Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

ray5150

Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Berichtdoor ray5150 » vr 24 okt 2008, 23:55

Deel 1 : Inspiratie.

Een tijdje geleden kwam ik terecht in een discussie op Circuits-online waar een foto stond van een CD speler:
Afbeelding

Hier vind je een recensie van het apperaat.

Opmerkelijk hieraan is dat het loopwerk een CD-ROM speler is, leuk, dacht ik een CD speler van 2000 euro met een loopwerk van 2 tientjes... Zoiets schreeuwt er natuurlijk om nagebouwd worden, maar niet voor 2000 euro. hoogstens 1/10 van dat bedrag. :wink: in mijn werkplaats in de schuur heb ik nog wel een paar CD rom spelers liggen, dus dat is een mooi uitgangspunt. omdat het een typische trek van mij is om veel elektrotechnische materialen te hergebruiken, zal ik hier ook een aantal zaken toepassen die al een eerder leven gehad hebben.

Dus ik ging een beetje zoeken op internet of zoiets al vaker gedaan is en ik kwam een aantal intressante zaken tegen zoals deze en deze.
Hardstikke leuk, alleen kan ik maar twee woorden Frans dus ik had daar niet veel aan.

Echt verschrikkelijk mooi gemaakt is het projekt van Martin Bergrans ,Die hier trouwens ook lid is. Alleen gaat hij uit van een Top Loader met een heel ander loopwerk dan wat mijn uitganspunt is.

Nu had ik dus om te beginnen een schema van een controller met een IDE uitgang nodig om het loopwerk mee te bedienen.
En dus kwam ik terecht op diyAudio.com, na een hoop lezen en posten en e-mail verkeer kreeg ik dus te pakken; een schema voor een controller met infrarood ontvanger en LCD aansturing, een .HEX file, een schema voor een programmer en een pakket files voor het PCB programma Eagle waar ik aardig mee overweg kan. ik heb dan ook een aantal details in de layout aangepast vanwege een aantal connectors die ik nog had liggen

Het pakket schema's en lay-outs is bij mij per e-mail te verkrijgen, maar ze staan ook los in de thread op diyaudio.com.
Onlangs heb ik bij iemand de printjes voor de programmer en de controller laten maken.
Ik kan zelf wel etsen maar er waren hier een aantal sporen zo dun dat het mijzelf niet lukte.
Afbeelding
De print links is de programmer en rechts is de controller

Het hart van de controller is een Atmel 89C51 microcontroller , deze stuurt het loopwerk via de IDE aansluiting op het CD ROM loopwerk en stuurt ook het LCD display, hier worden ook alle knopjes voor play, eject en dergelijke op aangesloten. tevens is er een aansluiting voor een IR ontvangst sensor.

De programmer is een interface tussen de controller en een PC. hij kan op de 25 polige printerpoort aangesloten worden. ik bouw hem in de CD speler in zodat ik voor een eventuele update niet de Atmel niet uit de CD speler hoef te halen.

voorlopig heb ik de komende avonden eerst wat te solderen. :D

(To be continued....)
Laatst gewijzigd door ray5150 op za 03 dec 2016, 19:42, 6 keer totaal gewijzigd.

BertDB

Berichtdoor BertDB » za 25 okt 2008, 3:02

ik ben benieuwd :idea:

tentlabs heeft ook een diy cd-speler, maar van de prijs val je stuik achterover :evil:
Meestal wordt gebruik gemaakt van een degelijk loopwerkje, à la CDM-12 dacht ik. Daar bestaan controller kitjes van met display en knopjes, en de kosten vallen goed mee.
Het voordeel van deze CDM-12 is dat ie een I²S signaal uitgeeft, wat je kan aanbieden aan een DA-converter en zo naar een uitgangstrapje.
Het zijn vooral deze laatste 2 die de grote kost bepalen (en ook de kwaliteit uiteraard :D ).

edit: blijkbaar is de cdm12 ook reeds ontdekt door het 'grote' publiek en zijn de prijzen gerezen al was er gist bij ... :roll:

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 25 okt 2008, 9:44

Ja, de tentlabs is een erg mooie cd speler om zelf te bouwen.
maar voor de prijs van 2500 euro loop ik liever een blokje om.

hier de bouw beschrijving . wel leuk om eens door te bladeren.... :wink:
Laatst gewijzigd door ray5150 op ma 25 mei 2009, 0:18, 1 keer totaal gewijzigd.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 25 okt 2008, 22:01

Deel 2 : het loopwerk.

