Newbie's and Noob's questions here

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Wowly
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wowly » vr 09 nov 2007, 10:21

Er is wel voeding nodig, maar erg weinig. Soms geeft de geluidskaart voldoende voltage.

Ik weet dat er iemand hier is die zo´n versterkerkastje is van IBF, maar kan zo snel net herinneren wie. Misschien dat die eens z´n kastje kan openmaken om de ingewanden bloot te leggen :P

Jan

DIY_peter

Berichtdoor DIY_peter » vr 09 nov 2007, 10:50

ik vermoed dat je minder ruis op je metingen gaat hebben vermits je een sterker signaal naar je geluidskaart stuurt.

Maar langs de andere kant denk ik ook dat je teveel betaalt voor zo'n versterkertje. Waarschijnlijk zit er maar voor een paar € componentjes in.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 09 nov 2007, 10:57

DIY_peter schreef:Dus als ik het goed begrijp heb je geen Mic-amp nodig voor die IBF-akustik microfoon?

Ga je geen beter signaal hebben als je die mic-amp gebruikt die IBF-akustik voorstelt?

Ik dacht evt. de M-audio transit te gebruiken, of de creative surround USB.

Ik vond nog een leuke site waar een meetopstelling met ARTA wordt beschreven. Die man gebruikt ook die microfoon-amp kit van IBF.

Misschien is de link al eens voorbij gekomen, maar hier is hij dan nog eens:

http://www.soundhobby.com/measurementsystem.htm

Jawel, je hebt wel een mic amp nodig voor deze mic. In de Transit zit er eentje ingebouwd maar de maximale versterking ervan is wat weinig.

In de meeste gevallen is die prima bruikbaar, maar heb je wat meer gain nodig, dan kan het geen kwaad een extra mic amp te gebruiken.

Maar langs de andere kant denk ik ook dat je teveel betaalt voor zo'n versterkertje. Waarschijnlijk zit er maar voor een paar € componentjes in.

Die discussie hebben we al gehad Peter. De prijs van de BFA mic amp is redelijk voor wat het biedt.

DIY_peter

Berichtdoor DIY_peter » vr 09 nov 2007, 11:34

Pjotr schreef:Die discussie hebben we al gehad Peter. De prijs van de BFA mic amp is redelijk voor wat het biedt.

Zal ik dan gemist hebben. Alhoewel ik toch betwijfel dat een DIY amp zoveel zou kosten.

Zou de unbalanced mic-amp van op de site van ESP hiervoor bruikbaar zijn?

http://sound.westhost.com/project13.htm

Wowly
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wowly » vr 09 nov 2007, 12:02

Ik vind 80 euro voor een mic/ampje eigenlijk erg veel geld (in oude guldens toch maar 200 gulden).

Jan

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 09 nov 2007, 12:49

Als je zoiets zelf gaat bouwen kom je in totaal op iets van de helft uit denk ik (componenten, printje, pluggen en kastje). Tel daarbij de tijd die je er in moet steken, ook al is die dan gratis voor de hobby...

En ja bij BFA willen ze natuurlijk ook geen droog brood eten :D

Wowly
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wowly » vr 09 nov 2007, 13:28

Dit was toch een zelfbouwforum :twisted: :P :wink:

Ik ben het overigens wel met je eens dat je niet altíjd het onderste uit de kant moet halen.

Maar ik heb nu weken vakantie, en had eigenlijk wel zin om wat te fabriceren :D

Jan

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » vr 09 nov 2007, 13:36

...
Laatst gewijzigd door anonamemouse op vr 09 nov 2007, 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 09 nov 2007, 13:59

Wowly schreef:Maar ik heb nu weken vakantie, en had eigenlijk wel zin om wat te fabriceren :D

Jan

Zou dan maar eens lekker met Arta aan de gang gaan zodat je de ins en outs ervan weet en kijken wat de mic zo doet op je geluidskaart. Mocht je tot de conclusie komen dat je alsnog een extra mic ampje nofig hebt kun je altijd nog zien.

Hé, het doel was toch speakers bouwen.... :D

Wowly
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wowly » vr 09 nov 2007, 14:01

Haha, ARTA en de mic,

op de een of andere manier gebruikt ARTA helemaal de mic niet, nog sterker, mijn laptop ziet de gehele microfoon niet in wondows Vista.... :x

Ik zal wel iets fout doen, maar ben er nog niet achter wát.....

