waarschuwing - scammers zijn overal

Voor aanbieden van audio-gerelateerde zaken....

Moderators: Barry2001, AatV, Beheerdersteam

Forumregels
- Lees de gebruiksvoorwaarden om iets aan te bieden én om te reageren.
- Registreren om een verkoopadvertentie te plaatsen? Lees dan eerst dit.
Henkjan
Beheerder / Site Admin

waarschuwing - scammers zijn overal

Berichtdoor Henkjan » wo 09 dec 2009, 9:31

even een waarschuwing: ook ons forum wordt door scammers in de gaten gehouden, dus ook hier loop je kans dat zich een bieder aandient die geen andere intentie heeft dan je op te lichten. het meest herkenbare voorbeeld daarvan is de klassieke "ik koop dit voor m'n <familielid> in <afrikaans land>", en dan opsturen op een wat vage manier waardoor het eindresultaat is dat je geen geld hebt en je spullen ook weg zijn.

hier wat tips, schaamteloos van MP geleend:

Top 5 Gouden Tips
1. Handel in persoon: u weet precies met wie u zaken doet en wat u koopt!
2. Laat uw gezonde verstand spreken en vertrouw op uw gevoel: als het te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo!
3. Probeer zoveel mogelijk informatie in te winnen over de (ver)koper (bijvoorbeeld via internet) en bewaar alle informatie!
4. Wees extra voorzichtig bij transacties met het buitenland: Marktplaats.nl is vooral gericht op Nederland!
5. Gebruik bij transacties met onbekenden geen betaalmethoden als Western Union Bank, MoneyGram en cheques!

Meer tips over wat je beter wel en niet kunt doen :
[http://statisch.marktplaats.nl/help/veilighandelen.html]
[http://www.marktplaats.nl/i/help/veilig-en-succesvol/index.dot.html]

en nooit copieën van ID of bankpas verstrekken :

Wowly schreef: https://opgelicht.avrotros.nl/alerts/it ... rktplaats/

Oplichters maken gebruik van een truc waarmee een mobiel Bankieren App aan de bankrekening van het nietsvermoedende slachtoffer wordt gekoppeld. Een fraudeur benadert je op Marktplaats dat hij geïnteresseerd is in iets wat jij te koop hebt staan. De 'koper' geeft aan bang te zijn voor oplichting en stuurt een foto van een ID-bewijs en bankpas op. Hij vraagt jou hetzelfde te doen.

Nadat jij dit hebt gedaan, zegt de man dat hij een zakelijke rekening heeft en dat het daarom nodig is dat je zijn betaling 'bevestigt'. Je moet je inloggen op je internetbankieren. Tijdens deze bevestiging probeert de oplichter de bevestigingscode te ontfutselen. Vervolgens zet de oplichter een betaling klaar. Alleen in plaats van geld te ontvangen, verlies je als verkoper een flink bedrag.

...

JvS

Re: waarschuwing - scammers zijn overal

Berichtdoor JvS » wo 09 dec 2009, 15:25

Goed dat je dit onder de aandacht brengt. Het is uiteraard een bekende manier van scammen, maar niet iedereen is zo met internet bezig dat hij/zij helemaal "streetwise" is met het handelen erop.

Is er een directe aanleiding geweest waarom je dit nu plaatst trouwens?
Ik heb hem zelf ook.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 09 dec 2009, 17:52

een forumlid was er bijna ingetrapt.. (was welliswaar via MP, maar toch... het was wel audio overigens)

mischa72

Berichtdoor mischa72 » za 12 dec 2009, 10:16

Henkjan schreef:een forumlid was er bijna ingetrapt.. (was welliswaar via MP, maar toch... het was wel audio overigens)

Ik heb hier zelf mee te maken gehad (niet met deze transactie, maar met iets wat ik zelf verkocht), maar was slim genoeg te wachten op een lager bod van een betrouwbare koper. Mijn zus was er laatst bijna ingetrapt tot ze haar Asus EEE900 wilde verkopen. Vertelde mij trots dat het ding naar Nigeria ging. Ik dus vol in de ankers en haar verboden hier verder op in te gaan, uiteraard met wat uitleg.

Beide gevallen zijn overigens gemeldt aan MP, zo ook een duo dat gsm´s verkocht via een bestaand bedrijf. Deze krijgen dus geen toegang meer tot MP.

Altijd voorzichtig zijn dus. Goed dat je dit onder de aandacht brengt Henkjan !!

Groeten,
Mischa
The world sucks, but if it wouldn´t suck, all DAC's would fall off.

