het grote USB geluidskaart topic

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief

Re: het grote USB geluidskaart topic

Berichtdoor ds23man » vr 11 okt 2013, 6:18

Henkjan schreef:
ds23man schreef:
Henkjan schreef:
ds23man schreef:Ding heeft ASIO drivers, dat is dus geen probleem!
dat heeft die Phonic ook, maar ik krijg t niet juist ingesteld met de beschikbare driver/mixer sw van ze

Dan gaat er echt iets niet goed! ASIO drivers gaan buiten de windows audiolayers om en hebben dan ook geen mixer!

niet de windows mixer, maar de asio mixer in de phonic asio driver die de routing doet van welke asio kanaal waar op zit

Dat is dan een lekkere driver :-& , met de Tascam en Behringer kan ik in Arta, ATB en Hypex HFD rechtstreeks de juiste in en uitgangskanalen selecteren.
Fusion Filterdesign

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 11 okt 2013, 9:57

ds23man schreef:
Henkjan schreef:
ds23man schreef:
Henkjan schreef:
ds23man schreef:Ding heeft ASIO drivers, dat is dus geen probleem!
dat heeft die Phonic ook, maar ik krijg t niet juist ingesteld met de beschikbare driver/mixer sw van ze

Dan gaat er echt iets niet goed! ASIO drivers gaan buiten de windows audiolayers om en hebben dan ook geen mixer!

niet de windows mixer, maar de asio mixer in de phonic asio driver die de routing doet van welke asio kanaal waar op zit
Dat is dan een lekkere driver :-& , met de Tascam en Behringer kan ik in Arta, ATB en Hypex HFD rechtstreeks de juiste in en uitgangskanalen selecteren.
ja, dat kon ik met mn m-audio die ik ervoor had ook gewoon... verder wel een fijn ding. was tot nu toe te lui om hun support er over lastig te vallen :oops:

Shadow

Berichtdoor Shadow » ma 13 okt 2014, 21:01

Dit lijkt mij een koopje;
http://www.thomann.de/nl/tascam_us144mk2.htm
Klopt dat?

markbakk

Berichtdoor markbakk » di 14 okt 2014, 14:27

Volgens mij normaal te koop voor minimaal zo'n 40€ meer. Maar even zoeken leert je meer. Voor meten wel geschikt denk ik.
Mark Bakker

Gijs

Berichtdoor Gijs » zo 25 jan 2015, 20:42

Waarschijnlijk een vraagje in de categorie RTFM, maar ik stel m toch maar.

Is het met een usb geluidskaart mogelijk tegelijkertijd gefilterd signaal uit te sturen en er aan te meten

Heb een focusrite Scarlett 2I4 op het oog, die ik zou willen gebruiken om een actieve luidspreker aan te sturen. Filteren kan binnen Jriver gebeuren, opsplitsen naar maximaal 8 kanalen is mogelijk, en als ik het goed begrepen heb kan Jriver als een soort Asio driver fungeren zodat andere programma's ook deze settings gebruiken.
Uiteindelijk zou ik ook willen meten aan de luidspreker, ook met het filter in werking.
Meten heb ik nog geen ervaring mee, Arta of iets anders ?

1 mooi(achtige) geluidskaart waar je alles mee zou kunnen klinkt heel aantrekkelijk, maar is dit ook mogelijk ?
It's a long way to the top if you wanna rock n roll

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 25 jan 2015, 20:57

Het is mij niet helemaal duidelijk wat je nu bedoelt met filteren.
Begrijp ik dat je je PC als filter wil gaan simuleren om dan met meerdere eindversterkers de speaker aan te sturen en zo te bepalen hoe je het uiteindelijke filter moet gaan bouwen?
Normaal bouw je een filter en stuur je dat aan met een bekend signaal en neemt dat weer op en krijg zo te zien wat de afwijking is tenopzichte van het ingang signaal.
Bij het geen jij wil zal het nemen van de referentie wat lastiger zijn om dat deze niet recht is en over verschillende uitgangen loopt.

