Heeft er al iemand een UMIK-1 in gebruik?

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

floeper

Re: Heeft er al iemand een UMIK-1 in gebruik?

Berichtdoor floeper » do 27 aug 2015, 11:17

en bevalt de umik-1 nog steeds?

Ik ben zelf net begonnen met deze mooie hobby, en ben nu op een punt dat ik ook een meetmicrofoon moet gaan aanschaffen, en prijs technisch is deze microfoon zeer gunstig. Wat zijn je ervaringen van de afgelopen 1,5 jaar?

Alvast bedankt,

Coen

Jag

Berichtdoor Jag » do 27 aug 2015, 17:23

Ik zou zelf eerder kiezen voor dual channel meten. Dan heb je ook de tijdsinformatie in je meting zitten. Dat lukt niet met een USB microfoon. Er is een hele complete meetset bij rumoh te verkrijgen, dat is een goede optie voor als je bijv metingen wil doen voor een filter ontwerpen. Dat kan anders ook wel met een workaround maar dual channel is wel flexibeler.

Ivo Tichelaar

Berichtdoor Ivo Tichelaar » vr 24 jun 2016, 10:37

Inmiddels heeft Roomeqwizard de optie om met een acoustic timing reference te meten. Aan de sweep gaat dan een andere sweep vooraf, op een ander kanaal. Die fungeert als referentie. In principe lost dit dus het probleem met de tijdsinformatie op. Ik heb het geprobeerd en het lijkt stabiel/degelijk.

Ik zag ook dat je de sweeps kunt exporteren en naar je receiver of mediaspeler kunt streamen. In plaats van dat je REW zelf de sweep laat doen, geef je dan opdracht te wachten op een sweep. Dat heb ik zelf nog niet uitgeprobeerd, maar het scheelt weer een lange HDMI kabel door de kamer.

Verder heb ik sinds mijn aankoop met flinke tussenpozen dezelfde luidsprekers gemeten. Zeker close range en precies uitgelijnd zijn de metingen altijd goed reproduceerbaar gebleken. Metingen op de luisterplek zijn erg kwetsbaar, zeker als bijvoorbeeld de poetsvrouw een subwoofer heeft verschoven enz. :roll: :lol:

Ik ben tevreden met de UMIK-1
We want to be happy, bold and free

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 24 jun 2016, 11:01

Een lapmiddel dus.......
Fusion Filterdesign

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 24 jun 2016, 11:51

je kan alles wel negatief uitleggen hè....

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 24 jun 2016, 11:54

Heeft niets met negatief te maken maar met het feit dat een USB microfoon ondoordacht is. De problemen moeten dan weer met een software truuk opgelost worden.
Fusion Filterdesign

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 24 jun 2016, 12:02

het concept heeft beperkingen, daar hebben we t al over gehad toch?
viewtopic.php?f=25&t=18465

Ivo Tichelaar

Berichtdoor Ivo Tichelaar » vr 24 jun 2016, 12:10

ds23man schreef:Heeft niets met negatief te maken maar met het feit dat een USB microfoon ondoordacht is. De problemen moeten dan weer met een software truuk opgelost worden.

Ik weet niet of het ondoordacht is. Wie een USB microfoon koopt, gaat niet voor een losse microfoon, externe geluidskaart en kabelsalade. Is een afweging, praktisch en financieel. En of het werkt door de hardware of een combinatie van hardware en software maakt denk ik niet zo uit.

Vergeet ook niet dat sommige mensen op ander niveau/andere resolutie hobbyen dan jij. Je maakt mooie dingen, ik vooral leuke. We hebben allebei plezier.

b_force

Berichtdoor b_force » vr 24 jun 2016, 12:46

ds23man schreef:Heeft niets met negatief te maken maar met het feit dat een USB microfoon ondoordacht is. De problemen moeten dan weer met een software truuk opgelost worden.

Dat is niet ondoordacht!
Dat is simpelweg een andere manier van aanpakken.
Zoals Ivo al zegt heeft deze microfoon weer bepaalde andere voordelen.

Zou het design geoptimaliseerd worden?
Jazeker! En technische gezien is dat ook niet moeilijk.
Maarja, dan wordt de winstmarge beduidend slecht op deze microfoon. :lol:

Aan de andere kant, ik betwijfel het of dat microfoon capsuletje een flinke voltage boost krijgt (10V is genoeg).
Anders beperk je de output flink.
Een andere goedkopere oplossing zou zelfs kunnen zijn om gewoon een aluminium buisje te kopen en een microfoontje en die op de ingang van je geluidskaart aan te sluiten. (in die UMIK zit namelijk ook geen denderende ADC)
Kun je zelfs dual metingen doen!

