Algemeen topic: "CD-rom controller and display kit"

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Marp
Beheerder / Sysadmin

Algemeen topic: "CD-rom controller and display kit"

Berichtdoor Marp » zo 21 dec 2008, 15:21

Alhoewel al diverse topics aan deze controller uit China worden besteed, lijkt een algemeen topic me handig om alle beschikbare informatie bij elkaar te krijgen. Dit eerste bericht gaat dienen als overzicht en als verzamelplaats voor downloads.
----------------------------------

PROJECTEN
- Een zelfbouw CD speler? - ray5150
- Zelfbouw CD-speler met Lite-On loopwerk - Paultjuhh

AANVULLEND
- TTL naar S/P-DIF converter van ESP (onderaan), om de digitale uitgang van een CD/DVD-romspeler op S/P-DIF niveau te brengen.
- Paul's PCB ontwerp V1.3.2 voor bovenstaande converter - Paultjuhh
- KLEINE Groupbuy Futurlec + programmering - Deelname aan de groupbuy kan helaas niet meer. Het topic wordt enkel vermeld omdat het illustreert wat mogelijk is.

ELDERS GESTELDE VRAGEN
- blonde vragen over de CD ROM controller.... - Henkjan
- welke DAC voor bij de groupsaankoop CD controller - Henkjan
- welke voeding voor bij de groupsaankoop CD controller - Henkjan
- welke CD-ROM voor bij de groupsaankoop controller - Henkjan

BESTELTIP
- Hongkong DAC Groupbuy Part 3 - Deelname aan deze 3e groupbuy is niet meer mogelijk. Er zijn nu echter zoveel van deze succesvolle DAC's in gebruik, dat mogelijk nu en dan een gebruikt exemplaar gaat opduiken. In dat geval: snel zijn want ze zijn gewoon erg goéd, zeer betaalbaar, en dus gewild! Maar natuurlijk kan men ook zelf deze, of een soortgelijke DAC Kit via eBay bestellen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Marp op zo 08 feb 2009, 4:37, 9 keer totaal gewijzigd.
Verstuurd vanaf mijn koffiezetter. Deze tekst is gecontroleerd op virussen met bullsh.

Disclaimer: ik kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor mijn
uitspraken. Door lezen van mijn berichten gaat u daarmee akkoord.

structuurinformatie

Marp
Beheerder / Sysadmin

Re: Algemeen topic: "CD-rom controller and display kit&

Berichtdoor Marp » zo 21 dec 2008, 15:22

===========================
ALGEMENE INFORMATIE
===========================

FUNCTIES
    Functies op zowel toestel als afstandsbediening*:
  • Play
  • Pause
  • Stop
  • Next
  • Previous
  • Fast Forward - Next-button wat langer indrukken om te switchen naar 2x / 3x / 4x / 1x.
  • Fast Rewind - Zie fast forward.
  • Open/Close tray (Eject) - bij controller 2x op stop drukken, afstandsbediening heeft een afzonderlijke toets
    Extra functies op de afstandsbediening*:
  • Select track - Gewenste tracknummer invoeren met de numerieke toetsen.
  • Display Mode - Opties; track play time / track remaining time / CD play time / CD remaining time.
  • Play Mode - Opties: repeat track / repeat cd / no repeat.
* Aan de toets met het radiation symbool is geen functie verbonden.

-------------------------------------------------
GESCHIKTE LOOPWERKEN

Compatibiliteit
Met de controller is in theorie elke CD-romspeler/-brander of DVD-romspeler/-brander met een ATAPI/IDE-interface te bedienen. Er kunnen zich problemen voordoen indien de speler nog als "Slave" (SL) of op "Cable Select" (CS) staat ingesteld. Zet in dat geval even het jumpertje achterop de drive op "Master" (MA). Mocht blijken dat bepaalde spelers niet probleemloos werken, dan kunnen we wellicht een lijstje aanmaken.