De keus is gevallen op een MSI CD-brander. enkele jaren geleden nieuw door mij gekocht
en inmiddels vervangen door een DVD brander waardoor deze werkloos is geworden en al een jaartje in de schuur lag.

Zo heel veel is hij niet gebruikt, er zijn ongeveer 100 CD-R's mee gebrand in de loop der tijd,
dus ik neem aan dat hij nog wel even mee kan.

De reden dat ik voor een brander koos en niet voor eeen gewone CD-rom speler
is dat ik heb gemerkt dat een brander nauwkeuriger is in het uitlezen van gebrande en/of beschadigde CD's.

Ik heb hem even open gemaakt om na te lopen en de lagers en tandwielen met een drupje olie te smeren.
ook de lens van de laser een lichte "glassex" behandeling gegeven met een wattenstaafje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hij draait nu als een zonnetje. (deed hij toch al) 8)

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 27 okt 2008, 20:13

Deel 3 : de voeding.

Ik heb de CD-ROM speler eens even aan de labvoeding met Ampere meters gehangen om het stroom verbruik te meten.
Dat viel reuze mee, normaal gesproken wordt er een stroomverbruik van enkele Amperes opgegeven. maar dat blijkt te zijn bij hoge snelheid afspelen (24x of 36x).
Audio afspelen is hele andere koek (1x). ik kwam uit op een stroomverbruik van 300 mA op de 12 Volt lijn en 500 mA op de 5 Volt lijn.

Desondanks heb ik een forse voeding gebouwd om het zaakje van spanning te voor zien.

Afbeelding

De trafo levert 12 Volt AC bij 2,5 A. een ruime reserve dus.
De voeding is opgebouwd op een euroformaat gaatjesprint en bestaat uit een 78S12 en twee 78S05 spanningsregelaars. een 78S5 is bestemd voor de controller en LCD display. de twee andere voor het loopwerk.
Afvlakking is zo'n 6000 uF in totaal en alles is voorzien van beveiligingdiodes. (Die zijn niet zichtbaar, zitten achter de koellichamen).

Vragen, op en aanmerkingen en commentaar is van harte welkom!
Laatst gewijzigd door ray5150 op di 28 okt 2008, 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.

RobertD

Berichtdoor RobertD » di 28 okt 2008, 7:51

Je moet op het htforum eens zoeken naar "transport de transporten" dat is een huiveringwekkend zelfbouw verhaal van een fanaat die alles maakt van Ebbenhout, koper en RVS...

De basis is een JVC Boombox, maar die schijnt precies het juiste loopwerkje te hebben voor zijn toepassing.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 28 okt 2008, 16:13

Bedankt voor de tip. jij bedoelt dus deze?

mmmh, 43 pagina's. die ga ik vanavond maar eens op mijn gemak lezen. Klinkt heel interessant.

RobertD

Berichtdoor RobertD » di 28 okt 2008, 22:00

Yep, die bedoel ik.

Er staan ook weer verwijzingen in naar Amerikaanse forums, maar ik vind het gewoon leuk om te lezen wat die man allemaal maakt.

(De speakers uit het plaatje bij zijn posts heeft hij ook zelf gebouwd...)

markje

Berichtdoor markje » wo 29 okt 2008, 15:26

Mijn dvd speler heeft dat ook: ding kost nieuw 800 euro en wat is het loopwerk? Een opengesloopt pc dvd loopwerkje met IDE interface en de welbekende voedingsaansluiting.