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 24 jun 2016, 19:24

Dat ding is ooit bedacht om een totale responsie te meten en dan werkt het probleemloos.
Fusion Filterdesign

meiborg

Berichtdoor meiborg » wo 10 mei 2017, 0:38

Gewoon uit interesse, kan je nu met de Umik-1 een passief filter ontwerpen? Ik meet eigenlijk nooit meer binnen voor passief filterwerk omdat het gewoon te onpraktisch is met mijn kleine woning, er komt onder de ~300hz geen bruikbare meeting uit.

Ik wil graag buiten meten, kan in de tuin bij vrienden of het park hier dichtbij, heerlijk rustig daar. Maar met mijn laptop, kabelboom, hele mikmak wel een gedoe.

Ik heb al een afgeregeld tripath versterkertje op batterijen, laptop en umik-1 mee en gaan is het idee. Is dit tegenwoordig een reële optie?
Once it was impossible to find any Bond villains older than myself, I retired. -- Roger Moore

Jag

Berichtdoor Jag » wo 10 mei 2017, 6:43

Ja kan. Evt zelfs met tijdsreferentie.

meiborg

Berichtdoor meiborg » wo 10 mei 2017, 10:28

Nou dan moet er maar zo'n ding komen, voor het filteren van mijn Vintage inzending. Werk er gestaag aan verder en hoop hem, al dan niet zonder afwerking, klaar te hebben voor de luisterdag. Misschien kan iemand hem wel mee nemen ofzo, wie weet!

Mvg Reinder
Once it was impossible to find any Bond villains older than myself, I retired. -- Roger Moore

John P

Berichtdoor John P » wo 10 mei 2017, 12:23

Als je op een appartement woont moet je eens proberen te meten uit het raam. Vanaf 3 hoog kun je dan tot 20Hz meten bij een hoogte van 9meter. Pas wel op voor het nivo van het achtergrondgeluid als verkeer en dergelijke.
Waar een weg is is ook een omweg.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 10 mei 2017, 13:09

John P schreef:Als je op een appartement woont moet je eens proberen te meten uit het raam. Vanaf 3 hoog kun je dan tot 20Hz meten bij een hoogte van 9meter. Pas wel op voor het nivo van het achtergrondgeluid als verkeer en dergelijke.

Klopt. Ik heb dat wel gedaan toen ik nog in de binnenstad van Amsterdam woonde. "s-Zomers op een windstille 's-zondagmorgen, om een uurtje of 6 - 7. Dan is het lekker stil. Met sinus tonen wordt het ruzie met de buren (alhoewel A'dammers zijn erg vergevingsgezind :mrgreen: ). Maar met MLS ruis niemand die het op valt. Speaker in de raamopening en de mic aan een bamboe stok er voor op 1m. Je hebt dan wel allerlei rommel van zijreflecties van kozijnen e.d. Het is i.i.g. iets wat goed te doen is en best bruikbaar is.
Peter de Jong

lazy_mosquito

Berichtdoor lazy_mosquito » di 13 feb 2018, 22:47

Weer een jaartje verder met dit draadje O:)

Ik weet ondertussen dat er heel wat audio Diehards iets tegen de UMIK-1 hebben als ik al de andere draadjes hier lees.
Maar ondertussen zijn we al 4 jaar verder en zie ik dat de UMIK nog altijd zeer vlotjes verkoopt en op heel wat audiosites wordt aangeraden.
Dus mijn vraag; is het anno 2018 al mogelijk om voor een beginneling luidsprekers uit te meten om zodoende goede x-overs te ontwerpen aan de hand van de meetgegevens van de UMIK-1.
En ja ik weet dat er geen loopback kan gecreerd worden. Maar ondertussen meen ik verstaan te hebben dat daar ook een softwareoplossing voor gevonden is. Hoe goed werkt die in de praktijk?
Ik heb wel een M-audio Fast Track Ultra met 48V fantoom voeding, maar ik geraak momenteel nergens aan een gecalibreerde "normale" meetmicrofoon. Cross-spectrum kan niet leveren, en als ik dan toch tegen de honderd moet uitgeven voor een meetmicrofoon wil ik er wel graag een calibratie file bij. :shock:
If your parents never had children, chances are you won't either

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 13 feb 2018, 23:16

je moet met Arta op deze manier gaan meten:
When you use USB mic, then you must use generator signal from other soundcard which always has some difference in sampling frequency.
That is why, you can’t use in ARTA methods that estimate impulse response by cross-correlation with periodic noise and MLS signals, but you may use swept sine IR measurements as it is treated as aperiodic signal.
dit is het antwoord dat ik kreeg van de maker van Arta. Ook werd er tijdens de workshop op de luisterdag in Hengelo van de UMIK-1 gebruik gemaakt, misschien dat die Jeroen daar wat meer over kan vertellen?
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 13 feb 2018, 23:26

Dat is i.d.d. het juiste antwoord. En anders meten met niet-periodieke witte/roze ruis. Moet je wel heel veel metingen middelen en je kunt dan geen gate instellen. Dus je meet de ruimte mee.
Peter de Jong

lazy_mosquito

Berichtdoor lazy_mosquito » wo 14 feb 2018, 2:14

Henkjan schreef: Ook werd er tijdens de workshop op de luisterdag in Hengelo van de UMIK-1 gebruik gemaakt, misschien dat die Jeroen daar wat meer over kan vertellen?