Inmiddels blijkt zo'n lijst geen overbodige luxe te zijn. Mischa heeft er inmiddels al een aanvang mee gemaakt, wat verder onderaan deze pagina.
Handig als jullie ook even je ervaring met je CD/DVD-speler(s) aan hem doorgeven, dus: merk, type en aan-/afwezigheid van een digital output . :idea:
(met name bij oudere spelers blijkt een digitale uitgang niet vanzelfsprekend te zijn)

CD-romspeler, CD-rombrander, DVD-romspeler of DVD-rombrander?
Daar is geen eenduidig antwoord op te geven. Wel is het zo dat CD-romspelers/-branders over het algemeen sterker zijn in het aftasten van CD's dan DVD-loopwerken. Op hun beurt hebben spelers dan weer een zwakkere laser dan branders, hetgeen ertoe kan leiden dat deze wat eerder problemen ondervinden met gebrande CD's of met een beschadigde CD. We hebben het hier nog wel over aftasting. Het correct uitlezen van audio is iets anders.

Een audio-CD wordt in een andere mode uitgelezen dan een data-CD. Leesfouten komen altijd voor, maar de ene speler beschikt over betere foutcorrectie voor audio dan de andere. Daarnaast is in het verleden vaak gebleken dat CD-romspelers veelal minder leesfouten vertonen dan CD-branders. Voor mij was dat zelfs ooit reden om enkel voor audio een speler van Creative aan te schaffen, terwijl ik al rijkelijk was voorzien van Pioneer, Toshiba en Yamaha spelers naast Plextor branders. De verschillen op het gebied van audio waren gewoon groot, en zelfs op hoge snelheid vertoonde de relatief onbekende Creative speler nog 3x zo weinig fouten dan de best presterende brander. Overigens vond ik dit alleen belangrijk omdat hier het doel was om binnen redelijke tijd een zo exact mogelijke kopie maken. Met het afnemen van de snelheid neemt ook het aantal leesfouten sterk af => onze controller stelt de speler in op singlespeed/1x (bij de meeste, maar helaas niet alle drives).

Voor weergave van audio verwacht ik niet dat meer of minder leesfouten (uiteraard binnen redelijke grenzen) wezenlijk van invloed zijn op wat onze oren waarnemen. Ik neem het ter volledigheid mee, omdat we niet allemaal dezelfde criteria hanteren. Moest ik adviseren: gebruik gewoon wat je hebt of waar je gemakkelijk aan kan komen. Zelfs de allereerste IDE-speler was al minstens 4-speed en zou kunnen volstaan. En bestaat de mogelijkheid om verschillende drives te testen, kies dan gewoon een drive die voldoende met beschadigde CD's overweg kan en lekker vlot opstart.

Compatible met afstandsbediening van:
- Himage DVD-9900
- Aspire Digital AD-900

- Jocel MP3000
- Rank Arena DVD-2400
- Samwin DVD-2200
(aldus programmatuur voor Logitech Harmony)
Laatst gewijzigd door Marp op do 12 feb 2009, 15:52, 6 keer totaal gewijzigd.
Verstuurd vanaf mijn koffiezetter. Deze tekst is gecontroleerd op virussen met bullsh.

structuurinformatie

mischa72

Loopwerklijst

Berichtdoor mischa72 » zo 21 dec 2008, 15:23

Om even een start te maken met een lijst van geschikte loopwerken dit topic.

Ik zal dit topic bijhouden, dus als jullie aanvullingen hebben, ga dan svp NIET zelf het type aanvullen (want dan krijg je nooit een lijst), maar stuur me een PB met daarin merk en type dat je geprobeerd hebt en dan zal ik dat hier in de lijst (gesorteerd op merk) aanvullen.

Ik zal ook de leverancier vragen om mij een lijst te sturen van compatible en niet-compatible drives.

Lijst: groen is compatible, rood is niet compatible. Achter het type komt de naam van de tipgever, mocht je vragen hebben, dan kun je die rechtstreeks stellen.

