Sub-Bas Detector.

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

mtb

Sub-Bas Detector.

Berichtdoor mtb » di 02 jul 2013, 16:27

Heb je die grote (sub)-woofers eigenlijk wel nodig, als je alleen maar naar normale muziek luistert?
Dat vroeg ik me dus ook af, zie http://www.luidsprekers.org/Meetservice/ want in gewone muziek zit nauwelijks wat onder de 60Hz, je moet goed zoeken om dit soort muziek te vinden.
De meeste goedkope boxjes doen het prima vanaf 60Hz, dus kan je wel besparen op (sub)baskasten.
Nou kan je al je muziek gaan analyseren op je computer, zoals ik gedaan heb, maar daar ben je wel even zoet mee.
Handiger is een subbas-detector, die meteen laat zien als er een subbas langskomt:
SBDs.PNG

Aan de LEDs kan je zien wat de frequentie van de subbas is:
SBDf.PNG

Het past allemaal op een enkelzijdig printje dat in een 9V-batterij-kastje (bijv. no 522864 van Conrad) past:
SBDp.PNG

Er zitten maar drie draadbruggen (in het rood) op en de lay-out staat in
SBD-1319.pdf

Het werkt goed en ik zal binnenkort wat foto's en misschien een filmpje van een sweep posten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hoeveel vermogen denk je eigenlijk nodig te hebben?, zie Audio Power LED.

mtb

Re: Sub-Bas Detector.

Berichtdoor mtb » wo 03 jul 2013, 18:31

Hierbij de foto's:
SBDt.JPG

SBDb.JPG

De rode draadbruggen zijn helaas niet te zien, ik heb heel dun draad gebruikt, er zijn wel blauwe te zien omdat ik de massa heb omgelegd, maar dat is waarschijnlijk niet nodig, als je voor C1 en C2 elco's gebruikt.
Ik heb ook een mooi filmpje gemaakt, waar de werking goed te zien is, maar dat kan ik hier niet kwijt, ik zal het op You Tube proberen.

mtb

Berichtdoor mtb » wo 03 jul 2013, 19:39

Het filmpje staat op http://www.facebook.com/video/video.php ... =2&theater ik weet niet of die link ook voor anderen werkt en zal het morgen weer op You Tube proberen, want dat ging niet goed.
Ik heb lineair gesweept van 10 t/m 105Hz in 20 stappen van 5Hz en 0,5 sec. lang, zoals je ziet lichten er twee LEDs op bij tussenliggende frequenties.

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » do 04 jul 2013, 1:49

Grappig dingetje .
FOCAL

mtb

Berichtdoor mtb » do 04 jul 2013, 17:25

Op You Tube lukt het niet, ik denk omdat er geen geluid bij zit, want met mijn APLv(ideo) lukt het wel, zie http://youtu.be/ZfZtOcE-GrM het geluid is opgenomen met de camera en niet veel soeps, maar hier klinkt het geweldig!
Hierbij de sweep, als je zelf aan de gang wil:
SWP105.mp3

Ik heb het via de mic-ingang van de ene naar de andere computer opgenomen, dus er zit wat ruis in, maar het gaat om de lage tonen, het ziet er overigens wel goed uit:
SWP105.PNG

rikpost

Berichtdoor rikpost » do 04 jul 2013, 17:48

Leuk verzonnen ,en knap ook O:)

Echter zit er onder de 60hrtznog al wat gewoon een bas gitaar al.
En het gaat ook om de hoeveelheid energie bij die 60 hrtz .
Ik vond nog een leuk tabelletje.
frequenties.jpg

En dat zijn dan nog de klassieke instrumenten bij pop en rock word het wel gekker met die synthesysers
Ooit is het allemaal klaar !

mtb

Berichtdoor mtb » vr 05 jul 2013, 15:04

rikpost schreef:Echter zit er onder de 60hrtznog al wat gewoon een bas gitaar al.
En het gaat ook om de hoeveelheid energie bij die 60 hrtz .
En dat zijn dan nog de klassieke instrumenten bij pop en rock word het wel gekker met die synthesysers

Je kan natuurlijk lager spelen dan 60 Hz op sommige instrumenten, maar dat doen ze dus niet in normale muziek, zoals ik in het begin al uitleg. De energie kan je zien met mijn APL, zie mijn onderschrift.
Overigens een mooi plaatje, ik heb hier een jaren oud slecht kopietje in zwart/wit.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 09 jul 2013, 16:59

mtb schreef:maar dat doen ze dus niet in normale muziek, zoals ik in het begin al uitleg. De energie kan je zien met mijn APL, zie mijn onderschrift.

Leuk dingetje maar als bovenstaande je mening is dan zou dat ding inderdaad weinig te doen hebben.

Een vleugel komt laag, maar dat wordt zelden gebruikt. Echter de luchtverplaatsing van een pedaal die wordt ingedrukt maakt een opname erg groots, en dat is exact wat de sub aanvult.

Een basedrum die ik gemeten heeft had een band doorlaat van 40-100 Hz vlak, dus dat is dat ik vrijwel continu onder 60 Hz.
Een basgitaar heeft met de E=41 Hz vaak nog niet voldoende diepgang dus zijn er ook 5 en 6 snarige met een lage B. Zit al een oktaaf onder je 'stelling'.

