nOOb vraagjes over USB geluidskaart en microfoon

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

hsmeets

nOOb vraagjes over USB geluidskaart en microfoon

Berichtdoor hsmeets » di 05 jul 2011, 9:12

Hoi,

dus bij IBF de MP-1R kit gekocht (mic-amp + EMM8) en ik zit eigenlijk nog naar een USB geluidskaart voor bij een laptop te kijken. De m-audio transit met alleen RCA aansluitingen is niet meer leverbaar en die was net zo mooi compact en via tulp/RCA makkelijk aan te sluiten op audio versterker en microfoon amp :( zonder verloop kabeltjes.

Ik zit nu naar de E-MU 204 te gapen maar ik vind de aansluitingen/connectors verwarrend ? Zie ik het goed dat L en R ingang over verschillende soorten connectoren aangesloten worden maar dat je in beide toch een standaard 1/4" (wat ik dan hoofdtelefoonplug noem) plug kunt insteken?

In de manual van de 0204 staat dat het zowel gebalanceerd als ongebalanceerd kan, hoe ziet een verloopkabel er dan uit van de ongebalanceerd RCA plug van de microfoonversterker naar de 1/4" plug op de EMU er dan uit? is dat trouwens een mono of stereo 1/4"plug? In het geval van een mono plug is natuurlijk het verloopkabeltje van RCA naar 1/4"plug wel duidelijk. Maar in het andere geval als het een 1/4" stereo plug is?

En vermoedelijk zie ik dat ik de microfoon voorversterker van IBF niet nodig heb ....omdat de 0204 ook 5V spanning geeft voor de EMM8....in de manual tekenen ze een 1/8" stereo plug voor de microfoon, maar ik zou een mono plug verwachten want de microfoon heeft een RCA plug. De menual zegt ook verder weinig over welke pluggen het nu precies zijn, mono of stereo.

Huib

markbakk

Re: nOOb vraagjes over USB geluidskaart en microfoon

Berichtdoor markbakk » di 05 jul 2011, 17:02

Nuttig bij een USB-interface? Dat je de 'zero-latency-monitoring' kunt uitschakelen (ofwel de stand waarbij de ingangen direct, zonder AD/DA, worden doorgeschakeld naar de uitgangen, want dat wil je niet hebben in je metingen). Of de 204 dat heeft, weet ik niet. Verder nuttig? Dat je de microfooningang links en de lijningang rechts kunt gebruiken (of omgekeerd). Voor de tweekanaalsmetingen die je ooit zult willen gaan doen. Nuttig? 48V-fantoomspanning. Ook (beperkt) nuttig? Dat je op 96kHz/24-bits kunt werken. Je wil misschien ooit elektronica doormeten. Check je interface op zulke dingen.
Vrijwel alle mic-interfaces hebben tegenwoordig een combisteker voor XLR en stereojack (telefoonplug). Die is te gebruiken voor gebalanceerde signalen (de XLR is gebruikelijk).

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 05 jul 2011, 17:53

Hallo Huib,

Ik zou om te beginnen het manual downloaden bij E-MU. Daarin vind je denk ik wel de meeste antwoorden op je vragen. Daar staat ook een uitgebreid schema in hoe e.e.a. zit. Dit lijkt de opvolger te zijn van de Tracker Pre en prima geschikt om direct de EMM8 van IBF op aan te sluiten. De extra mic amp van IBF is daarbij niet nodig, die zit in de 0204. Je moet dan zelf even een microfoonkabel maken met aan de ene kanyt een Cinch plug en aan de andere kant een 3,5 mm jack, dat is alles.
hsmeets schreef:En vermoedelijk zie ik dat ik de microfoon voorversterker van IBF niet nodig heb ....omdat de 0204 ook 5V spanning geeft voor de EMM8....in de manual tekenen ze een 1/8" stereo plug voor de microfoon, maar ik zou een mono plug verwachten want de microfoon heeft een RCA plug. De menual zegt ook verder weinig over welke pluggen het nu precies zijn, mono of stereo.

Huib

Je kunt de mic zowel met als zonder 5V pp aansluiten op het 3,5 mm plugje. Voor pp moet je dan een stereo plugje gebruiken en de tip en ring met elkaar verbinden, zie het schema van de 0204.

hsmeets

Berichtdoor hsmeets » di 05 jul 2011, 20:41

Pjotr(Peter?),

zie mijn eerste posting, de manual is dus niet heel duidelijk over. Neem als voorbeeld de 3,5mm microfoon plug, volgens de tekening een stereo plug maar ik zou zelf (maar dat is misschien mijn gebrek aan kennis) gewoon een mono plug verwachten omdat mic's met 5v bias zoals de EMM8 van IBF ook maar via een RCA plug worden aangesloten.