Iemand enig idee hoe ik Jeroen kan contacteren?

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 14 feb 2018, 6:58

Jeroen ken ik van vroeger en zo bij mij op de luisterdag gekomen. Hij is niet aktief op dit forum, maar kan je wel met hem in contact brengen. Nu geef ik nooit zomaar iemand's mail adres, als je mij een mail adres stuurt (pb) vraag ik 'm wel of hij contact met jou wil opnemen.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 14 feb 2018, 11:54

Volgens mij gebruikte Jeroen het gratis "REW" als meetsoftware. Maar dat kan hij beter zelf uitleggen.

https://www.roomeqwizard.com/
https://www.roomeqwizard.com/help/help_ ... arted.html
Peter de Jong

Ivo Tichelaar

Berichtdoor Ivo Tichelaar » wo 14 feb 2018, 19:44

lazy_mosquito schreef:Dus mijn vraag; is het anno 2018 al mogelijk om voor een beginneling luidsprekers uit te meten om zodoende goede x-overs te ontwerpen aan de hand van de meetgegevens van de UMIK-1.
En ja ik weet dat er geen loopback kan gecreerd worden. Maar ondertussen meen ik verstaan te hebben dat daar ook een softwareoplossing voor gevonden is. Hoe goed werkt die in de praktijk?

Het is ook een beetje van wat de boer niet kent, vreet 'ie niet. Ik heb uiteindelijk nergens gelezen dat de akoestische timing van REW intrinsiek slecht zou zijn, hij is alleen anders dan wat gebruikelijk is.

Ik meet voor mijn gevoel goed en betrouwbaar met de UMIK-1, resultaten vergelijkbaar met metingen van bijv. K&T en Hobbyhifi, tussen sessies ook vergelijkbaar. Ik ben verder geen guru, dus ik ga niet verklaren dat het alles precies perfect doet of niet. Je zit wel vast aan de samplerate van de microfoon en dat beperkt je in bepaalde zaken. (Ging dat niet met name om zeer lage frequenties?)

Misschien leuk om dat vergelijk een keer te organiseren op een luisterdag. Meting met gangbaar materiaal en methode (gewone micfrofoon en Arta) en met UMIK-1 en REW.

Ivo Tichelaar

Berichtdoor Ivo Tichelaar » wo 14 feb 2018, 19:59

Overigens, je kunt het meetsignaal vanuit REW exporteren als geluidsbestand. Je kunt het dan met een mediaspeler afspelen/streamen of op cd zetten. Ik stream het op mijn surround receiver (alle geluidseffecten uit, standje pure direct). REW kun je zeg maar laten luisteren naar het meetsignaal, dus dan druk ik gewoon op play en komt het goed. Er komt bijna geen kwetsbare stap aan te pas, je maakt niet snel een verkeerde aansluiting, niet snel last van een zwakke schakel. Ik was met de UMIK-1 snel aan het meten, geen eindeloos gedoe om het werkend te krijgen. Volgens mij deze USB meetmicrofoon wellicht niet ultiem, maar gewoon goed genoeg als je gewoon wil meten.

lazy_mosquito

Berichtdoor lazy_mosquito » do 15 feb 2018, 3:08

Als ik de UMIK-1 kan gebruiken om een redelijke meting te doen die mij toelaat om mijn luidsprkers uit te meten en mijn crossovers te checken en eventueel aan te passen ben ik al lang blij. Ik ben mij bewust dat altijd alles beter kan, maar daar staat bij audio ook altijd zeer snel een serieus prijskaartje tegenover. En momenteel is mijn kennis en mijn budget te beperkt om mij dat te veroorloven.

SARK

Berichtdoor SARK » do 15 feb 2018, 6:41

Ivo Tichelaar schreef:Overigens, je kunt het meetsignaal vanuit REW exporteren als geluidsbestand. Je kunt het dan met een mediaspeler afspelen/streamen of op cd zetten. Ik stream het op mijn surround receiver (alle geluidseffecten uit, standje pure direct). REW kun je zeg maar laten luisteren naar het meetsignaal, dus dan druk ik gewoon op play en komt het goed.

Even een blonde vraag .... wat doe je dan met het bestand :think: Ik begrijp niet zo goed wat je hier technisch gezien aan hebt 8-[
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

Terug naar “Meten....”