issues met USB meet microfoons

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief

issues met USB meet microfoons

Berichtdoor ds23man » zo 19 mei 2013, 18:30

deze discussie is afgesplitst van het Persbericht van Juoigâ over de MiniDSP UMIK-1

Juoigâ schreef:toch wel raar, je kan wel de AS2.100d met USB aan de PC hangen, maar als je dan wil meten moet je dus de omweg via een geluidskaart gebruiken)

Das helemaal niet raar, als je betrouwbare metingen in het tijdsdomein ( fase) wil doen, moeten de klok van de ADC en DAC synchroon lopen.
Fusion Filterdesign

Pjotr

Re: MiniDSP UMIK-1 : USB meet microfoon (met calibratie)

Berichtdoor Pjotr » zo 19 mei 2013, 19:05

Je kunt de AS2.100d wel als output gebruiken natuurlijk maar het blijft dan een a-synchrone meting.

Quote (Ivo Mateljan van Arta):

"In a work [4] Farina concludes with a requirement for the swept-sine system: "there is no need to maintain tight synchronization between the sampling clock of the signal generator and of the digitizing unit employed for capturing the system response". We can't agree with this statement, as difference in I/O sampling frequencies in a single channel system generates time compressed sweep image at the beginning of the impulse response. Such impulse response has a low level of tail noise, and can be used for the estimation of reverberation time, but it cannot be used for correct estimation of the frequency response from the gated beginning part of the impulse response.
In a dual channel system there is no this type of distortion, as both input channels are always captured with a same sampling frequency."

Misschien toch wel slim om even het manual van ARTA te lezen:

Requirements to use ARTA software are:

* Operating systems: Windows 2000 / XP / Vista / 7 – 32 bit
* Processor class Pentium, clock frequency 600 MHz or higher, memory 256MB for Windows 2000/XP or 2MB for Vista/Windows 7
* Full duplex soundcard with synchronous clock for AD and DA converters
* WDM or ASIO soundcard driver (ASIO is trademark and software of Steinberg Media Technologies GmbH).
Peter de Jong

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 19 mei 2013, 19:25

Pjotr schreef:Je kunt de AS2.100d wel als output gebruiken natuurlijk maar het blijft dan een a-synchrone meting.

Quote (Ivo Mateljan van Arta):

"In a work [4] Farina concludes with a requirement for the swept-sine system: "there is no need to maintain tight synchronization between the sampling clock of the signal generator and of the digitizing unit employed for capturing the system response". We can't agree with this statement, as difference in I/O sampling frequencies in a single channel system generates time compressed sweep image at the beginning of the impulse response. Such impulse response has a low level of tail noise, and can be used for the estimation of reverberation time, but it cannot be used for correct estimation of the frequency response from the gated beginning part of the impulse response.
In a dual channel system there is no this type of distortion, as both input channels are always captured with a same sampling frequency."

Kijk, altijd prettig als Peter de juiste quote er bij kan vinden.

Ik heb momenteel de laatste beta versie ( 3.02) van filterdesigner die de meetfunctie ondersteund met de DLCP, volgens mij heeft verder niemand die. In die versie is het dus niet mogelijk om een asynchrone meting te doen met de Dlcp

Conclusie: Een usb mic is leuk om een simpelfrequentie grafiekje te trekken, maar niet meer dan dat. En het bevestigd wederom mijn mening dat de lui achter Minidsp niet weten waar ze mee bezig zijn.
Fusion Filterdesign

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 19 mei 2013, 19:50

Zit nog even te kijken, de Hypex software accepteert alleen audio device's met een ASIO driver..... En dat heeft de UMik-1 niet.
Fusion Filterdesign

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » zo 19 mei 2013, 20:34

V.w.b. de driverkeuze in de Hypex software kan je eens kijken of een universele driver als ASIO4ALL uitkomst biedt.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 19 mei 2013, 20:38

Marp schreef:V.w.b. de Hypex software kan je eens kijken of een universele driver als ASIO4ALL uitkomst biedt.

En daar schiet je dan nog geen donder mee op. Ook al heb je een ASIO driver voor deze mic, Filterdesigner zal dan nog steeds alleen maar de in en uitgang selecteren op DEZELFDE audiokaart. Dit om een synchrone meting te doen.
Fusion Filterdesign

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 19 mei 2013, 22:49

Filterdesigner is sowieso vrij brak om impuls responsies te meten. Dat kun je beter met Arta doen en de impuls files importeren in Filterdesigner.
Peter de Jong

Ivo Tichelaar

Berichtdoor Ivo Tichelaar » ma 20 mei 2013, 20:47

ds23man schreef:Conclusie: Een usb mic is leuk om een simpelfrequentie grafiekje te trekken, maar niet meer dan dat. En het bevestigd wederom mijn mening dat de lui achter Minidsp niet weten waar ze mee bezig zijn.

