ARTA gebruikersvragen

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Re: ARTA gebruikersvragen

Berichtdoor Pjotr » zo 08 apr 2012, 19:42

Henkjan schreef:
Pjotr schreef:Zelf meet ik laag speakers met een sample rate van 8 kHz of 16 kHz, dat moet je geluidskaart dan wel kunnen.....
het lijkt (afgaande op de instellingen in het control panel) dat 44k1 de laagste SR is die m'n geluidskaart aankan

Dus......................???

Dan nog blijft de vraag hoe ga je op lage frequenties de gecombineerde output van speaker en BR poort redelijk nauwkeurig meten?

(B.t.w. Mijn huidige E-Mu Tracker kan ook niet lager dan 44.1 kHz maar mijn M-Audio Transit kan wel 8 kHz.)
Peter de Jong

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » do 21 jun 2012, 14:15

Weet iemand of en zo ja hoe je de absolute waardes van de verticale schaal in een frequentie response plot kunt aanpassen? Soms zitten mijn metingen om en nabij de 180 dB, soms op -70 dB en soms weer geheel ergens anders. Ik zou graag willen dat ik een bepaalde meting op ongeveer 0 dB zou kunnen stellen, of dat de maximale input zonder clippen gelijk staat aan 0 dB.

Uiteindelijk gaat het om de relatieve verschillen en maakt de absolute schaal dus niet uit, maar ik vind het wat intuïtiever werken als je curves met elkaar kunt vergelijk met de 0 dB lijn als referentie.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 21 jun 2012, 14:25

Teveel zomaar aan "knopjes" gedraaid misschien? :mrgreen:

Als je waarden van 180 dB krijgt doe wel je heel rare dingen. Waarden van -70 db bij metingen met ruis en enkel kanaal metingen niet ongewoon omdat de energie per frequentie daarvan laag ligt.

Er zijn zoveel factoren die meespelen dat wat doet wat niet simpel aan te geven is. Zou eens beginnen met het manual stap voor stap eens te volgen en dat ook daadwerkelijk te doen. Worden veel dingen vanzelf duidelijk.
Peter de Jong

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » do 21 jun 2012, 15:31

Niet dat ik weet... op wat voor waarden ligt de response bij jou meestal dan? Ik zorg ervoor dat de input meestal op ongeveer -10 dB zit. Dan zou ik denken dat hij ook om en nabij -10 dB moet aangeven in de amplitudeplot.

De handleiding zegt voor zover ik heb gezien niets over die schaal.

markbakk

Berichtdoor markbakk » do 21 jun 2012, 15:40

Martijn M schreef:of dat de maximale input zonder clippen gelijk staat aan 0 dB.

De audio interface die ik gebruik heeft een eigen niveauregeling voor de microfooningang. Daarop zit ook een clipping indicator. Als je die ook hebt moet je die sowieso gebruiken, en niet vertrouwen op wat ARTA aan zou geven.

Verder snap ik ook niet zo goed hoe je op +180dB of -70dB komt. Maar hoe meet je eigenlijk, impulse response of single channel?

Heb je overigens onder 'Setup' de boel goed ingesteld?
Mark Bakker

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » do 21 jun 2012, 15:57

Ik meet met de impuls response en ik zorg er altijd voor dat er geen clipping optreedt bij de voorversterker en ook niet in ARTA.

Zojuist heb ik een PIR geladen op basis van de apparatuur en computer van Ronkel en bij deze metingen ligt het hoogste punt van de response op ongeveer 0 dB. De hoogte van de piek in de impulsresponse is bij zijn meting en metingen van mij vergelijkbaar (om en nabij 70 mV/V).

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 21 jun 2012, 16:01

markbakk schreef:De audio interface die ik gebruik heeft een eigen niveauregeling voor de microfooningang. Daarop zit ook een clipping indicator. Als je die ook hebt moet je die sowieso gebruiken, en niet vertrouwen op wat ARTA aan zou geven.

??? Ehhh dat clip lampje werkt vrijwel altijd analoog en is niet altijd een erg betrouwbare indicator voor het digitaal oversturen. Is meer een grove indicatie. W.d.b. zijn de niveau meters van ARTA een stuk betrouwbaarder. Die meten echt per sample de piekwaarde van het het digitale niveau en of de DAC zelf niet overstuurd wordt. Zou niet weten waarom je de piekmeters van ARTA niet zou kunnen vertrouwen.....
Peter de Jong

markbakk

Berichtdoor markbakk » do 21 jun 2012, 16:57

Pjotr schreef:Zou niet weten waarom je de piekmeters van ARTA niet zou kunnen vertrouwen.....

