Newbie's and Noob's questions here

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Wowly
Beheerder
Contacteer:

Newbie's and Noob's questions here

Berichtdoor Wowly » zo 21 okt 2007, 21:23

Aangezien ik een absolute noob/newbie ben heb ik op mijn weg om speakers te gaan meten een heleboel vragen. Velen zijn al beantwoord door leden maar ik dacht, er zullen vast wel meer mensen zijn die er geen kaas van hebben gegeten dus laat ik ze maar op het forum gooien.

Ik wil dus gaan meten om wat inzicht te krijgen in de wereld van werking van speakers en filters. Hiervoor heb ik off course een meetsysteem nodig. Nou heb ik van B-force begrepen dat voor spekers meten de geluidskaart niet van groot belang is (relatief dan) maar vooral een gecalibeerd microfoon.

Deze heb ik nu gevonden op IBF akustik (plaatje is klikbaar!): Afbeelding

In mijn laptop zin een alc888 realtek chip in. Dit is een midlevel kaart met een signaal tot ruisratio van minimaal 90 :alc 888(klikbaar!)

Nou zegt de datasheet van de microfoon dat ie nog een fantoomvoeding nodig heeft, maar heeft mijn geluidskaart niet voldoende voeding?

Als jullie nou mochten zien dat ie niet genoeg voeding geeft, hoe maak ik dan zo'n fantoomvoedingkje? Ik zie overal dat een par batterijen voldoende zijn??Hoe werkt zoiets??

Dit zijn zo wat eerste vraagjes, denk dat er nog wel wat meer komen :oops:

Wowly

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 21 okt 2007, 21:37

Bijj mij werkte ie zonder meer op de ingebouwde mic power van mijn Transit USB kaartje.

Maar hierbij een schema voor een externe voeding.
Bijlagen
mic_psu.gif
mic_psu.gif (3.24 KiB) 7415 keer bekeken

Wowly
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wowly » zo 21 okt 2007, 21:39

Peter, jij bent technisch, kun jij uit de data van de alc888 halen of ie voldoende voeding geeft voor deze mic?

Jan

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 21 okt 2007, 21:50

Nee, dat hangt af van de boardimplementatie in je laptop. Als het goed is moet dat in de handleiding van je laptop staan. Daar moet iets staan van mic power for electret micophones o.i.d.

Anders gewoon proberen met een goedkoop los electret kapseltje. Zo'n dingetje wat aan een head-settje zit b.v.

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » zo 21 okt 2007, 21:52

wat betreft de kwali van de geluidskaart: heb je een beetje fatsoenlijke Soundblaster of vergelijkbaar dan zit t wel goed, maar is het een on-board dan wel ff testen, vooral die in een laptop zijn soms niet best. bijvoorbeeld in die van mijn Compaq zit echt een brak exemplaar, daar hoor je in de muziek of de harde schijf of t netwerk bezig is :roll: ff testen dus...

Wowly
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wowly » zo 21 okt 2007, 21:59

Ik heb al gelezen dat je de geluidskaart zou kunnen testen met een loop (oid) dat je de ingang met de uitgang verbind. Maar hoe kan ik dan zo'n frequntieplaatje krijgen, met meetsoftware? En welke is dan geschikt?

Jan

Wowly
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wowly » zo 21 okt 2007, 22:01

Oja, de geluidschip in de geluidschip heeft een regelbare boost gain? Is dat wenselijk?

Jan

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 21 okt 2007, 22:06

Ehm Jan,

Als forum sherriff lees jij toch alle topics :P :lol: Dan weet je ook dat ik fan ben van Arta :D

Het is best lastig om in thuis te raken. Zou zeggen download dat Arta inclusief de pdf manuals en ga er mee aan de slag. Lees vooral die manuals, Ze zijn goed geschreven. En als je het niet snapt gewoon nog een keer zorgvuldig lezen. De technische/wiskundige delen laat je dan maar voor wat ze zijn.

Wowly
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wowly » zo 21 okt 2007, 22:12

Ik heb ook alle topics gelezen, maar daar zitten ook hele oude tussen. Toen waren er nog andere proggie's en waarschijnlijk zijn de huidige beter dan die van toen. Overigens wilde ik toch wel via arta gaan werken. Mocht het wat zijn schaf ik me ook zo'n license aan, goede initiatieven moeten wordn gestimuleerd!

Wat vinden jullie trouwens van de mic?