Acer
CD924E/AKO ray5150
Acer 632A ray5150

Aopen
CD940E/AKU ray5150
CD-952E/AKH Marp

BTC
BCE 3212IM Marp

Compaq
CRD-8322B Marp

IBM
CRD-8322B Marp

Imation
IMW-523252IA diyaudio

LG
CRD-8241B xbake
GCE-8525B Bean
CRD-8322B Marp

Liteon
LTS-3213S mischa72
LTR-52246S diyaudio
LTN-403 ray5150
LTD-165H Bean

Panasonic
CR-588-B diyaudio
SR-8585-B Marp

Philips
PCD248CD mischa72
PCA363CD henkjan
PCRW5224 Bean
PCRW1610 Marp

Pioneer
DVD-106S koifarm
DVD-106s/2 mischa72
CDR-AT 32X xbake

Plextor
PX-716AL diyaudio
CDRW drive premium

Samsung
SD608 henkjan
SH-S202N Marp

Sony
DDU1621
Sony DW-G120A Marp
Sony CRX160E sander1238

Vertos (Elitegroup / VIA)
600ESD Marp
Laatst gewijzigd door mischa72 op wo 11 feb 2009, 21:33, 9 keer totaal gewijzigd.
The world sucks, but if it wouldn´t suck, all DAC's would fall off.

Power to the recyclers !!

BertDB

Berichtdoor BertDB » zo 21 dec 2008, 15:24

en zijn ook nog 2 threads lopend over een TTL --> SPDIF converter en één voor de voeding van de gehele speler.
of deze daadwerkelijk nog uitgevoerd zullen worden is een andere vraag :?:

bert
Wenn die Kathode glüht, freut sich das Gemüt

Paultjuhh

Berichtdoor Paultjuhh » zo 21 dec 2008, 15:32

BertDB

Berichtdoor BertDB » zo 21 dec 2008, 15:43

@ paultjuhh.

worden er van deze TTL converter en voeding nog printjes gemaakt of niet eigenlijk ? :)

Paultjuhh

Berichtdoor Paultjuhh » zo 21 dec 2008, 15:53

xbake schreef:@ paultjuhh.

worden er van deze TTL converter en voeding nog printjes gemaakt of niet eigenlijk ? :)

Nou, ik wil dit topic er eigelijk niet mee bevuilen, maar ga het toch eventjes stiekem doen :oops: De DIY UV-lichtbak staat nu achter mij nog te drogen (de lijm tenminste). Die is dus bijna klaar en dan kan ik voor mezelf gaan etsen in ieder geval. Nadeel is dat ik alles in ExpressPCB maak en die ondersteund weer geen Gerber files helaas. Ik kan wel losse sheets in PDF met daarop alle banen.
De TTL converter heb ik net al een klein beetje aangepast in het topic over m'n DIY CD speler. Er zijn nog een paar kleine aanpassing aan gedaan en volgens mij moet de converter nu wel bijna klaar zijn. Files van de converter zijn vrij beschikbaar voor de liefhebbers.
Met betrekking tot een groupbuy voor de bordjes: Mischa72 wist nog wel een paar goedkope bedrijfjes waar de bordjes gemaakt zouden kunnen worden. Voor de voeding moet ik nog even verder puzzelen, die is namelijk niet helemaal klaar en naar wens. Ik heb nu kerstvakantie van school en ik zal eens kijken of ik 'm in deze tijd eens zou kunnen aanpassen en verbeteren.

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » zo 21 dec 2008, 16:08

Bestond ook nog ergens een PDF over de bijbestelde Panasonic displays?

xbake schreef:en zijn ook nog 2 threads lopend over een TTL --> SPDIF converter

Mis ik er nog een?

structuurinformatie

BertDB

Berichtdoor BertDB » zo 21 dec 2008, 16:10

neen ;), ik doelde op één voor de TTL converter en één voor de voeding :P

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » ma 22 dec 2008, 17:20

Marp schreef:Bestond ook nog ergens een PDF over de bijbestelde Panasonic displays?

Hier bedoelde ik natuurlijk de Samsung VFD's! Iemand :?:

structuurinformatie

mischa72

Berichtdoor mischa72 » ma 22 dec 2008, 20:40

Alstublieft mijnheer.

Handig topic dit.

Groeten,
Mischa
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » ma 22 dec 2008, 22:56

Fantastisch! Ik kon hem niet meer terugvinden, maar nu hebben we volgens mij wel zo'n beetje alles kompleet.