In de praktijk is juist wel veel laag energie, maar dat is niet direct iets wat opvalt als je een sub goed afstelt. Mijn vrouw hoort het niet als de sub niet aan staat, als ik hem inschakel meestal wel.

mtb

Berichtdoor mtb » di 09 jul 2013, 19:28

Natuurlijk is er muziek onder de 60Hz, zie bijv. http://www.luidsprekers.org/Meetservice/ maar dat komt niet vaak voor in normale muziek, die ze bijv. overdag op 3FM draaien.
Heb je al een APL ?, zie mijn onderschrift, dan weet je wat over het vermogen (=energie/tijd).

Dan

Berichtdoor Dan » di 09 jul 2013, 23:00

Wat is de definitie van "normale muziek" dan volgens jou? Dat verschilt volgens mij van persoon tot persoon. Ik ben mijn sub drie weken kwijt geweest en heb hem best wel gemist.

mtb

Berichtdoor mtb » wo 10 jul 2013, 14:05

mtb schreef:normale muziek, die ze bijv. overdag op 3FM draaien.

Je kan het ook omdraaien: normale muziek is muziek zonder subbassen, dus boven de 60Hz.
Met een subwoofer krijg je vaak alleen maar meer bas en dat kan je wel mooi vinden, maar dan kan je ook je bas-toonregeling omhoog draaien of loudness inschakelen.
Ik raad subwoofers niet af, ik houd er ook wel van, maar ik wil wel weten of het nodig is, vandaar de subbasdetector.

Dan

Berichtdoor Dan » do 11 jul 2013, 15:59

Hmm, ik zou de term "normale muziek" niet gebruiken omdat het impliceert dat andere muziek niet normaal zou zijn. Ik ben juist heel blij met de aanvulling in het vermogensdeel omdat het mijn hoofdluidsprekers ontlast en ze daarom beter klinken. Minder vervorming in het mid en midlaag al was het alleen maar omdat de grote uitslagen een doppler effect geven. Dit resulteert in een rustiger en strakker klankbeeld. Ook de versterker met wat minder vermogen werkt beter als hij minder vermogen in het laag hoeft te stoppen.

Wat misschien wel handig zou zijn is een schakeling die de subwoofer inschakelt bij een bepaalde frequentie en een bepaald geluidsniveau. Los hiervan vind ik het heel knap dat je zoiets kan ontwerpen natuurlijk :goeie:

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » do 11 jul 2013, 17:20

Dan schreef:Hmm, ik zou de term "normale muziek" niet gebruiken omdat het impliceert dat andere muziek niet normaal zou zijn. Ik ben juist heel blij met de aanvulling in het vermogensdeel omdat het mijn hoofdluidsprekers ontlast en ze daarom beter klinken. Minder vervorming in het mid en midlaag al was het alleen maar omdat de grote uitslagen een doppler effect geven. Dit resulteert in een rustiger en strakker klankbeeld. Ook de versterker met wat minder vermogen werkt beter als hij minder vermogen in het laag hoeft te stoppen.

jaja na 3x weten we het wel :rofl:

Met het deel dat je geluid erop vooruit gaat als je het mid - midlaag ontlast ben ik het geheel met je eens .
FOCAL

Dan

Berichtdoor Dan » do 11 jul 2013, 21:01

Haha, tja in de bus op de mobiele telefoon :oops: :mrgreen:

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » do 11 jul 2013, 22:08

Laagste toon op een contrabas is 41Hz, die wil ik zeker kunnen horen en niet alleen de boventonen vanaf 82Hz. In bijna alle muziek die ik luister zit content tot aan 30Hz.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

hannesie

Berichtdoor hannesie » vr 12 jul 2013, 9:53

+ 1 , en dan hebben we het niet eens over de kwaliteit van het laag deel.

Dat maakt ook zeker een verschil, en als er iemand wel achter is gekomen, ben ik dat wel. :lol:
Hans

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 13 jul 2013, 17:55

Het idee is leuk, maar hoe bepaal je je triggerpoints????? Die zijn toch geheel afhankelijk van het nivo van de rest van het muzieksignaal?????? Beetje rare schakeling, afhankelijk van hoeveel signaal je erin stuurt kan je zelfs de luchtverversing aanzien voor sub-bas.......
Fusion Filterdesign

Jamesblond

Berichtdoor Jamesblond » do 09 feb 2017, 14:27

jeroen_d schreef:Laagste toon op een contrabas is 41Hz, die wil ik zeker kunnen horen en niet alleen de boventonen vanaf 82Hz. In bijna alle muziek die ik luister zit content tot aan 30Hz.

+1 Zelfs meerdere cd's met genoeg content beneden 30Hz. Om van films maar te zwijgen.
Slechts mijn €0.02. Zoals alles is ook deze waar naar zijn geld...

John P

Berichtdoor John P » do 09 feb 2017, 14:50

Normale muziek is geclaimd door de VVD dus dan denk ik direct aan een dixieland orkestje, daar zit ook niet zo veel diepgang in.
Waar een weg is is ook een omweg.

Terug naar “Meten....”