Versterkers meten met Arta

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Re: Versterkers meten met Arta

Berichtdoor Pjotr » wo 16 dec 2015, 16:40

Barry2001 schreef:De E-MU 0404 USB opgehaald en aangesloten, lijkt te werken op deze tablet pc(W8).

:rock: En nu pootje baaien maar :D

Heb net nog even George zijn PDF'je doorgelezen. Wat ik daarin mis is dat je de uitgang van de versterker het beste gebalanceerd meet. Je maakt dan voor zowel de "+" ingang (tip van de jackplug) als de "-" ingang (ring van de jackplug) een verzwakker naar de massa van de jackplug die de EMU in gaat.

De "-" ingang dan aan de min uitgang van de versterker, of de massa van de versterker, en de "+" ingang op de plus uitgang van de versterker. De massa van de kabel gebruik je dan niet. De EMU moet alleen geaard zijn bij ingang van de versterker op zijn line out. Voor ongebalanceerde ingangen op de versterker, de ring aansluiting van de line out niet gebruiken en alleen de tip: Dus niet de ring aan massa leggen. De EMU en vele van dit soort kaarten hebben geen zwevende gebalanceerde uitgang maar worden hard aangestuurd via een serieweerstandje.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 16 dec 2015, 17:12

Volgens mij gaat dat niet op Peter. Doordat je de ongebalanceerde uitgang op je versterker aansluit, wordt de - ingang van de gebalanceerde ingang naar de voedingsnul getrokken. je maakt dan weer een ongebalanceerde verbinding.

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » wo 16 dec 2015, 17:13

Heb even een schetsje gemaakt, volgens mij bedoelt Peter dit:
Bijlagen
EMU.jpg

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 16 dec 2015, 17:18

ds23man schreef:Volgens mij gaat dat niet op Peter. Doordat je de ongebalanceerde uitgang op je versterker aansluit, wordt de - ingang van de gebalanceerde ingang naar de voedingsnul getrokken. je maakt dan weer een ongebalanceerde verbinding.

Het gaat er om dat de uitgang van de EMU niet zwevend is maar zowel de + als de - van de line uitgang hard gestuurd wordt. Bij ongebalanceerd aansluiten kun je beter dan de - van de uitgang niet kortsluiten naar massa. Het mag wel, het gaat er niet stuk van, maar het scheelt weer in vervorming.

[Edit]

Nee niet zo. Op de ingang van de versterker alleen de + en de massa (dus niet de - gebruiken). En aan de uitgang zo'n dubbele verzwakker naar de massa van dezelfde kabel. Die massa dan niet op de versterker aansluiten, alleen in de jackplug op de ingang van de EMU.
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 16 dec 2015, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 16 dec 2015, 17:21

Barry,

Je moet even in je tekening onderscheid maken tussen signalen die aan de ground hangen en de inverterende en niet inverterende ingangen van de gebalanceerde ingang.

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » wo 16 dec 2015, 20:09

Even over nagedacht, maar vat het nog niet. De ingang van de versterker moet niet aan de "-" van de EMU, maar aan massa. Welke massa? Op de uitgang komt een dubbele verzwakker naar massa, van dezelfde kabel, die ik niet op de versterker aansluit, maar op de ingang van de EMU.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 16 dec 2015, 21:05

Tekeningetje:

Versterker meetopstelling.GIF

Ik heb de zeners er niet in zitten i.v.m. eventuele vervorming. Is wel oppassen met de maximale uitgangsspanning van de versterker. Bij meer vermogen kun je R1 en R3 vergroten naar 20K.

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » wo 16 dec 2015, 22:01

Ok, duidelijk. Waar het bij mij misging is het gelijktrekken van gnd en "-". Heb nooit eerder iets met gebalanceerd gedaan, tot nu toe was bij mij de "-" ook gnd, maar dat heeft natuurlijk niets met gebalanceerd te maken. Het zijn stereo jack stekkers, tip en ring voor je gebalanceerde signaal met gnd. De "-" van de Line out EMU gebruik ik dus niet. Gnd van de verzwakker gaat naar gnd jack plug Line in EMU, niet aangesloten aan de versterker (out) kant zodat dit gebalanceerd is.

In George z'n mooie pdf gaat de Line out van de EMU niet alleen de versterker is, maar ook weer terug naar de Line in van het andere kanaal, voor frequentie respons metingen. Dit gaat ook goed omdat je de uitgang van de te meten versterker gebalanceerd wil houden, hier zit je niet aan.

Slim bedacht eigenlijk.. Bedankt Peter, verhelderend!

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » wo 16 dec 2015, 22:08

Pjotr schreef:
Ik heb de zeners er niet in zitten i.v.m. eventuele vervorming. Is wel oppassen met de maximale uitgangsspanning van de versterker. Bij meer vermogen kun je R1 en R3 vergroten naar 20K.

Die vermogens zijn hier meestal laag met die glas versterkers.... je regelt de uitgang van je versterker af op 1V rms, kan me inderdaad voorstellen dat als je een groot vermogen versterker wilt meten je dit aanpast om wat lekkerder in je bereik te zitten en je niet direkt al (veel) over de 1V blaast. Heb nog een klein kastje liggen om de verzwakker in te bouwen, zou iets met een stappen schakelaar kunnen doen.

de_smit

Berichtdoor de_smit » do 17 dec 2015, 14:26

Interessant en mooi uitgewerkt. Volgens mij komt er hier een nieuwe "sticky" aan...

