Ontwerpaspecten van een platenspeler

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Thiez

Ontwerpaspecten van een platenspeler

Berichtdoor Thiez » wo 31 aug 2016, 15:16

Ik heb zelf mijn thorens TD165 verbouwd en weer in nette staat gebracht. En wat mijn opviel was eigenlijk hoe eenvoudig een platenspeler in elkaar zit. Heel simpel gezegd heb je:
- een plateau wat draait op 33 en 45 toeren
- een bevestiging die zo lineair mogelijk het element laat bewegen over Y-as en Z-as (meestal door middel van een arm die roteert over Y- en Z-as, maar kan ook door een lineaire geleiding)
- een behuizing om het hele boeltje bij elkaar te houden

Nou hou ik behoorlijk van hobbyen en dingen zelf te maken, en dan kom je natuurlijk al snel met het briljante idee om zelf een platenspeler te bouwen. Hoe moeilijk kan het zijn?.......

Uiteraard hangt alles samen met het beoogde resultaat. Maar als je toch zelf gaat bouwen wil je ook iets goeds neerzetten. En dan komen er toch wel wat dingen om de hoek kijken. Ik vind het zelf (en ik denk ook zeker andere op dit forum) interessant om hier eens een topic over te starten. De basis ontwerp aspecten van een platenspeler.

Ik kan een voorzet geven om de discussie eens op te starten:

Plateau lager
Ik geloof dat ik kan zeggen dat alle platenspeler gebruik maken van een vorm van glijlager. Dit glijlager kan gemaakt worden van allerhande materialen voorzien van allerlei smering om zo min mogelijk wrijving te veroorzaken. Dit alles moet op minimale toleranties, kunnen we stellen hoe nauwere tolerantie hoe beter of is dit te kort door de bocht en afhankelijk van type smering en materialen?

Daarnaast moet het plateau natuurlijk gedragen worden in de verticale richting. De goedkoopste manier is de stift van het lager tot een bolvorm te draaien waardoor deze met minimaal oppervlak aan de vaste wereld zit. Dit wordt ook weleens gedaan met een los kogeltje onderin de lagerbus.
Een andere methode is magnetisme, twee polen die elkaar afstoten waardoor het plateau als het waren zweeft.

Plateau aandrijving
Hier is een bekende discussie tussen verschillende methode. De oudste volgens mij en de minst discutabele is het aandrijfwiel. Deze is inmiddels volgens mij redelijk uitgesloten van discussie, waardoor enkel nog snaar en direct drive overblijven.
Er wordt gezegd dat een snaar zorgt voor minder bijgeluiden. Echter heeft een snaar rek en een overbrenging wat weer verliezen met zich mee kan brengen. De rek van een snaar kan mogelijk echter ook positief werken als demping voor oneffenheden in je aandrijving?

Plateau
Het plateau varieert bij spelers van licht tot zwaar. Over het algemeen zie je bij high end spul altijd zware plateaus. Kunnen we zeggen zwaarder is altijd beter? Dan is het raar dat eigenlijk veel plateaus van aluminium of kunststof gemaakt worden (uiteraard enigzins prijsgedreven waarschijnlijk).
Een zwaarder plateau heeft meer massatraagheid. Hierdoor draait waarschijnlijk stabieler als het eenmaal draait, maar is het ook zwaarder in beweging te krijgen.

de arm
Over het algemeen zien we armen die op 1 punt bevestigd zijn op een scharnierpunt. Dit heeft als theoretisch nadeel dat de naald niet over de gehele plaat parallel aan de groef loopt. Hoe langer je de arm maakt hoe kleiner de hoek wordt ten opzichte van de groef dus hoe beter. Om het element altijd lineair te houden aan de groef, wordt er weleens een lineair lager toegepast. Dit kan zowel aangedreven als enkel geleidend zijn. Het nadeel in mijn ogen is weer dat je wrijving meer aanwezig is. Een lange arm zorgt voor een groot moment waardoor je minder last hebt van de wrijving in je lagering van de arm.

Daarnaast is over het algemeen de arm die het element draagt bij een lineair lager korter dan bij een conventionele arm. Die heeft als gevolg dat je VTA minder varieert bij oneffenheden in de plaat dan bij een conventionele arm.

Uiteraard kunnen we per arm type ook weer kiezen uit lagering. Bij lineaire lagers kun je voor kogellagering, glijlagering, luchtlagering etc kiezen. Bij conventionele arm voor punt lagering, kogellagering, magneet 'lagering'.

