Fs klopt niet?

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

michelp

Fs klopt niet?

Berichtdoor michelp » ma 25 jul 2016, 13:19

Goedemiddag,
Een paar dagen terug heb ik een Dayton Dats V2 opgehaald om wat dingen te gaan meten.
Een van deze dingen zijn een setje tweeters die een Fs zouden moeten hebben van 950hz (Morel MT23).
Alleen de meting komt uit op zo'n 1500hz. Hoe kan dit? Of doe ik zelf wat verkeerd? Calibreren van de DATS heb ik wel gewoon gedaan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Chris_T

Re: Fs klopt niet?

Berichtdoor Chris_T » ma 25 jul 2016, 13:35

Dit kan best kloppen. Aan de meting kan weinig fout gaan als het alleen gaat om het bepalen van de Fs.
Met calibreren wordt namelijk alleen de amplitude 'geijkt'.

Zijn het oude tweeters? Ze zijn namelijk ferrofluid gekoeld en daarvan is bekend dat het na verloop van tijd dikker wordt/opdroogt.
Mogelijk is dat een verklaring voor de afwijking.
Daarbij nemen ze het ook niet zo nauw in de caraudio wereld.

michelp

Berichtdoor michelp » ma 25 jul 2016, 13:48

Echt heel nieuw zijn ze niet meer, maar zou het verschil zo enorm groot kunnen zijn?
Ik haal zo de Morel MT22 uit de auto, eens kijken of die ook zon groot verschil geven. Zou wel de reden zijn dat ik het niet lekker klinkend krijg met het originele filter (die dan eigenlijk niet meer klopt)

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 25 jul 2016, 14:01

Ik zou de onderste meetfrequentie een stuk hoger zetten. 5Hz is niet erg lekker voor een tweet.
Fusion Filterdesign

michelp

Berichtdoor michelp » ma 25 jul 2016, 14:48

ds23man schreef:5Hz is niet erg lekker voor een tweet.

Daar heb je zeker gelijk in, maar dacht dat het met zo'n klein signaal niet zo veel uit zou maken

michelp

Berichtdoor michelp » ma 25 jul 2016, 15:49

De MT22 heeft hetzelfde, deze zou ook 950hz moeten zijn, maar zit rond de 1300

markbakk

Berichtdoor markbakk » ma 25 jul 2016, 22:29

Die meting lijkt me ook wel ok. Met opgedroogd ferrofluid krijg je hele andere curves.
Mark Bakker

michelp

Berichtdoor michelp » di 26 jul 2016, 1:04

Dat is iig goed nieuws ;)

En ik weet dat zulke dingen bij car audio niet zo nauw genomen worden, maar Morel is nou niet echt goedkope rommel. Volgens het boekje zit de filterfrequentie op 1600 of 1800hz, 1 van die 2, weet het niet meer precies uit mijn hoofd.
Op het filter zelf kan ik kiezen tussen 6db/oct of 12db/oct. Dan vind ik dat wel een erg lage frequentie met deze Fs.
Ik zit nu te denken om een filter te maken op +-2,5 khz, en dan 12db/oct, of misschien wel 18db/oct.
Morgen ga ik het woofertje in de deur eens meten en kijken wat daar uit gaat komen.

Het frequentieverloop van de MT23 heb ik ook gemeten. Hier zit een gekke dip in op 12khz, maar deze hoort er wel in te zitten volgens de specs.
Ik zie wel dat er bij mijn eigen meting al afval is vanaf 2,5khz ongeveer, dit klopt dan weer niet met de grafiek op het datablad (die ik ook bijgevoegd heb in de bijlage).
Ook zie ik dat de dip op 12khz veel groter is dan hoort te zijn, maar dit kan eventueel wel rechtgetrokken worden met een beetje eq
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

michelp

Berichtdoor michelp » wo 03 aug 2016, 12:00

Ik vond net dit stukje weer terug over de set die ik heb:
http://www.prohifi.cz/files/reviews/hyb ... -sound.pdf

Het verschil is dus wel dat hier andere tweeters op komen. Dus geen Morel MT22 zoals in het artikel, maar de MT23. De Fs zou hetzelfde moeten zijn.
In het artikel staat dat de frequentie van het originele filter op 1800hz ligt. Deze is zelfs nog naar 6db/oct te switchen. Hoe is dit mogelijk als de Fs eigenlijk hoger uitvalt? Of zou de filterfrequentie die ze opgeven ook niet kloppen?

De meting van het frequentieverloop die ik met de MT23 heb gedaan zegt eigenlijk dat ze onder de 2,5khz wat geks doen, wat eigenlijk zou betekenen dat 1800hz een hele gekke filterfrequentie is. Of zou hier met de meting wat verkeerd zijn gegaan?

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » wo 03 aug 2016, 14:15

Onder de Fs valt de tweeter vaak sterk af en neemt de vervorming ook sterk toe. Bij de één meer dan de ander.
Waar het overnamepunt uiteindelijk komt te liggen hangt af van meerdere factoren o.a.:

• hoeveel de tweeter vervormt
  • gewenste geluidsdruk
  • akoestisch verloop (integratie met de woofer)
  • opslingering (wisselwerking met het filter)

In de praktijk betekent dat het akoestisch overnamepunt vaak 1-2 octaven boven de tweeter Fs ligt.
Maar dat is het geval bij luidsprekers.

Bij caraudio wordt eigenlijk niet gelet of het ook akoestisch mooi optelt.
Dat is ook moeilijk haalbaar omdat de drivers op diverse plekken gemonteerd kunnen worden en er veel obstructie is.
Een standaard filter is daarom per definitie niet goed, maar meer bedoeld om de ergste vervorming te voorkomen en de tweeter tegen de hittedood te beschermen.
Je mag er dan ook vanuit gaan dat het genoemde overnamepunt en de helling alleen elektrisch zijn (puur het filter dus).
M.a.w. het boeit niet wat ze daar over zeggen.

Een klein vraagje over de meting. Hoe heb je deze eigenlijk gemaakt (o.a. afstand, gating, smoothing).
De schaal van de frequentie is ook lineair i.p.v. de gebruikelijke logaritmische schaal. Ik weet niet of je daar ook op gelet hebt.
Wil je 1 op 1 met de fabrieksdata vergelijken dat zul je de schalen moeten aanpassen en gebruik moeten maken van een IEC baffle.

Terug naar “Meten....”