Zelfbouw meetmicrofoon.

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

pvanlingen

Zelfbouw meetmicrofoon.

Berichtdoor pvanlingen » ma 14 feb 2011, 23:21

Zijn er mensen die het leuk vinden om zelf een goede meetmicrofoon te bouwen?
Thuis een functionele behuizing hiervoor te maken zonder draaibank? (Hammond 1550A behuizing €5,-)
Gewoon op gaatjes/baantjes print. (NE-5534AP opampje plus wat condensatortjes)
Gebruik makend van een Sennheiser KE4-211-2i-1 microfoon kapseltje.
Uit de leverbare Sennheiser microfoontjes is dit de meest vlakke.
Via Sennheiser Almere besteld en binnen twee weken in huis. (vanuit Sennheiser Duitsland)
Als je niet schrikt van de prijs van het kapseltje (€76,-) is dit toch wel de moeite waard.
Je krijgt er een goede (vlakke) meetmicrofoon voor in huis, en het is aardig om zoiets zelf te maken.

De voeding (plus en min 15 volt) is ook simpel te maken, en hoeft ook niet veel te kosten.
Een en ander is afhankelijk van wat je nog hebt liggen, of hoe mooi je het wil maken.

Het meet zo vlak dat ik er wel mee zou kunnen leven.
Maar ja dan liggen m'n MBC550 en de Earthworks M30 weer werkeloos.

Als er mensen zijn die dit willen nabouwen, zal ik de schema'tjes op een papiertje krabbelen en op het forum zetten.
Je eigen ideeën er op los laten kan natuurlijk ook.

mvg,
Paul. :sure:
0321-317328.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door pvanlingen op za 02 feb 2013, 21:36, 12 keer totaal gewijzigd.
Zelf maken is leuker.

Pjotr

Re: Zelfbouw meetmicrofoon.

Berichtdoor Pjotr » ma 14 feb 2011, 23:35

Dat is zekere een mooi kapseltje en ook vrij oud al. Ik wil je niet teleurstellen hoor: Ik heb er een paar liggen maar het is vrijwel onmogelijk om er aan te komen. Ze zijn om te beginnen duur: Ik heb er 8 jaar geleden ca. €80/stuk voor betaald. Daarnaast wil Sennheiser zelf niet meewerken: Ze verkopen beslist niet aan particulieren en zelfs bedrijfsmatig heeft het de grootste moeite gekost om er een paar los te kopen bij ze. Ik kon ze toen kopen omdat ik een specifiek spectrum van een lager in een machine wilde meten waar vrijwel niet bij te komen was met een grotere mic.

Dus of je moet een specifiek adresje hebben waar je ze makkelijk tegen een redelijk bedrag kunt krijgen of je moet er niet aan beginnen. Anders kun je beter naar de gekalibreerde mic van IBF Acoustik omzien.

[Edit]
Oeps, ik las er overheen dat Sennheiser nu wat meer meewerkend is geworden dan destijds :goedzo:
Maar dan nog koop je voor hetzelfde geld een gekalibreerde en degelijk afgewerkte mic bij IBF Akustik.
Peter de Jong

pvanlingen

Berichtdoor pvanlingen » di 15 feb 2011, 0:30

Hoi Peter,
waarom denk je dat ik teleurgesteld zou zijn.
Ik ken deze dingen ook al heel lang en ben er zeer tevreden over.
Ze zijn denk ik aan de hoog kant zelfs wat beter dan m'n dure Earthworks M30. (€700,-)
Aan de laag kant vallen ze iets eerder af dan bovengenoemde microfoon, maar dat is slechts
een fractie van een dB. en totaal van ondergeschikt belang voor speaker metingen. (-2dB op 15 Hz)

Iemand die een gekalibreerde IBF microfoon wil kopen moet dat beslist doen.
Die zijn wel krom, maar door het kalibratie rapport weet je dan ook hoe krom.
Ik heb liever een microfoon die gewoon recht is.
Ik weet niets over de degelijkheid en de afwerking van de door jouw bedoelde IBF's.
Wat ik wel weet is dat van de vele microfoons die ik in m'n leven gemaakt heb er nog niet één stuk is gegaan.
Als mensen zin hebben om ook zoiets te bouwen, ligt de mate van degelijkheid alleen aan de manier van werken en de materiaal keuze.
Dat moet ieder voor zich weten.