Denk je dat je met 1 volt uberhaupt al iets zal kunnen meten met ARTA-Ibf/mic?

Jan

Wowly
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wowly » vr 09 nov 2007, 15:02

Even voor de duidelijkeheid,

Zonder weerstand oid ertussen meet ik met de Multimeter in V gelijk 1 en met de V in wissel 6,8

Jan

Wowly
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wowly » vr 09 nov 2007, 15:32

Wowly schreef:Dus toch maar een voedingkje in elkaar zetten, zoals je al eerder had beschreven in dit topic:

Afbeelding

Jan

waar kan ik nu de 2k2 weerstand zetten waarme de IBFmic is gecalibreerd? Gewoon serieel in de signaalweg?

Jan

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 09 nov 2007, 15:51

Hoi Jan,

Die heb je hierbij niet nodig. De 3K3 en de 6K8 weerstand zorgen voor om en nabij 2V voedingsspanning vanuit een 3V batterij (of 2 penlight batterijtjes). Voor het mic-signaal staan ze parallel en maken zo een 2K2 belasting voor de mic.

Wowly
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wowly » vr 09 nov 2007, 16:53

Jeej,

Ik heb net alle spulletjes gehaald bij EPH voor de meetrig van RTA en de voeding zoals jij die hebt vorgesteld. Kan ik dus mooi aan de slag.

En nog wat Peter, ik ben erg blij dat je het ook zo aan me uitlegd, dat waardeer ik. Ik ben helaas geen electronicus en ben blij mij iedere hulp hierin.

Jan

daniel
Contacteer:

Berichtdoor daniel » zo 11 nov 2007, 21:35

Wowly schreef:Zit er trouwens ook aan te denken dan maar meteen zo'n boxje in elkaar te zetten zoals word beschreven voor het ARTA geburen en dit bij elkaar in een kastje te zetten.

Afbeelding

Jan,

zie ook mijn post in je topic over kleurcodes: Als je een versterker wilt gebruken tussen je geluidskaart en je meetjig, dan mag dat geen gebrugde versterker zijn!

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 11 nov 2007, 21:51

daniel schreef:zie ook mijn post in je topic over kleurcodes: Als je een versterker wilt gebruken tussen je geluidskaart en je meetjig, dan mag dat geen gebrugde versterker zijn!

Sterker nog, om groundloop problemen te voorkomen dient de aarde van de ingang van de versterker en de aarde van de LS-aansluiting direct met elkaar vebonden te zijn, liefst via een ster-aarde. Een gainkloon zou daar prima aan voldoen.

Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Berichtdoor Bertje » zo 11 nov 2007, 22:53

Veel home audio versterkers hebben de massa's gewoon allemaal aan elkaar hangen, dus geen enkel meet probleem eigenlijk. Wel even met de multimeter vantevoren meten natuurlijk.
Rob.

Wowly
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wowly » ma 12 nov 2007, 0:52

Uhm een paar vraagjes

- wat is een gebrugde versterker?
ik had al in de specs van de tripath gezien dat het een gebrugde versterker was, maar wat dat nu precies inhoudt? Zal waarschijnlijk iets te maken hebben dat de aarde niet de ground is bij de Luidsprekerklemmen? (heb ik dit goed begrepen?)

- Het inbouwen van een meetversterker ga ik even uitstellen eigenlijk, ik gebruik er voorlopig gewoon de UcD voor.

- Ik heb nu met de microfoonversterker nog steeds geen geluid in de laptop via de ibf-mic. Hoe kan ik de microfoonversterker nu testen? Met de multimeter?

- @ bertje: wat meet je dan en hoe meet je dat?

