Heeft er al iemand een UMIK-1 in gebruik?

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Ivo Tichelaar

Heeft er al iemand een UMIK-1 in gebruik?

Berichtdoor Ivo Tichelaar » wo 15 mei 2013, 17:38

Is er op het forum al iemand met hands-on ervaring? Het lijkt me zeer geschikt, maar er is wat gedoe over calibratie en printplaatwijzigingen op Home Theater Shack. Nu zijn de meeste reacties van een handvol mensen die zichzelf herhalen, dus ik weet niet hoeveel acht ik daarop moet slaan. Vandaar de vraag hier.
We want to be happy, bold and free

Ivo Tichelaar

Re: Heeft er al iemand een UMIK-1 in gebruik?

Berichtdoor Ivo Tichelaar » do 16 mei 2013, 15:04

Ik zie het al. Ik vertrouw op het inkoopbeleid van Juoiga en waag een gokje. Ik laat wel weten hoe het ding bevalt. :)

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » do 16 mei 2013, 15:21

Ik ben ook wel benieuwd. Henkjan, is het een kwestie van plug'n play?

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 16 mei 2013, 19:44

Martijn M schreef:Ik ben ook wel benieuwd. Henkjan, is het een kwestie van plug'n play?
ja, driverless. t ding is een standaard USB audio device. inpluggen, en in de meetsoftware deze kiezen als input.

sjons

Berichtdoor sjons » do 16 mei 2013, 20:42

Ivo Tichelaar schreef:Ik laat wel weten hoe het ding bevalt. :)

Graag... :mrgreen:

markbakk

Berichtdoor markbakk » do 16 mei 2013, 20:57

Voor speakermeettoepassingen (ja, ook wanneer je actief filtert...) zul je toch ook nog een impedantiemeetbrug moeten bouwen. Met een stereo-interface met lijningangen.
Maar wel een mooi en compact ding. Ben ook wel benieuwd.
Mark Bakker

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 16 mei 2013, 21:17

markbakk schreef:Voor speakermeettoepassingen (ja, ook wanneer je actief filtert...) zul je toch ook nog een impedantiemeetbrug moeten bouwen.
waaarom zou je voor een actief filter (of DSP) de impedantie van de luidspreker moeten opmeten?

Juoigâ
ZA-sponsor: Juoigâ

Berichtdoor Juoigâ » do 16 mei 2013, 22:11

Ivo Tichelaar schreef:Ik vertrouw op het inkoopbeleid van Juoigâ en waag een gokje.
:dank: Bedankt voor het vertrouwen.

Van wat ik weet zijn er idd een paar meldingen over de eerste serie geweest (ik weet er het fijne ook niet van), maar die ik heb liggen zijn van daarna.
MiniDSP, CSS

markbakk

Berichtdoor markbakk » do 16 mei 2013, 23:26

Henkjan schreef:waaarom zou je voor een actief filter (of DSP) de impedantie van de luidspreker moeten opmeten?

Dat weet je best wel. :mrgreen:
Mark Bakker

Ivo Tichelaar

Berichtdoor Ivo Tichelaar » di 07 jan 2014, 1:33

Ik zat een beetje met calibratie van de lijnuitgang van mijn laptop en mijn netbook. Met een USB microfoon als deze is er geen mogelijkheid voor een loopback meting. Ik heb het nu opgelost door de laptop met een HDMI-kabel aan mijn AV-receiver te verbinden. Zowel uit (naar receiver) als in (USB microfoon) verloopt nu geheel digitaal.

Nu heb ik nog even niet in de gauwigheid ontdekt hoe ik speaker voor speaker apart kan meten, dus de grafiekjes van vanavond zijn van zowel links als rechts als sub. Later maar eens uitzoeken hoe ik dat fix.

SARK

Berichtdoor SARK » di 07 jan 2014, 6:51

Heel simpel de overige luidsprekers niet aansluiten :?: 8-[
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

Ivo Tichelaar

Berichtdoor Ivo Tichelaar » di 07 jan 2014, 17:38

Op zich helemaal waar natuurlijk. Voor metingen aan individuele speakers/drivers is dat prima te doen. Maar ik heb een 2.1 opzet met vrij hoge crossover (250 Hz) en ik wil graag een fullrange sweep doen, van 20 - 20.000 Hz, op één kanaal, en zien wat de totale respons is. Dat bestaat uit wat de drivers doen en hoe de AV-receiver ze aanstuurt en het signaal splitst. Ik vrees dat als ik de sweep stereo uit de laptop laat komen en één van beide satellieten niet aansluit, dat ik dan het hoog en midden van één kanaal krijg en het laag van beide. Lijkt me niet ideaal.

Wat me in ieder geval opviel was dat de overgang van sub naar satellieten er goed uit zag, maar er zaten toch wel wat flinke bulten in het laag. Dat vermoedde ik al, met meten breng je het zo in beeld. Fantastisch. Moet ik meer mee doen.

markbakk

Berichtdoor markbakk » wo 08 jan 2014, 17:02

Je kunt toch in Windows links of rechts uitzetten? Of met de software in kwestie?
Mark Bakker

Ivo Tichelaar

Berichtdoor Ivo Tichelaar » wo 08 jan 2014, 22:12

Vast. Om 1:33 ging ik geen strijd leveren met Windows 8 om het uit te zoeken. :wink:

Ik ga twee hectische dagen tegemoet iets met de burgerlijke stand, eten en ca.150 gasten, van het weekend verwacht ik tijd te hebben om verder te gaan.