Gijs

Berichtdoor Gijs » zo 25 jan 2015, 21:13

Ik zou een actief filter willen bouwen met hulp van een PC en een geluidskaart. DSP maar zonder losse DSP unit ?

Ik zou dan luidsprekers zonder een filter kunnen meten, filter kunnen creeeren binnen Jriver, en spelen. Maar ik zou ook graag willen meten aan het eindresultaat, dus filter, versterkers en luidsprekers aan het werk.

Gerrit

Berichtdoor Gerrit » zo 25 jan 2015, 22:41

Gijs schreef:Ik zou een actief filter willen bouwen met hulp van een PC en een geluidskaart. DSP maar zonder losse DSP unit ?

Ik zou dan luidsprekers zonder een filter kunnen meten, filter kunnen creeeren binnen Jriver, en spelen. Maar ik zou ook graag willen meten aan het eindresultaat, dus filter, versterkers en luidsprekers aan het werk.

Het kan in principe wel, maar het is wel riskant. Er hoeft maar iets mis te gaan (het is tenslotte een PC) en de volle mep kan op je tweeter komen te staan, einde tweeter.
Ik heb deze aanpak ook overwogen en mede om bovenstaande reden toch voor DLCP van Hypex gekozen.

Gerrit
Running with the Joneses just ain't where it's at, Boz Scaggs

Gijs

Berichtdoor Gijs » zo 25 jan 2015, 22:51

Daar ben ik in mijn geval wat minder bang voor. Wil een breedbander gaan combineren met een stapeltje wooferts. De breedbander legt niet zomaar het loodje.

Verder zou het voor mij vooral een experimenteer systeem zijn, ik draai mn muziek het liefst van plaat, omzetten naar digitaal signaal en weer terug wil ik liever vermijden. Noem het sentiment :sure:
Maar mooie actieve filters voor een open baffle zijn me te duur of moeilijk te vinden, en de spoelen en Cs om een passief filter mee te bouwen te duur om er meer van te kopen dan nodig-Digitaal actief lijkt me een nuttige tussenstap.
Minidsp zou waarschijnlijk de meest voor de hand liggende oplossing zijn, maar de combinatie met ingang om te meten bij een geluidskaart staat me erg aan.

ief

Berichtdoor ief » za 31 jan 2015, 6:18

Hoi Gijs :)

Om te proberen kan je zelfs met een on-board 7.1 geluidskaartje al toe, dan heb je 8 kanalen die appart aan te sturen zijn. Er zit een wasapi loopback in (o.a) welke je kunt gebruiken om een extern programma door te laten lopen, dus meten met jriver dsp en al. Er is tegenwoordig ook een jriver wdm driver maar daar heb ik nog niet mee gespeelt.

Eventueel zou je eens kunnen kijken naar de vst plugin (draait ook native in jriver) frequency allocator van thuneau, meer mogelijkheden en intuitiver als de dsp van jriver.

Om te beginnen want volgens mij zijn er nog veel meer wegen... (convulsion en weet ik wat meer)
De vragen, de vragen...

toetertje

Berichtdoor toetertje » zo 22 mei 2016, 19:57

Nu is dit topic een beetje verouderd, maar wat zijn vandaag
de dag een beetje DE kaartjes voor metingen?

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 22 mei 2016, 20:02

De groene. :mrgreen:
Fusion Filterdesign

John P

Berichtdoor John P » zo 22 mei 2016, 21:24

Ik heb toevallig vandaag deze besteld om mijn oude geluidskaart te vervangen die met w10m toch rare dingen ging doen. Voor mij belangrijk: 24bits-96 Khz, twee analoge in, twee uit, fantoomspanning. Bovendien is deze aardig afgeprijsd. Behringer heeft ook vergelijkbare apparaten die nog goedkoper zijn, maar daar zit vaak een wachttijd op. Ik vindt het wel vervelend dat je de fantoomspanning niet per kanaal kan inschakelen, maar in mijn opstelling waar de microfoon zijn eigen preamp heeft is dit niet zo'n probleem.
Waar een weg is is ook een omweg.

toetertje

Berichtdoor toetertje » zo 22 mei 2016, 22:49

Ik heb een jaar of 8 geleden een lexicon lambda gehad. Dat werkte toen
wel goed meen ik mij te herinneren, met een behringer ecm8000 microfoon. Ik zag dat de lexicon nog
steeds te koop is. Heeft er iemand ervaring met deze?

