Verweerde SL1210 MK2's ombouwen naar mooie platenspelers

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

ardtechnics

Verweerde SL1210 MK2's ombouwen naar mooie platenspelers

Berichtdoor ardtechnics » za 14 jan 2017, 14:46

Hallo allemaal,

Ik ben een nieuwe gebruiker van dit forum en hoop dat er iemand is die mij advies kan geven over het volgende. Ik heb twee Technics SL1210 MK2's op de kop kunnen tikken voor een zeer leuke prijs in Amerika maar zit nu met het probleem dat er trafo's in zitten die bestemd zij voor een 110V stroomtoevoer (het is helaas niet de variant met een schakelaar voor 220V, die in sommige van deze draaitafels ingebouwd zitten). De buitenkant van de platenspelers is totaal verweerd en aangetast omdat ze lange tijd in een (vochtige) garage hebben gestaan. Nu heb ik ze uit elkaar gehaald en ze blijken er van binnen nog ontzettend goed uit te zien. Ik heb ze ook getest met een omvormer van 110V naar 220V en dan werken ze gewoon naar behoren. Nu heb ik het plan om zelf een (eventueel houten?) behuizing voor de platenspelers te maken en het binnenwerk hier naar over te zetten. Ook moet ik dan de trafo's vervangen om ze op het Nederlandse stroomnet te laten werken. Wat zijn zaken waar ik tegen aan kan lopen? Is dit überhaupt mogelijk? Weet iemand waar ik trafo's voor deze platenspelers vandaan kan halen en kunnen dit eventueel ook universele zijn? Alle tips zijn welkom! Ik ben benieuwd, bij voorbaat dank! :goeie:

Groeten,
Ard

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: Verweerde SL1210 MK2's ombouwen naar mooie platenspelers

Berichtdoor Henkjan » za 14 jan 2017, 16:14

Hallo Ard, welkom hier!
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 14 jan 2017, 17:55

Het lijkt me verstandig om eerst eens even de service manual bij te pakken :
http://www.deepsonic.ch/deep/docs_manua ... nual_b.pdf
Daarin zien we dat op pagina 18 het schema staat met de transformator. die moet 30 Volt AC afgeven.
Het vermogen staat er niet bij, maar ik gok dat dit niet veel meer dan 500 mA tot 1 Ampere zou moeten zijn.
Trafo's die secundair 30 Volt afgeven zijn niet breed gezaaid, maar ze zijn er wel.
ik denk dat dit een goede kandidaat zou zijn : https://www.eoo-bv.nl/ringkern-trafo-s- ... 2x30v.html
Dit is wel een symmetrische trafo. dwz dat hij 2 secundaire wikkelingen in plaats van 1 heeft. het is dan wel zaak om deze twee wikkelingen parallel te zetten zodat je uitkomt op 30 Volt AC bij 1 Ampere .

En doe u ook maar wat foto's van de huidige situatie.

:foto:

SARK

Berichtdoor SARK » zo 15 jan 2017, 15:01

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 15 jan 2017, 16:01

Het fineer daarop ziet er keurig netjes uit zo.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 15 jan 2017, 20:54

Het ombouwen naar een andere behuizing kan wel maar of dat een verbetering zal opleveren is zeer de vraag.
De voet van de dt is volledig van een zwaar rubber wat onderdeel is van de ontkoppeling van de speler.
Dit vervangen zal het ontwerp alleen maar slechter maken.
Op bovenstaande foto kan je ook zien dat het de voet behouden is en alleen de bovenplaat is vervangen.
Dat zal wel goed kunnen en zal zeker een mooie tafel opleveren.
Voordeel is dan ook dat je gelijk een universele arm plaat kan maken die ook montage van andere betere armen toelaten.
Als de behuizing zo is versleten kan je namelijk ook wel vragen stellen over de staat van de arm.
Het draaiplateau en motor is redelijk onverwoestbaar gebouwd. Daar kan je dus best een hele nette dt mee bouwen.

SARK

Berichtdoor SARK » zo 15 jan 2017, 21:24

Kappa7 schreef:Op bovenstaande foto kan je ook zien dat het de voet behouden is en alleen de bovenplaat is vervangen.

Nope niet vervangen .... de originele bovenplaat is van een laag fineer voorzien :wink:
Afbeelding

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 15 jan 2017, 23:24

Mja, Met alle respect, maar niet iedereen die een draaitafel opknapt heeft de intentie om het uiterste te persen, door met andere armen elementen aan de slag te gaan.
Soms kan het uitgangspunt ook gewoon zijn lekker knutselen, en leuk plaatjes te draaien.
Althans, die indruk heb ik van de TS. (bent u daar nog ?)