Zeggen die meters wat over het oversturen van de ingang van een willekeurige lijntrap/buffer/somversterker in je interface? Alleen als je het referentieniveau van ARTA netjes hebt ingesteld op dat van de input van je A/D én er niet nóg een gainregelaar voor de A/D zit (bij een separate microfoonversterker bv).

Overigens moet je zeker niet blind gaan op de 'peaking'-LEDs, mee eens. Bij opnames moet je gewoon goede meters gebruiken. Gelukkig meten wij doorgaans op één niveau en dan zijn die dingen best betrouwbaar.
Mark Bakker

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 21 jun 2012, 17:15

markbakk schreef:
Pjotr schreef:Zou niet weten waarom je de piekmeters van ARTA niet zou kunnen vertrouwen.....

Zeggen die meters wat over het oversturen van de ingang van een willekeurige lijntrap/buffer/somversterker in je interface? Alleen als je het referentieniveau van ARTA netjes hebt ingesteld op dat van de input van je A/D én er niet nóg een gainregelaar voor de A/D zit (bij een separate microfoonversterker bv).

We hebben het hier toch over een meetopstelling? Als je ARTA niet overstuurt lijkt het mij stug dat je je mic. amp overstuurd. Moet je wel heel raar gaan doen en dan helpt zo'n clip lampje ook niet. Zo'n lampje is doorgaans te traag voor ruis/MLS metingen. Daar zitten smalle pieken in waarop dat lampje niet of niet zichtbaar oplicht maar wel je DAC overstuurd kan worden en daarmee je impuls meting ongeldig maakt.

B.t.w. Rechtsonder in het ARTA venster staan 2 indicatoren (L en R) van de maximale digitale piekwaarde van de meting. Als je die ongeveer op - 10 dB houdt zit je aardig goed in de richting. Bij een impulsmeting krijg je sowieso een piekmeter als bar-display te zien.
Peter de Jong

b_force

Berichtdoor b_force » do 21 jun 2012, 23:38

Pjotr schreef:
Henkjan schreef:
Pjotr schreef:Zelf meet ik laag speakers met een sample rate van 8 kHz of 16 kHz, dat moet je geluidskaart dan wel kunnen.....
het lijkt (afgaande op de instellingen in het control panel) dat 44k1 de laagste SR is die m'n geluidskaart aankan

Dus......................???

Dan nog blijft de vraag hoe ga je op lage frequenties de gecombineerde output van speaker en BR poort redelijk nauwkeurig meten?

(B.t.w. Mijn huidige E-Mu Tracker kan ook niet lager dan 44.1 kHz maar mijn M-Audio Transit kan wel 8 kHz.)

Mijn Emu-Tracker kan echt wel lager!!!!! :-s

Ik lees hier trouwens allemaal problemen die ik echt nog nooit ben tegengekomen.
(en ik heb inmiddels echt zo ongeveer alle vreemde opties al geprobeerd om te kijken wat het effect was in ARTA)

Verticale schaal kun je ergens met je gevoeligheid aanpassen (weet niet meer precies waar dat zit).
Bedenk wel dat volume, gain etc etc etc daar allemaal van invloed zijn.
Dus je kunt dan soms idd hebben dat je meting 15dB lager ligt.

Echt nodig is het niet, maar daarvoor gebruik ik dan een B&K calibrator (ooit voor bijna nop gescoord op marktplaats).
Dan nog gebeurt het weleens dat iets in het systeem wat verandert, en moet ik weer opnieuw het referentie niveau bepalen.

markbakk

Berichtdoor markbakk » vr 22 jun 2012, 11:20

Pjotr schreef:We hebben het hier toch over een meetopstelling?

Mee eens.

Blijft overeind dat ik niet snap waarom jij zegt dat je in je analoge elektronica geen oversturing zou kunnen krijgen terwijl het signaal op je ADC ( :wink: ) netjes binnen de grenzen blijft. Dan moet je toch de versterkerschakeling vóór je ADC kennen?

Overigens wil ik van deze mug geen olifant maken hoor.
Mark Bakker

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 22 jun 2012, 12:02

Ha Mark,

Het zijn misschien wel spijkers op laag water maar die scheppen wel verwarring.

