welke naald/cartridge voor SME 3009 S2 Improved?

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Muug

Re: welke naald/cartridge voor SME 3009 S2 Improved?

Berichtdoor Muug » di 21 feb 2017, 13:21

hehe, ik heb (niet) toevallig deze ochtend nog naar een filmpje van HyViNyws :lagge: zitten kijken waarin hij de AT440mlb tot op de grond afbreekt. Het element klinkt volgens hem totaal uit balans. Volgens hem is het enige verschil tussen de 120, de 440 en nog een ander goedkoper AT-element gewoon de stylus. Hij is in de wolken van de MP110, die veel goedkoper is en veel meer in balans dan die 440.
Ik ga ook dit filmpje eens bekijken.

John P

Berichtdoor John P » di 21 feb 2017, 16:27

Ik vraag mij ook af in hoeverre cartridges van een type onderling verschillen. Er zit zo veel fiemelig handwerk in dat ik wel eens vrees voor de continuiteit binnen een serie. Ik kan mij voorstellen dat de verschillen binnen een serie groter zijn dan tussen twee verschillende types. Dit is echter geheel speculatief, ik heb nog nooit een grondige test gedaan.
Waar een weg is is ook een omweg.

Muug

Berichtdoor Muug » di 21 feb 2017, 19:12

John P schreef:Ik vraag mij ook af in hoeverre cartridges van een type onderling verschillen. Er zit zo veel fiemelig handwerk in dat ik wel eens vrees voor de continuiteit binnen een serie. Ik kan mij voorstellen dat de verschillen binnen een serie groter zijn dan tussen twee verschillende types. Dit is echter geheel speculatief, ik heb nog nooit een grondige test gedaan.

wel die gast zijn uitleg is dat de cartridges van die reeks van AT eigenlijk helemaal dezelfde zijn, enkel de stylus is verschillend (telkens beter kwaliteit). Maar volgens die gast hoort bij een andere stylus wel degelijk een daarvoor specifiek ontwikkelde cartridge. Wat AT dus helemaal niet gedaan heeft. En daarom klinkt zo'n AT440mlb volgens hem helemaal fout.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 21 feb 2017, 20:03

Dat is echt onzin. Weer zo'n self made goeroe die wat fantaseert om interessant te doen. Het is vrij gebruikelijk om in een zelfde behuizing verschillende soorten naalden, cantilevers e.d. te monteren. Wordt al sinds heugenis gedaan door vrijwel alle fabrikanten.
Peter de Jong

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 21 feb 2017, 20:09

Zelfs Plips deed het met de GP400 serie. :lol:
Fusion Filterdesign

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 21 feb 2017, 20:32

John P schreef:Ik vraag mij ook af in hoeverre cartridges van een type onderling verschillen. Er zit zo veel fiemelig handwerk in dat ik wel eens vrees voor de continuiteit binnen een serie. Ik kan mij voorstellen dat de verschillen binnen een serie groter zijn dan tussen twee verschillende types. Dit is echter geheel speculatief, ik heb nog nooit een grondige test gedaan.

Ter vergelijk: De kopspoeltjes van HDD zijn nog veel fijner en worden ook met de hand gewikkeld. Toch verstookt Google containers tegelijk per jaar. Zou niet gaan als de kwaliteit niet consistent hoog ligt.
Peter de Jong

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » di 21 feb 2017, 20:45

Bij Sound Smith weet ik dat de Voice en het element daar onder in de reeks en die daar onder exact het zelfde zijn.
Na het bouwen bepalen de specs of het een voice word of een van de elementen daar onder.
Volgens mij zijn er meer fabrikanten gelden die zo werken.
De toleranties bepalen uiteindelijk het type plaatje wat er op komt.

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » di 21 feb 2017, 20:47

Pjotr schreef:Dat is echt onzin. Weer zo'n self made goeroe die wat fantaseert om interessant te doen. Het is vrij gebruikelijk om in een zelfde behuizing verschillende soorten naalden, cantilevers e.d. te monteren. Wordt al sinds heugenis gedaan door vrijwel alle fabrikanten.