Jan

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 21 okt 2007, 22:21

Ok ;) Een altenatief is nog Audiotester. Is wat beperkter maar ook goedkoper. Nadeel is dat de demoversie beperkt in tijd loopt en daarmee kun je het eigenlijk niet goed leren. Arta kun je iig eindeloos uitproberen zonder licentie, vind ik wel zo sympathiek. Alleen kun geen files saven..

Wowly schreef:Wat vinden jullie trouwens van de mic?

Jan

Top, zeker voor wat ie kost incl. calibratie. Hij is netjes afgewerkt. Het is eigenlijk een MCE2000 kapseltje in een nette en handzame behuizing plus calibratie.

Wowly
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wowly » zo 21 okt 2007, 22:28

Is idd erg netjes afgewerkt en mét calibratie.

Zit nu ff in arta te checken hoe ik die loop moet maken en zo mijn systeem te testen maar zie wel uitgelegd hoe ik de loop an sich moet maken maar niet zo goed hoe ik daar nu mee kan gaan meten hoe goed of slcht mijn soundcard is. :oops:

Jan

b_force
Contacteer:

Berichtdoor b_force » zo 21 okt 2007, 23:00

Nou, je hebt mijn verhaal gelezen.

Om kort te zijn, microfoon ziet er goed uit, en via de site is er ook een pre-amp te bestellen.
Dan maakt de ingang van je laptop niet zo heel veel uit (sterker nog, het liefst neem je dan een line-in ingang)

ARTA is erg goed te begrijpen.

Ik moet nog steeds een keer langs anonamemouse om een mini cursus meten, simuleren en bereken te geven. (ik weet ook niet niet alles, maar de beginselen zijn goed te begrijpen, de rest is een kwestie van veel doen).

Misschien kunnen er nog wat mensen langs komen (als dat kan en mag).
Wanneer weet ik nog niet, want ik ben momenteel behoorlijk druk.

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » zo 21 okt 2007, 23:01

wat zou die pre-amp kosten?

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » zo 21 okt 2007, 23:07

b_force schreef:ARTA is erg goed te begrijpen.

Ik moet nog steeds een keer langs anonamemouse om een mini cursus meten, simuleren en bereken te geven. (ik weet ook niet niet alles, maar de beginselen zijn goed te begrijpen, de rest is een kwestie van veel doen).

Misschien kunnen er nog wat mensen langs komen (als dat kan en mag).

Een korte workshop tijdens een volgende luisterdag? :)

b_force
Contacteer:

Berichtdoor b_force » zo 21 okt 2007, 23:14

Een workshop vind ik prima, maybe overleggen met de mensen die ook al meten om wat voor en tegens van bepaalde sets neer te oid.

En dan een klein internet/forum artikeltje plaatsen voor na-slag.
Lijkt mij wel leuk :)

De hele kit voor deze mic is trouwens:
http://www.content.ibf-acoustic.com/cat ... p?cPath=30

Op de site staat ook los de pre-amp.

Wowly
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wowly » ma 22 okt 2007, 21:54

@ Henkjan: mic kost 60 euro, complete set kost 170. Het ampje kost dan dus 110 euro (ff omreken naar ouwe guldens: 240 guldens!!) Vind ik best duur voor een batterij met wat regeldingtjes erin gesoldeerd. Ik denk dat meerde electrotechneuten alhier een vergelijkbare in elkaar zetten voor minder dan een kwart van de prijs?

@ B-force: Leuk om eens een echte workshop te organiseren! Nemen we onze eigen meetrigs mee om te kijken wat we lekker vinden werken
Overigens staat er het volgende in het datablad van de mic:

"Our goal was to develop an accurate mic at low cost applicable for room acoustic and
speaker measurements. It should be as precise as necessary with less coloration on
acoustic signals. Therefore we have designed what you see or rather hold in your hands.
A microphone for medium SPL with no cage but a grill in front of the diaphragm. This
avoids heavily sound colorations contributed by resonances and reflections in such cages.
The electret microphone
An electret MIC is the best value for money omnidirectional microphone you can buy.
Those microphones are used in many applications where small and inexspensive
microphones with good performance characteristics are used.
It is a modification of the classic condensor microphone. Whereas a condensor mic needs
an applied phantom power, the electret condensor has a build in charge. The bias voltage
of arround 1-10V is needed to supply the build-in FET buffer and should be applied using a
1-10kOhm resistor. Normally an electret capsule is a 2 terminal device that works like a
current source when biased. The
bias voltage should be kept
clean, because the noise in this
will get to the microphone
output.