Ik heb wat pics gemaakt van het meetkastje. hierin zit de ARTA meetbox eén de microfoonversterker ingebouwd. Vond het erg goed opletten vwb het solderen. Al die verbindingkjes........ Zal ze hieronder posten!
Bijlagen
IMG_3576.JPG
IMG_3575.JPG
IMG_3574.JPG
IMG_3573.JPG
IMG_3572.JPG

audiomanics
Contacteer:

Berichtdoor audiomanics » ma 12 nov 2007, 2:14

Een gebrugde versterker zijn in principe twee versterkers. Om te beginnen wordt het signaal omgezet in een positief en een negatief signaal door een "fasedraaier". Daarna wordt het versterkt door die twee versterkers. Op de ene uitgang staat dan het positieve signaal en op de andere het geinverteerde. Een twee keer zo hoge spanning dus, wat resulteert in een vier keer zo hoog vermogen... theoretisch dan...
Uitgaande hiervan zou je tussen de plus-pool en massa een luidspreker aan kunnen sluiten en ook een tussen de minpool en de massa.. De luidsprekers zullen wel tov elkaar in tegenfase staan... Een speaker ompolen en dan heb je dubbel geluid..
Leuk experimentje... gaat volgens mij wel werken..

Kees

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 12 nov 2007, 8:14

Wowly schreef:Uhm een paar vraagjes

- Ik heb nu met de microfoonversterker nog steeds geen geluid in de laptop via de ibf-mic. Hoe kan ik de microfoonversterker nu testen? Met de multimeter?

Krijg je in windoos met de mic ingang van de windoosmixer wel geluid uit je PC speakertjes?

b_force
Contacteer:

Berichtdoor b_force » ma 12 nov 2007, 10:32

nou nou Wowly, dat wordt nog eens wat :P

Overigens kan ik je als tip geven om bv iets op foto papier uit te printen, of iets te plastificeren (als je die mogelijkheid hebt)

Ziet er gelijk een stuk professioneler uit.

voor de rest best netjes gedaan :)

Wowly
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wowly » ma 12 nov 2007, 10:40

Aha, dus da´s gebrugd. Bij een niet gebrugde versterker heeft dus de rode zijde (hot) zowel de pos als de negatieve? Ik dacht altijd dat de Hot alleen een pos gelijkspanning gaf. me stupid?

@ Peter: als ik een koptelefoon met microfoontje aansluit dan geeft ie wel een microfoonsignaal wat ik dan ook hoor via de luidsprekers van de laptop.
Even een ander vraagje. De voeding die ik dus heb gemaakt heeft een IN en een OUT zijde. Waar sluit ik nu wat aan? De in moet naar de mic-ingang op de geluidskaart. Of naar de microfoon zelf. En de OUT gaat in dat laatste geval naar de geluidskaart Mic in?

Nogmaals erg bedankt voor jullie uitleg!

Jan

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 12 nov 2007, 11:31

Wowly schreef:De in moet naar de mic-ingang op de geluidskaart. Of naar de microfoon zelf. En de OUT gaat in dat laatste geval naar de geluidskaart Mic in?

Jan

Hoi Jan,

<begin schoolmeestermode>

Een schema representeert een apparaat. Dus wat daar staat geldt voor het betreffende apparaat (of kastje) zelf.

Mic In is dus de microfoon ingang van het voedingskastje in dit geval en Out de uitgangang van het voedingskastje

Verder leest een schema in principe van links naar rechts v.w.b. de ricting van de signaalstroom. Dat is niet altijd helemaal vol te houden als schema's erg groot en complex gaan worden. Maar toch is dat in grote lijnen de bedoeling.

<end schoolmeestermode>

Dus om kort te gaan: De Mic In komt aan de microfoon en Out gaat naar de microfooningang van je soundkaart.

Btw, begint er al lekker uit te zien dat kastje ;)

Wowly
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wowly » ma 12 nov 2007, 11:53

I Like schoolmeestermode

Opnieuw weer wat geleerd! fantastisch!. Uhm, ik heb hem overgens wel verkeerd aangesloten dus. Ga meteen ff checken of ie het nu wel doet :D

@ Bart: dank je! Ik was idd van plan daar een mooi plaatje van te maken en dat bovenop te plakken, net zoals jij dat hebt gedaan!

Jan

Wowly
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wowly » ma 12 nov 2007, 17:34

Aaaargh, heb ik hem aangesloten zoals het volgens het schema moet......NOG geen signaal :( De de mic aan de in zijde en de out/zijde verbonden met de geluidskaart. Geen reactie.....

Hoe meet ik of ik de voeding goed heb gemaakt

Oja, met een gewoon micje krijg ik wel geluid.......

Jan

Terug naar “Meten....”