Marlux MX-56 refresh

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Lohengrimas

Marlux MX-56 refresh

Berichtdoor Lohengrimas » di 29 aug 2017, 17:21

Niet bijster boei0nd maar toch maar even wat plaatjes voor de leuk... Net deze platenspeler een complete beautykuur gegeven. Gesmeerd, nieuwe stroomkabel ingesoldeerd, nieuw element (op aanraden van het forum de Audio Technica 95e, dank) en even bij de snoepjeswinkel van Stoet een nieuw matje + nog wat andere goodies gehaald. De kap eraf geschroefd want iedereen weet dat de echte audiofiel zijn draaitafel openstelt aan de elementen. Speelt weer als een zonnetje! Voorlopig nog aan een goedkope phonostage van de Mediamarkt maar daar komt als het goed is snel verandering in. En nu plaatjes draaien!
IMG_1375.JPG

IMG_1415 2.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Weniger, aber besser"

John P

Re: Marlux MX-56 refresh

Berichtdoor John P » wo 30 aug 2017, 13:57

Leuk werk, maar wat voor bodem zit er nu op?
Waar een weg is is ook een omweg.

Lohengrimas

Berichtdoor Lohengrimas » wo 30 aug 2017, 15:04

John P schreef:Leuk werk, maar wat voor bodem zit er nu op?

Ik heb er (nog) geen custom plint voor gemaakt, nu zit gewoon de originele plaat van waaibomenspaanplaat eronder. Ik had 'm opengeschroefd om te kijken of de condensator niet was gaan lekken en om er een nieuwe kabel in te solderen. De ouwe kabel was brak en paste niet op mijn stekkerdoos.

Ik lees overigens overal dat het vervangen van de veren waar de topplaat op zweeft door iets van Bluetack (prittbuddy) helpt met het tegengaan van de resonanties. Vanavond maar eens mee experimenteren.
"Weniger, aber besser"

John P

Berichtdoor John P » wo 30 aug 2017, 15:41

Ik zou zeggen koop een busje zwarte spuitverf bij de Action en klaar is kees. Je kan daar natuurlijk geheel andere gedachtes over hebben. Pas wel op dat de bodem niet zo dun (hardboard) is dat deze mee gaat trillen. Waaibomen spaanplaat lijkt mij uitermate geschikt als het zeg een centimeter dik is.
Waar een weg is is ook een omweg.

RobertD

Berichtdoor RobertD » wo 30 aug 2017, 20:48

zo te zien is de plint van multiplex of zelfs massief hout, maar de foto laat dat niet echt goed zien.

Ik heb een leuke plint voor een Thorens gemaakt van een meranti plank van de Gamma.
MDF bodem eronder en spelen maar. Die veren kun je trouwens ook opvullen met een beetje BAF dempingsmateriaal. Wordt het plateau wat rustiger van.

Lohengrimas

Berichtdoor Lohengrimas » do 31 aug 2017, 9:39

RobertD schreef:zo te zien is de plint van multiplex of zelfs massief hout, maar de foto laat dat niet echt goed zien.

Ik heb een leuke plint voor een Thorens gemaakt van een meranti plank van de Gamma.
MDF bodem eronder en spelen maar. Die veren kun je trouwens ook opvullen met een beetje BAF dempingsmateriaal. Wordt het plateau wat rustiger van.

Nee, de plint is van een soort licht naaldhout, meer een soort lijst. De top plate zweeft op blokjes die tegen de lijst zijn gelijmd. Dank voor de tip met de BAF!

Ik vraag me ernstig af of een dikke custom plint voor een dergelijke platenspeler wel zin heeft... Ik denk dat ik 'm maar gewoon zo laat draaien de komende tijd en de plint maar bewaren voor als ik eens een leuke Lenco oid tegenkom.
"Weniger, aber besser"

Terug naar “Bronnen”