Groeten Mark

Pcdg

Berichtdoor Pcdg » wo 29 okt 2008, 15:48

RobertD schreef:Je moet op het htforum eens zoeken naar "transport de transporten" dat is een huiveringwekkend zelfbouw verhaal van een fanaat die alles maakt van Ebbenhout, koper en RVS...

De basis is een JVC Boombox, maar die schijnt precies het juiste loopwerkje te hebben voor zijn toepassing.

Dus als ik het goed begrijp maakt deze man een soort CD-altaar van 20mm massief roodkoper en ebbehouten poten a 130 euro p/s, maar de basis van het loopwerk is en blijft een Mabuchi micromotortje van 1 euro 50 met een driepolig stalen anker? Daar had ik op zijn minst een klokankermotor verwacht (google maar eens op Faulhaber of Maxxon).

Je kan inderdaad ver gaan.....

RobertD

Berichtdoor RobertD » wo 29 okt 2008, 15:56

pcdegoede schreef:
RobertD schreef:Je moet op het htforum eens zoeken naar "transport de transporten" dat is een huiveringwekkend zelfbouw verhaal van een fanaat die alles maakt van Ebbenhout, koper en RVS...

Dus als ik het goed begrijp maakt deze man een soort CD-altaar van 20mm massief roodkoper en ebbehouten poten a 130 euro p/s, maar de basis van het loopwerk is en blijft een Mabuchi micromotortje van 1 euro 50 met een driepolig stalen anker? Daar had ik op zijn minst een klokankermotor verwacht (google maar eens op Faulhaber of Maxxon).

Dat is inderdaad de summiere samenvatting van de thread van 43 pagina's....

Ik geloof overigens niet dat het 20mm koper is, maar 3mm koper op een plak MDF van 18mm.

Maar ja, van iemand die diamantmembraan tweeters van Thiel en Partner toepast en zijn huiskamer akoestisch heeft aangepast (inclusief het opschuimen van het plafond) kun je niets anders verwachten.

Zijn voorversterker is ook zo'n verhaal apart (versterker der versterkers)

richard

Berichtdoor richard » wo 29 okt 2008, 19:29

markje schreef:Mijn dvd speler heeft dat ook: ding kost nieuw 800 euro en wat is het loopwerk? Een opengesloopt pc dvd loopwerkje met IDE interface en de welbekende voedingsaansluiting.
Meridian sloopt zo'n loopwerk nog niet eens uit elkaar en vraagt er nog wel wat meer voor om het loopwerk tot een fatsoenlijke speler om te bouwen.
Genoeg is beter.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 29 okt 2008, 19:54

pcdegoede schreef:Dus als ik het goed begrijp maakt deze man een soort CD-altaar van 20mm massief roodkoper en ebbehouten poten a 130 euro p/s, maar de basis van het loopwerk is en blijft een Mabuchi micromotortje van 1 euro 50 met een driepolig stalen anker? Daar had ik op zijn minst een klokankermotor verwacht (google maar eens op Faulhaber of Maxxon).

Ja, Je begrijpt het goed. Ik ben nu op de helft van dat artikel maar ik weet ook niet goed wat ik er van moet denken.
Persoonlijk kan ik mij het niet voor stellen dat een plastic loopwerkje van hoogstens een tientje kan opboksen tegen een Wadia van een paar 1000 euro. in dat licht bezien vind ik het ook vreemd om bijvoorbeeld Black Gate voedings condensatoren te gaan gebruiken. in een audio schakeling is het een ander vehaal, maar hier? denk niet dat het nut heeft.

overigens haal ik mij dat soort zaken niet in mijn hoofd. Ik zal zowieso al blij zijn als het ding uberhaubt werkt. :)
en dan maar eens kijken of ik er een beetje leuk geluid uit krijg.....