Vragen hierover:
- hierin staat dat een voeding van 1-10 volt nodig heeft? Is een batterijtje dan voldoende? Zoals in het schemaatje van peter?
- of is de ingang van een laptop voldoende om hem van stroom te voorzien? ik kan niet in de gegevens van mijn laptop vinden hoeveel sap ie geeft. Zal wel gewoon moeten proberen....
- Moet ik dan nog ergens een 1-10kOhm weerstandje ertussen zetten?En waar plaats ik dat dan? In het schemaatje van peter zie ik ook twee weerstanden zitten die samen ongeveer 10 kOhm (klopt dat?)
- Is deze mic geschikt om subwoofers te testen? Ze hebben het namelijk over een microphone for medium SPL.....

Overigens hoe test ik mijn geluidskaart met die loop, kan iemand mij hierbij praktisch helpen?

ARTA is overigens een erg leuk proggie, best intiütief van opzet. Ik geloof niet dat ARTA ook een filter voor je berekend toch? Dat proggie van linkwitz wel?

Alvast bedankt!

Jan

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 22 okt 2007, 22:13

Wowly schreef:@ Henkjan: mic kost 60 euro, complete set kost 170. Het ampje kost dan dus 110 euro (ff omreken naar ouwe guldens: 240 guldens!!) Vind ik best duur voor een batterij met wat regeldingtjes erin gesoldeerd. Ik denk dat meerde electrotechneuten alhier een vergelijkbare in elkaar zetten voor minder dan een kwart van de prijs?

Nou er zit een heuse mic. VV in. Ik ben er aan begonnen om zoiets zelf te maken. Maar omdat op batterijen te doen EN met een hoge versterking EN lage vervorming is niet eenvoudig. Bedenk ook dat dat mic-ampje Made in Germany is en niet Made in China. Dan is de prijs reëel.

Vragen hierover:
- hierin staat dat een voeding van 1-10 volt nodig heeft? Is een batterijtje dan voldoende? Zoals in het schemaatje van peter?
- of is de ingang van een laptop voldoende om hem van stroom te voorzien? ik kan niet in de gegevens van mijn laptop vinden hoeveel sap ie geeft. Zal wel gewoon moeten proberen....
- Moet ik dan nog ergens een 1-10kOhm weerstandje ertussen zetten?En waar plaats ik dat dan? In het schemaatje van peter zie ik ook twee weerstanden zitten die samen ongeveer 10 kOhm (klopt dat?)

De mic is gecalibreerd bij 2V en een afsluitimpedantie van 2K2. Dat schema'tje wat ik postte voldoet daaraan. Met wat anders klopt de gevoeligheid niet meer met de calibratie. Is overigens niet zo'n ramp.

De impedantie van de mic is vrij hoog. Je kunt er daarom maar beter niet meer dan 5 m kabel aanhangen om hoogafval te voorkomen.

- Is deze mic geschikt om subwoofers te testen? Ze hebben het namelijk over een microphone for medium SPL.....

Ja klopt, met de mic vlak op de conus van de woef meten bij flink volume zal niet gaan. Dat gaat overigens ook niet met een Behringer of Superlux microfoon. 100 dB - 110 dB aan SPL is wel ongeveer het maximum wat je met deze mic betrouwbaar kunt meten.

Wowly
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wowly » ma 22 okt 2007, 22:50

100 db vind ik nogal wat! Ik denk dat je met het testen van een unit hier niet aankomt toch?

Niet meer dan 5 meter kabel eraan lijkt me geen probleem.

bedankt voor je snelle antwoord

Ik heb IBF akustik gevraagd of ze iets met de prijs kunnen doen als er meerderen zijn die interesse hebben in deze microfoon en desnoods de microfoonversterkert. be benieuwd of ie met een interesante aanbieding komt. Ik heb hem veel goodwill belooft :D

Jan

hopsa
In memoriam †
Contacteer:

Berichtdoor hopsa » ma 22 okt 2007, 23:13

@ B-force: In een meetworkshop ben ik zeker geinteresseerd.

Ik heb de meetmic in huis, maar ben ook nog aan t zoeken naar een geschikte mic-pre-amp, zonder fantoomvoeding( evt., als ik niks kan vinden, toch maar de bijbehorende aanschaffen)

Met de plaatjes op de Arta-site is het meetkastje, voor een beginner als ik, makkelijk in elkaar te solderen( leuk om een kastje met knopjes gemaakt te hebben).

b_force
Contacteer:

Berichtdoor b_force » di 23 okt 2007, 0:50

Het beste idee lijkt me idd dat iedereen z'n eigen meet troep meeneemt, maar dat we dan wel "klassikaal" te werk gaan.
Dus met 4 man tegelijk ofzo.