Het ging mij er om dat je stelde dat je op de level meters van ARTA niet kunt vertrouwen. Daar is geen reden toe. Die zijn gewoon goed.

Waar we het wel over eens zijn denk ik is dat hele hele hardware keten moet kloppen en nergens oversturing optreedt. De meesten hebben hier een USB kaart met ingebouwde microfoon versterker en dan hoef je je daar geen zorgen over te maken. Dan kun je rustig op de niveau meters van ARTA vertrouwen.

Maar goed, denk dat Martijn zijn probleem eerder ligt bij de instellingen van ARTA.
Peter de Jong

Pecot

Berichtdoor Pecot » di 04 sep 2012, 15:10

Dag allemaal,

Vanwege strubbelingen met filteren ben ik bezig met de eerste metingen via ARTA. Het volgende probleem heb ik uitvoerig trachten terug te zoeken via forums maar ik ben de oplossing nog niet tegen gekomen. Ik hoop dat jullie mij een zetje de goede richting in kunnen geven.

Via Arta meet ik een sweepje en moet daarna de pre delay op een bepaalde manier instellen. Dit ziet er nogal belangrijk uit omdat ik bij de ene meting slechts 1 db verschil heb over de hele linie en bij een volgende metingen (met andere pre delay) ineens 10db verschil heb :? . Wat is nou de juiste setting? Ik lees dat de eerste marker ergens voor de piek moet komen en de tweede marker (rechter muisknop) na de piek. Als iemand in mijn knipsel het juiste punt wil aangeven dan zou dat super zijn :P

meetsetup:
Behringer UCA202 (line in 20%, line uit 100%, gekalibreerd in ARTA)
Behringer ECM-8000 (op 89db "gekalibreerd" in ARTA, hoge sensitivity :?:)
M-audio buddy mic versterker (gain 50% = 30)
Cyrus 2 amp (6 stappies volume, altijd handig voor het meten om een potmeter met klikjes te hebben :D, uitgangsvolume gegokt op 1 watt )
en deze speakers: viewtopic.php?f=6&t=15865

microfoon op tweeterhoogte, +- 1 meter van de speaker.
Metingen binnen uitgevoerd (5.4x7 meter ruimte)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

markbakk

Berichtdoor markbakk » wo 05 sep 2012, 13:46

De markers in je eerste screenshot staan veel beter dan die in de tweede. Je gele marker mag nog een stuk naar rechts (vlak na 5,27ms, voor de piek van de impuls).
Mark Bakker

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 05 sep 2012, 17:57

Voor de eerste marker maakt het niet zoveel uit voor de frequentie meting op zich maar je kunt die het beste zetten vlak voor waar de impuls begint. De 2e marker zet je dan vlak voor waar de eerste reflectie zichtbaar is. Meestal ziet dat er ongeveer als een zelfde hobbeltje uit als de eerste impuls maar een stuk lager in amplitude. Daarmee stel je de gate in voor een reflectie vrije meting. De lengte van de gate bepaalt dan de laagste frequentie die je betrouwbaar meten kunt. Zie ook het manual.
Peter de Jong

Pecot

Berichtdoor Pecot » wo 05 sep 2012, 19:19

Vriendelijk bedankt voor de antwoorden! Weet iemand misschien welk hoofdstuk of welke pagina van de handleiding ik moet hebben om te kunnen bepalen tot welke laagste frequentie ik betrouwbaar kan meten? Ik heb mij de spreekwoordelijke tandjes gezocht maar ben het nog niet tegengekomen voor IMP metingen.

To be sure. Zoals in het plaatje is dus de eerste reflectie of is die meteen na de "grote" piek :?:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 05 sep 2012, 19:29

De grote piek is je directe responsie, vlak daarvoor zet je dus de cursor. Bij punt 2 in je plaatje zie je de reflectie, vlak daarvoor zet je dan de marker. Zie hoofdstuk 5 en 6.
Peter de Jong

Pecot

Berichtdoor Pecot » wo 05 sep 2012, 21:03

Helemaal top! Zo weet ik zeker hoe de delay moet staan. Eerst maar eens de zwik doorlezen en dan dinsdagmiddag weer verder met metingen. Dat is het moment dat ik het huis twee uurtjes helemaal voor mijzelf heb :D. Erug stom dat ik het zelf niet heb kunnen vinden. We zullen het maar houden op te snel speedreaden...

Thanx!

rikpost

Berichtdoor rikpost » wo 03 okt 2012, 22:27

Kan iemand mij even iets uileggen?