Naast lagering is ook de arm zelf en het materiaal weer van invloed op de sound. Iedere arm heeft zijn eigen resonantie frequentie. Bij voorkeur moet dit in het niet hoorbare frequentiebereik liggen. Maar wat is beter, een lichte toonarm of een zware? star of juist enigzins dempen?

Behuizing
Kunnen we kort zeggen dat hoe zwaarder en rigide de behuizing hoe beter? Of wil je een bepaalde vorm van demping in je chassis hebben?
Mij is weleens verteld dat de zachtboard bodemplaat van thorens was om enigzins resonanties te dempen, maar een ander zegt weer dat een trespa of mdf plaat veel beter is.

Welke methode, materialen, etc zijn het "beste"? tips, trucs, weetjes, feitjes?
Uiteraard is dit heel summier wat informatie onder elkaar gegooid, maar ik denk dat dit best een interessant topic kan worden voor de mensen die nieuwsgierig zijn naar DIY platenspelers. Uiteraard blijft het een verhaal van prijs/kwaliteit, maar ik denk dat je een leuke samenvatting van informatie moet kunnen maken in zo een topic.

RNacoustics
Contacteer:

Re: Ontwerpaspecten van een platenspeler

Berichtdoor RNacoustics » wo 31 aug 2016, 15:36

Lijkt mij een interessante topic.
Zelf van de grond af een platenspeler bouwen vergt heel veel uitdagingen en kom heel wat bij kijken:!:
Voor een redelijke prijs kan je namelijk al een nieuwe of tweedehands platenspeler kopen.
als je zelf een platenspeler wil ontwikkelen, dan moet deze een doorsnee platenspeler wel overstijgen.
Buiten dat je wel lekker bezig ben, heeft het namelijk weinig zin om een platenspeler te bouwen die het top niveau niet haalt.

Beschik je over de nodige gereedschappen? Of laat je onderdelen ook door andere maken?

Thiez

Berichtdoor Thiez » wo 31 aug 2016, 16:46

Het idee kwam in mij op maar zal waarschijnlijk niet heel snel uitvoering vinden. Dit om allerlei redenen, maar dit topic ook meer opgestart om een hoop te leren over platenspelers. Wat maakt een toonarm van 1500 euro nou beter dan een van 300? Etc. Ik denk dat er veel mensen zijn die het leuk vinden daar over te lezen.

Verder kun je het zo duur en goed maken als je wilt natuurlijk. Voor 100 euro bouw je ook een platenspeler met donor parts en afval. En die klinkt uiteraard niet als een speler van 20000 euro, maar is nog steeds leuk om te bouwen.
Zoals het vak is met zelfbouw probeer je met de middelen en het geld dat je hebt, het beste eruit te halen.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 31 aug 2016, 17:24

Ach het kan geen kwaad er over na te denken en te bestuderen. Sinds de jaren'30 van de vorige eeuw is er wezenlijk niet veel veranderd aan een platenspeler met elektrische opnemer. Wat wel veranderd is en sterk verfijnd, zijn de productie middelen en materialen. Denk b.v. aan CNC en moderne materialen als koolstofvezel. Het geeft je i.i.g. inzicht als je om te beginnen met iets van de kringloop aan de slag gaat ;)

Thiez

Berichtdoor Thiez » wo 31 aug 2016, 18:02

Precies, de productie middelen zijn veel nauwkeuriger, meetgereedschap is nauwkeuriger, nieuwe materialen. Dus in theorie zou je betere platenspeler moeten kunnen bouwen dan 60 jaar geleden? En toch zweren veel mensen bij hun ouderwetse lenco of thorens, dat deze vele malen beter is dan de huidige meuk. Maar is dat dan prijs/kwaliteit of echt puur kwaliteit?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 31 aug 2016, 18:51

Mwah, denk dat het 40 jaar geleden al meer dan goed genoeg was voor het doel. Zo'n platenspeler blijft een mechanisch en wiebelig ding. Maar of dat toen beter was dan nu? Nee dat denk ook weer niet. Ben toch bang dat dat eigenlijk weinig uitmaakt. Qua elementen zit daar eigenlijk de meeste progressie.