In de manual staat dat de inputs gebalanceerde en ongebalanceerde aankunnen, mijn vraag is dan kun je dan mono jacks inpluggen? of moet het even goed stereo jacks zijn maar met een van de drie (tip,ring,...) onderdelen niet aangesloten?

Huib

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 05 jul 2011, 20:51

hsmeets schreef:Pjotr(Peter?),

zie mijn eerste posting, de manual is dus niet heel duidelijk over. Neem als voorbeeld de 3,5mm microfoon plug, volgens de tekening een stereo plug maar ik zou zelf (maar dat is misschien mijn gebrek aan kennis) gewoon een mono plug verwachten omdat mic's met 5v bias zoals de EMM8 van IBF ook maar via een RCA plug worden aangesloten.

Klopt, je moet het zelf snappen :D Als je het doet zoals in mijn vorige post moet het werken. Op zich is het wel slim van ze om het zo te doen, zo kun je evt. ook mics met 3 aansluitingen (zoals het Sennheiser kapseltje) aansluiten zonder extra aanpassing. Maar i.d.d. wat meer uitleg mag wel.

In de manual staat dat de inputs gebalanceerde en ongebalanceerde aankunnen, mijn vraag is dan kun je dan mono jacks inpluggen? of moet het even goed stereo jacks zijn maar met een van de drie (tip,ring,...) onderdelen niet aangesloten?

Huib

Als dat er staat dan mag dat :roll: Je kunt dus een ongebalanceerde (mono) jack inpluggen met een mono kabel. Of een gebalanceerde (stereo) jack en de de draad waar de ring aan vast zit aarden bij het cinch plugje. Beide kan dus.

markbakk

Berichtdoor markbakk » wo 06 jul 2011, 11:38

Het is wel handig om te onthouden dat bij TRS-stekers (tip-ring-sleeve), zoals de telefoonstekers van 6,3 en 3,5mm vaak worden genoemd, de fantoomvoeding altijd op de tip en(/of, zoals hier) de ring staat, maar nooit op de sleeve. De sleeve is altijd de aarde (GND) en bij ongebalanceerd gebruik (dus) ook de nul of 'retourleiding'voor je signaalweg.

De tip is altijd de + of de signaalaansluiting, maar de ring wordt in sommige apparaten (blijkbaar) verschillend gebruikt. Normaal gesproken is het de -,de fasegedraaide signaalaansluiting, bij gebalanceerd en de 0/GND bij ongebalanceerd, maar blijkbaar ook wel eens zoals hier. Ik heb geen idee of microfoons ertegen kunnen wanneer je zo maar 5V over het kapsel zet, maar aansluitingen als in deze EMU nodigen wel uit tot zulke 'foutjes'.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 06 jul 2011, 11:49

markbakk schreef:......... Ik heb geen idee of microfoons ertegen kunnen wanneer je zo maar 5V over het kapsel zet, maar aansluitingen als in deze EMU nodigen wel uit tot zulke 'foutjes'.

Ik ook niet en dat gebeurt ook niet bij deze kaart. Het is gewoon een 5V phantom voeding voor elektret microfoons. Voor een elektret microfoon heb je deze constructie juist nodig ander doet ie het niet.

markbakk

Berichtdoor markbakk » wo 06 jul 2011, 16:09

De E-MU blijkt inderdaad de standaard Sound Blaster-aansluiting te hebben voor elektrets. Zo'n aparte voedingsaansluiting voldoet overigens niet aan de standaard voor (48V-)fantoomvoeding.

hsmeets

Berichtdoor hsmeets » wo 06 jul 2011, 16:23

volgens de spec's heeft de EMU 0204 heeft geen 48V phantom voeding, alleen die 5V

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 06 jul 2011, 17:23

Klopt, zit i.d.d. geen 48V phantom op. Maar die heb je ook niet nodig i.c.m. met de IBF mic.

Om op je oorspronkelijke vraag terug te komen: Gezien de prijs en mogelijkheden is de 0204 op dit moment eigenlijk wel het meest optimale kaartje i.c.m. met de EMM8 mic. Of je dan nog de IBF mic amp gebruikt kun je dan altijd nog bezien. Benodigde verloopkabels naar de jack aansluitingen moet je toch altijd zelf klussen.

