Zelfbouw meetmicrofoon.

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

AntonZ

Re: Zelfbouw meetmicrofoon.

Berichtdoor AntonZ » zo 27 feb 2011, 21:43

(domme vraag alert)
Is dat nog voor de Behringer of is die laatste voor de Sennheiser?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 27 feb 2011, 21:49

Dat is voor de Sennheiser. Maar dat is het zelfde voor het aangepaste Panasonic kapseltje volgens Linkwitz. Het werkt trouwens het beste met een Phantom van 48V. Lager zie je trouwens bijna niet meer, maar hij doet het ook met een 24V Phantom voeding.
Peter de Jong

cve

Berichtdoor cve » zo 27 feb 2011, 22:20

Dat is snel Pjotr :lol: Ik was net aan je vorige schema begonnen. Kun je me vertellen waarom de diode verdwenen is en waarom je nu kiest voor 1uF ipv. de 820nF?

Groet, Co
Ik heb ja/nee/geen mening.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 27 feb 2011, 22:35

Ha Co,

Dat vorige schema was al bijna 10 jaar oud :mrgreen: De originele schema file kon ik niet eens meer terug vinden. Let wel dat waren aanpassingen aan de Behringer EVM8000 destijds, vandaar ook die Japanse transistors.

Die diode zat er oorspronkelijk in ter beveiliging bij het inschakelen van het fetje in het Panasonic kapseltje. Achteraf bleek dat helemaal niet nodig te zijn. De waarden van o.a. de condensatoren, heb ik aangepast aan wat meer courant verkrijgbare en de weerstanden zodanig dat het kapseltje zelf iets hoger voedingsspanning krijgt. De 2.2 nF C'tjes aan de uitgang dienen voor het onderdrukken van evt. HF instraling. Kunnen kleine 100V ceramische NPO C'tjes zijn. Voor de 1uF koppelcondensatoren zijn hele mooie kleine 50V polyester te vinden van Wima, Panasonic en Vishay.
Peter de Jong

cve

Berichtdoor cve » zo 27 feb 2011, 22:40

Bedankt voor de toelichting Pjotr, eens zien of ik dit allemaal op net zo'n klein printje kan krijgen. Voorlopig ga ik maar niet uit van smd. Niet iedereen is daar een liefhebber van.

Groet, Co

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 27 feb 2011, 22:46

Zou ik ook niet doen als het om nabouwen gaat. Op het printje in de Behringer en Superlux (is identiek) zit ook geen SMD. Maar de weerstandjes zijn wel kleine 1/8W van 3 mm through hole. Zal daar een foto van maken en posten. Dat printje is smaller dan de XLR male connector die waar het gelijk aan gesoldeerd zit. Als je ff gedult hebt? :mrgreen:
Peter de Jong

cve

Berichtdoor cve » zo 27 feb 2011, 22:54

Als je ff gedult hebt?

Ja hoor, heb ik wel. Ga wel even figuurzagen. :lol:

Co

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 27 feb 2011, 23:45

cve schreef:
Ja hoor, heb ik wel. Ga wel even figuurzagen. :lol:

Co
Al klaar?
Figuurzagen.jpg

Oeps solly, heeft mijn vrouw vanmiddag in 2 uurtjes gedaan. Maar ik geloof dat ze dat beter aan jou kan overlaten :mrgreen:

Hier het printje:
Print_ECM8000.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Peter de Jong

SSassen

Berichtdoor SSassen » ma 28 feb 2011, 1:08

Pjotr schreef:Jah, met dank aan meneer Behringer :mrgreen:

Bijgevoegd het aangepaste schema. Het is nu niet-inverterend en ik heb de voedingsspanning van het kapseltje wat verhoogd, kan het meer SPL aan. Al is het de vraag of dat nodig is.

De weerstandjes zijn allemaal 1% en als je 1/8W neemt kunnen die vrij klein zijn. Afijn zie maar Co. Als er vragen zijn zie ik ze wel.

48V Phantom buffer.pdf

Dat schreeuwt om SMD's, dan is zo'n schakeling met mic kapsel kleiner dan je vingernagel (ja, van je pink ja).

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Gekwalificeerd netspanningsinstraler
Mediocre is not my middle name.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 28 feb 2011, 12:25

Ha Sander,

Als het voor mij zelf zou zijn zou ik dat ook doen, het zou dan in een standaard male-male XLR converter kunnen passen of in zoiets:
42246067.jpg

Maar het is wel de bedoeling dat anderen het na kunnen bouwen en velen hebben moeite met dat kleine SMD spul.