:?
We want to be happy, bold and free

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 20 mei 2013, 21:43

Ivo Tichelaar schreef:
ds23man schreef:Conclusie: Een usb mic is leuk om een simpelfrequentie grafiekje te trekken, maar niet meer dan dat. En het bevestigd wederom mijn mening dat de lui achter Minidsp niet weten waar ze mee bezig zijn.

:?

ach, je moet niet alles zereneus nemen wat ds23man zegt... hij heeft wat tegen minidsp, maar laten we daar deze gesponsorde mededeling niet verder mee vervuilen :wink:

Ivo Tichelaar

Berichtdoor Ivo Tichelaar » ma 20 mei 2013, 22:09

Ik zit eens wat te klikken en te lezen. Heb de handleiding van Room EQ Wizard geprint, want daar is de integratie van de UMIK-1 optimaal. Bij REW lijkt ook te worden gewerkt met impulse responses (als ik het goed begrijp, naast de sweeps). Je zou zeggen dat REW geen moeite doet voor optimale integratie als het een ondeugdelijke combinatie is. Ik zie ook elders meningen dat het "in principe" moet kunnen werken, maar meningen zijn gratis en dus niet al te betrouwbaar... :lol:

Als ik de boel bij mekaar gesprokkeld heb, laat ik wel wat plaatjes zien. Zal ARTA ook een slinger geven.

meiborg

Berichtdoor meiborg » ma 20 mei 2013, 23:10

Ik heb het geprobeerd met mijn Dayton Mic bij de eerste ronde meten met REW, (ik ben ook geen meet goeroe en was vergeten de koptelefoon uitgang van mijn microfoonversterker te gebruiken), het werkte prima met de echt waardeloze Realtek onboard sound van mijn laptop als uitgang en de micversterker met USB aansluiting als ingang.

De metingen hadden een grote roll-off in het hoog rond 15khz wat leek te liggen aan de crappy Realtek later maar het kon. Lijkt mij dus inderdaad niet in alle gevallen de beste oplossing maar het kan (en werkt dus) wel, in het geval met onboard geluidschip in de meetmicrofoon neem ik aan dat die roll-off hier niet zal plaatsvinden.

Mvg Reinder
Once it was impossible to find any Bond villains older than myself, I retired. -- Roger Moore

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 21 mei 2013, 10:15

Zoals Pjotr al eerder vermelde:

•Full duplex soundcard with synchronous clock for AD and DA converters.

Bron: Arta
Fusion Filterdesign

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 21 mei 2013, 10:39

Fusion Filterdesign

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 21 mei 2013, 20:17

En toen was het stil.........
Fusion Filterdesign

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 21 mei 2013, 20:36

ds23man schreef:En toen was het stil.........

Ze zitten allemaal met hun microfoon te spelen ! :mrgreen:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 21 mei 2013, 20:41

ray5150 schreef:
ds23man schreef:En toen was het stil.........

Ze zitten allemaal met hun microfoon te spelen ! :mrgreen:

Gadverdamme, wat een vieze opmerking.......... :rofl:
Fusion Filterdesign

Ivo Tichelaar

Berichtdoor Ivo Tichelaar » wo 22 mei 2013, 0:53

Ik zat op mijn werk. Ik lees toch echt in de handleiding dat de UMIK-1 met REW gebruikt kan worden en dat er met gated impulse responses wordt gewerkt. Maar die impulse response lijkt berekend uit een sweep, niet uit het krakje wat bij ARTA wordt gebruikt. Excusez mijn terminologie. :lol: Ik ga stug door met lezen en scharrel de benodigde kabels bij elkaar, dan zal ik wat metingen doen. Dan mogen de guru's uitspraak doen.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 22 mei 2013, 7:19

Ik zal mijzelf nog even wat verduidelijken.

Ik heb alleen maar gezegd dat een USB mic leuk is om een frequentiegrafiekje te maken, maar niet meer dan dat. Het probleem zit het namelijk in de timing. Als je looptijdverschillen nauwkeurig wil meten ( om de fases tussen drivers te compenseren), moet de timing tussen elke meting exact gelijk zijn en dat wil niet met audio devices op verschillende usb geluidskaarten.