Als je zeker weet dat de Sennheiser kapseltjes die je nog hebt liggen KE4-211-2i-1 zijn, en niet KE4-211-2, dan wil ik die graag van
je overnemen voor een schappelijke prijs.

Dat ik bij Sennheiser een ingang heb gevonden om als partikulier dingen te bestellen ligt waarschijnlijk aan het feit dat ik zo aardig ben :lol:

Ik publiceer dit knutselproduct alleen maar omdat ik er tevreden over ben.
Het was wel leuk om als vutter weer eens wat te produceren, en ik gun andere mensen dit plezier ook wel.

mbvg,
Paul van Lingen. :sure:
Laatst gewijzigd door pvanlingen op za 04 jun 2011, 22:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Zelf maken is leuker.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 15 feb 2011, 2:06

pvanlingen schreef:Dat ik bij Sennheiser een ingang heb gevonden om als partikulier dingen te bestellen ligt waarschijnlijk aan het feit dat ik zo aardig ben :lol:

Ik zie het al, je schoenen zijn te klein :P :lol:

Maar zonder gekheid Paul, ik ken ze van begin jaren negentig. Toen stopte ze die dingen in oren van ratten bij Akoestiek in Delft. Dozen vol hadden ze daar toen. Spatrecht, al zat er wel een spreiding in van +1 dB boven de 10 kHz. Ik weet niet het exacte nummer uit mijn hoofd, zou ik op moeten zoeken. Er zij 2 typen van waarvan eentje recht is en de andere intentioneel oploopt. Die ik heb lopen recht.

Waarom wil je die van mij overnemen? Jij kunt ze nu toch makkelijk krijgen? Nee, ik doe ze niet weg, die komen echt nog wel van pas als ik met pensioen ga. Ze zijn niet zo groot dat ze in de weg liggen :mrgreen:

Die IBF mic sluit ik zo aan op mijn E-MU Tracker geluidskaart zonder extra toeters en bellen te hoeven klussen. (Kan ook met dat Sennheiser kapseltje overigens.)

Het idee is prima maar ik weet uit ervaring dat voordat het in elkaar zit, je zo weer €50 tot €100 verder bent.
Peter de Jong

SSassen

Berichtdoor SSassen » di 15 feb 2011, 4:26

Ik zie dat toch anders, Paul neemt de moeite om hier een stuk huisvlijt te posten dat duidelijk laat zien dat je met wat moeite een nette meetmicrofoon zelf kunt bouwen, dat lijkt mij toch echt volledig passen bij de intentie van het ZBA forum, niet?

Als ik mijn eigen bouwprojecten ga doorrekenen (zeker wat geinvesteerde tijd betreft) dan had ik netzogoed een kant-en-klaar produkt kunnen kopen en had ik me een hoop tijd en moeite uitgespaard, echter dan is de lol eraf, het is tenslotte hobby. Ik begrijp de kritiek wat betreft de verkrijgbaarheid van de Sennheiser microfoonkapsels en de prijs ervan, de verhouding is daar een beetje zoek, da's inderdaad jammer (leest u mee afdeling verkoop bij Sennheiser?).

D'r zijn overigens legio andere microfoonkapsels te krijgen, onder andere van Panasonic, die niet veel onderdoen voor de Sennheiser en maar een paar euro kosten, daarmee kun je met Paul z'n benadering ook een nette meetmicrofoon bouwen, alleen is calibratie met een 'rechte' microfoon dan wellicht wel een vereiste.

Ik ben inmiddels benieuwd naar de schema's en andere details van Paul's project.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
Mediocre is not my middle name.

cve

Berichtdoor cve » di 15 feb 2011, 8:41

Als er iemand aan de slag wil, zal ik de schema'tjes op een papiertje krabbelen en op het forum zetten.