John P

Berichtdoor John P » wo 31 aug 2016, 19:03

Het is niet een opsomming van goede elementen die dat een goede platenspeler oplevert. Het is ook , misschien wel voornamelijk, de interactie tussen de delen. Denk maar eens aan de verschillende eisen die gesteld worden aan een riem bij respectievelijk een zwaar plateau, goed lager en lichte motor, versus een licht plateau , matig lager en sterke motor. Ik heb bij het maken van mijn eigen platenspeler echt naar een evenwicht moeten zoeken bij de ophanging van de motor. Als hij te stijf op het chassis werd gemonteerd, dan ontstond rumble door het doorgeven van motor beweging naar het element; bij te slappe montage ontstond flutter doordat de aandrijving te zweverig werd. Nu kun je proberen om alles te isoleren van elkaar, en dan krijg je gedrochten als de dure Transrotors, een soort van technische zelfbevlekking.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 31 aug 2016, 19:15

Jup, dat zijn keuzes. Maar daarmee is helemaal niet gezegd of iets het beter of slechter gaat doen. En vooral bij audio zijn beter en slechter erg vaak subjectieve criteria. Daarmee krijg je dan weer aanhangers met een voorkeur van een bepaalde aanpak.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » wo 31 aug 2016, 21:54

Leuk topic.
In het kort gaat het bij de ontwikkeling van een draaitafel om resonanties.
Niet allen bij de arm maar ook bij de keuze van het materiaal voor het plateau en de behuizing van je tafel.
Als je dat goed in gedachte hou dan kan je prima zelf een top tafel bouwen.
Verder zou ik mij verder eerst eens oriënteren op top merk tafels en goed bekijken hoe zij bepaalde oplossingen hebben bedacht.
Een merk als trans rotor en pluto zijn goede uitgangspunten.

Thiez

Berichtdoor Thiez » do 01 sep 2016, 8:17

Kun je als beetje hobbyist zelfbouwer die resonanties meten?

Vanuit mijn schooltijd weet ik dat resonantiefrequentie wordt bepaald door massa en stijfheid van een materiaal. Hoe hoger de stijfheid en hoe lager de massa, hoe hoger je resonantiefrequentie. En uiteraard andersom.
Daarnaast heb je interne demping van materialen. Hoe stijver een materiaal hoe minder interne demping dus meer resonantie.

Maar is er iets over te zeggen wat beter is? Of zou je bij wijze van spreken met een goed uitgelegd ontwerp een arm gemaakt van een saté prikker nog goed kunnen laten klinken?

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » do 01 sep 2016, 10:35

Thiez schreef:Kun je als beetje hobbyist zelfbouwer die resonanties meten?

Vanuit mijn schooltijd weet ik dat resonantiefrequentie wordt bepaald door massa en stijfheid van een materiaal. Hoe hoger de stijfheid en hoe lager de massa, hoe hoger je resonantiefrequentie. En uiteraard andersom.
Daarnaast heb je interne demping van materialen. Hoe stijver een materiaal hoe minder interne demping dus meer resonantie.

Ja door op het materiaal te kloppen of te slaan met een ander materiaal.
Het na zingen kan je dan meten met een spectrum analyzer en een microfoon.
Denk maar aan een stemvork daar hoor je puur de eigenschappen van het materiaal en de vorm.

Thiez schreef:Maar is er iets over te zeggen wat beter is? Of zou je bij wijze van spreken met een goed uitgelegd ontwerp een arm gemaakt van een saté prikker nog goed kunnen laten klinken?

klopt een saté prikker kan je prima laten klinken.
Het is een samenspel van het materiaal, vorm en constructie.
Daarnaast gaat dan ook je element keuze nog mee spelen.
In de arm die ik zelf gebouwd heb is het zinloos om een element te plaatsen met een lage compilatie.
Een dergelijk element wil een zware arm zien en zal in een lichte arm een resonantie frequentie hebben die in het hoorbare deel zit van de audio band.
Dit is dan weer prima te meten met een test plaat waar op verschillende frequenties zowel horizontaal als verticaal signaal staat.
Je kunt dan aan de arm zien dat de headshel begint mee te doen en niet meer rustig boven de groef hangt. de frequentie die dan wordt afgespeeld is de resonantie frequentie van die combinatie.
Nadeel van deze methode is dat je eerst een arm moet bouwen voor dat je kan gaan meten.
Makkelijker is dan om het andersom te doen.
zoek een passend element bij de arm die je hebt gebouwd.
Je kunt namelijk de resonantie frequentie wel beïnvloeden door meer gewicht aan te brengen in de head shell maar dat zijn lapmiddelen en soms erger dan de kwaal.
Wel kan je van te voren al wel bedenken wat je wil gaan bouwen.
Je kunt namelijk een zware armbuis nemen en dito constructie en dan krijg je een hoge effectieve massa.
Hoe hoog precies zal wel te berekenen zijn maar of je zover wil gaan??
wil je licht dan alles zo licht mogelijk uitvoeren.
Bij de meting zie je dan wel waar je uitkomt.