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 17 dec 2015, 17:06

Barry2001 schreef:In George z'n mooie pdf gaat de Line out van de EMU niet alleen de versterker is, maar ook weer terug naar de Line in van het andere kanaal, voor frequentie respons metingen. Dit gaat ook goed omdat je de uitgang van de te meten versterker gebalanceerd wil houden, hier zit je niet aan.

Klopt, maar bij een spectrum meting gebruik je dat niet. Dat werkt alleen als je een dual channel frequentie responsie meet. Evengoed kun je dan de uitgang van de versterker gebalanceerd aansluiten.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 17 dec 2015, 17:35

Versterker%20meetopstelling.GIF
Versterker%20meetopstelling.GIF (4.84 KiB) 353 keer bekeken

En dan is het maar de vraag of het nog wel gebalanceerd is, de ingangsground = voedingsnul = - aansluiting luidspreker.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 17 dec 2015, 17:41

ds23man schreef:
En dan is het maar de vraag of het nog wel gebalanceerd is, de ingangsground = voedingsnul = - aansluiting luidspreker.

Ja en? Wat wil je daarmee zeggen?

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 17 dec 2015, 18:05

Dat het dan weer een ongebalaceerde verbinding wordt, of semi-gebalanceerd vanwege de weerstanden.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » do 17 dec 2015, 18:21

In het voorbeeld op de tekening is dat ook de bedoeling en voorkom je een aardlus.
Daarnaast heb je het voordeel dat als je een versterker die in brug staat meet niet gelijk de negative poot kort sluit. Lijkt me niet prettig namelijk.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » do 17 dec 2015, 18:23

de_smit schreef:Interessant en mooi uitgewerkt. Volgens mij komt er hier een nieuwe "sticky" aan...

:dank:

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » do 17 dec 2015, 21:27

de_smit schreef:Interessant en mooi uitgewerkt. Volgens mij komt er hier een nieuwe "sticky" aan...
dat is t al een tijdje :bakkie:

de_smit

Berichtdoor de_smit » do 17 dec 2015, 21:42

:oops: zie het nu ook, excuus

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 18 dec 2015, 0:19

Kappa7 schreef:In het voorbeeld op de tekening is dat ook de bedoeling en voorkom je een aardlus.
Daarnaast heb je het voordeel dat als je een versterker die in brug staat meet niet gelijk de negative poot kort sluit. Lijkt me niet prettig namelijk.

I.d.d. Meettechnisch heet dit eigenlijk een differentiaal meting of verschil meting. Doel is om common mode spanningen op het meetpunt te elimineren. Je wilt alleen de spanning hebben die naar de speaker gaat, of in dit geval de dummy load.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » zo 03 dec 2017, 12:37

Is er iemand bekend met de Focusrite Scarlett 2I2 ?
Er zitten een paar gecombineerde ingangen voor Jack 6.3Mm en XLR
Met een schuif schakelaar kan je kiezen line in of gebalanceerd
Ik heb een paar kabels XLR en 2 Chassisdelen
Nu voor balans in vind ik wel hoe ik dat moet aansluiten :think: is de middenpen GND en de twee overige L en R
Of :!: middenpen GND en de overige twee bij elkaar en is Line in
Ik kan daar niets van vinden hoe dat zit met die Focusrite Scarlett 2I2 :? :?:

Nouja alsnog gevonden
Maar ik zal de enige niet zijn bedenk ik me die dit niet weet
0D2CEE27-CCB2-439D-ABED-C7D21F9B352D.jpeg

B375E0B6-325B-4B7F-858B-BAFD8045FCC3.jpeg

86267E26-9000-4C6D-9DD7-1EF2480DBCF6.jpeg

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 03 dec 2017, 14:12

Daarvoor zijn Google en Wikipedia toch uitgevonden ?
https://nl.wikipedia.org/wiki/XLR

Bert61

Berichtdoor Bert61 » zo 03 dec 2017, 14:35

Ik had op line in XLR focusrite Scarlett gegoogeld maar vond nauwelijks wat ik zocht Ray :D
gister vannacht vanmorgen en vanmiddag vond ik het pas
En had de vraag ook hier gesteld en nog in ander topic vannacht
Maar nu ik het gevonden heb , krijg ik antwoord toch :dank: Ray

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 03 dec 2017, 15:03

Waarschijnlijk heb je te veel zoek termen gebruikt. XLR is een gestandiseerd systeem.
Het maakt niet uit of het op een Focusrite of Behringer kastje zit.
Overigens is een XLR verbinding vrijwel altijd mono uitgevoerd. links en rechts zijn daar niet van toepassing.
Een gebalanceerde verbinding maakt gebruikt van een +, een -, en een GND lijn. kan ook met een 6.3 mm jack stekker uitgevoerd zijn.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » zo 03 dec 2017, 19:39

ray5150 schreef:Waarschijnlijk heb je te veel zoek termen gebruikt. XLR is een gestandiseerd systeem.
Het maakt niet uit of het op een Focusrite of Behringer kastje zit.
Overigens is een XLR verbinding vrijwel altijd mono uitgevoerd. links en rechts zijn daar niet van toepassing.
Een gebalanceerde verbinding maakt gebruikt van een +, een -, en een GND lijn. kan ook met een 6.3 mm jack stekker uitgevoerd zijn.

Bedankt Ray dat het mono was vermoede ik wel Maar wist niet zeker 8-[
Ook dat er standaardisatie was vermoede ik
Maar nu weet ik het zeker , beter zo dan met de probeer methode :D

Terug naar “Meten....”