In dit soort zelfbouw heb ik wel interesse, dus als je schema's etc. wil posten dan graag. Eens zien of ik ook zo'n kapseltje kan bemachtigen.

Groet, Co
Ik heb ja/nee/geen mening.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 15 feb 2011, 13:08

SSassen schreef:Ik zie dat toch anders, Paul neemt de moeite om hier een stuk huisvlijt te posten dat duidelijk laat zien dat je met wat moeite een nette meetmicrofoon zelf kunt bouwen, dat lijkt mij toch echt volledig passen bij de intentie van het ZBA forum, niet?
Het is ook prima Sander als het om het bouwen zelf gaat en dat is ook leerzaam. Ik plaats er alleen wat kanstekeningen bij dat het niet echt goedkoop is en ik heb destijds heel wat moeite moeten doen om Sennheiser ze ver te krijgen dat ze er een paar uit Duitsland wilden laten komen. 1000 stuks was toen geen enkel probleem.

Daarnaast is het gereedschap en daarvan is goede kwaliteit voor minder gewoon te koop. Jij gaat toch zelf ook geen decoupeerzaag bouwen? Als jij dat leuk vindt prima, en leuk om te volgen maar verder gewoon te koop.

D'r zijn overigens legio andere microfoonkapsels te krijgen, onder andere van Panasonic, die niet veel onderdoen voor de Sennheiser en maar een paar euro kosten, daarmee kun je met Paul z'n benadering ook een nette meetmicrofoon bouwen, alleen is calibratie met een 'rechte' microfoon dan wellicht wel een vereiste.
Ben ik met je eens maar spreek je hier nou niet jouw eerste alinea tegen?

Denk dat dit heel interessant is als Paul een groepsinkoop kan doen bij Sennheiser om ze een stuk voordeliger te bemachtigen. De prijs in de jaren '90 lag toen op 40 oude Hollandse guldens.
Peter de Jong

SSassen

Berichtdoor SSassen » di 15 feb 2011, 13:17

Pjotr schreef:De prijs in de jaren '90 lag toen op 40 oude Hollandse guldens.

De firma Sennheiser doet dus ook aan creatieve inflatiecorrectie? Gewoon de prijs in guldens maal 2 en dan in euros? Schaamteloos en erg jammer.

Met vriendelijke groet,

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 15 feb 2011, 16:28

Ach ja, toen ik ze in 2003 wilde bestellen zaten ze niet eens meer in het programma. Het lijkt er op dat er toch nog zoveel vraag naar is dat Sennheiser ze opnieuw in productie heeft genomen. De datasheet is i.i.g. gerestyled t.o.v. de oude. Tegenwoordig is de eis ook loodvrij.

Mocht hier echt veel belangstelling voor gaan komen dan wil ik er ook wel een 48V Phantom voedingsschakeling voor verzinnen voor diegenen die al een dergelijke mic. pre heeft of geluidskaart daarmee.
Peter de Jong

pvanlingen

Berichtdoor pvanlingen » di 15 feb 2011, 16:42

Indien het is toegestaan, even wat opmerkingen.

Gelukkig zijn er wat mensen die in de gaten hebben waar het over gaat, n.l. zelf iets bouwen.
Als je denkt dat dit niets voor je is, en liever een kant en klaar product koopt, laat het dan om er op te reageren.
Het blijft dan wat overzichtelijker voor degenen die er wel voor open staan.
Ik weet het, dit klinkt wel wat streng maar wil het toch even kwijt.

Over de firma Sennheiser.
Een en al vriendelijkheid en een zeer vlotte levering (twee weken)
Het kapseltje wat veel mensen misschien nog kennen uit het verleden is de KE4-211-1 (-4dB bij 15 Hz en oplopend in het hoog).
Dan bestaat er ook een KE4-211-2 (ook -4dB bij 15 Hz maar recht naar de hoge kant)
Deze beide kapseltjes waren ruim 20 jaar geleden al ruim over f 40,- (gulden) per stuk.