Power to the recyclers !!

danielv

Berichtdoor danielv » do 28 jan 2010, 16:52

er zit nu trouwens een Western Union Bank in Groningen, vlak bij de pathe :roll: :roll:
pico tango rulez
no life without music
ZBA: zelfstandig bewerkelijke arbeid :wink:
Afbeelding

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » do 28 jan 2010, 17:26

danielv schreef:er zit nu trouwens een Western Union Bank in Groningen, vlak bij de pathe :roll: :roll:

Met een heeeeeeele grote boog omheen lopen (is mijn advies... ook door schade en schande wijs geworden)

Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

danielv

Berichtdoor danielv » do 28 jan 2010, 17:27

yup, het is ook met van die uitgeprinte a4tjes op de ramen geplakt :roll:
pico tango rulez

no life without music

ZBA: zelfstandig bewerkelijke arbeid :wink:

Afbeelding

bartsegers

Berichtdoor bartsegers » do 06 dec 2012, 11:29

Heren / dames van het forum, ik wil even iedereen attent maken op het feit dat er weer eens flink wordt opgelicht via marktplaats.

Een tijd terug ben ikzelf de dupe ervan geworden, alhoewel NET op tijd niets is overgeboekt.

Heb je op marktplaats een GEZOCHT adv. staan, dan is de kans groot dat je benadert wordt door deze oplichters.

Enkele kenmerken van de praktijken:

- Reageren op GEZOCHT adv. (marktplaats bv)
- kan geen fotos maken, PC heeft kuren etc
- geeft geen Tel nummer, of een vals
- geeft een adres helemaal in het noorden, verzenden is enige manier van overnemen
- geeft het bankrekeningnummer door in stukken gehakt. (on traceerbaar voor marktplaats)
- stuurt de rekeninggegevens per bijlage, (wederom niet traceerbaar voor marktplaats)
- onder de namen: S marinell, paul westerveld, O mateas etc j. meijer
- rekeningnummer 671536427 (ING)

Zeer slim aangepakt allemaal, dus je bent gewaarschuwd.

Lees er hier meer over:
http://www.opgeletopinternet.nl/index.p ... w.html#new
The more we know, the less we need....

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » do 06 dec 2012, 18:04

bartsegers schreef:Heren / dames van het forum, ik wil even iedereen attent maken op het feit dat er weer eens flink wordt opgelicht via marktplaats.

Dan wil ik even aanvullen dat marktplaats het juist veel gemakkelijker voor de oplichter heeft gemaakt .

Mail contact met persoon ging voorheen via je eigen email nu is dat abracadabra geworden hr6yj1tj2y@mail.marktplaats bv

Voorheen kon je dus nog zoeken naar iemands email adres op google of daarmee wordt opgelicht , kan nu niet meer .

En de verkoper kan bij elke advertentie die hij plaatst zijn naam veranderen waardoor ook via google niets over die persoon te vinden zal zijn .

Vaak was lokatie te zien waar verkoper zit .

Zoeken via google of iemand de boel oplicht is nu stukken moeilijker en soms onmogenlijk geworden .
FOCAL

Walter_PPK

Berichtdoor Walter_PPK » wo 08 mei 2013, 15:25

Op HT-forum hebben ze er wat op gevonden. Je moet minimaal een x aantal posts hebben om te kunnen adverteren met je spullen. Zeer effectieve manier om scammers te weren.

mischa72

Berichtdoor mischa72 » wo 08 mei 2013, 15:39

Walter_PPK schreef:Op HT-forum hebben ze er wat op gevonden. Je moet minimaal een x aantal posts hebben om te kunnen adverteren met je spullen. Zeer effectieve manier om scammers te weren.

Dat zie je wel op meer fora :wink: . Mijns inziens wel een nette oplossing, aan de andere kant zie je van "jonge adverteerders" vaak de meest nutteloze posts om ook maar aan het minimum aantal te komen.

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » wo 08 mei 2013, 15:44

mischa72 schreef:Dat zie je wel op meer fora :wink: .

Inderdaad. :sure: ;)

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 08 mei 2013, 17:22

mischa72 schreef: aan de andere kant zie je van "jonge adverteerders" vaak de meest nutteloze posts om ook maar aan het minimum aantal te komen.

Gelukkig hebben we daar een paar uitstekende moderators voor. :D

Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi

Berichtdoor Geenius » di 09 sep 2014, 17:48

(Ik hoop dat ik dit op de juiste topic heb gezet):

Een goede naam heeft ook nadelen :( , dus heb ik onderstaande tekst maar op mijn website gezet: :wink:

LET OP: Hoed u voor namaak tg-acoustics producten op het internet! Indien u vermoedt dat het product dat u wilt kopen of gekocht heeft namaak is, neem dan onmiddelijk contact op met ons. Elke tg-acoustics luidspreker is voorzien van meerdere unieke kenmerken waardoor wij de echtheid kunnen controleren. Van al onze producten (ook luidspreker upgrades) wordt een logboek, inclusief foto's, bijgehouden. Hierdoor kunnen wij, zelfs na jaren, de authenticiteit controleren.

http://www.tg-acoustics.com/index_NL.html
Alles kleiner dan een 15" is een middentoner :wink:

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » di 09 sep 2014, 18:29

Zou dit er één kunnen zijn?