John P

Berichtdoor John P » do 09 jan 2014, 0:27

Ivo Tichelaar schreef:Vast. Om 1:33 ging ik geen strijd leveren met Windows 8 om het uit te zoeken. :wink:

Ik ga twee hectische dagen tegemoet iets met de burgerlijke stand, eten en ca.150 gasten, van het weekend verwacht ik tijd te hebben om verder te gaan.

Nu kun je nog terug =; . In ieder geval vast gefeliciteerd.
Waar een weg is is ook een omweg.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 09 jan 2014, 8:00

John P schreef:
Ivo Tichelaar schreef:Vast. Om 1:33 ging ik geen strijd leveren met Windows 8 om het uit te zoeken. :wink:

Nu kun je nog terug =; . In ieder geval vast gefeliciteerd.

nee, niet terug... Ivo z'n aanstaande is zelfs mee geweest naar luisterdagen, dat is echte liefde :mrgreen: zo iemand moet je meteen voor t leven aan je binden

Ivo Tichelaar

Berichtdoor Ivo Tichelaar » ma 20 jan 2014, 1:47

Nou, het is gelukt:
http://www.minidsp.com/applications/acoustic-measurements/umik-1-hdmi-on-windows

Als je het stappenplannetje volgt, kun je daarna makkelijk en snel tussen de diverse kanalen wisselen. Handig!

nielsg

Berichtdoor nielsg » za 25 jan 2014, 19:39

is het met deze microfoon ook mogelijk om een 2weg filter te ontwerpen? volgens de site wel, maar die spreken enkel over gebruik met hun dsp(uiteraard) maar niet over een "analoog" filter. En heel eerlijk gezegd spreekt me zon alles in 1 oplossing wel aan ipv losse mic, voeding, versteker etc. :lol:

markbakk

Berichtdoor markbakk » ma 27 jan 2014, 10:03

Wat wil je allemaal meten? :-&

FF serieus, voor het ontwerpen van passieve filters moet je ook de impedantie van luidsprekers kunnen meten. Ook als je met analoge actieve filters wilt werken is het wel fijn als je kunt controleren of het filter doet wat je hoopt. Dus dan zit je toch aan een losse microfoon, losse interface en losse versterker vast.
Mark Bakker

nielsg

Berichtdoor nielsg » ma 27 jan 2014, 15:01

markbakk schreef:Wat wil je allemaal meten? :-&

FF serieus, voor het ontwerpen van passieve filters moet je ook de impedantie van luidsprekers kunnen meten. Ook als je met analoge actieve filters wilt werken is het wel fijn als je kunt controleren of het filter doet wat je hoopt. Dus dan zit je toch aan een losse microfoon, losse interface en losse versterker vast.

Ik wil een gewoon passief 2weg filter ontwerpen, had gehoopt dat het alleen hier mee kon maar kennelijk toch niet. Vind persoonlijk 90 euro ook meer dan genoeg geld. Maar als ik de prijzen van een behringer ecm8000dinges meet microfoon zie...

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 27 jan 2014, 15:40

Voor nop EN dan ook met weinig moeite op de eerste rang willen zitten gaat nu eenmaal niet :mrgreen:

Die UMIK-1 is prima voor globale akoestische metingen maar wil je verder/meer dan heb je meer nodig.
Peter de Jong

nielsg

Berichtdoor nielsg » ma 27 jan 2014, 17:36

haha, dat is waar! Echter moet het bedrag wel een beetje in hobbyverhouding zijn. overmorgen zal ik eens wat meer "marketresearch" doen.

markbakk

Berichtdoor markbakk » ma 27 jan 2014, 22:09

Ach, 20 jaar geleden moest je nog tienduizenden guldens neertellen voor apparatuur. Nu heb je gewoon een stukje software, bizar goede en goedkope AD/DA-converters en snelle PC's. Alleen die meetmicrofoon, die blijft best duur als je een echt goede wilt hebben. Maar met goedkope (liefst met correctiecurve geleverde) meetmicrofoons ben je er ook.
Mark Bakker

Ivo Tichelaar

Berichtdoor Ivo Tichelaar » ma 27 jan 2014, 22:13

Alles heeft voor en nadelen. Ik denk dat het niet verkeerd is om vroeg in de hobby te investeren in meetgereedschap. Die 90 euro klinkt veel, maar je doet het maar één keer en daarna kun je op hoog niveau verder. Ik begrijp van Gerhard dat de UMIK-1 door het gebruik van verschillende digitale klokken niet geschikt is voor het diepgaandere werk. Tot dusverre ben ik wel zeer enthousiast over het plug and play gehalte van de UMIK-1 in RoomEQwizard. Ik zal vanzelf tegen de beperkingen aanlopen en dan is dit forum de eerste plek waar het geopenbaard zal worden. :)

Rumoh heeft een wat goedkopere gecalibreerde "gewone" microfoon (niet USB). Eventueel kan dat met een loopbackmeting op een interne geluidskaart ook goed komen, zegt men. Misschien een goede start voor een basic meetset. Met RoomEQwizard of ARTA ontsluit dat in principe alle mogelijkheden.

Shadow

Berichtdoor Shadow » ma 17 feb 2014, 7:55

Als ik het goed begrijp levert dit samen met REW curves op waar je in je x-over builder van je minidsp wat mee kunt? Handig!
DAS VIECH BEYMA 8AG/N IN EXPO HOORN
Troels Gravesen; ‘I know that those who ask never build the speaker anyway, because it wasn't exactly what they had in mind’

Terug naar “Meten....”