Het Sennheiser microfoon kapseltje waar ik het over heb is de KE4-211-2i-1, deze is slechts -2 dB bij 15 Hz en ook recht naar de hoog kant.
Deze laatste is een prima ding om zelf iets mee te knutselen.
€76,- is relatief veel geld voor zo'n klein dingetje, maar daarmee verkrijg je wel een redelijk betrouwbare meetmicrofoon, en de lol
van het zelf maken.

Als je wat wilt vragen, bel, mail of stuur een p.b.
Een kop koffie komen drinken mag ook.
Ik wens iedereen veel plezier met de hobby.
En ....... hou het overzichtelijk.

groeten,
Paul van Lingen
0321-317328
Laatst gewijzigd door pvanlingen op za 18 aug 2012, 17:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Zelf maken is leuker.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 15 feb 2011, 17:10

Ha Paul,

Denk dat een discussie over de oude nu niet relevant meer is. Die oude maten iig tot op 1,5 dB recht tot 20 KHz in de dode kamer in Delft destijds.

Jammer dat je het verder per PB/privé wilt doen. Dit had best een leuk algemeen topic over zelfbouw mics kunnen worden. Heel vaak is de vraag al langs gekomen voor b.v. een Phantom schakeling voor het Panasonic kapseltje. En een eventuele group buy bij voldoende belangstelling wil je dan ook niet? Jij kent tenslotte de weg.
Peter de Jong

pvanlingen

Berichtdoor pvanlingen » di 15 feb 2011, 19:39

Zo de eerste kandidaat heeft zich gemeld.

Zijn er wat meer mensen die meedoen dan kunnen we voor de kapseltjes misschien een groepsaankoop doen.
Ik weet niet of het veel aantrekkelijker wordt, maar het valt te proberen.

Als er 3/8" draad getapt moet worden (statief), dan heb ik er een set tappen voor.

Als ik vanavond niet meer reageer is dat omdat deze oude man even een paar uurtjes gaat badmintonnen. (zweten)
Tot de volgende keer,
Paul. :sure:
Zelf maken is leuker.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 21 feb 2011, 15:16

Hallo Paul,

Heb jij die nieuwe kapseltjes vergeleken met jouw Earthworks M30 en daar wat meetresultaten van?

Ik heb gisteren een paar ribbon tweeters opgemeten die tot 40 KHz lopen en had mooi de gelegenheid het oude KE 4-211-2 te vergelijken met de gekalibreerde IBF mic:

Mic-vergelijk.gif

De gele lijn is de IBF mic met calibratie compensatie, dat komt tot 30 KHz goed overeen met het plaatje in de data sheet van de tweeter. Daarboven is de datasheet niet echt betrouwbaar vind ik. De groene lijn is de K 4-211-2, die heeft duidelijk een 5 dB grotere gevoeligheid en hij loopt vanaf 12 KHZ wel op, tot 2 dB bij 20 KHz.

De bovenste blauwe lijn is het verschil in de 2 mics. Ik heb wel de indruk dat de K 4-211-2 sneller afvalt boven de 20 KHz dan de IBF. Ben dus wel benieuwd hoeveel beter die nieuwe K 4-211-2i-1 kapseltjes het doen.
Peter de Jong

pvanlingen

Berichtdoor pvanlingen » ma 21 feb 2011, 22:48

@Peter en andere geïnteresseerden,
ik heb vanavond even gewacht tot het wat stiller was op zolder (verwarming e.d.) en ben toen aan het Sennheiser kapseltje gaan meten.

Ik heb vanaf 1 kHz tot en met 30 kHz gemeten met de Earthworks M30 als vergelijking.
De afwijkingen van de M30 zoals die in de door Earthworks gemeten frequentie respons te zien zijn,
heb ik verrekend met het Sennheiser kapseltje.
Dus als de individueel gemeten bijgeleverde M30 curve klopt, moeten de waarden van het door mij
gemeten Sennheiser kapseltje redelijk overeenstemmen met de werkelijkheid.