Avalon TG acoustics
Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraak zonder uitzicht.

Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi

Berichtdoor Geenius » wo 10 sep 2014, 9:21

Dat is er eentje inderdaad, ik heb helemaal niets met die speakers te maken gehad.
Alles kleiner dan een 15" is een middentoner :wink:

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » wo 10 sep 2014, 9:28

Geenius schreef:Dat is er eentje inderdaad, ik heb helemaal niets met die speakers te maken gehad.

Misschien zou je gewoon eens een bod moeten doen, of contact moeten opnemen met de verkoper :mrgreen:
Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraak zonder uitzicht.

Muug

Berichtdoor Muug » wo 10 sep 2014, 9:44

Zweitse schreef:Zou dit er één kunnen zijn?

Avalon TG acoustics

Wees daar maar zeker van. Om te beginnen de naam alleen al : Angelique. Echt zo'n naam die 1) zéér zeldzaam is en 2) exotisch klinkt en 3) zo typisch dat ze een vrouw kiezen, want een vrouw is meer betrouwbaar dan een man! en 4) nog maar twee maand online en 5) heb je "haar" advertenties al eens bekeken, wat een portefeuille !!!! :shock: :shock: :shock:

Muug

Berichtdoor Muug » wo 10 sep 2014, 9:48

Een paar toffe belgische programma-makers (De NevenEffecten) hebben daar eens twee mooie afleveringen over gemaakt : "Pest eens een internetfraudeur". Hier op youtube : duurt een kwartiertje, maar is wél hilarisch ! :yeah: :rock: :goeie: :bakkie:

[ Bekijk op youtube ]

De échte politie was achteraf - na uitzending - trouwens ook wel geïnteresseerd :
http://www.vandaag.be/entertainment/59804_politie-geinteresseerd-in-fraudeurs-na-laatste-aflevering-basta.html

En deze is ook gigantisch goed, van hetzelfde team, maar nu gewoon telefonisch :rofl: :mrgreen:

[ Bekijk op youtube ]

trouwens, mocht het hier verkeerd staan, dan wil ik deze filmpjes wel naar een andere rubriek verhuizen. :goedzo:

xkinkykongx

Berichtdoor xkinkykongx » zo 05 mar 2017, 20:00

Als je iets verkoopt : duidelijk maken dat je pas iets verstuurd als je het geld binnenhebt ! Dus niet als je een 'bewijs ' ziet van een betaling ... en verifieren bij je bank dat het er staat en niet meer kan worden afgehaald als van onbekende bank .
Als je iets koopt ; volledige naam/adres gegevens van persoon vragen. Telefoon ook, en dan ook bellen ! Als je het niet vertrouwt bel je met nummerherkenning uit en doe je je voor als ... en vraag je naar die persoon.
Ik ben nog nooit opgelicht, ik heb wel contact gehad met oplichters !
Er zijn nog meer tips & tricks .
Tweedhands kopen op tweakers ! van een tweaker met een ouder profiel als 6 maanden en enkele beoordelingen achter zijn naam ! ( positieve dan hè !) Daar ben ik nog nooit in contact gekomen met een oplichter, alhoewel het niveau daalt sinds ze zijn overgenomen en meer 'mainstream 'proberen te worden

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » ma 06 mar 2017, 2:22

xkinkykongx schreef:Ik ben nog nooit opgelicht, ik heb wel contact gehad met oplichters !

Vooral bij gevraagd of gezocht advertenties duiken ze als vliegen op de poep.
Kunnen ze alleen versturen.
Vraag om foto's, google of je die foto's niet van het www zijn geplukt.

Vraag altijd als je iets koopt maar wil laten versturen waar kan ik het ophalen (waar woont u i.v.m. ophalen), krijg je probleemloos een adres dan komt versturen ook goed.

Veelal verkoopt men courante spullen zoals telefoons en hebbedingetjes.
Ze willen vaak snel veel ''verkopen'' oplichten om daarna eventjes stil te blijven.
FOCAL

Jamesblond

Berichtdoor Jamesblond » za 18 mar 2017, 10:45

Een tijd geleden heb ik zelf (of eigenlijk mijn kat...) een Vifa C17WH09 gesloopt, door de speaker waar die inzat (Studio de Schop "Climax"), van mijn buro te mieteren. Dus ik heb een "gevraagd" advertentie op MP gezet.