Dit is mijn eerste microcontroller project dus ook veel zaken zijn nieuw voor mij. ik heb ook alles op een triplex houtplaat gezet om het uit te testen. Dat heb ik niet van het topic van HTforum maar ik zag een tijdje geleden een foto van het prototype van de Tenlabs CD speler waar dat ook was.

Afbeelding

Ik ben nu bezig om alle verbindingen te leggen.

BertDB

Berichtdoor BertDB » vr 31 okt 2008, 16:14

ah, het moet niet veel kosten om leuk en leerrijk te zijn ;)
gewoon lekker verderdoen. :D

Ik vind het overigens ook maar een erg raar verhaal.. voor die 7 jvc boomboxen dat de man overigens kocht (aan 50€/stuk ofzo), koop je beter een goede (tweedehands) marantz cd speler .. :idea:

wel een leuk meubeltje :P

Tazzy

Berichtdoor Tazzy » vr 31 okt 2008, 22:34

Dan ken je erik niet :)

Erik is wat mij betreft 1 van de DIY goden. Als je alleen al kijkt naar wat deze meneer met zijn handen kan. Alleen al het keuken der keukens topic op HTforum is al bizar te noemen...

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 31 okt 2008, 23:48

xbake schreef:Ik vind het overigens ook maar een erg raar verhaal.. voor die 7 jvc boomboxen dat de man overigens kocht (aan 50€/stuk ofzo), koop je beter een goede (tweedehands) marantz cd speler .. :idea:

Ik vrees dat hij daar absoluut niet tevreden mee is, een tweedehands Marantz oid.
hij wil het beste van het beste en is bereid om er een pak geld ervoor neer te leggen moet wel zeggen dat ik respect heb voor zijn technische vaardigheden en dat het er erg gelikt uitziet.

Inhoudelijk is het een heel ander verhaal, ik blijf het toch een gammel stuk plastic en blik vinden ook al bouw je er 100 kilo koper en hardhout omheen.
voor het geld van die 5 (of 6, of 7, zeker bang dat hij over een jaar stuk gaat...) kun je ook een Philips CDPRO 2 loopwerk kopen.
dan heb je een uitstekend brok mechaniek waar je over enkele jaren nog van onderdelen bent gegarandeerd.

BertDB

Berichtdoor BertDB » za 01 nov 2008, 1:47

inderdaad, daar doelde ik eigenlijk op ...
het hoeft geen marantz te zijn, een deftig loopwerk kan je ook al ruim financieren met wat deze man uitgeeft aan boomboxen.

Wat ik ook wél bewonder is zijn mechanische vaardigheden, dat doe ik hem niet beter :shock:

@ ray
gebruik je zelfgeschreven software of van een elektuur project ?
ik herinner me dat elektuur ooit eens een projectje beschreven heeft die een loopwerkje kon besturen (knopjes, display weet ik niet :? )

mvg, bert

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 01 nov 2008, 15:22

Tja, dat Elektuur ding ken ik wel, daar liep ik tegen aan toen ik alles aan het voorbereiden en uitzoeken was, Ik moet dat artikel nog ergens in PDF hebben, geloof ik. Een nadeel ervan is dat hij geen LCD aansturing heeft en ook geen IR detectie. Tevens is de geprogrammerede PIC bij hun erg duur. (meer dan 30 euro.)

De software heb ik niet zelf geschreven. ben ik ook helemaal niet bekend mee. eigenlijk moet ik helemaal niks hebben van al die digitale toestanden. SMD vind ik ook zoiets vreselijks. bouw het liefste lekker analoog met transistoren en alles "trough hole". (dat is, zeg maar de"ouderwetse" manier van PCB's solderen). maar voor dit kan ik er nu eenmaal niet onderuit.

hiervandaan vind je de downloads voor oa. software

audioot
In memoriam †

Berichtdoor audioot » za 01 nov 2008, 16:18

tja eric is nu eenmaal een zelfbouwer in hart en nieren-als je zijn andere bouwsels bekijkt zoals zijn speakers:om van te snoepen
mvg
audioot

