issues met USB meet microfoons

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief

Re: issues met USB meet microfoons

Berichtdoor ds23man » do 23 mei 2013, 9:14

Ben eigenlijk wel benieuwd naar de reproduceerbaarheid van metingen met deze mic als er met een sweepsignaal gemeten wordt. Als de timing steeds anders is dan zou je verschuivingen in je meetresultaat moeten zien.
Fusion Filterdesign

Ivo Tichelaar

Berichtdoor Ivo Tichelaar » do 23 mei 2013, 9:36

Als ik de manual goed heb gelezen, normaliseert REW steeds de meting op de start van het meetsignaal. Ik heb gisteravond twee keer dezelfde meting onder dezelfde omstandigheden uitgevoerd, die curves lagen grotendeels precies over elkaar heen, verschillen waren minimaal. Ik weet uit mijn hoofd niet hoe minimaal en heb de curves niet bewaard. Volgende keer zal ik er een stelletje maken en de meting hier neerkwakken.
We want to be happy, bold and free

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » do 23 mei 2013, 9:37

Wordt het input-signaal door de meetsoftware niet automatisch gecorreleerd met het uitgangssignaal?

EDIT: mijn post was een reactie op die van Gerhard en heeft die van Ivo gekruist.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 23 mei 2013, 9:55

Martijn M schreef:Wordt het input-signaal door de meetsoftware niet automatisch gecorreleerd met het uitgangssignaal?

EDIT: mijn post was een reactie op die van Gerhard en heeft die van Ivo gekruist.

Dat ligt geheel aan de opbouw van het meetsysteem en meetsignaal.

Vond dit trouwens:

http://www.hometheatershack.com/roomeq/wizardhelpv5/help_en-GB/html/analysis.html

Als je REW betrouwbare metingen wil doen in tijdsdomein, moet je zelfs een analoge loopback maken!
Fusion Filterdesign

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 23 mei 2013, 11:56

ds23man schreef:Als je REW betrouwbare metingen wil doen in tijdsdomein, moet je zelfs een analoge loopback maken!
in Arta zit dat ook, de 2 kanaals meting (die met mijn geluidskaart niet wil lukken omdat m'n mono mic altijd op 2 kanalen wordt gezet, maar dit terzijde)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 23 mei 2013, 18:15

Martijn M schreef:Wordt het input-signaal door de meetsoftware niet automatisch gecorreleerd met het uitgangssignaal?

Ja, dat is de basis van het hele meet principe. Maar dat werkt alleen goed als de sample clock van beide synchroon loopt. Dat doe je dus met een 2-kanaalsmeting, dan sample je het uitgangssignaal en het meetsignaal met dezelfde clock. Met een 1-kanaals meting correleer je het gegenereerde excitatie signaal digitaal (softwarematig) met het meetsignaal en dan moet DA en AD clock synchroon lopen.
Peter de Jong

Ivo Tichelaar

Berichtdoor Ivo Tichelaar » do 23 mei 2013, 22:17

Wat betekent dat in de praktijk? Dat je niet op basis van metingen met een USB-mic zaken als delay in kan stellen, of betekent het - veel ingrijpender - dat je elke keer een andere wild andere grafiek uit je meting krijgt?

Dat laatste lijkt bij mij niet zo te zijn, maar ik moet er eens voor gaan zitten om dat met, zeg, 20 herhalingen te toetsen. Maar wat verwachten jullie?

Overigens las ik in de handleiding van REW dat je ook aan de excess group delay af kunt lezen of drivers "aligned" zijn. Zo niet, dan zit er een sprongetje in de excess group delay. Dat is ook weer een vunzige omweg, begrijp ik.

markbakk

Berichtdoor markbakk » vr 24 mei 2013, 7:25

Ik begrijp de drukte niet. Een goede geluidskaart/interface kost je de kop toch niet?
Mark Bakker

architect

Berichtdoor architect » vr 24 mei 2013, 7:33

een behringer ecm8000 + een rolls mp13 werkt uitstekend en dan kun je gewoon via je geluidskaart meten, kosten samen bij thomann tussen 140 en 150 euro
Foobar2000 + REW filter impuls response - LynxtwoB - Bryston BP20 - 2xUCD400HG+4xUCD180H&R - Linkwitz Orion 3.3