Thiez

Berichtdoor Thiez » do 01 sep 2016, 12:41

Nog een stukje achtergrond informatie op internet gevonden over compliance, ter lering en vermaak:

Compliantie ("beweeglijkheid", "meegaandheid") betreft de soepelheid/stugheid waarmee de cantilever (naaldhouder) is opgehangen in de elementbody.
Hoge compliantie = soepele ophanging
Lage compliantie = stugge ophanging.

Relatie met de effectieve armassa:
- een laag-complant element vereist veel kracht om de naald te bewegen in het element. Als je dat combineert met een lage effectieve armmassa, zal de groefbeweging niet de cantilever bewegen in de elementbody (= geluid), maar gewoon de hele arm mee heen ene weer nemen. Je hebt dan te weinig lage tonen in het geluid en het middengebied lijdt hier ook onder. Ook zal het element veel energie doorgeven aan de arm, die dus stevig moet zijn en voorzien van hele goede en goed afgestelde armlagers.
- een hoog compliant element staat gemakkelijk grote naalduitslagen toe. Als je zo'n element zou combineren met een hoge effectieve armmassa, loop je de kans dat (bij plaathobbels, excentrische platen enz.) de cantilever (naaldophanging) afbreekt. Ook heb je meer vervorming in het geluid, omdat gedurende een groot deel van de tijd de cantilever niet in het midden onder het element staat, maar schuin t.o.v. het element: dan is de fouthoek groot en de vervorming hoog.
(Over de formulering zullen wel wat mensen hear struikelen, maar het gaat me om je het principe over te brengen.)

Het optimum is dat je een element kiest dat o.a. qua compliantie past bij de effectieve armmassa van je arm en de mechanische opbouw van je draaitafel (bv. doorgifte van externe energie door de sokkel, aanwezigheid subchassis, af kunnen voeren van mechanische energie bij laag-compliante elementen. Hiervoor vind je op deze site links naar tabellen voor elementgegevens en arm/draaitafelgegevens, waardoor je op voorhand een goede match kunt onderzoeken, uitgaand van de draaitafel/arm of uitgaand van een element.
Optimaal is een resonatiefrequentie van 8-12 Hertz, met een optimum bij pakweg 11 Hertz.

De effectieve armmassa is de massa die door het element wordt heen en weer bewogen, bestaande uit contragewicht, armstuk achter het draaipunt, armstuk voor het draaipunt, elementshell (en elementgewicht).
Je kunt dat meten door het contragewicht te verwijderen en met gemonteerde shell, zonder element het gewicht te meten met een preciezie weegschaaltje. het kan ook redelijk nauwkeurig met een Mars/Twix en een lineaaltje (zoek daarvoor hear op "twix").

Overigens is dit hooguit een indicatie denk ik, wat de verhouding tussen arm massa en element weergeeft. Verder spelen denk ik stijfheid en dempingsfactor van de arm zelf ook nog wel een rol. Op basis van deze berekening zou je met een RVS toonarm met kunststof headshell, dezelfde resonantie krijgen als een carbon toonarm met RVS headshell (bij wijze van spreken) omdat het totaal gewicht hetzelfde is?

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » do 01 sep 2016, 13:40

En even de bron erbij gezet dat is voor het High-end forum ook wel weer zo netjes.
http://www.high-endforum.nl/topic/12846 ... /?p=345628

Thiez

Berichtdoor Thiez » wo 07 sep 2016, 7:32

Ik ben wel benieuwd wat de meningen zijn over plateau. Is een zwaarder plateau altijd beter?
Hoe meer massa je hebt, hoe minder trilling je krijgt? Daarnaast is het voordeel dat het een grote massa traagheid heeft, wat kleine 'schommelingen' in de aandrijving wat kan opvangen.
Hoe meer massa, hoe moeilijker het natuurlijk wordt om te starten en stoppen (aanloop- en uitlooptijd)

John P

Berichtdoor John P » wo 07 sep 2016, 12:39

Ieder voordeel heb zijn nadeel. Zo zijn er mensen die zweren bij Acryl omdat dit met een plaat "versmelt". Anderen willen dan weer kurk en rubber tussen plaat en plateau. Een ding is wel duidelijk van het plateau, het mag niet klinken, het moet een dof geluid geven als je erop klopt.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » wo 07 sep 2016, 14:44