Zo'n beetje het hele Ortofon programma zit zo in elkaar; de OM serie en al die red-blue-bronze-black upgrade paden.
Luidsprekers:zie avatar
Versterkers: Buis van 't huis
CD spelers: 10 11 12 13 14 15 16
Plaatjesdraaier: full acryl
Kabels: ja

Muug

Berichtdoor Muug » di 21 feb 2017, 20:54

Kappa7 schreef:De toleranties bepalen uiteindelijk het type plaatje wat er op komt.

Beetje gelijk de computerchips van tegenwoordig dus.

Muug

Berichtdoor Muug » do 23 feb 2017, 11:32

ik krijg maar geen respons van de admins van dat High-End-forum. Al twee mails gestuurd en totaal geen reaktie. :evil:
Kan die wél een account heeft op dat forum even contact opnemen met sodejuu en hem vragen me te contacteren? Kan per mail natuurlijk.
Merci.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 23 feb 2017, 11:40

Peter de Jong

Muug

Berichtdoor Muug » do 23 feb 2017, 12:33

"De functie van webmaster, die dit soort zaken (nieuwe leden invoeren) regelt, is nu even vacant. Ik heb zelf geen zicht op de invulling daarvan, dat moet van beheer komen." :rofl: ==> dat klinkt verdorie als een echte Belgische overheidsinstelling ! :mrgreen:

ZEER hartelijk dank trouwens Pjotr. :goedzo:

Muug

Berichtdoor Muug » za 25 feb 2017, 14:51

Zo,
Sodejuu raadt de Nagaoka MP-200 aan, en de Goldring GX1042 en eigenlijk nog het liefst de Dynavector 10x5.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 25 feb 2017, 15:03

Ja, daarmee zit je gelijk wel een paar stappen hoger wat kwaliteit aan gaat. Die Dynavector is echt top rnaar ook wel Roger zijn persoonlijk paradepaardje. Die Nagaoka MP-200 en Goldring zijn min of meer aan elkaar gewaagd. Moeilijke keuze maar dit is wel de goede kant op. Zou daar wat meer recensies op na slaan om je een beetje beeld te vormen.
Peter de Jong

acj

Berichtdoor acj » wo 01 mar 2017, 18:36

Hi, ik had jaren veel plezier met een Grado ref Wood, beter dan Ortofon VMS30 en Sumiko Blue.

Muug

Berichtdoor Muug » wo 08 mar 2017, 8:21

Zo.
Gisterenavond de Dynavector gemonteerd en afgesteld met de bekende testplaat van HifiNews.
Nog maar drie plaatjes kunnen beluisteren maar er zijn al twee grote conclusies :
- er is vėėl meer detail te horen. Spectaculair.
- gezien de lagere output (tov MM) dacht ik dat ik de volumeknop tot tegen het maximum ging moeten draaien om voluit te kunnen genieten van alle subtiliteiten. Blijkt nu dat de detailweergave en de totale balans zo absurd goed is dat het helemaal niet nodig is om luid te gaan om alles te kunnen horen. Ik zat dus op het eind te luisteren en te genieten aan een volume dat aanzienlijk stiller was (tov mijn AT-120e). Dat had ik helemaal niet verwacht.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 08 mar 2017, 9:56

De eerste fase van extase is verbazing wat je ziet :mrgreen:

Gefeliciteerd, daar ga je erg veel plezier aan beleven. Zuinig op zijn hè, dan gaat ie lang mee. Fotoottje?
Peter de Jong

Muug

Berichtdoor Muug » do 09 mar 2017, 8:03

Hoppee
Zoals je kan zien heb ik de kop van de headshell een beetje bijgevijld opdat de cartridge erin zou passen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » vr 10 mar 2017, 22:10

Van harte.
Leuk dat je iets gevonden hebt wat je bevalt.
Wel apart dat je toch op een high output MC bent uit gekomen.
En dat terwijl je daar liever een MM had willen hebben.
De dynavector ziet overigens wel graag een lagere afsluitimpedantie.
1K is al voldoende.
Daar zou je nog wat mee kunnen testen wat lekkerder klinkt.

Muug

Berichtdoor Muug » vr 10 mar 2017, 22:14

Mja, het was een berekende gok hoor.
En ik had al jaren een stiekeme zin in een MC-element. Dus zo moeilijk was het niet om te kiezen, ik liet gewoon mijn hart spreken. :D
Wat doet die lagere afsluitimpedantie dan?