Ivo Tichelaar

Berichtdoor Ivo Tichelaar » vr 24 mei 2013, 23:59

Drukte, drukte, het is vooral een dialoog tussen Gerhard en mij. :wink:

Ivo Tichelaar

Berichtdoor Ivo Tichelaar » za 25 mei 2013, 0:01

Maar, hoe zou Omnimic het doen? Die set gebruikt ook een USB microfoon.

http://www.daytonaudio.com/index.php/omnimic-v2-precision-measurement-system.html

markbakk

Berichtdoor markbakk » za 25 mei 2013, 0:44

But there is a complication that comes with this convenience, which is that without a hard connection Omnimic has no way of knowing the precise time at which a signal it is sensing left the loudspeaker. Omnimic determines timing by finding the largest peak in the measured impulse response and referencing that in its phase determinations.

Je kunt softwarematig natuurlijk een hoop recht breien... en ik denk dat dit met luidsprekers ook wel kan werken.
Mark Bakker

Ivo Tichelaar

Berichtdoor Ivo Tichelaar » za 25 mei 2013, 0:49

Dat is wat RoomEQwizard ook doet.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 25 mei 2013, 7:19

Ivo Tichelaar schreef:Maar, hoe zou Omnimic het doen? Die set gebruikt ook een USB microfoon.

http://www.daytonaudio.com/index.php/omnimic-v2-precision-measurement-system.html

Nou zo:

http://www.daytonaudio.com/OmniMicV4/index_OmniMic.html

Even klikken op determining Z-offset

Een oplossing om een probleem te elimineren die er niet geweest zou zijn als je van te voren bedacht had dat een usb mic geen goed idee is voor een audio meet systeem!

Lekker makkelijk zo'n usb mic.............................
Fusion Filterdesign

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 25 mei 2013, 10:24

ds23man schreef:
Ivo Tichelaar schreef:Maar, hoe zou Omnimic het doen? Die set gebruikt ook een USB microfoon.

Nou zo:

http://www.daytonaudio.com/OmniMicV4/index_OmniMic.html

Dat is wel wat anders. Daar wordt gemeten met ruis en signalen van af een CD'tje. Kun je i.d.d. aardig je kamer meer mee opmeten met een octaaf analizer. Je meet dan met random ruis en niet met gecorreleerde ruis. Resultaat is dat je frequentie metingen onderling erg veel variatie gaan vertonen. Dit is de manier van 30 jaar geleden.

Het is toch heel wat anders dan MLSSA of swept sineburst metingen. Een speaker kun zo ook wel aardig opmeten maar het blijft vrij grofstoffelijk dan. Maar goed, voor velen is dat al heel wat :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 25 mei 2013, 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter de Jong

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 25 mei 2013, 10:29

En voor metingen die gebruikt worden in filtersoftware voor de Dlcp of bijv. groundsound, moeten de afzonderlijke metingen in het tijdsdomein gelijk zijn anders klopt de gesimuleerde som van het totale systeem niet meer......... En die functie is nou zo verdomde handig!
Fusion Filterdesign

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 25 mei 2013, 12:37

Ik denk dat de heren in het kamp "usb-mix zijn nix" voorbij gaan aan waarom deze microfoon door MiniDSP op de markt gezet is. En dat is om mensen die met het kernproduct van MiniDSP (juist, de MiniDSP) aan de slag willen een makkelijke en voordelige manier te bieden om de frequentie response te kunnen meten, bijvoorbeeld met REW. En dat kan met dit systeem prima. Dat er beperkingen aan zitten met andere manieren van meten verandert niets aan die voordelen en goede toepasbaarheid voor die toepassing.