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 15 jan 2017, 23:45

Ik kan me dan niet voorstellen dat als je dan toch bezig bent om maar half werk te leveren.
Ik mag er toch vanuit gaan dat je natuurlijk binnen je budget het maximale er uit wil halen.

Tappabee

Berichtdoor Tappabee » ma 16 jan 2017, 10:55

http://theartofsound.net/forum/showthre ... -it!/page5

Kun je dit vergelijken met het ombouwen van een sport auto ombouwen tot een hele goede stadsauto?. Dat fineer vind ik erg lelijk. De orginele kleur ook. :-& Een houten ombouw, of een massief stuk gefreesd, lijkt mij aantrekkelijker. of een frisse kleur.

Ik ben nog een beetje noob op hifi, maar waar kun je de meeste geluidsverbetering mee bereiken. bij minimaal budget.?
voeding, naald, element , zilveren draadjes in de arm?

ardtechnics

Berichtdoor ardtechnics » ma 16 jan 2017, 12:43

Ik ben er zeker nog. Ik kan helaas niet iedere dag op mijn laptop kijken naar het forum, vandaar mijn af en toe verlate reactie. Allereerst dank jullie wel voor de vele bruikbare reacties! Kan ik concluderen dat het afgeraden wordt een volledig nieuwe behuizing te bouwen en het beste idee is de topplaat te vervangen / op te knappen? De toonarmbasis en toonarm zelf zijn ook behoorlijk verweerd dus die zouden inderdaad ook aan vervanging toe zijn. Daarvoor wordt dus aangeraden een andere basis te installeren met een ander soort arm?
Ray5150, dankjewel voor de technische antwoorden op mijn vraag. Ik begrijp dat de trafo die je in de link hebt staan bruikbaar is voor het vervangen van het origineel? Heeft die verder dezelfde aansluitingen? Het zou geweldig zijn als die erin kan, aangezien de originele technics trafo's niet te betalen zijn! Ik heb inderdaad beperkt budget om deze klus te klaren dus natuurlijk wil ik een mooi en goed eindresultaat, maar de kostprijs speelt absoluut een rol!

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 16 jan 2017, 13:18

Als de arm ook verweerd is, is het een project hopeloos: KLIKO!
Fusion Filterdesign

SARK

Berichtdoor SARK » ma 16 jan 2017, 13:35

Die kliko bij jou is altijd heel snel gevuld hè :-s
Afbeelding

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 16 jan 2017, 13:37

Eerst maar eens even de foto's afwachten...

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 16 jan 2017, 13:39

SARK schreef:Die kliko bij jou is altijd heel snel gevuld hè :-s

Nou heb ik vandaag al 3 kuub afval in de container gegooid. :mrgreen: :lol:
Fusion Filterdesign

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 16 jan 2017, 17:43

Ah, je hebt eindelijk die Zwitserse meuk opgeruimd. :lol:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 16 jan 2017, 18:21

ray5150 schreef:Ah, je hebt eindelijk die Zwitserse meuk opgeruimd. :lol:

Dat heb je snel gedaan, Den Haag- Groningen in 1 uur! Zag net een schim met jouw omvang in de container kruipen. :rofl: :rofl:
Fusion Filterdesign

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 16 jan 2017, 19:24

ardtechnics schreef:Ik ben er zeker nog. Ik kan helaas niet iedere dag op mijn laptop kijken naar het forum, vandaar mijn af en toe verlate reactie.

Geen probleem, het komt wel eens voor dat nieuwe leden een vraag neergooien en daarna een hele tijd of helemaal niet meer van zich laten horen.

ardtechnics schreef: Allereerst dank jullie wel voor de vele bruikbare reacties! Kan ik concluderen dat het afgeraden wordt een volledig nieuwe behuizing te bouwen en het beste idee is de topplaat te vervangen / op te knappen?

Zou ik niet aan beginnen, onder andere door de reden door kappa7 gegeven. is heel erg veel werk, en is nog maar de vraag of het net zo goed gaat werken als eerst. bij een Thorens is dat heel anders, daar is de houten kast (ook wel plint genoemd ) een losse sierlijst in feite. daar is het veel makkelijker om wat nieuws voor te maken. ik vind het bovenstaande voorbeeld heel erg geslaagd.
die stukjes fineer zijn in dat formaat niet prijzig, zie bijvoorbeeld : http://hout-fineer.nl/

ardtechnics schreef:De toonarmbasis en toonarm zelf zijn ook behoorlijk verweerd dus die zouden inderdaad ook aan vervanging toe zijn. Daarvoor wordt dus aangeraden een andere basis te installeren met een ander soort arm ?

