Wie durft deze vervorming te verklaren...?

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

MarcoSQ

Wie durft deze vervorming te verklaren...?

Berichtdoor MarcoSQ » ma 08 aug 2016, 23:59

Beste ZBA deskundigen,

Iemand vroeg mij om een adviserende rol te spelen, in audioreviews met telefoons. Had ik eigenlijk niet zo'n trek in (buiten mijn comfort zone, en naar mijn inschatting was er niet veel objectiefs te melden). Nu ik drie samples in handen heb denk ik daar anders over; elk heeft zijn eigen unieke nukken. Ik weet nog niet wat ik doe, maar er zijn iig zinnige dingen te melden.

Anyway. Omdat ik behalve pure data, mijn subjectieve 'mening' ook belangrijk vind, ben ik ook gaan luisteren. En bij dat luisteren, zat ook een doodgewone 1kHz sinus.

Op een bepaald apparaat klinkt die redelijk schoon. Maar : als het volume opgeschroefd wordt, begin ik duidelijk een bijna zuiver Major Seventh tweetoons interval te horen. (Vergezeld van wat andere nonharmonischen, die wat zachter zijn, en laat ik eventjes buiten beschouwing).
Geloof me : dat is bijzonder naar als je (muzikant) een harmonisch interval verwacht....en bijna zuiver betekent eigenlijk gewoon VALS.

Nadien het spectrum gemeten ter controle. Dit MOET het interval zijn, zoals aangegegeven door de pijlen : 2900 en 3000Hz. Weet ik 100% zeker.
spectrum for 1kHz @ full output.png

Warom dit topic ? Nou, ik snap het niet. Waar komt dat piekje bij 2900Hz vandáán ? Een harmonische is dit niet...

Vragen :
1. Waar zou die 2900Hz vandaan kunnen komen ? (of 4900, 6800, 10700 etc ?). Harmonisch is het niet. IMD dan ? Maar daar heb je een tweede toon voor nodig. Ja, er is een minimale 100Hz zichtbaar...could it really be ? (Ik ben gewoon absoluut onervaren met IMD...). Iemand die het aandurft om hier een verklaring voor aan te wijzen ?
2. That's it, really. Ik besef dat het niveau @2900Hz absurd laag is...maar de disharmonie hoor ik duidelijk, en met absolute zekerheid. Minimaal 1 of 2 andere tonen ook, die minder 'vals' klinken. Dit zou ik graag buiten discussie laten als het kon...

Ten overvloede : nergens is netspanning aangesloten. Niet in telefoon, en niet in meetsysteem. Maar álle overige piekjes die je ziet in het spectrum, zijn keurige veelvouden van 100Hz....Toeval ?

Veel dank alvast voor je reaktie !
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door MarcoSQ op di 09 aug 2016, 0:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Voorlopig even niet meer zelfbouwen. Komt wel weer.
Roon ROCK op een Intel NUC5i5 in een fanless doosje. HDMI out (want multichannel) -> Marantz SR1504 :rofl: -> Revel Performa3 F206 (front) en Revel Concerta M12 (rear). Twee stuks SVS SB-1000 (subs), via een MiniDSP 2x4 met DIY voedinkje in een Galaxy Maggiorato doosje.

Jag

Re: Wie durft deze vervorming te verklaren...?

Berichtdoor Jag » di 09 aug 2016, 0:03

Ik snap eigenlijk nog niet zo goed wat hier precies gemeten wordt :)

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » di 09 aug 2016, 0:29

Jag schreef:Ik snap eigenlijk nog niet zo goed wat hier precies gemeten wordt :)
Een telefoon speelt een WAF file af. 44.1kHz, 16bit. Die bevat enkel een een schoon 1kHz sinus signaal. Gemeten wordt: het spectrum wat er dan op de ONbelaste(*) hoofdtelefoonuitgang verschijnt.
Maar verschilt maar weinig met een BElaste output. Vervorming komt NIET van de soundcard zelf : ik hóór hem ook werkelijk.

(*) = ONbelast betekent : uitsluitend belast met de ingang van een semi-pro sound card, hoge ingangsimpedantie. Verder niets.