Ik wil mijn geluidskaart (tascam US-144) calibreren voor het gebruik met Arta.
Nu dacht ik de pagina er even bij te voegen, maar ik zag dat het copyright is :oops: .

Any How, in hoofdstuk 1.5 calibration word verteld dat ik het aantal millivolts moet meten van de uitgang van de geluidskaart.
Maar het aantal millivolts is afhankelijk van het volume wat ik uitstuur neem ik aan ?
Dat is dan toch elke keer anders als ik meet :-k
Ooit is het allemaal klaar !

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » wo 03 okt 2012, 23:42

Je kalibreert ook je ingang.
Daar meet je mee, je uitgang is natuurlijk variabel en moet verschillen afhankelijk van de gain van de versterker en de DUT die je er achter heb staan.
je regelt namelijk de uitgang tot dat het gewenste meet niveau is bereikt aan de ingang.
Dat lees je af in arta.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 04 okt 2012, 7:29

rikpost schreef:Any How, in hoofdstuk 1.5 calibration word verteld dat ik het aantal millivolts moet meten van de uitgang van de geluidskaart.
Maar het aantal millivolts is afhankelijk van het volume wat ik uitstuur neem ik aan ?
Dat is dan toch elke keer anders als ik meet :-k

Klopt, daarvoor heb je een sinus generator nodig met een bekende uitgangsspanning. You are lucky, Arta heeft een sinusgenerator ingebouwd :mrgreen: Die moet je dan eerst kalibreren en daarvoor kun je een digitale voltmeter gebruiken. Meeste DVM's meten een een sinus nauwkeurig genoeg op AC als je de frequentie op 100 Hz zet. En sommige duurdere meters zelfs tot 100 KHz, staat in de handleiding ervan en dan kun je op 1 KHz meten. Maar ga maar uit van 100 Hz.

Overigens heb je een dergelijke kalibratie alleen nodig als je het absolute aantal dB SPL van je speaker wilt meten en dan heb je ook een gekalibreerde microfoon nodig.
Peter de Jong

rikpost

Berichtdoor rikpost » do 04 okt 2012, 19:32

Hallo Kappa en Pjotr.

Bedankt voor de ractie , nou het enige wat voor mij van belang is dat ik het db verloopT.A.V de Frequentie en de fase in beeld breng.
Dus als ik het goed begrijp kan ik zo als ik het nu opgesteld heb staan (single channel) een betrouwbare meting maken ?
Ik dacht dat het allemaal belangrijk was ivbm de latency van de kaart ed.
Een gekalibreerde mic heb ik overigens ook niet , ik heb het forum er voor doorgespit maar de meningen over wel en niet kalibreren liepen nog al uit' eën

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 04 okt 2012, 19:44

Dan hoef je i.d.d. die calibratie niet te doen. Het is wel altijd verstandig om een loop-back meting te doen om te checken of alles naar behoren werkt. Daarvoor knoop je simpelweg de uitgang van je geluidskaart direct aan de ingang (line in). Idealiter moet je dan een vlakke responsie te zien krijgen. Doe je het via de mic ingangen dan moet je een verzwakker van 40 dB er tussen zetten. Kun je vrij simpel maken met 2 weerstandjes van 100 ohm en 10K, wel opletten dat de eventuele phantom voeding voor de mics dan uit staat.

Daarnaast is het verstandig om het uitgangsniveau (in ARTA zelf) van de kaart niet hoger dan -10 dB te zetten. Meeste kaarten gaan al redelijk vervormen boven de -10 dB.
Peter de Jong

rikpost

Berichtdoor rikpost » do 04 okt 2012, 21:17

Ik heb een loop back meting gedaan !
arta geluidskaart meting.jpg

Helemaal recht isieniet :(

Ik kan het uitgangs niveau instellen niet zo snel vinden in Arta!

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 04 okt 2012, 21:26

Zie je speakers maar eens zo recht te krijgen :lol: Maar een goede kaart hoort wel kaarsrecht te lopen tot 20 KHz. Aan de onderkant kan het wel variëren tussen de 3 Hz en 20 Hz voor het - 3 dB punt

V.w.b. dat uitgangsniveau: Even verder rondsnuffelen in Arta. Zo'n loop back meting is een goede manier om de diverse mogelijkheden te leren kennen. Het is vrij uitgebreide software, dus neem daar gewoon de tijd voor.
Peter de Jong

Terug naar “Meten....”