Kan ik van hier af geen zinnig woord over zeggen, da's echt iets waar je een paar foto's van moet maken voor daar over geoordeeld kan worden.
je schreef eerder dat je de draaitafels met een omvormer trafo had getest, maar over de werking van de arm lees ik niks.
Het zijn toch volautomaten, werkt dat naar behoren ?
Vervangende armen zijn niet goedkoop, of je moet net via via een leuke gebruikte treffen.
Mogelijk kan kappa7 hier wat meer over melden, ben niet zo thuis in de prijzen van die dingen.

ardtechnics schreef:Ray5150, dankjewel voor de technische antwoorden op mijn vraag. Ik begrijp dat de trafo die je in de link hebt staan bruikbaar is voor het vervangen van het origineel? Heeft die verder dezelfde aansluitingen? Het zou geweldig zijn als die erin kan, aangezien de originele technics trafo's niet te betalen zijn! Ik heb inderdaad beperkt budget om deze klus te klaren dus natuurlijk wil ik een mooi en goed eindresultaat, maar de kostprijs speelt absoluut een rol!

Ja, en nee. ja als je weet hoe je met een ringkerntrafo moet omgaan, en met name het parallel schakelen van de secundaire wikkelingen is iets waarvan je moet weten wat je aan het doen bent. heb je daar geen ervaring mee dan kan er waarschijnlijk beter naar iets anders gezocht worden.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 16 jan 2017, 19:59

"Het zijn toch volautomaten, werkt dat naar behoren ?"

Niks volautomaat. Gewoon een DJ tafel met DD en een arm waar je een Leopardtank mee kunt ophijsen.
Fusion Filterdesign

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » ma 16 jan 2017, 21:45

Klopt het zijn super zware armen die het erg goed doen maar wel kunnen slijten door veel of verkeerd gebruik.
Vaak kunnen deze nog wel weer afgesteld worden en het belangrijkste is dat er geen speling op de kop zit.
Dit kun je gemakkelijk controleren door de arm vast te houden aan de voet waar die mee op tafel staat en dan met de andere hand aan de headshell voelen of deze speling heeft op de lagers door een beetje aan de headshell de draaien.
enige speling voel je dan gelijk.
Vaak zijn deze armen van uit de fabriek niet optimaal ingesteld en kan je daar nog winst uit halen door en betere afstelling.
echter het kan natuurlijk zijn dat je bent uit gesteld en de arm echt op is.
in dat geval zijn er mooie vervangende armen verkrijgbaar maar die passen niet standaard op de plek van de oude arm.
Van daar ook dat ik aangaf dat het misschien verstandig is om de bovenplaat te vervangen of zo als op de eerdere link op te knappen.
Hoeft natuurlijk geen fineer te zijn maar een mooi kleurtje kan natuurlijk ook.
Mijn favoriet is dan natuurlijk hoogglans zwart. :mrgreen:
P1070067_zpso6hcq9mg.JPG

De tafel van een mede forum genoot.

Vervangende armen zijn er in de prijs range van betaalbaar tot exotisch en kan je zo gek maken als je zelf wil.
Zelf zou ik voor een dergelijke tafel kijken naar een arm van Jelco en dan gaat de voorkeur uit naar de SA-750D.
Dit is dan wel een wat duurdere arm maar kan een grote range aan elementen aan en doet eigenlijk niets fout.
Wil je voor Budget dan is de Rega RB202 aardig maar moet van fabriek af goed na gesteld worden.
Ook hier is dat niet altijd optimaal.
Verder loont het om MP in de gaten te houden voor een gebruikt exemplaar. soms zie je leuke armen langs komen die dan best betaalbaar zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 16 jan 2017, 22:44

Als ik het service manual zo bekijk zit daar een voedingstrafo in van 30V. Als de huidige trafo niet om te zetten is naar 230V, zou ik die sowieso vervangen.
Peter de Jong

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 17 jan 2017, 8:45

Fusion Filterdesign

Tappabee

Berichtdoor Tappabee » vr 20 jan 2017, 8:45

Terug naar “Bronnen”