Afwijkingen van de KE4-211-2i-1 t.o.v. de werkelijkheid. (is al verrekend met de M30)

1 kHz tot en met 7 kHz 0 dB
8 kHz + 0,4 dB
9 kHz + 0,6 dB
10 kHz + 0,6 dB
15 kHz + 0,9 dB (grootste afw. in het normale audio geb.)
20 kHz + 0,7 dB
25 kHz 0 dB
30 kHz - 3,7 dB (valt hier iets steiler af dan de M30)

mvg,
Paul.
Laatst gewijzigd door pvanlingen op zo 27 feb 2011, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Zelf maken is leuker.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 21 feb 2011, 23:25

Dankjewel Paul, dat is echt heel netjes. Veel nauwkeuriger kun je eigenlijk niet meten denk ik. Het is beduidend beter dan de oude versie.

Mocht het tot een groepsinkoop komen dan wil ik daar zeker aan meedoen. Het Sennheiser kapseltje kan beduidend meer SPL aan dan het kapseltje in de IBF en dat is toch wel erg prettig bij near field metingen aan woofers.

Zelf heb ik een simpel schema'tje gemaakt met 1 extra buffertransistor (kosten ca. €2 - €5) om het kapseltje direct op de 5V phantom power (ongebalanceerd) van de E-MU Tracker Pre USB geluidskaart aan te sluiten. Mocht daar belangstelling voor zijn dan wil ik dat wel posten. Veel mensen hebben die kaart om te meten en dan kunnen de totaalkosten toch nog laag blijven.

Hopelijk stimuleert dit resultaat tot meer enthousiasme voor het zelf maken van een meetmicrofoon ;)
Peter de Jong

cve

Berichtdoor cve » di 22 feb 2011, 10:02

Pjotr schreef:Dankjewel Paul, dat is echt heel netjes. Veel nauwkeuriger kun je eigenlijk niet meten denk ik. Het is beduidend beter dan de oude versie.

Mocht het tot een groepsinkoop komen dan wil ik daar zeker aan meedoen. Het Sennheiser kapseltje kan beduidend meer SPL aan dan het kapseltje in de IBF en dat is toch wel erg prettig bij near field metingen aan woofers.

Zelf heb ik een simpel schema'tje gemaakt met 1 extra buffertransistor (kosten ca. €2 - €5) om het kapseltje direct op de 5V phantom power (ongebalanceerd) van de E-MU Tracker Pre USB geluidskaart aan te sluiten. Mocht daar belangstelling voor zijn dan wil ik dat wel posten. Veel mensen hebben die kaart om te meten en dan kunnen de totaalkosten toch nog laag blijven.

Hopelijk stimuleert dit resultaat tot meer enthousiasme voor het zelf maken van een meetmicrofoon ;)

Op basis van het schema van Paul ben ik een printje aan het ontwikkelen zodat het nog makkelijker wordt om de microfoon te bouwen. Het moet passen in zowel de Hammond box en in een uit messing oid. gedraaide versie.
Dat kunnen we ook voor jouw toepassing doen. Dan kan ieder zelf kiezen voor zijn eigen toepassing.

Groet, Co

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 22 feb 2011, 10:23

Goed plan Co. Heb nu even geen tijd maar ik zal het schema vanavond posten.
Peter de Jong

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 22 feb 2011, 14:53

Zow, even wat tijd gehad :mrgreen:

Schema-microfoon-buffer.gif

Het buffertje kan met gemak een kabel van 2 nF aansturen en loopt dan nog tot 500 kHz. Ik heb het even op een stukje gaatjes print gesoldeerd wat aan het microfoonbuisje geschroefd zit. Als plugje heb ik een Cinch plug gebruikt. Moet makkelijk op een klein printje kunnen en in SMD kan het helemaal klein worden. Met deze configuratie kan het kapseltje een SPL van ruim 130 dB aan. Aan de onderkant ligt het -3 dB punt op 3 Hz.

Mic buffer.jpg
Peter de Jong

hannesie

Berichtdoor hannesie » di 22 feb 2011, 15:02

Pjotr schreef:Goed plan Co. Heb nu even geen tijd maar ik zal het schema vanavond posten.