Thiez schreef:Ik ben wel benieuwd wat de meningen zijn over plateau. Is een zwaarder plateau altijd beter?
Hoe meer massa je hebt, hoe minder trilling je krijgt? Daarnaast is het voordeel dat het een grote massa traagheid heeft, wat kleine 'schommelingen' in de aandrijving wat kan opvangen.
Hoe meer massa, hoe moeilijker het natuurlijk wordt om te starten en stoppen (aanloop- en uitlooptijd)

De zwaarte van je plateau hangt af van je aandrijving.
Neem je een direct aangedreven plateau dan wil je deze weer licht hebben met een zware motor.
Een zwaar plateau met directe aandrijving zal door de elektronische correctie minder snel te corrigeren zijn dan een lichter plateau.
Maak je gebruik van een riem aandrijving dan is wat meer gewicht wel weer prettig.
Verder is het natuurlijk weer die Resonanties die dan ook weer mee gaan spelen.
Een lichter plateau zal beter gedempt moeten worden om de eigen klank kleur te onderdrukken.
En zwaar plateau heeft hier minder last van om dat deze vaak al veel lagere resonantie frequentie heeft.

Dagobert1968

Berichtdoor Dagobert1968 » ma 19 dec 2016, 19:35

Hallo
Ik heb sinds kort een thorens td 150 mk2 gekocht via eBay ,ik heb hem pas aangesloten en kwam er achter dat de plaat niet waterpas lag,dus mijn eerste vraag is hoe kan ik dit stellen.Wat mij ook op viel is als ik hem op 33/45 toren zet het kleine plaat gewoon gaat draaien maar zodra ik de grote plaat er op legt hij stil blijft staan,kan iemand mij helpen met dit probleem,het is een gereviseerde platenspeler en de verkoper heb ik ook om raad gevraagd waar hij netjes op reageert,maar in het duits,en ik stuur hem dan weer in het engels de vragen.Dus kortom niet echt makkelijk communiceren vandaar dat ik op deze site bent uit gekomen
als iemand mij kan helpen dan hoor ik het graag

groepjes marcel

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » ma 19 dec 2016, 20:55

Gereviseerd? Hoe kan dit dan? Hoe is de platenspeler verstuurd, toch niet met het grote plateau bevestigd op de speler hoop ik? Als je een TD150 (of dergelijke platenspeler vervoert) is het erg onverstandig het grote plateau op de tafel te hebben liggen, gegarandeerd dat het lager dan naar z'n grootje is.

Als je het grote plateau erop legt en deze draait niet mee kan het zijn dat of je lager ergens aanloopt, moet je kunnen horen/zien als je 'm met de hand ronddraait, of de riem dient vervangen te worden. Let op dat je bij een Thorens DT altijd een originele riem koopt, nooit een imitatie, gaat gegarandeerd problemen opleveren bij 33/45 trpm schakelen of het toerental juist houden.

Ik heb zelf oa een TD150MKII, hiervan bleek het grote plateau krom te zijn nadat ik 'm gekocht had. Moet je behoorlijk je best voor doen, denk dat het ooit eens gevallen is op een harde ondergrond oid. Alleen het grote plateau dus, de rest was in orde. Heb toen via eBay een nieuw plateau gekocht waarvan de verkoper verzekerde dat íe recht was, en hij verkocht dit alleen samen met een klein plateau. Die zijn allebei kaarsrecht inderdaad.... als het kleine plateau bij jou het probleem is en daardoor de boel niet waterpas is, heb ik er 1 van over dus.

2016-12-19 20.47.53.jpg

2016-12-19 21.06.05.jpg

Maar, als de DT aan jou verkocht is als gereviseerd en goed werkend, terug sturen en je geld terug vragen, je hebt kopersbescherming op eBay. Goed werken doet deze DT dus niet.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » do 22 dec 2016, 23:33

Ik ben wel benieuwd naar wat foto's van de betreffende tafel.
Met het verhaal zelf zo kan ik eigenlijk niet zo veel.
Dan graag ook wat foto's van de tafel met en zonder plateau.
En kijk ook even naar het sub chassis mogelijk is dat van de bevestegingspunten af dan ligt het plateau op de onderplaat en zal die niet veel doen.
Hier vind je wat documentatie van je tafel.
http://www.theanalogdept.com/manuals.htm

Terug naar “Bronnen”