defecte Tek 2445B wat te doen?

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

hnsmldrs

defecte Tek 2445B wat te doen?

Berichtdoor hnsmldrs » di 21 aug 2018, 17:30

een dezer dagen ga ik beginnen met mij pre-amp en voor het geval dat mijn scoop afgestoft, een Tektronix 2445B.
Ingeschakeld en hij doet de POST, echter er komt geen beeld.
Heb de schema's ook van deze scoop maar wil je meten dan heb je een scoop nodig :?
Ik vermoed dat hoogspanning niet opkomt of het power up delay circuit defect is.
Om 14KV te meten zover gaat mijn DVM niet.

Wat is raadzaam, een andere kopen en deze als decoratie gebruiken?
En als ik een andere scoop koop, is een picoscope een goede optie?
Er staan diverse Teks op MP maar weet natuurlijk niet hoe lang die mee gaan.
De mijne deed het een jaar geleden nog, toen opgeborgen, en nu geen beeld meer.

Wat vinden jullie?
Vriendelijke groet,

Hans

Barry2001
Algemene moderator

Re: defecte Tek 2445B wat te doen?

Berichtdoor Barry2001 » di 21 aug 2018, 19:47

Repareren kan, en dan wachten op het volgende defekt. Het zijn vaak slechte contacten door de tands des tijds, juist ook omdat ‘ie misschien weinig gebruikt wordt.
Een scoop kost tegenwoordig de wereld niet meer, kan je niet in de portemonnee kijken maar voor zo rond €300,- heb je bv een Rigol. Die ook nog eens veel minder ruimte inneemt dan een TEK, goed scherm, USB interface, etc. En voor onze mooie audio hobby hoef je geen ultrasnelle scoop te hebben.

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 21 aug 2018, 19:56

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 21 aug 2018, 20:54

hnsmldrs schreef:een dezer dagen ga ik beginnen met mij pre-amp en voor het geval dat mijn scoop afgestoft, een Tektronix 2445B

.................
Wat vinden jullie?

Deze serie scopes (en later) zit vol hybrides die denk ik al 20 jaar nergens meer te krijgen zijn wereldwijd. Deze scopes gaan nog mee tot dat ze stuk gaan. Als je zelf niet in staat bent diepgaand deskundig door deze scoop te wandelen: Sowieso niet reparabel.

Zou een nieuwe Chinees kopen voor een paar 100 euries. Tip, koop daarbij niet de eerste de beste en goedkoopste. Hier geldt nog steeds wel een beetje alle waar naar zijn geld. Van de diverse merken is Rigol wel een van de meest solide met goede user interface. Kijk eens hier: https://www.eleshop.nl/testen-meten/osc ... copes.html Rigol is ooit begonnen als een R&D van Agilent (het vroegere HP) en is begin 2000 zelfstandig verder gegaan onder eigen naam. Wil je verder je licht opsteken voor een dergelijke scoop kijk dan ook eens hier: https://www.eevblog.com/forum/testgear/
Peter de Jong

hnsmldrs

Berichtdoor hnsmldrs » di 21 aug 2018, 20:56

Barry2001 schreef:Repareren kan, en dan wachten op het volgende defekt.

Daar ben ik ook bang voor.
De Rigol en Peaktech zien er beiden erg goed uit.
Denk dat ik toch voor een van beiden ga, en kan dan alsnog kijken of ik hiermee de Tek gerepareerd krijg.

Thanks heren voor het advies en links. :goedzo:
Vriendelijke groet,

Hans

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 21 aug 2018, 21:04

Zelf zou ik qua service hem bij een Nederlandse dealer kopen zoals b.v. Eleshop of voor Rigol: https://www.arbenelux.com/brands/rigol-technologies/ Rigol is gewoon goed, Peaktech ken ikzelf niet, zou daarvoor even je licht opsteken bij EEV-blog wat ze er daar van zeggen. In China is er veel namaak van gevestigde (ook Chinese) merken..
Peter de Jong

Terug naar “Meten....”