Binnen meten, speaker horizontaal?

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

ief

Binnen meten, speaker horizontaal?

Berichtdoor ief » zo 01 mar 2015, 17:10

Zat is wat te denken over meten en bedacht dat het neerleggen (niet op de grond uiteraard) van de speaker misschien een idee zou kunnen zijn maar zie dit eigenlijk nooit, is daar een reden voor denk ik dan?

Waarom > Ervan uitgaande dat je binnen het eerst last hebt van vloer en plafond reflecties, door de speaker horizontaal te leggen (zeker bij zuilachtige ontwerpen met meerdere units) heb je daar dan minder last van.)
De vragen, de vragen...

markbakk

Re: Binnen meten, speaker horizontaal?

Berichtdoor markbakk » do 05 mar 2015, 10:19

Die eerste reflecties worden niet minder bij het kantelen van de speaker. En ervan uitgaande dat je wilt meten met een venster (gate) om de reflecties uit de meting te halen, maakt dit dus niets uit. Wat je wel (ook binnen) goed kan doen, vooral bij een harde vloer, is een ground plane meting (even ervan uitgaande dat je plafondhoogte de kleinste maat van je meetruimte is). Zo kun je je meetvenster effectief vergroten en meer frequentieresolutie c.q. betere resultaten voor lage frequenties behalen bij je meting.
Mark Bakker

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » za 04 aug 2018, 21:36

ief schreef:Zat is wat te denken over meten en bedacht dat het neerleggen (niet op de grond uiteraard) van de speaker misschien een idee zou kunnen zijn maar zie dit eigenlijk nooit, is daar een reden voor denk ik dan?

Inderdaad: Je hebt niet lang genoeg gezocht ;-)

d'Appolito schrijft hier in zijn boek over: Met zowel de speaker als de microfoon op het asfalt van een lege parkeerplaats krijg je prima metingen die heel diep kunnen gaan. Succes verzekerd.

One World Concepts

Berichtdoor One World Concepts » zo 05 aug 2018, 1:01

In een beetje (Nederlandse) woonkamer kun je met de juiste instellingen (en evt nog wat demping op de grond an plafond) prima metingen doen vanaf ongeveer 200-250Hz.
Samen met programma's als Basta/Edge of VituixCAD kun je een heel erg nauwkeurige schatting maken waar de kastinvloeden beginnen.
Combineer deze met een dichtbij meting en je bent redelijk klaar.

Ik zie dus niet helemaal in waarom iemand de moeite zou nemen om allerlei vage meetconstructies te gaan gebruiken.

Ik handige harry kan dit zelfs automatiseren met wat stappen motoren.
Je zou volgens mij in theorie zelfs ook mbv de-convolutie een groot deel van de reflecties weg kunnen poetsen.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 07 aug 2018, 0:03

ik heb het idee dat niet goed begrepen wordt wat TS schrijft. Als je vloer en plafond het eerste roet in het eten gooien maak het niet veel uit als je een breedband box gaat meten, je zorgt dat het halverwege vloer en plafond zit. Maar wat nou als je een 3-weg gaat meten, dan is het slimmer om het geheel 90 graden te draaien en met je mic te schuiven voor center to center metingen tussen de drivers onderling. Helaas gaat bij de gebruikelijke metingen onder de 'echte horizontale' hoeken (in dit geval dus vertikaal schuiven) al niet meer lukken, dan zit je al snel ongunstiger dan met de 3-weg horizontaal gepositioneerd.

Gelukkig is de openingspost al ruim 3 jaar oud ;-)

markbakk

Berichtdoor markbakk » di 07 aug 2018, 14:25

Ach ja, het is ook hier komkommertijd...
Mark Bakker

Terug naar “Meten....”