Tom Magchielse

Berichtdoor Tom Magchielse » za 15 apr 2017, 22:21

Ik ben nog altijd benieuwd naar de technologische wonderen, die zich voltrokken hebben in de elementen van 500 Eu en meer. Het transductie principe (MM of MC) kan eigenlijk niet zo bar veel uitmaken. Veel belangrijker zijn de naaldvorm, de effectieve naaldmassa, de nauwkeurigheid van de plaatsing van de naald, de verticale aftasthoek, zelfs de fouthoek!
Die bepalen al heel lang wat klankmatig haalbaar is, en hoe je daar 3000 Eu aan kan versleutelen is me een raadsel.
De frequentiekarakteristiek is ook heel bepalend voor de klank. MM's hebben het nadeel van de hoge zelfinductie, wat in combinatie met de belasting ( weerstand met kabelcapaciteit parallel ) een dalende karakteristiek met daarna een piekje produceert , ongeveer als een derde-orde lowpass. Als de parameters een beetje ongelukkig gekozen zijn, hoor je dat. MC''s hebben dat niet, maar zijn door hun constructie enigermate begrensd in de maximale naalduitwijking, en hebben vaak een lagere compliantie. Dit kan bij luide laagpassages tot aftastproblemen leiden. Dan is een hogere naalddruk vereist, wat in combinatie met die naaldvormen met heel kleine afrondingsstralen weer leidt tot het risico van slijtage.
Dit is allemaal ouwe koek, en sinds de MC20 en ShureV15 ook aan alle gebruikers bekend.
En wat betreft die hyper-fijne naaldvormen: hebben ze wel de geadverteerde vorm, en met welke tolerantie? En is de werking altijd goed, ook als de veerkracht van het plaat-vinyl hoger of lager is dan gemiddeld? En staan ze wel zo nauwkeurig gemonteerd als nodig is om hun effect überhaupt te kunnen bereiken?
Ziehier wat skeptische opmerkingen van ondergetekende, die zijn vinyl enthousiasme wel een beetje kwijt is.
sterkte, en groet,
Tom
Simuleren is geen vervanging voor nadenken.

hannesie

Berichtdoor hannesie » za 15 apr 2017, 22:32

Ziehier wat skeptische opmerkingen van ondergetekende, die zijn vinyl enthousiasme wel een beetje kwijt is.

Die laatste zin is ook wel erg van toepassing op mijn huidige status. :lol: :mrgreen:
Hans

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 15 apr 2017, 22:47

Tja, het verwondert mij ook wel eens waarom zo'n Dynavector van rond de €500 zoveel meer resolutie laat horen met meer autoriteit en rust als een element van rond de €100 uit datzelfde vinyl! En elementen van een paar K euries? Tja, klinken zeker niet slechter, maar om nou te zeggen een paar K euries beter? Dat is meer een niche markt.
Peter de Jong

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » do 01 jun 2017, 14:00

Ik zie dit topic net pas en heb sinds een maand een nieuw element. Het enige wat ik qua specs heb gedaan is wat kan op m'n Thorens Td-145.
Vervolgens zag ik dat ik in Soest (dik 2uur met het O.V.) zou kunnen vergelijken bij hifistereo.nl. Afspraak gemaakt en een Ortofon red, Grado Reference Signature, Denon DL-103 en de Benz Micro Gold heb vergeleken. De verschillen waren echt enorm en de Benz Micro Gold was en schot in de roos. Alles klopte klankmatig en geniet dagelijks van dit wonder.
Of het qua specs zo interessant is vraag ik me echt af. er zijn niet veel winkels waar je echt kunt vergelijken maar ik vond de winkel in Soest geweldig. Een stel hobbyisten in bijna een klein audio museum met een passie voor draaitafels.

hannesie

Berichtdoor hannesie » do 01 jun 2017, 14:14

Dat zijn inderdaad een paar super freaken, en nog leuk in de omgang ook
We hebben RMR toen een keer op bezoek gehad bij de AVMN, met de Sivian set.
Hans

Terug naar “Bronnen”