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » ma 23 mei 2016, 10:16

voor het belang bij meten is;
- dat de vervorming erg laag ligt.
- dat de sample rate hoog ligt voormij zelf hou ik aan minimaal 24 bit/192KHz.
- dat er minimaal gebalanceerde ingangen op zit.
- wil je ook speakers gaan meten met een meetmic dan is een voeding ook wel handig.
- een aansluiting voor een externe voeding niet alleen usb voeding dus.

Zelf kijk ik dan snel naar usb kaarten maar goede interne kaarten zijn er ook.

toetertje

Berichtdoor toetertje » ma 23 mei 2016, 11:56

Ik ben afhankelijk van usb, omdat ik alleen met een laptop werk.
Maar dan is de volgend waarschijnlijk ook geschikt?

http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... drN99mVxLT

John P

Berichtdoor John P » ma 23 mei 2016, 12:05

Denk er wel aan dat hoe meer knopjes, hoe groter de kans dat er eentje verkeerd staat. Ik weet ook niet of de reverb effecten e.d. helemaal ui gezet kunnen worden, deze wil je niet in de meting hebben.
Waar een weg is is ook een omweg.

toetertje

Berichtdoor toetertje » ma 23 mei 2016, 13:02

John P schreef:Denk er wel aan dat hoe meer knopjes, hoe groter de kans dat er eentje verkeerd staat. Ik weet ook niet of de reverb effecten e.d. helemaal ui gezet kunnen worden, deze wil je niet in de meting hebben.

Het klopt wat je zegt, maar ik doe ook nog iets met muziek. Dus de extra knopjes kan ik wel
gebruiken.

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » do 23 jun 2016, 16:01

Als iemand nog een mooie usb geluidskaart zoekt, dit is in mijn ogen echt een pareltje: Audioprobe Spartan Cue 110 voor €169.-
Ik heb deze nu 3/4 jaar in gebruik nadat per ongeluk mijn oude vertrouwde Roland Quad Capture is opgeblazen.
Kennelijk kan je niet zomaar de netspanning/spectrum meten via een U-brug spanningsdeler op de gebalanceerd ingang, maar dat terzijde :roll: .

Het heeft zo'n beetje alles wat je van een usb geluidskaart voor meten/opnemen kan verlangen: stabiele drivers (XMOS usb chip), interface zonder toeters en bellen en hardwarematig wordt ook het onderste uit de kan gehaald.
Het meet bijna net zo goed als de EMU1616m en dat gewoon via een usb kabeltje met een gewone codec (dac/adc chipje):
rmaa_metingen_spartan_cue_110.png

De kolommen van links naar rechts (alles via asio gemeten op 24bit, 96kHz):

1. gebalanceerde lijn loopback 1616m +4dB level (pro audio niveau)
2. gebalanceerde lijn loopback 1616m -10dB level (consument audio niveau)
3. gebalanceerde lijn loopback 1616m uit, Cue 110 in +4dB level
4. gebalanceerde lijn loopback 1616m uit, Cue 110 in -10dB level
5. gebalanceerde lijn-mic loopback 1616m uit, Cue 110 in -10dB level
6. gebalanceerde lijn-mic loopback 1616m uit, Cue 110 in (mic gain +20dB)
7. gebalanceerde lijn-mic loopback 1616m uit, Cue 110 in (mic gain +30dB)
8. gebalanceerde lijn loopback Cue 110 -3dB

De bottleneck is voornamelijk de uitgang van de Cue 110, waarvan de meting uitstekend te noemen is.
De mic-in is uitzonderlijk goed.