Zelf vind ik een gebalanceerde 48V Phantom maar zo zo voor een goedkope oplossing: De meeste goedkope China mengpaneeltjes gaan n.l. al behoorlijk afvallen in het hoog bij een versterking van meer dan 40 dB. Heeft alleen nut bij een kwalitatief goede mic versterker. Eigenlijk zie ik meer in het simpele buffertje zoals ik dat hier gaf. Dat gevoed met een 9V batterijtje is nog veel kleiner en universeel voor mic ingangen zonder Phantom. Met een goede Prefer kabel merk ik niets van storing omdat het ongebalanceerd is over de 5m die ik er nu aan heb zitten. Storing ligt i.i.g. ver onder de ruisvloer van het microfoontje.
Peter de Jong

cve

Berichtdoor cve » ma 28 feb 2011, 12:41

Dan maken we toch gewoon 2 printjes: een smd en een met normale componenten. Geen probleem, heb ik wat te doen. :D
Over wat nu de beste methode is om de microfoon aan de mic versterker te knopen verschillen de meningen nogal geloof ik. We hebben dus de oplossing van Paul, de buffer van Pjotr en de 48V Phantom. Hoe moet een simpele ziel als ik daar nu wijs uit worden?

Groet, Co

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 28 feb 2011, 12:50

Hoi Co,

De beste methode is wat voor jou het beste werkt :mrgreen: Daar is geen "Beste" voor in zijn algemeenheid.

Voor mij werkt dat buffertje i.c.m. met de E-MU Tracker Pre geluidskaart prima en dus is het dan het beste. Heb je een geluidskaart zonder mic versterker dan is wellicht Paul zijn oplossing het beste. Maar ga je naar het kostenplaatje kijken, de E-MU Tracker kost nu €129, dan wordt het weer anders. Een goede geluidskaart, met of zonder mic versterker, heb je sowieso nodig.
Peter de Jong

cve

Berichtdoor cve » ma 28 feb 2011, 13:03

Pjotr, ik gebruik de Saffire Focusrite.

Groet, Co

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 28 feb 2011, 13:18

cve schreef:Pjotr, ik gebruik de Saffire Focusrite.

Groet, Co

Uhh ja welke? Focusrite heeft verschillende modellen in de Saffire serie.
Peter de Jong

cve

Berichtdoor cve » ma 28 feb 2011, 13:57

Pjotr schreef:
cve schreef:Pjotr, ik gebruik de Saffire Focusrite.

Groet, Co

Uhh ja welke? Focusrite heeft verschillende modellen in de Saffire serie.

Dat klopt Pjotr, maar er is (was) er maar 1 zonder verdere toevoegingen. Hij beschikt in elk geval ook over 48V xlr ingangen en firewire uitgangen. Kan vanaf hier geen plaatjes uploaden. Doe ik vanavond wel even.

Groet, Co

Deze dus:

cve

Berichtdoor cve » ma 28 feb 2011, 19:37

Dat schreeuwt om SMD's, dan is zo'n schakeling met mic kapsel kleiner dan je vingernagel (ja, van je pink ja).

Ja ja, en wie gaat dat dan solderen Sander? :mrgreen: Nee, wel smd maar dan niet zo klein als je pinknagel.

Co

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 28 feb 2011, 21:20

Ik ken hem niet maar dat lijkt mij een mooie kaart Co. Gebruik je die op de PC of op de Mac? Arta ondersteunt tegenwoordig ook ASIO en dat zou dan helemaal goed moeten werken met die kaart op de PC.

Tja, voor die kaart komt dan idd 48V phantom om de hoek kijken, maar dat hoeft niet perse. Vraag is of je gebalanceerd wilt gaan of niet niet.
Peter de Jong

cve

Berichtdoor cve » ma 28 feb 2011, 21:40

Pjotr schreef:Ik ken hem niet maar dat lijkt mij een mooie kaart Co. Gebruik je die op de PC of op de Mac? Arta ondersteunt tegenwoordig ook ASIO en dat zou dan helemaal goed moeten werken met die kaart op de PC.

Tja, voor die kaart komt dan idd 48V phantom om de hoek kijken, maar dat hoeft niet perse. Vraag is of je gebalanceerd wilt gaan of niet niet.

De Saffire gebruik ik op de Mac, ik heb helaas niet iets anders. :lol: :lol: Als meetsoftware gebruik ik FuzzMeasure.