Ikzelf gebruik al 2 jaar de niet meer verkrijgbare Tracker Pre i.c.m. een laptop en dat gaat erg goed met de EMM8 direct op de Tracker aangesloten. De Transit heb ik ook gebruikt en heb ik hier nog liggen maar die E-MU vind ik toch echt een stuk beter. Die wacky mini jacks op de Transit maakten ook vaak slecht contact. Op de Transit kun je trouwen ook direct de EMM8 aansluiten (heeft ook 5V elektret voeding) maar de mic versterking is daarvan te laag eigenlijk.

Naar mijn idee heb je niet veel andere keus behalve dan duurdere kaarten en je per se ook 48V phantom mic voeding wil (die je in jouw geval niet nodig hebt).

hsmeets

Berichtdoor hsmeets » wo 06 jul 2011, 23:08

Yup, 5v is voldoende en de 0204 is besteld.

Huib

SARK

Berichtdoor SARK » do 07 jul 2011, 6:25

Pjotr schreef:Klopt, zit i.d.d. geen 48V phantom op. Maar die heb je ook niet nodig i.c.m. met de IBF mic.

:-&
Pjotr schreef:.... De EMM-8 Calibrated loopt wat verder door en is goedkoper. Maar deze kun je niet op 48V phantom aansluiten, dan gaat ie zeker stuk!

Je kunt hem wel via 2 AA batterijtjes en een paar weerstandjes voeden en dan op je geluidskaart zonder 48V phantom aansluiten.

:arrow: viewtopic.php?f=25&t=8311&p=159373&hilit=Calibrated#p159373

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 09 jul 2011, 15:34

markbakk schreef:Ook (beperkt) nuttig? Dat je op 96kHz/24-bits kunt werken. Je wil misschien ooit elektronica doormeten.
Om hier even op terug te komen, ook bij het meten aan tweeters is een hoge SR wel prettig. Hier een vergelijk van een meting aan een tweeter die ik vanmorgen deed.

Op 48 KHz sample rate:
Waterval-SR=48KHz.gif

Zelfde meting op 192 KHz sample rate:
Waterval-SR=192KHz.gif

Een geoefend oog kan met beide overweg en gaan de speakers er niet beter van klinken, maar toch is een 4x zo hoge resolutie wel prettig.

markbakk

Berichtdoor markbakk » ma 11 jul 2011, 9:20

Pjotr schreef:...en gaan de speakers er niet beter van klinken, maar toch is een 4x zo hoge resolutie wel prettig.

Mee eens. Maar de rest van je systeem (microfoon...) moet die bandbreedte natuurlijk ook aankunnen wil die meting net zo betrouwbaar zijn als hij lijkt.

hsmeets

Berichtdoor hsmeets » ma 11 jul 2011, 9:52

de EMU 0204 is in huis en dit weekend even er mee gespeeld icm ARTA.

Op de (niet al te snelle) laptop van de zaak met vista gaat het niet goed:

Ik heb in- en output met elkaar verbonden en biedt via de SPA een 1Khz signaal aan, zoals beschreven in de ARTA compendium die op de ARTA website te downloaden is. Via de standaard Windows drivers heb ik geen meetsignaal, het SPA grafiekje blijft leeg. Zet ik in ARTA de instellingen om naar de ASIO driver dan krijg ik wel een meetsignaal, dan zie ik mooi een 1khz piek op -3dB en ruis(?) op -125dB. Echter laat ik de meeting lopen dan is ineens na 20 seconden of zo de 1khz piek weg en vliegen alleen nog maar de meest vreemde curves over het scherm. Herstart van de meeting biedt soms soelaas, soms ook niet.

Mijn main systeem is een iMac thuis, ik heb daar 2 virtuele Window machines opzitten (XP en W7) via Paralells, de drivers laten zich installeren, de 0204 wordt ook herkend maar na luttele seconden bevriest de windows sessie.

Op zolder heb ik nog een redelijk krachtige PC staan, die moet ik wel weer eerst eens optuigen, misschien dat ik daar meer success mee heb. Van de zaak krijg ik binnenkort ook een nieuwe, krachtigere laptop, dus wellicht dat ik het toch nog stabiel ga krijgen.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 11 jul 2011, 10:53

Ik hoor veel ellende met de geluidsdrivers van W7. MS schijn dat weer behoorlijk omgegooid te hebben en een beetje een potje van gemaakt te hebben.