Wat ook erg handig is dat er aan de voorkant een tuimelschakelaar zit waarmee je tussen microfoon-in & lijn-in kan schakelen.
Zo kun je makkelijk tussen frequentiemeting en impedantiemeting schakelen (bij mijn impedantie meetdoos zit ook een kortsluit schakelaar over de referentieweerstand zodat de versterker er aan kan blijven).

Vaak is of de hardware goed of de software, maar zelden beide. Het is dan ook verfrissend om te zien dat er nu een speler op de markt is die dat wel voor elkaar kan krijgen :).
Helemaal voor een interface in deze prijsklasse.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 23 jun 2016, 16:15

maar kan je wel zowel de mic als de line-in gebruiken? mic op links en rechts line in bv, zodat je een dual channel meting kan doen?

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » do 23 jun 2016, 16:25

Niet met de lijn ingangen op de achterkant.
Aan de voorkant zit wel een gitaar ingang naast de mic-in.
Het zou dus wel mogelijk moeten zijn, ik kan vanavond wel even kijken of dat gaat.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 23 jun 2016, 16:40

Kun je de 48v uitschakelen?
Fusion Filterdesign

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 23 jun 2016, 17:13

en kan je de gain vastzetten, dat de knoppen het bv niet meer doen? anders moet je elke keer opnieuw calibreren

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » do 23 jun 2016, 20:12

Nou, hiermee is dus ook heel goed dual channel metingen mee te doen :!:
Daarvoor heb ik de uitgang van de hoofdtelefoon versterker gebruikt.
Links naar de versterker -> speaker -> mic -> mic in, rechts naar de instrument-in.

Meerdere keren gemeten en de uitkomst is consistent, dat was met de EMU tracker pre wel anders..
Het is trouwens een 192kHz geluidskaart, dus theoretisch is de stapgrootte 1.8mm, maar gek genoeg kan ik op de mm nauwkeurig een afstandsverschil meten :think:
ds23man schreef:Kun je de 48v uitschakelen?

Ja, op de achterkant zit een schakelaar. De 48V is alleen voor de mic-in.
Henkjan schreef:en kan je de gain vastzetten, dat de knoppen het bv niet meer doen? anders moet je elke keer opnieuw calibreren

Nee helaas, het zijn gewone potmeters (analoge versterking) en de gain is ook niet direct af te lezen. Wel het signaal niveau t.o.v. het clippunt / 0dB.
Maar je kan evt. wel de dop er gewoon aftrekken als de stand niet 'verstelbaar' moet worden, de as zit onder het bovenvlak. Beetje ducttape over het gat en klaar :lol:
DSCF7882.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » vr 05 aug 2016, 20:54

Toptip dit Chris ! Bedankt x3 ! Mijn mobiele setje (MobilePre) moest nodig vervangen, werkte niet best meer met Win10...
Heb deze nu een paar uurtjes binnen en aan de tand gevoeld....gedraagt zich bijzonder mooi qua vervormingen en ruis! Ab-so-luut geen vergelijk met de MobilePre :). Samen met het mooie prijsje idd een no-brainer.

Handig in gebruik ook, alles lekker bereikbaar, en die input level meter is in de praktijk véél handiger dan ik dacht.

Je kunt de gain van de normale line ins overigens wel op een (1) vaste waarde instellen : schakelaartje links op de voorzijde.
Handig voor elektrische metingen, en bijna noodzakelijk voor impedantiemeting....

Zo, nu eens zien wat er gaat tegenvallen. Tot nu toe eigenlijks nog niets....

EDIT : Nadeel gevonden. Sample rate wil niet lager dan 44.100Hz, althans, bij mij niet. Da's minder handig voor meten in het laag ...maar tnt het enige. Wil dat bij jou toevallig wel Chris, of een truukje ?
Voorlopig even niet meer zelfbouwen. Komt wel weer.
Roon ROCK op een Intel NUC5i5 in een fanless doosje. HDMI out (want multichannel) -> Marantz SR1504 :rofl: -> Revel Performa3 F206 (front) en Revel Concerta M12 (rear). Twee stuks SVS SB-1000 (subs), via een MiniDSP 2x4 met DIY voedinkje in een Galaxy Maggiorato doosje.

Terug naar “Meten....”