Daarnaast wordt er gedaan of het opzetten van een meetsysteem op basis van een semi-pro geluidskaart (want dat heb je nodig om een normale meet mic te kunnen gebruiken) een centje van een fluit is, maar de diverse topics hier laten al zien dat dat tegenvalt. En het is al snel de dubbele prijs, en minder portable.

ds23man schreef:En voor metingen die gebruikt worden in filtersoftware voor de Dlcp of bijv. groundsound, moeten de afzonderlijke metingen in het tijdsdomein gelijk zijn anders klopt de gesimuleerde som van het totale systeem niet meer......... En die functie is nou zo verdomde handig!
ik en Ruud hebben er bij Nescio geen gebruik van gemaakt, waarom moeilijk doen met simuleren als je direct kan aanpassen en meten? Zo fijn is die software nou ook weer niet. Volg je het recept "eerst drivers vlak maken, meetlat hanteren, en dan filteren" dan gaat het uit zich zelf al goed.

btw: ik meen me te herinneren dat die Dayton set eens getest was door de HH of K+T...

Het is nu ff droog, ik ga een rondje fietsen. Later zal ik eens een paar vergelijkende metingen doen, eens zien hoe e.e.a. in de praktijk gaat.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 25 mei 2013, 12:43

HJ, ik heb van het begin gezegd dat een usb mic leuk is om simpel een freq. grafiekje te trekken, maar niet meer dan dat. Als je echt serieus te werk wil gaan, dan heb je toch echt wat anders nodig. Ik leg alleen maar uit waar de manco zit, zodat niemand een hoop tijd investeert om iets te doen wat niet wil.
Fusion Filterdesign

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 25 mei 2013, 13:43

ds23man schreef:HJ, ik heb van het begin gezegd dat een usb mic leuk is om simpel een freq. grafiekje te trekken, maar niet meer dan dat. Als je echt serieus te werk wil gaan, dan heb je toch echt wat anders nodig. Ik leg alleen maar uit waar de manco zit, zodat niemand een hoop tijd investeert om iets te doen wat niet wil.
en dat waardeer ik ook, het gaat alleen zo sterk daarover, dat het lijkt alsof t ding nergens goed voor is :roll:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 25 mei 2013, 14:02

Henkjan schreef:
ds23man schreef:HJ, ik heb van het begin gezegd dat een usb mic leuk is om simpel een freq. grafiekje te trekken, maar niet meer dan dat. Als je echt serieus te werk wil gaan, dan heb je toch echt wat anders nodig. Ik leg alleen maar uit waar de manco zit, zodat niemand een hoop tijd investeert om iets te doen wat niet wil.
en dat waardeer ik ook, het gaat alleen zo sterk daarover, dat het lijkt alsof t ding nergens goed voor is :roll:

Calimero? :mrgreen: Valt toch wel mee? Al ik de advertorial lees viewtopic.php?f=29&t=18382 kun je gemakkelijk de conclusie trekken dat je met alleen die mic en wat software op een makkelijke manier klaar bent. Dat is gewoon niet zo.
Peter de Jong

Ivo Tichelaar

Berichtdoor Ivo Tichelaar » za 25 mei 2013, 14:04

:lol:

Mijn hobbykamer is ongeveer zo groot als Gerhard's terrarium, nogal wiedes dat hij meer materiaal ambieert.

Nee, even serieus. Ik wil wellicht een á twee keer per jaar die metingen doen. De rest van de tijd ligt het in de weg. Ik weet dat lang niet alles op USB en geluidskaartgebied goed samenwerkt met linux. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo handig ben met computers (waarom gebruik je dan linux, zou je zeggen, da's een ander verhaal en licht ideologisch), dus als het niet out of the box is ben ik op mijn hoede. Verder heb ik eerder een wat duurdere set gekocht (ATB PC PRO), waarvan de kat de microfoon vermoord heeft en de dongle inmiddels ook stuk is. Qua levensduur valt het me mee, maar gezien het aantal metingen dat ik verricht heb met de set was het duur.