Beste kun je vooralsnog XP op een laptop gebruiken. Een hele snelle heb je daarvoor niet nodig. Zelf gebruik ik een oude 1,6 GHz HP/Compac. En ook op een Asus netboekje loopt het prima met XP-Home.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 11 jul 2011, 11:16

markbakk schreef:
Pjotr schreef:...en gaan de speakers er niet beter van klinken, maar toch is een 4x zo hoge resolutie wel prettig.

Mee eens. Maar de rest van je systeem (microfoon...) moet die bandbreedte natuurlijk ook aankunnen wil die meting net zo betrouwbaar zijn als hij lijkt.

Hoezo? In bovenstaande plaatjes is het WA60 kapseltje gebruikt wat af begint te vallen bij 25 KHZ en redelijk doorloopt tot 30 KHz. Dat zie je ook goed in het 2e plaatje. Desalniettemin heb je wel veel meer resolutie op de tijd as. Daar doet de bandbreedte van de microfoon niets aan af.
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 11 jul 2011, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.

hsmeets

Berichtdoor hsmeets » ma 11 jul 2011, 11:18

Waarom de combinatie met de laptop van de zaak en de EMU drivers niet stabiel is snap ik niet. Het is een 1.3Ghz Core 2 Duo (U7700) met een helemaal bijgewerkt Vista waar ik verder geen issues mee heb (behalve wat langzaam) :?

Komende dagen maar eens de PC die op zolder staat weer optuigen met de XP disks die ik nog heb, brrr, helemaal updaten tot aan SP3 want het zijn nog SP1 disks.... :shock:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 11 jul 2011, 11:22

Krijg je er wel geluid uit met het afspelen van muziek met WMP?

hsmeets

Berichtdoor hsmeets » ma 11 jul 2011, 11:30

gewoon geluid niet geprobeerd :oops:

de laptop van de zaak is zo langzaam dat ik dat niet meer ga proberen, de bestelling van een nieuwe is zo goed als de deur uit (voordeel als je IT baasje bent :rock: en de laptop al afgeschreven was)

markbakk

Berichtdoor markbakk » ma 11 jul 2011, 16:29

hsmeets schreef:Mijn main systeem is een iMac thuis, ik heb daar 2 virtuele Window machines opzitten (XP en W7) via Paralells, de drivers laten zich installeren, de 0204 wordt ook herkend maar na luttele seconden bevriest de windows sessie.

Kun je wel met fuzzmeasure of REWv5 meten?

markbakk

Berichtdoor markbakk » ma 11 jul 2011, 16:39

Pjotr schreef:Desalniettemin heb je wel veel meer resolutie op de tijd as. Daar doet de bandbreedte van de microfoon niets aan af.

Ik ben je even kwijt hier.

hsmeets

Berichtdoor hsmeets » di 12 jul 2011, 11:27

markbakk schreef:
hsmeets schreef:Mijn main systeem is een iMac thuis, ik heb daar 2 virtuele Window machines opzitten (XP en W7) via Paralells, de drivers laten zich installeren, de 0204 wordt ook herkend maar na luttele seconden bevriest de windows sessie.

Kun je wel met fuzzmeasure of REWv5 meten?

de gevirtualiseerde Windows sessie bevriest kort na het aansluiten van de 0204, ik kom aan opstarten van programma's niet toe. Het control panel programmaatje dat als icon in de systray staat herkent wel nog dat de 0204 is aangesloten (verandering van icoontje) maar daarna bevriest de windows sessie. Hierbij maakt het niks uit of dat Win XP of Win 7 is.

Maar het is niet zo'n probleem dat het niet werkt, meten ga ik toch op een laptop doen, ik ga niet sjouwen met kasten, schermen, keyboards...... :D

markbakk

Berichtdoor markbakk » di 12 jul 2011, 14:21

hsmeets schreef:de gevirtualiseerde Windows sessie bevriest kort na het aansluiten van de 0204, ik kom aan opstarten van programma's niet toe. Het control panel programmaatje dat als icon in de systray staat herkent wel nog dat de 0204 is aangesloten (verandering van icoontje) maar daarna bevriest de windows sessie. Hierbij maakt het niks uit of dat Win XP of Win 7 is.

Hey joh, Fuzzmeasure is OSX en REWv5 ook...

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 12 jul 2011, 14:42

markbakk schreef:Hey joh, Fuzzmeasure is OSX .........

Dan moet hij op de laptop een Mac emulator installeren :shock: :D

Terug naar “Meten....”