--
Intussen vond ik ook weer de door Paultjuhh opgevraagde code voor de afstandsbediening terug. De genoemde HT6221 blijkt een "Multi purpose encoder device" te zijn van Holtek (zie App.note). Dat klinkt voor mij niet als een encoder die in fabrieksapparaten voorkomt, waarmee een beetje mijn hoop vervliegt om de controller ook met een universele afstandsbediening te kunnen bedienen. Ik zou namelijk best graag een extra afstandsbediening hebben. Niet enkel handig voor als de oorspronkelijke afstandsbediening versleten raakt, maar ook omdat ik zo iemand ben die altijd aan de tafel zit waar NIET de afstandsbediening ligt. :lol: (ik zal vast niet de enige zijn ;))

Ik kan het echter best mis hebben, want hier ben ik absoluut niet in thuis. Mocht iemand beter op de hoogte zijn, dan hoor ik dat graag.

structuurinformatie

mischa72

Berichtdoor mischa72 » ma 22 dec 2008, 23:06

Hoi Mario,

Koop gewoon een universele remote met learn-functie. Via Marktplaats hoeft deze niet eens duur te zijn. Nieuw zelfs niet. Je kunt de functies van de remote van de speler dan gewoon programmeren door deze in de universle in te leren. Heel simpel en werkt altijd.

Groeten,
Mischa

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » di 23 dec 2008, 13:12

Dat lijkt me een prima oplossing. Ik wist niet beter dan dat die zelflerende functie destijds verdween omdat er veel overlast mee werd veroorzaakt. Zo te zien is dat al lang weer achterhaald. Ik raak uit de tijd... :cry: ;)

Misschien ga ik maar eens zo'n universele 8-in-1 van Sweex proberen. Kost niet veel, en als het bevalt kan ik de afstandsbedieningen van mijn PC + overigen eindelijk van tafel vegen.

structuurinformatie

mischa72

Berichtdoor mischa72 » di 23 dec 2008, 15:41

Kijk wel even dat ze echt een "LEARN" functie hebben.

Succes ermee.

Groeten,
Mischa

ray5150

Berichtdoor ray5150 » do 25 dec 2008, 20:48

Kleine aanvulling voor Marp: de "stop" werkt ook als "eject". je moet dan twee keer drukken.
Als je de druknoppen achter een frontpaneel wilt bouwen met stop en eject apart moet je 2 knopjes paralel aan elkaar zetten.

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » do 25 dec 2008, 21:16

Ray, bedankt voor de aanvulling. Hoe zou je dat doen met 2 parallel geschakelde knopjes, zonder dat ze 1 puls afgeven? Heb je daar een handige manier voor?

structuurinformatie

ray5150

Berichtdoor ray5150 » do 25 dec 2008, 21:47

Op het bedienings paneeltje heb je voor iedere knop een datalijn en een GND lijn (massa). de knop is een enkelvoudig maakkontakt die de data lijn aan massa legt als je hem indrukt.

(de druknoppen hebben dan wel 4 aansluitpinnen maar dat komt omdat er twee aparte schakelaartjes inzitten, vaak zitten die doorverbonden zodat er eigenlijk 2 schakelaars paralel staan in een behuizing.
dit wordt vaak gedaan om de bedrijfszekerheid te verhogen.)

als je dus twee verschillende druknoppen paralel zet zullen die allebei dezelfde functie hebben.

Nadeel hievan is wel dat voor Eject je wel 2 keer moet drukken.

(dit is wel theoretisch, ga het spoedig uitproberen in mijn eigen project.)

Ik heb weleens op diyforum glezen dat je wel een aparte stop en eject kunt hebben maar dit kost je wel de afstandsbediening.
De IR ontvangst gebruikt namelijk een datalijn. waarschijnlijk zul je ook de software aan moeten passen.

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » vr 26 dec 2008, 2:50

Sorry, ik zat even helemaal in de verkeerde richting te denken. Ik dacht dat je bedoelde om met 2 pushbuttons een ejectknop samen te stellen die met 1 trigger 2 pulsen kort achter elkaar geeft, waarop ik me afvroeg hoe dat werkt zonder toegevoegde electronika. Overigens vergat ik even dat de CD-romdrive zelf ook gewoon een ejectbutton heeft. Deze kan ook worden omgeleid of worden verplaatst.