BertDB

Berichtdoor BertDB » za 01 nov 2008, 17:10

ray5150 schreef:eigenlijk moet ik helemaal niks hebben van al die digitale toestanden. SMD vind ik ook zoiets vreselijks. bouw het liefste lekker analoog met transistoren en alles "trough hole". (dat is, zeg maar de"ouderwetse" manier van PCB's solderen)

ik deel deze mening volledig =D>
tegenwoordig is het al smd wat de klok slaat. voor de industrie is dit natuurlijk positief, maar voor de doe-het-zelver een doorn in het oog.. oké, zo overdreven moeilijk is het mss allemaal niet, maar jongens, wat een gepruts .. #-o

voor mij nog liefst zwevende opstellingen, heerlijk als je gewoon alles met draadjes kan verbinden tussen je buisvoeten :mrgreen:

audioot
In memoriam †

Berichtdoor audioot » za 01 nov 2008, 17:21

[v

voor mij nog liefst zwevende opstellingen, heerlijk als je gewoon alles met draadjes kan verbinden tussen je buisvoeten :mrgreen:[/quote]
dat doe ik ook nog het liefst-lekker zware soldeerbout-grote weerstanden/condensatoren-heerlijk maar ja ik behoor ook al tot de dinosauriers van het forum :wink: :wink: :wink:

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 01 nov 2008, 23:48

wel de stand van zaken op het moment: het protoype board is bedraad en gecheckt, vooralsnog krijg ik de microcontroller niet geprogrammeerd
ik heb zojuist al de vraag op enkele andere fora gesteld welk programma ik daar het beste voor kan gebruiken.

Ik hou jullie op de hoogte.....

Afbeelding

ray5150

Berichtdoor ray5150 » do 06 nov 2008, 0:59

Hele kleine update:
Na een aantal vruchteloze pogingen van mij zijn er inmiddels 2 verschillende IC's per post naar iemand van een ander forum onderweg om ze door hem te laten programmeren.

met een beetje mazzel kan hij volgende week draaien.

ray5150

Een zelfbouw CD speler? (hij werkt!!)

Berichtdoor ray5150 » zo 09 nov 2008, 19:22

Jawel, er is een wonder geschied ! Ik kreeg een aanbod van iemand via Circuits-online die aanbood de chip voor mij te programmeren. Afgelopen zaterdag kreeg ik hem retour en vervolgens bleek dat er een vervelende en miniscule kortsluiting tussen twee soldeer eilandjes zat. nadat ik dit had verwijderd ging het LCD display allemaal boodschappen produceren.

wat was ik blij zeg !!

vervolgens een even gaan experimenten met de druk knoppjes voor de verschillende functies en toen bleek dat er toch wel een paar minpuntjes zijn. als je de Next track knop te lang indrukt slaat hij op hol en schiet hij door naar track 1 om daar te blijven hangen. vreemd hoor. hij kan ook niet vooruit of achter uit "spoelen". Maar ja, heb ik dat echt nodig?
ik zal een eens een IR afstandsbedieng op aansluiten, mischien dat dat wel werkt.

Ik heb nog een ander schema voor de PIC 18F877 controller. mischien moet ik dat eens proberen.

eerst een paar foto's :

Afbeelding

Opstartscherm:
Afbeelding

Laatje open :
Afbeelding

TOC inlezen:
Afbeelding

Speelklaar:
Afbeelding

Muziek :
Afbeelding

markje

Berichtdoor markje » ma 10 nov 2008, 8:34

Ziet er mooi uit! Ik zou eerst zorgen dat alles goed speelt en pas dan gaan spelen met de overige functies als spoelen ed. Dan heb je twee punten waar je mee bezig bent (aansturing/functies en geluid), lukt het 1 even niet, kun je verder met het andere.

Groeten Mark

Terug naar “Bronnen”