Ik heb tot nu toe altijd aangenomen dat gebalanceerd de beste manier is. Vrijwel alle microfoons die ik gebruikte in bandjes en op mijn werk waren ook gebalanceerd. Uitgangspunt was dus gebalanceerd tot ik dit topic van Paul tegen kwam en daarna de buffer die jij voorstelde. Kortom, wat is wijsheid voor mij maar ook voor de andere mensen die graag een microfoon met dit kapsel willen bouwen.

Groet, Co

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 01 mar 2011, 13:00

Ja, gebalanceerd is ook wel het beste w.b.t. storingsonderdrukking. Met lange microfoonkabels op het podium heb je dat meestal ook wel nodig met veel storende randapparatuur er omheen en waar microfoonkabels vaak dwars over netkabels liggen.

Maar om te meten? Als je thuis meet, of onder geconditioneerde omstandigheden, is de kabel toch meestal niet langer dan 5m. En dan zie ik echt geen storing in de metingen verschijnen over de microfoon kabel met ongebalanceerd aansluiten. En als je zou willen kun je het ook nog het semi-gebalanceerd aansluiten: Je gebruikt dan wel gebalanceerde kabel maar knoopt dan de "-" signaaldraad aan massa bij de microfoon en gebruik je de "+" signaaldraad voor het mic signaal. Maar echt nodig heb ik dat niet gevonden.
Peter de Jong

cve

Berichtdoor cve » do 03 mar 2011, 22:55

Het schema voor de XLR-versie is ook verwerkt tot een printje. De afmetingen zijn 50 bij 20mm. Ik ben ook nog bezig geweest met een smd versie. Hoe Sander al deze componenten op een printje ter grootte van pinknagel denkt te krijgen is mij een raadsel. Mij lukt het in elk geval niet. Maar goed ik ben Sander niet. :mrgreen: De versie met smd wordt niet echt veel kleiner dan deze met normale componenten.
Inmiddels is het kapseltje ook onderweg. Nu maar eens op zoek naar geschikt metaal voor de behuizing.

Co

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 05 mar 2011, 14:16

cve schreef:Inmiddels is het kapseltje ook onderweg. Nu maar eens op zoek naar geschikt metaal voor de behuizing.

Co

??? Heb jij het zelf besteld dan? Hoe zit het dan met die eventuele groepsinkoop?

Doe je je best, wil je meedoen maar hoor ik daar niets over? Niet eens een PB'tje, mooie boel :(
Peter de Jong

cve

Berichtdoor cve » za 05 mar 2011, 15:30

Pjotr schreef:
cve schreef:Inmiddels is het kapseltje ook onderweg. Nu maar eens op zoek naar geschikt metaal voor de behuizing.

Co

??? Heb jij het zelf besteld dan? Hoe zit het dan met die eventuele groepsinkoop?

Doe je je best, wil je meedoen maar hoor ik daar niets over? Niet eens een PB'tje, mooie boel :(

Het kapseltje heb ik via Paul gekocht. In dit topic had ik hem laten weten dat ik interesse had in zo'n microfoon. Maar hoeveel reacties Paul heeft gekregen daar heb ik echt geen idee van. :-s Dat kan alleen Paul ons vertellen. Heb jij hem een PB'tje gestuurd? Hij reageert snel en is heel behulpzaam dus misschien is er hier sprake van miscommunicatie.

Co

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 05 mar 2011, 16:00

Ik heb het duidelijk in dit topic laten weten:

Pjotr schreef:Dankjewel Paul, dat is echt heel netjes. Veel nauwkeuriger kun je eigenlijk niet meten denk ik. Het is beduidend beter dan de oude versie.

Mocht het tot een groepsinkoop komen dan wil ik daar zeker aan meedoen.
Het Sennheiser kapseltje kan beduidend meer SPL aan dan het kapseltje in de IBF en dat is toch wel erg prettig bij near field metingen aan woofers.

Moet ik dan nog explicieter zijn? Ga er dan vanuit dat als Paul ze gaat bestellen dat ie dat even laat weten.
Peter de Jong

carpin

Berichtdoor carpin » za 05 mar 2011, 16:28

Ik heb ook wel interesse in een gezamenlijke groep aankoop

Hij is zo vlak als een biljartlaken.

Ik wil hem gebruiken met
http://www.diyaudio.com/wiki/DIY_CS5381 ... _Group_buy

cve

Berichtdoor cve » za 05 mar 2011, 22:13

Om een zo smal mogelijke microfoon te kunnen bouwen nog een print ontworpen. Nu met een lengte van 80mm en slechts 10mm breed.

Co

Terug naar “Meten....”