Niet zo lang daarna werd ik door ene ....... ergens uit Limburg benaderd. Hij vroeg €50,- voor een setje goede C17WH09. Volgens mij was dat geen gekke prijs, dus doorgevraagd, foto's ontvangen, leek allemaal prima. Ondanks af en toe wat opdringerige en betweterige reacties van zijn kant. Er hangen wel meer contactgestoorde lui rond op MP, dus ik dacht er verder niet zo veel van.

Ik geld overgemaakt, na een aantal dagen kreeg ik een keurig verpakt setje C17's in huis. Wat blijkt: één van die twee is overbelast geweest en heeft een resonantie die alleen maar veroorzaakt kan worden door een losliggende spreekspoelwinding. De andere ruikt dubieus (branderig), maar werkt verder wel goed. Die is nu ingebouwd, maar werd ineens wel twee keer zo duur.

Ik heb de "beste" man er op aangesproken, maar die gedraagt zich als de vermoorde onschuld. Hij weet uiteraard van niets en het ligt allemaal aan mezelf...

Weest gewaarschuwd, allen!

James.

PS: mocht iemand nog een helemaal puike set C17WH09 8Ohm hebben liggen, ik heb er belang bij!
Laatst gewijzigd door Jamesblond op za 18 mar 2017, 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Slechts mijn €0.02. Zoals alles is ook deze waar naar zijn geld...

SARK

Berichtdoor SARK » za 18 mar 2017, 11:05

Tijdje terug ook vreselijk in de zeik genomen door iemand op MP .... compleet andere tweeters opgestuurd gekregen en een titanium dome was redelijk gekreukeld :-&
Eerst natuurlijk de verkoper aangesproken maar die reageerde dat hij niet van plan was om defecte zaken terug te nemen, na wat doorzagen van mijn kant (gut wat een verrassing) complete radiostilte.
Contact opgenomen met MP zelf en foto's van de advertentie en hetgeen mij is opgestuurd overhandigd ... "prober het eerst met de verkopende partij op te lossen" .... zucht, wat denk je dat ik gedaan heb en dat heb ik ook al geschreven in de mail aan MP ... "probeer het aub toch nog één keer".
Toch maar gedaan zonder resultaat en weer contact met MP opgenomen, gevraagd of zij wilde optreden en een bericht wilde sturen naar de verkoper .... kunnen ze niet. Ik ben toen door gaan zagen naar MP en ook daar op een gegeven moment radiostilte :-# Ik trek aan het kortste eind.
Lang verhaal kort ... probeer zoveel mogelijk duidelijkheid te krijgen voordat je tot de koop overgaat, als ik iets verkoop op MP dan stuur ik bijvoorbeeld ook een korte video-opname zodat de koper ook kan horen dat de luidspreker werkt.

ps.
Als eerdaags in het Haagse een melding verschijnt dat een paar ramen zijn ingegooid (ja ik heb zijn adres) met een tweeter ..... :twisted:

ps. ps.
Ik vind het ook weer niet gepast om hier een naam te melden maar als je iets tegenkomt op MP in de regio Den Haag ..... stuur mij even een PM dan geef ik de naam aan je door zodat je kunt nagaan of dit dezelfde kloothommel is of niet.
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

mischa72

Berichtdoor mischa72 » za 18 mar 2017, 12:50

Misschien een kleine tip, vooral als het om een opdringerig exemplaar uit Limburg gaat (in Limburg is men namelijk eerder gelaten dan opdringerig), vraag dan of een forumlid in de buurt woont om even een kijkje te nemen. 100% zekerheid heb je dan natuurlijk nooit, maar dat is de 2e hands markt.

Gr. Mischa

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 18 mar 2017, 13:05

Het systeem van Marktplaats is gewoon niet goed, koperbescherming is er niet of nauwelijks. Persoonlijk koop ik wel van Marktplaats, maar alleen ophalen of laten ophalen door iemand die in staat is de koopwaar te beoordelen op waarde. Opsturen bij een Marktplaats koop is (wat mij betreft) een te groot risico.

Ook dat bieden op Marktplaats, werkt voor geen meter. Er zijn zat sneue figuren die blijkbaar de hele dag niks anders te doen hebben dan daar rondhangen, op allerlei advertenties een bod doen, en vervolgens niet thuis geven als je akkoord gaat. Heb een auto te koop op Marktplaats gehad, nooit weer, wat een gezeur is dat zeg.

eBay heeft dit gewoon beter voor elkaar door het ratingsysteem en betalen met PayPal. Veel gekocht op eBay, en die enkele keer dat er een probleem was is het ook netjes opgelost.

Terug naar “Aangeboden”