Meten en bouwen met vintage Philips en Arta.

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Kappa7

Re: Meten en bouwen met vintage Philips en Arta.

Berichtdoor Kappa7 » zo 08 mei 2016, 19:28

Ik lig helemaal in een deuk.
Toch nog even terug naar die meting met magneten.
De aangebrachte magneten bewegen in het magnetisch veld van de speaker magneet.
Daarmee is de kracht die op het toegevoegde materiaal werkt niet consistent over het gehele bereik waarbinnen de speaker conus kan bewegen.
Lijkt mij dat je dat voor een dergelijke meting niet wilt.

Olaf Markus
ZBA-donateur

Berichtdoor Olaf Markus » zo 08 mei 2016, 21:38

Ik hoopte eigenlijk dat de conus groot genoeg zou zijn om de kleine magneetjes ver genoeg van de woofer magneet af te plaatsen. Maar mogelijk is dit dus niet het geval.
ZBA donateur.

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » zo 08 mei 2016, 21:49

het magnetische veld is tussen de polen waar de spreekspoel zich beweegt het grootste.
Als je magneetjes hebt van een gram, en je gebruikt er enkele kan je een meting maken met 10 stuks zit je al aan 10 gram. 5 punten onder boven eentje is 10 stuks.

Welk invloed hebben de mini magneetjes als ze wat verder weg zitten van de speaker magrneet?
Volgens mij nauwelijks nog meetbaar, dik achter de komma denk ik.

Je kan het ook testen, gebruik 4 plekken, daarna dezelfde meting op 8 plekken met de magneetjes, voer elke meting meerdere keren uit.
Kijk eens hoe dicht je die magneetjes bij de magneet kunnen komen voor je verschillen in je meting ziet.

Zo kan je bekijken of je metingen met magneetjes verschillen.
Geen verschillen dan is meten met magneetjes de beste oplossing om niet te hoeven kleien.
FOCAL

Olaf Markus
ZBA-donateur

Berichtdoor Olaf Markus » ma 09 mei 2016, 1:18

Hoi Bas.
Goed idee om de metingen te herhalen en daarmee de magneetjes steeds dichter naar de speaker magneet toe te verplaatsen om zo te onderzoeken of er een probleem is en zo ja, hoe groot dat probleem is.
Ga ik ook uitvoeren.
ZBA donateur.

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » ma 09 mei 2016, 16:13

In klang und ton hebben ze weleens een extra magneet op de magneet geplaatst, die magneet is groot en zit direct OP de magneet, parameters veranderen daardoor iets.

Kan me niet voorstellen dat dan kleine magneetjes op afstand nog enige invloed zouden kunnen uitoefenen.
FOCAL

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » ma 09 mei 2016, 16:22

Tis meer dat de aantrekkingskracht van de magneet van de speaker de magneten naar zich toe trekt (of afstoot afhankelijk van de richting).
Ik geloof nu niet dat de invloed van de kleine magneetjes op het magnetisch veld van de speaker enig invloed zal hebben.
De affectieve massa van de kleine magneetjes zal door de aantrekkingskracht van de grote magneet niet consistent zijn en dat lijk me nu net wat je wel wil.
Het zelfde probleem zou je kunnen krijgen als je met ijzer gaat meten.

Olaf Markus
ZBA-donateur

Berichtdoor Olaf Markus » ma 09 mei 2016, 16:29

Hoi Kappa.

Je verhaal is mij duidelijk, ik heb daar tijdens de aanschaf van de magneetjes niet over nagedacht.
Ik heb ze nu eenmaal in huis dus ik probeer het gewoon, ik zet ze zo ver mogelijk van de woofer magneet af en dan zie ik het wel.
Als het niet werkt dan ga ik alsnog met de kinderklei aan de gang.
ZBA donateur.

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » ma 09 mei 2016, 16:36

Omwille van nauwkeurigheid is het beter om gewoon met een plakkerige massa of volume te werken.
Bij de eerst genoemde methode is het ook van belang om de toegevoegde massa zo dicht mogelijk bij de spreekspoel te plaatsen.
Met de magneetjes gaat dat lastig, maar ik denk dat ook daarmee vergelijkbare parameters te verkrijgen zijn.
Voel anders even met de hand op welke afstand (voor/achter de conus) ze merkbaar afgestoten/aangetrokken worden.
Als ze zwak en makkelijk los te halen zijn (vergelijkbaar met koelkastmagneetjes) dan voorzie ik geen problemen.
Alleen met harde conussen van aluminium o.i.d. is het duidelijk een nono, dat beschadigt geheid.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 10 mei 2016, 10:41

of je maakt een kast met bekende inhoud en gebruikt de "closed box" methode....

Olaf Markus
ZBA-donateur

Berichtdoor Olaf Markus » di 10 mei 2016, 13:40

Henkjan schreef:of je maakt een kast met bekende inhoud en gebruikt de "closed box" methode....

Ik heb nog twee test kasten, dus ook die methode ga ik toepassen zodat ik ook vergelijk heb.
Heeft de closed box methode jouw voorkeur Henk?
ZBA donateur.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 10 mei 2016, 14:04

Olaf Markus schreef:
Henkjan schreef:of je maakt een kast met bekende inhoud en gebruikt de "closed box" methode....

Ik heb nog twee test kasten, dus ook die methode ga ik toepassen zodat ik ook vergelijk heb.
Heeft de closed box methode jouw voorkeur Henk?

ja, al was t maar omdat wat vastplakken op een membraan me tegenstaat... plus dat het precies wegen van een paar gram kneedmassa me lastiger lijkt dat heb bepalen van het volume van een kast. plus dat je met de kast methode direct meet wat je wil meten zonder dat je het te meten object verandert. 't is wel veel meer werk natuurlijk (en kostbaarder), en ook niet vrij van beren op de weg (kast moet wel stevig genoeg zijn bv).

ik zal eens zien of ik binnenkort op de wiki een samenvatting kan schrijven van wat er in t boek van Joe d'A staat hierover.

Voor wat betreft t opnemen van de impedantiecurve alvast een tip van flip (beter gezegd een tip van Richard Small zelf): chassis niet ophangen aan een touwtje, maar goed vastklemmen aan wat stevigs.

Terug naar “Meten....”