Meridian 500 loopwerk vervangen (Help!)

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

KennethJohn

Meridian 500 loopwerk vervangen (Help!)

Berichtdoor KennethJohn » zo 19 jun 2016, 2:06

Beste forum leden .

Ik heb twee Meridian 500 loopwerken , beide met een CDM 12.05 die de CD's niet lezen .(veel voorkomend euvel bij dit model)
Nu heb ik op E-bay een (occasion) CDM 12.05 loopwerk gekocht ,deze erin geplaatst ,maar nog steeds geen resultaat ???
Ik doe iets fout ,ook mede dit is mijn eerste maal is dat ik überhaupt zo iets onderneem . :wink:

Zelf vond ik het al een "te simpele oplossing" ,het ene loopwerk vervangen door het ander .
Kan iemand misschien mij hier wegwijs in maken ??
Alvast bedankt

Met vriendelijke groet Kenneth John

pappaleo
Contacteer:

Re: Meridian 500 loopwerk vervangen (Help!)

Berichtdoor pappaleo » zo 19 jun 2016, 8:01

SARK

Berichtdoor SARK » zo 19 jun 2016, 11:51

De CDM12 (VAM12xx) is idd bedoeld als "drop in replacement", er valt (helaas?) niets aan dit loopwerk af te regelen omdat het een self adjusting loopwerk is (focus en lasersterkte).
Het is natuurlijk mogelijk dat je tijdens de montage per ongeluk de unit hebt beschadigd door een statische ontlading, daar schijnen die dingen nogal gevoeling voor te zijn maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er al een aantal op de operatietafel heb gehad en dat mij dit nog niet is overkomen.

Laten we eerst eens een simple diagnose proberen te stellen:

1) Als je de lade (zonder CD) dichtdoet, gaat de lens dan op en neer?
2) Als je de speler (nog steeds zonder kap en zonder CD) in een pikdonkere ruimte zet en je kijkt van de zijkant naar de lens, zie je dan een roodachtig licht?
!!!NOOIT RECHT IN DE LENS KIJKEN!!!
3) Als je een CD in de lade doet en je doet de lade dicht, gaat de CD dan draaien en wordt de TOC ingelezen?

Meerdere vragen volgen maar ik wacht eerst de antwoorden hierboven af.

ps.
Waar woon je, misschien is iemenad wel genegen om je "hands on" te helpen :idea:

ps. ps.
Welkom Kenneth John :D

KennethJohn

Berichtdoor KennethJohn » zo 19 jun 2016, 18:11

Goeden middag .

Ten eerste heel erg bedankt voor de reacties.

Pappaleo:
Het Engelse forum heb ik bekeken ,
Dat fenomeen van onbetrouwbare loopwerken in de Meridian 500 is mij niet bekend .En ik draai al met deze modellen, sinds ze uit kwamen in 90".
Ook het eerder model met de CDM 4 swingarm. Maar die kwamen allen uit eigen beheer ,dus ik was de eerste eigenaar en ze speelden bijna 24/7/365. :-({|=
Maar ik heb deze modellen op Marktplaats gekocht (met defect) in een is ook een Tentclock modificatie geplaatst .

Sar:
Ik zal vanavond de laser testen (misschien kan dit ook met een infrarood cam Sony ),maar dan moet ik eerste de deksel boven het loopwerk verwijderen .
Ik moet wel vermelden dat ik de CD ook niet hoor draaien.Lade schuift naar binnen en op het display staat direct "No Disc"
Statische ontlading 8-[ zou kunnen, ik heb de unit uit de doos gehaald de oude los gesoldeerd en deze er weer in gesoldeerd (waren overigens maar vier kleine draden ).
De loopwerken lijken wel op elkaar maar de originele Meridian heeft meer modificaties lijkt het .
Ik zal ook even foto's maken van al ik doe en het materiaal .

Ik woon overigens in Groningen .

Met vriendelijke groet Kenneth John

SARK

Berichtdoor SARK » zo 19 jun 2016, 18:44

KennethJohn schreef:Ik moet wel vermelden dat ik de CD ook niet hoor draaien.Lade schuift naar binnen en op het display staat direct "No Disc"

De schijf gaat pas draaien als de laser een goed reflecterend oppervlak heeft gevonden, dat gaat het beste op een stilstaand oppervlak. Het lijkt er op dat hij dat niet vindt. Ik heb wel eens een CDM12 tot leven gewekt door 'm eens flink op z'n donder te geven in de service mode, alsof er iets vastgeplakt zat en door de service mode losgetrokken is. Ik had al wel gecontroleerd of de laser uberhaupt werkte en of de focussering werkte, ja en ja :D

KennethJohn

Berichtdoor KennethJohn » zo 19 jun 2016, 22:26

Goeden Avond

Ik heb de Meridian weer uit elkaar gedraaid en alles opnieuw gesoldeerd en voor dat ik hem terug in elkaar gezet heb, even geprobeerd of hij nu de CD rond draaide ,dat deed hij.
Maar zodra alles weer in elkaar zat niets meer.Dus in dat proces gaat er iets fout of er schiet weer iets los :-k
Onderstaan een paar foto van het geheel .
Bijlagen
20160619_204819[1].jpg
Disk lade met ,ik denk gemodificeerde disk pick up van carbon
20160619_210551[1].jpg
Beide units naast elkaar (onder het origineel van Meridian)

SARK

Berichtdoor SARK » ma 20 jun 2016, 6:42

KennethJohn schreef:Ik heb de Meridian weer uit elkaar gedraaid en alles opnieuw gesoldeerd en voor dat ik hem terug in elkaar gezet heb, even geprobeerd of hij nu de CD rond draaide ,dat deed hij.

En leest hij ook de TOC in en kun je de schijf dan ook afspelen :?:

Terug naar “Bronnen”