Wat is het bij jou vroeg avond, joh. :mrgreen:
Hans

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 22 feb 2011, 15:12

Dat is een van de nadelen van 3 dagen thuis werken :lol:

@Co

Dit buffertje kan ook i.c.m. het schema van Paul gebruikt worden en met een iets andere dimensionering kan het dan tot een SPL van 140 dB gaan. Voordeel is dan dat de elektronica bij de mic klein kan blijven: De versterker + voeding kan dan in een apart eigen kastje wat niet zo klein hoeft te zijn. Mijn ervaring is toch wel dat de versterking instelbaar moet zijn, bij near-field metingen bij woofers heb je veel minder versterking nodig.
Peter de Jong

cve

Berichtdoor cve » vr 25 feb 2011, 20:44

Paul heeft nog wat verfijningen aangebracht in zijn ontwerp. Het schema heb ik in Eagle gezet en een printje ontworpen dat zowel in de oorspronkelijke microfoon en in het hammond kastje past.
Nu eens kijken of dat ook met het schema van Pjotr lukt. Daarna mogelijkheid 3: de fantoomvoeding via xlr.

Groet, Co

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 26 feb 2011, 21:44

Pjotr schreef:Mocht hier echt veel belangstelling voor gaan komen dan wil ik er ook wel een 48V Phantom voedingsschakeling voor verzinnen voor diegenen die al een dergelijke mic. pre heeft of geluidskaart daarmee.

Hoi Co,

Hier het schema van de modificatie voor de ECM8000 welke ik destijds voor de Linkwitz mod heb gemaakt:
ECM8000_Mod_1.pdf

Hiermee kan het kapseltje op 18V - 48V phantom voeding werken als je al een mic vv met phantom voeding hebt. Zou daar voor het Sennheiser kapseltje nog wel modificaties aan moeten doen, het inverteert nu maar op zich werkt dat wel. Dit schema is al vrij oud. Ik moet even in mijn archief gaan graven voor het origineel en dan post ik wel de aanpassingen.
Peter de Jong

cve

Berichtdoor cve » za 26 feb 2011, 22:29

Pjotr schreef:
Pjotr schreef:Mocht hier echt veel belangstelling voor gaan komen dan wil ik er ook wel een 48V Phantom voedingsschakeling voor verzinnen voor diegenen die al een dergelijke mic. pre heeft of geluidskaart daarmee.

Hoi Co,

Hier het schema van de modificatie voor de ECM8000 welke ik destijds voor de Linkwitz mod heb gemaakt:
ECM8000_Mod_1.pdf

Hiermee kan het kapseltje op 18V - 48V phantom voeding werken als je al een mic vv met phantom voeding hebt. Zou daar voor het Sennheiser kapseltje nog wel modificaties aan moeten doen, het inverteert nu maar op zich werkt dat wel. Dit schema is al vrij oud. Ik moet even in mijn archief gaan graven voor het origineel en dan post ik wel de aanpassingen.

Bedankt Pjotr,

Het lijkt me leuk om alle 3 de opties te bouwen en dan eens te kijken welke de beste prestaties geeft met dit kapsel. Ik wacht nog even of je met aanpassingen komt en ondertussen speur ik zelf ook naar mogelijke verbeteringen. Ondertussen maak ik ook een printontwerp van je buffer.

Groet, Co

SSassen

Berichtdoor SSassen » za 26 feb 2011, 22:38

Elegante oplossing Peter!

Met vriendelijke groet,

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 27 feb 2011, 21:41

Jah, met dank aan meneer Behringer :mrgreen:

Bijgevoegd het aangepaste schema. Het is nu niet-inverterend en ik heb de voedingsspanning van het kapseltje wat verhoogd, kan het meer SPL aan. Al is het de vraag of dat nodig is.

De weerstandjes zijn allemaal 1% en als je 1/8W neemt kunnen die vrij klein zijn. Afijn zie maar Co. Als er vragen zijn zie ik ze wel.

48V Phantom buffer.pdf
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 27 feb 2011, 21:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Peter de Jong

Terug naar “Meten....”