De vraagstelling is : hoe zou die niet-harmonische bij 2900 Hz kunnen ontstaan ? (Of idem voor de andere, maar minder hinderlijke non-harmonischen bij bijv. 4900, 6800, 10700 etc ?)
Roon ROCK op een Intel NUC5i5 in een fanless doosje. HDMI out (want multichannel) -> Marantz SR1504 :rofl: -> Revel Performa3 F206 (front) en Revel Concerta M12 (rear). Twee stuks SVS SB-1000 (subs), via een MiniDSP 2x4 met DIY voedinkje in een Galaxy Maggiorato doosje.

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » di 09 aug 2016, 10:31

Ik ben een leek wat dat betreft, maar hoe meet de ruis eigenlijk van de telefoon? Zijn daar ook de kleine spurs te zien?
Bij slechte filtering/ontkoppeling zie je vaak troep verschijnen aan de hoge kant van het spectrum.
Tja, als ik verder nog een balletje kan opgooien. Misschien dat door jengel wat meer harmonischen ontstaan? Het zit erg dicht op elkaar.

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » di 09 aug 2016, 22:03

Bedankt ! Nou, ik voel me ook een leek op dit vlak, hoor :). Op het ruisspectrum is niets aan te merken, en jengel is het beslist niet : toonhoogte is stabiel.

Ik ben er inmiddels wel achter wát er gebeurt, maar begrijp nog niet heel goed hoe dit foutje precies ontstaat.
De telefoon (of afspeelsoftware) upsamplet 44.1kHz materiaal softwarematig, en introduceert daarmee de nonharmonischen.
Het lijkt er zelfs op dat hij 44.1 native niet eens kan decoderen....
Absurde keuze : wél ondersteuning voor het in mijn ogen overbodige "audiofiele" 192kHz. Maar de meestgebruikte standaard moeten upsampelen ?? Rare wereld leven we in...

Kwam op deze gedachte, omdat me opviel dat de ene app beter klonk dan de andere. En dat kan natuurlijk niet zomaar...behalve als die bewerkingen op de data uitvoert.

Plaatjes bij het praatje :

Twee verschillende apps met elkaar vergeleken : VLC en Play Music. Met een schone sinus klinkt VLC overduidelijk smerig. Play stukken beter, maar 'een beetje vals' :
HD 1kHz resampling from 44.1kHz- VLC vs PlayMusic.png

Nu de betere app, die zowel een 44.1 als een 48kHz wav speelt. Zie je het enorme verschil ? Bij 48kHz is alles ineens netjes harmonisch. Dat klinkt stukken fijner :
HD 1kHz 44.1 vs 48kHz.png

Even voor de duidelijkheid : of dit met muziek ook werkelijk hoorbaar is heb ik (nog) niet gecontroleerd. Ik verwacht niet dat ik dat blind kan discrimineren. Met een sinus echter : piece of cake, onmiddellijk.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » wo 10 aug 2016, 20:48

De grafiekjes kloppen. Maar het moet toch, dat ik ergens twee luisterresultaten door elkaar heb gehaald... :oops:
Eerder schreef ik een duidelijk verschil tussen native 48kHz, en upsampled 44.1kHz te horen op dit apparaat.
Hoe zeer ook ook mijn best doe : dat lukt me nu met geen mogelijkheid meer met de Play app... Maar : het nonharmonische gedoe blijft wél meetbaar bij upsampling.

Met de app VLC is dat onderscheid wél makkelijk te horen, maar dat lijkt toch niet aan genoemde nonharmonischen te liggen.
Eerder een buffertje wat soms nét te krap is ofzo, 'tikt' soms een tandje...Ik mik de app gewoon weg -> opgelost :).

Anyway, net een andere app gevonden die netter claimt te resamplen : Neutron Music. En die claim is wel terecht..
Hiermee zie ik het spectrum zo gauw géén verschil meer tussen upsampled 44.1, of native 48kHz.
Hoorbare verbetering ? Wat mij betreft niet. Maar het is wel fijn als zo'n appje je testsignaal niet méér vervuilt, dan nodig :).

Ik geloof dat dit boek dus wel weer dicht mag :). Oh ja : genoemde major 7th blijf ik in alle gevallen horen...waarschijnlijk toevallig een interval met een zoveelste harmonische, misschien wel IN de hoofdtelefoon...Gelukkig luisteren we normaal niet naar sinustoontjes ;-).

Terug naar “Meten....”