Op een aantal drives heeft de ejectbutton trouwens ook een stopfunctie als een audio-CD wordt afgespeeld, en een ejectfunctie als de CD niet speelt. Is daar bij jou toevallig ook sprake van? In dat geval kan het nl. zijn dat 2x op de stopbutton drukken (van de controller) niet werkt bij drives die geen ejectbutton met meervoudige functie hebben.

structuurinformatie

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 26 dec 2008, 23:39

Marp schreef:Sorry, ik zat even helemaal in de verkeerde richting te denken.

Te veel kerstdrankjes gedronken? :wink: :wink:

Marp schreef:Ik dacht dat je bedoelde om met 2 pushbuttons een ejectknop samen te stellen die met 1 trigger 2 pulsen kort achter elkaar geeft, waarop ik me afvroeg hoe dat werkt zonder toegevoegde electronika.

Nee, zover gaat mijn kennis en kunde (helaas) niet. in principe zou dat wel kunnen wat jij hier beschrijft, maar ik zou niet weten hoe je zoiets moet ontwerpen..

Marp schreef:Overigens vergat ik even dat de CD-romdrive zelf ook gewoon een ejectbutton heeft. Deze kan ook worden omgeleid of worden verplaatst.

Ja, dat klopt. Hier kleeft wel een groot nadeel aan: als de gebruikte speler/brander defekt gaat moet je bij het andere exemplaar dit ook ombouwen.

Marp schreef:Op een aantal drives heeft de ejectbutton trouwens ook een stopfunctie als een audio-CD wordt afgespeeld, en een ejectfunctie als de CD niet speelt.

Dat verschilt onderling, ik heb meerdere CD ROM spelers liggen die ik voor mijn project kan gebruiken. sommige hebben ook een 'play' en tevens 'next track' knop maar dat is alleen bij de wat oudere modellen.

Marp schreef: Is daar bij jou toevallig ook sprake van? In dat geval kan het nl. zijn dat 2x op de stopbutton drukken (van de controller) niet werkt bij drives die geen ejectbutton met meervoudige functie hebben.

Zou ik niet kunnen zeggen, moet ik nog mee experimenteren. ik denk dat ik ze allemaal maar eens stuk voor stuk aansluit om te kijken hoe ze functioneren.

mischa72

Berichtdoor mischa72 » ma 29 dec 2008, 16:50

Om even een start te maken met een lijst van geschikte loopwerken dit topic.

..........
........
....
..

MOD: omwille van de overzichtelijkheid is de inhoud van deze lijst naar boven verplaatst (3e bericht in dit topic).

Marp

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 29 dec 2008, 17:39

mooi. zie mijn topic voor de 2 types die t bij mij niet 100% deden

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » di 30 dec 2008, 14:57

Gisterenavond dacht ik de lijst aan te vullen door 7 drives van de plank te pakken en gauw even te testen. Helaas was ik vergeten dat ik vroeger voornamelijk SCSI gebruikte. Slechts 1 van deze drives was voorzien van een IDE-interface, maar geen van allen was uitgerust met een digitale uitgang! Blijkbaar toch iets om op te letten, vooral als je de drive speciaal voor dit doel aanschaft. Wellicht handig om ook dit in het overzicht op te nemen?

Overigens heb ik ook IDE-spelers in huis, en zelfs een stapel gloedjenieuwe branders, maar die liggen ergens ver weg op zolder. Voor de lijst zal ik binnenkort eens gaan graven en kijken of ik erbij kan geraken.

structuurinformatie

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 30 dec 2008, 23:30

Marp schreef:
Overigens heb ik ook IDE-spelers in huis, en zelfs een stapel gloedjenieuwe branders, maar die liggen ergens ver weg op zolder. Voor de lijst zal ik binnenkort eens gaan graven en kijken of ik erbij kan geraken.

Uitgaven en hier te koop aanbieden zou ik zeggen :D :shock:

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » wo 31 dec 2008, 12:01

ray5150 schreef:Uitgaven en hier te koop aanbieden zou ik zeggen :D :shock:

Dat laatste helaas niet. :lol: De branders hadden al een bestemming, en de spelers heb ik een doel gegeven door er een paar controllers bij te kopen :arrow: mij ervan verzekeren dat ik de komende decennia geen bijpassende speler voor mijn setup hoef te zoeken omdat het loopwerk gammel of de laser zwak zou zijn geworden.

structuurinformatie

Terug naar “Bronnen”