Nu zag ik deze USB-microfoon langskomen, getest en werkend gekregen met linux, ondersteund door een bekend en gratis meetprogramma. Ik had al zo'n vermoeden dat het beperkingen zou hebben en dat blijkt ook zo te zijn. Maar even de lijst van mijn setje:

- Asus EEE PC 4G netbookje dat ik nog had liggen, met Linuxmint 8 LXDE
- 3,5 jack naar tulp snoer dat ik nog had liggen, tussen EEE en versterker
- UMIK-1 met statiefje en USB-snoer dat er bij zat, á 80,- euro (ik kan eens buurten bij mijn broer, of ik zijn grote fotostatief kan lenen :) )
- Betaversie van REW, gratis gedownload
- de microfoon kan natuurlijk ook op de laptop en de desktop aangesloten worden

Wat ik tot dusverre heb geprobeerd leek goed te gaan. Value for money lijkt me goed. Wanneer ik tegen de beperkingen van dit setje oploop (ongetwijfeld ooit), dan ga ik wel eens nadenken over iets anders. Ik moet nog veel leren over góed meten, dus blijf komen met commentaar en dergelijke. Maar tot dusverre heb ik nog steeds een goed gevoel over de aankoop.
Laatst gewijzigd door Ivo Tichelaar op za 25 mei 2013, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Ivo Tichelaar

Berichtdoor Ivo Tichelaar » za 25 mei 2013, 14:06

Pjotr schreef:
Henkjan schreef:

Calimero? :mrgreen: Valt toch wel mee? Al ik de advertorial lees viewtopic.php?f=29&t=18382 kun je gemakkelijk de conclusie trekken dat je met alleen die mic en wat software op een makkelijke manier klaar bent. Dat is gewoon niet zo.

Dat is misschien een mooie volgende stap voor Juoiga, een meetset samenstellen en aanbieden die voor alle soorten metingen geschikt is. :idea:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 25 mei 2013, 14:47

En dan heb ik het nog niets eens over het tafelstandaardje gehad. Wat moet je daar nou mee, lekker betrouwbare meting als je de mic op de tafel zet of op de grond! :hide:
Fusion Filterdesign

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 25 mei 2013, 15:26

Henkjan schreef:

ds23man schreef:En voor metingen die gebruikt worden in filtersoftware voor de Dlcp of bijv. groundsound, moeten de afzonderlijke metingen in het tijdsdomein gelijk zijn anders klopt de gesimuleerde som van het totale systeem niet meer......... En die functie is nou zo verdomde handig!
ik en Ruud hebben er bij Nescio geen gebruik van gemaakt, waarom moeilijk doen met simuleren als je direct kan aanpassen en meten? Zo fijn is die software nou ook weer niet. Volg je het recept "eerst drivers vlak maken, meetlat hanteren, en dan filteren" dan gaat het uit zich zelf al goed.

Volgens mij begrijp je mij verkeerd. Het simuleren gebeurd gelijktijdig in Hypex Filterdesigner. Ik heb een tijdje terug eens een testje gedaan met een tweewegje en de AS2.100 en de beta versie van filterdesigner met de meetfunctie.

Probleemloos beide drivertjes gemeten, correcties en filtering toegepast in filterdesigner en daarna een controlemeting gedaan met ATB. Werkelijk gemeten curve kwam exact overeen met de voorspelde curve in filterdesigner. Dus waarom tussendoor allerlei extra metingen doen?????
Fusion Filterdesign

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 25 mei 2013, 22:36

ds23man schreef:
Henkjan schreef:

Volgens mij begrijp je mij verkeerd. Het simuleren gebeurd gelijktijdig in Hypex Filterdesigner. Ik heb een tijdje terug eens een testje gedaan met een tweewegje en de AS2.100 en de beta versie van filterdesigner met de meetfunctie.

Probleemloos beide drivertjes gemeten, correcties en filtering toegepast in filterdesigner en daarna een controlemeting gedaan met ATB. Werkelijk gemeten curve kwam exact overeen met de voorspelde curve in filterdesigner. Dus waarom tussendoor allerlei extra metingen doen?????
ik begrijp je wel hoor, ik ken filterdesigner maar al te goed. ben geen fan van t simulatie deel (maar mss is de jongste versie beter), en als je de hypex op de PC aangesloten laat tijdens t meten zijn aanpassingen zo te zien en metingen met 1 muisklik gedaan.

Terug naar “Meten....”