat die aan een behuizing gemonteerd kan worden, die ben ik nog niet tegengekomen.
Robert Jan

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 20 aug 2018, 16:03

SD card is (net als een USB poort bv) een IO interface waar grote datasnelheden overheen gaan. Dit gebruiken in een device vraagt vaak een impedantie matching van je lijnen, en als je het zonder buffer doet is de lengte van je kabel zeer beperkt. Ik vraag me ook af of het kabeltje in het picje van Hans gaat werken. Of zit er verder nog iets aan elektronica bij die reader in Hans?

Dat is ook de reden dat je geen 'inbouw' SD Card reader ziet, maar dat een dergelijke connector altijd op een printje zit, zodat er eventueel ook al een buffer bij op kan. Kijk maar eens naar bv van die kastjes waar verschillende card readers in zitten, is altijd een print met daar de connectoren op.

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » ma 20 aug 2018, 16:51

Hmm vandaar dat ik dat niet kon vinden. Wou zoiets aan de achterkant van de kast maken voor het geval dat je niet de behuizing hoeft te openen net als Hans dus.
Robert Jan

hannesie

Berichtdoor hannesie » ma 20 aug 2018, 22:36

:D :D ........Deze zou dan wel kunnen, ook van Amazon, en dan met wat verschillende lengtes, maar max 15 cm.
sd.JPG

Mogelijk afschermen met een folie en dan wordt er alleen het kaartje uitgelezen bij het opstarten, geen streaming data, dat gaat via de netwerk interface (eth0)
Bij piCorePlayer is dat ook het pluspunt, en ik heb tot nu toe geen probleem,en gehad met lomp aan een uit zetten.
Hans

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » di 21 aug 2018, 7:43

Als ik die houder zie dan heb ik het idee dat daar de kaart wordt ingeklemd daar steek je er niet in zoals in de rPI zelf.
Ga nog wel opzoek naar een houdertje en dan het beugeltje om het vast te zetten maar zelf maken.

ROON wordt ook gedraaid vanuit het geheugen las ik pas ergens, dus ook daar is het kaartje alleen nodig voor het starten.
Robert Jan

hannesie

Berichtdoor hannesie » di 21 aug 2018, 10:09

De laatste update gedaan naar 6.13 op de Raspberry. geen I²S maar de Amanero ( USB) als schakeling tussen de streamer en DAC
temp.JPG

Nu met een minimale installatie vast voorbereid op wat komen gaat, :mrgreen:
htop.JPG
Hans

hannesie

Berichtdoor hannesie » do 30 aug 2018, 13:17

Nu dan maar verder met de opzet, die niet helemaal zonder kleerscheuren gaat.
Ook Ropieee is niet aan het werk te krijgen.

rpi.JPG

Het display werkt dan op een gegeven moment, maar verkeerd en statisch.
Het geeft dan de verkeerde speler weer, en dan ook van het moment van opstarten, verder geen wijzigingen van beeld e.d.
Van alles geprobeerd, maar ook alle andere spelers die ik dan als optie er bij had uitgeschakeld.
Geen verbetering te krijgen in de opzet en nu eens kijken of het mogelijk dan kan met de opzet met een FriendlyElec M3 uit China,

m3.JPG

maar dan breekt er een aansluiting af door mijn schuld.

Maar wat dan nu wel werkt, (net binnen) het speciale kabeltje. :mrgreen:

ser.JPG

We gaan vrolijk door met knutselen, het zou leuk zijn als je aan de buitenkant kunt zien/hoort welke muziek er speelt via speler>DAC.
Hans

hannesie

Berichtdoor hannesie » vr 07 sep 2018, 17:48

Inmiddels is de vervanger vandaag binnengekomen dezelfde power, en nog wat kleiner.

1.JPG

De achterkant is zo mogelijk nog interessanter.!!
http://wiki.friendlyarm.com/wiki/index.php/NanoPi_Fire3
2.JPG

En een ander Friendly Nano Pi Neo, die nog wat werkeloos was, krijgt een taak in een kastje als NAS, de software is een standaard NAS programma wat onder Linux werkt, OpenMediaVault .
Het was in de aanbieding voor $10.--

http://wiki.friendlyarm.com/wiki/index. ... i_NEO/NEO2

3.JPG
Hans

hannesie

Berichtdoor hannesie » za 08 sep 2018, 11:49

f3roon.JPG

Roon ook aan de praat, en dan nu FF naar de Linux club, mogelijk samen het ander probleem tackelen. :mrgreen:
Hans

Terug naar “Bronnen”