Hier een voorbeeld met Holmimpuls met een geluidskaart als bron en de mic via een losse losse mic USB preamp:

holmimpulse.jpg

Bron: http://www.diyaudio.com/forums/software-tools/234333-holmimpulse-usb-microphone-possible.html

Je ziet dat elke meting steeds veranderd in de tijd!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Fusion Filterdesign

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 22 mei 2013, 8:22

En hoe calibreer je je geluidskaart? Normaal doe je dat line out naar mic in, maar bij het gebruik van USB mic zou je niet de afwijking van de mic ingang weg moeten calibreren!
Fusion Filterdesign

Ivo Tichelaar

Berichtdoor Ivo Tichelaar » wo 22 mei 2013, 11:16

Ik begrijp je links (de eerdere ook al). Ik vind het jammer. Ergens wist ik het ook, dat full-duplex nodig was, maar heb er niet aan gedacht. Ik vraag me wel af of er niet een manier is om die klokken te synchroniseren, of om je meetsoftware te laten tracken hoe de klokken tov elkaar lopen, om zo te compenseren. Moet toch kunnen, zou je zeggen.

Dat van die calibratie zit ik ook mee. De wat laffe uitweg van REW is dat de line-out van een geluidskaart "goed genoeg" is... Maar die zal toch ongeveer even goed als de microfooningang zijn?...

Ivo Tichelaar

Berichtdoor Ivo Tichelaar » wo 22 mei 2013, 11:23

Een vieze workaround zou nog zijn om voor alignment de twee drivers tegelijk te meten, maar dan moet je maar hopen dat je de twee uit elkaar kan houden in het resulterende grafiekje.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 22 mei 2013, 13:10

Ivo Tichelaar schreef:Ik vraag me wel af of er niet een manier is om die klokken te synchroniseren, of om je meetsoftware te laten tracken hoe de klokken tov elkaar lopen, om zo te compenseren. Moet toch kunnen, zou je zeggen.

Als er iets niet te synchroniseren is, dan zijn dat usb aansluitingen.
Fusion Filterdesign

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » do 23 mei 2013, 1:41

Ivo Tichelaar schreef:Een vieze workaround zou nog zijn om voor alignment de twee drivers tegelijk te meten, maar dan moet je maar hopen dat je de twee uit elkaar kan houden in het resulterende grafiekje.

Mts de luidsprekereenheden zich minimum-fase gedragen werkt dat prima, maar het is wel wat meer gedoe.
Stel je hebt een 2-weg, dan meet je de tweeter en midwoofer separaat, maar ook beide tegelijkertijd aangesloten. Vervolgens laad je de drie curves in je design software. In de software sluit je de tweeter en mid parallel aan op je versterker en vervolgens speel je wat met de delay op één van de drivers totdat de resulterende curve gelijk is aan die van de gemeten optelling. Dan weet je het verschil in delay van de beide eenheden en heb je de gemeten fase niet langer nodig.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 23 mei 2013, 8:46

Martijn M schreef:
Ivo Tichelaar schreef:Een vieze workaround zou nog zijn om voor alignment de twee drivers tegelijk te meten, maar dan moet je maar hopen dat je de twee uit elkaar kan houden in het resulterende grafiekje.

Mts de luidsprekereenheden zich minimum-fase gedragen werkt dat prima, maar het is wel wat meer gedoe.
Stel je hebt een 2-weg, dan meet je de tweeter en midwoofer separaat, maar ook beide tegelijkertijd aangesloten. Vervolgens laad je de drie curves in je design software. In de software sluit je de tweeter en mid parallel aan op je versterker en vervolgens speel je wat met de delay op één van de drivers totdat de resulterende curve gelijk is aan die van de gemeten optelling. Dan weet je het verschil in delay van de beide eenheden en heb je de gemeten fase niet langer nodig.

Wat een gigantische omweg...... De Ummik is gewoon een Behringer/Dayton mic met een geintegreerde mic preamp en usb adc. Wat is er nou mis met een goede externe geluidskaart met ASIO drivers ( Tascam/EMU)?

Snap het hele idee niet van een meetmicrofoon met USB, is blijkbaar door iemand bedacht op een marketingafdeling die de ballen verstand heeft van audio metingen.

In dit geval is toch echt het kind met het badwater weggegooid :mrgreen: :mrgreen:
Fusion Filterdesign

Martijn M
Ook commercieel actief

Re: issues met USB meet microfoons

Berichtdoor Martijn M » do 23 mei 2013, 9:03

Ik ben me bewust van de beperkingen, maar toch denk ik er over om zo'n mic aan te schaffen. Het lijkt me ideaal om even wat snelle metingen te kunnen doen, bijvoorbeeld voor het instellen van subs of het doen van roomEQ. Tijdinfo heb ik waarschijnlijk in minder dan 10% van de keren dat ik meet nodig.

Terug naar “Meten....”