Maargoed daar over later meer, het is denk ik leuk (zoals ik al eerder zei) dit met een paar man te doen.

Overigens ziet mijn impedantie box er zo uit:

Afbeelding

En ik ben blij dat ik hem zo heb gemaakt.
Zowel voor high als low in en ouput.
Aansluiten en klaar ben je.

Voor de voeding van die microfoon is een 9V batterij eigenlijk ideaal wat spanning betreft, echter zijn deze dingen na een tijdje (snel) leeg.

Ik denk toch dat ik voor een zeer goed gestabiliseerde voeding zou gaan.

Een compleet set voor 170 euro, valt nog best te doen. Zeker als je bedenkt dat de microfoon gekalibreerd is.
Als ik mijn huidige microfoon zou kalibreren, ben ik ietsjes minder kwijt, zo'n 120-130 euro.

De Behringer ECM 8000 is ook een erg fijne microfoon en lijkt super veel op de superlux.
http://www.orbit-proaudio.com/nl/produk ... -8000.html

Echter blijft kalibreren een probleem. En wordt een kostbaar iets.

Ik heb al eerder een topic gestart om dit met meerdere mensen tegelijk te doen, maar de animo was niet echt heel hoog.

In het kort,
Als je een pc hebt met een redelijke geluidskaart (iets van een SBlive, Audigy etc etc).
- Superlux, Behringer ECM8000 nemen etc
- Pre-amp met fantoom
- nodige kabels (XLR en jack naar tulp)
- statief (zeker niet onbelangrijk)
- meet jig (voor impedanties)

Andere gevallen (slechte geluidskaart of laptop)
- Dan is een usb geluidskaart wel aan te raden.
Je heb t deze ook met fantoom en de hele reute me teut.

Wil je echter meer meten (bv de vervorming van je cd speler) dan zul je flink dieper in de buidel moeten tasten ivm vervorming.
Of een analoge geluidskaart nemen en daar de op-amps vervangen door een paar met extreem lage vervorming (denk maar eens aan de lm4562).

audiomanics
Contacteer:

Berichtdoor audiomanics » di 23 okt 2007, 1:59

Volgens mij heb ik exact dezelfde microfoon van het bovenste plaatje.. Gewoon rechtstreeks aangesloten op mijn DLSA via een "soeters"-kabeltje (cinch-cinch). Calibratie data in de software geladen en meten maar..
En toch echt enorme pieken kunnen meten... ook op grotere afstand..
Volgens mij geeft de DLSA geen spanning op de ingang voor dit microfoontje..

Kees

Soundexcel
Contacteer:

Berichtdoor Soundexcel » di 23 okt 2007, 12:50

Ik maak gebruik van de Alesis IO2

Dit is toch wel een geniaal ding. Simpel via USB. De ruisvloer licht op max -100db. Dit in tegenstelling tot de meeste on-board geluidskaarten die op -60 -80 zitten.

Ik heb 110 euro voor deze geluidskaart betaald. Daar kan je je dus geen bult al vallen.

Je hebt dan en een goede geluidskaart, en een goede pre-amp.

Behringer EMC-8000 er bij en meten maar!

Wowly
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wowly » di 23 okt 2007, 16:46

Dat is inderdaad een zeer interessant ding, die alesis! Zou ie beter zijn dan zo'n audigy? Je kunt er wel alle nivo's mee regelen!

Ik kan hem niet voor 100 euro vinden trouwens, wel als ik hem importeer vanuit de usa (149 dollar) en geen nahefing krijg.

Wowly

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 23 okt 2007, 17:15

audiomanics schreef:Volgens mij geeft de DLSA geen spanning op de ingang voor dit microfoontje..

Kees

Denk het toch wel Kees. Hang maar eens een universeelmeter aan de cinchplug

Soundexcel
Contacteer:

Berichtdoor Soundexcel » di 23 okt 2007, 20:01

Zou ie beter zijn dan zo'n audigy?

Tja mijn ervaring is dat hij stukken beter klinkt/werkt etc.

Daar komt bij dat je alles in 1 compacte geluidskaart hebt. Extern dus geen electronisch gespetter van voedingen etc.

Terug naar “Meten....”