8e Luisterdag Oost Nederland zaterdag 2 februari 2019

Alles over niet-commerciele events (zoals de DDIY), van mee te nemen spullen tot carpoolen

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Barry2001
Algemene moderator

8e Luisterdag Oost Nederland zaterdag 2 februari 2019

Berichtdoor Barry2001 » di 27 nov 2018, 21:38

Beste mensen,

Ook komende editie organiseer ik de Zelfbouw Audio Luisterdag Oost Nederland, dit is de 8e editie alweer, zaterdag 2 februari 2019 wederom in wijkcentrum Slangenbeek Hengelo. Mede namens Joop de beheerder heet ik jullie ook deze keer weer van harte welkom!

Slangenbeek.jpg

Wijkcentrum Slangenbeek, Straatsburg 5, 7559NM Hengelo

Ook dit jaar zijn er weer 6 ruimtes beschikbaar, waarvan 4 'vrije' ruimtes ter jullie eigen invulling. De ruimtes zijn qua grootte huiskamer formaat, verlaagd plafonnetje, goed verlicht. Naar gelang het aantal inschrijvingen is het mogelijk nog ruimtes er bij te huren, ik streef er in ieder geval naar om iedere demo minimaal 2 uur de gelegenheid te geven, indien mogelijk in het schema langer. Akoestiek van de ruimtes is goed te noemen, en worden ook door de lokale muziekschool gebruikt.

Als er specifieke wensen zijn, een shootout versterker/luidspreker vergelijk oid, is het altijd mogelijk een ruime voor de hele dag te reserveren. Graag bericht als je plannen in deze richting hebt.

OOOB.jpg

Er is een koffiehoek waar koffie a EUR 1,- te krijgen is. Hier is ook voldoende ruimte om bij elkaar te zitten en bij te kletsen.

Koffie.jpg

Er is voldoende gratis parkeergelegenheid voor de deur, en het wijkcentrum bevindt zich in een klein winkelcentrum. We zitten op de eerste verdieping, lift aanwezig. Plattegrond van het gedeelte dat wij gaan gebruiken:

Wijkcentrum%2520plategrond.JPG

Direkt onder de ruimte zit een cafetaria voor de inwendige mens, open vanaf 12:00. Naast de cafetaria zit 'De Straatsburger'. Dit is een verlengde van de cafetaria, en biedt ongeveer 80 zitplaatsen. Na de luisterdag is het mogelijk hier wat te eten, al dan niet gezamenlijk, ter eigen invulling, redelijk veel zitplaatsen. Iets verderop zit ''Pizzeria Slangenbeek' , ook hier zitplaatsen, wel beperkter dan bij De Straatsburger.

Verder enkele persoonlijke favourietjes, gemiddelde prijsklasse, als tip:
Pelle's Deurningen
Kir Royal Borne

Hogere prijsklasse, maar dan ook echt goed:
Dorset Borne

Voor beide geldt, reserveren nodig (bij Straatsburger niet). Als jullie zoiets willen svp zelf regelen :D

In het winkelcentrum zijn ook een supermarkt en een bakker aanwezig.

Een tip qua bereikbaarheid: de meesten van jullie zullen vanaf de snelweg komen A35, afslag Borne/Hengelo (bij Ikea). Van daaruit rijd je de wijk in, bij het laatste stukje kom je bij een grote vijver. Veel navigatiesystemen sturen je links langs de vijver. Je moet dan om het winkelcentrum heen, over de parkeerplaats, zaterdag, druk, etc. Het is handiger vlak voor de vijver rechts te gaan en langs de vijver te rijden. Aan het eind van de vijver kun je niet meer rechtdoor, daar ligt een busbaan, daar ga je links. Het gebouw waar je dan tegenaan kijkt is al het wijkcentrum.

Vijver.jpg

Audio Creative

Net als de vorige edities zijn de mannen van Audio Creative weer van de partij.

Logo_AC.JPG

Van de ruimtes gaan zij 1 ruimte bezetten, in elk geval zullen Marco Bouwer en (Triode) Dick van de Merwe hier demonstraties geven met een praatje erbij.

AC.jpg

AC1.jpg

De Jeroen sessies

Wegens succes vorig jaar geprolongeerd, workshop luidspreker meten op de luisterdag door Jeroen olde Dubbelink (dit is dus een andere Jeroen dan DAudio Jeroen :D )

Korte introductie: na intensieve audio hobby en studie TU Enschede is Jeroen bij Polygram in Baarn gaan werken, voor de labels Philips Classics en Decca. Hier heeft hij veel ervaring opgedaan met het ontwerpen van, bouwen en meten aan luidsprekers. Al enige tijd is hij weer terug hier in Twente, waar hij oa werkt voor Axign, aan een top klasse D versterker.

Jeroen heeft aangeboden weer luidspreker-meet sessies te doen op de luisterdag. Jullie kunnen je zelfbouw luidspreker laten meten, waarbij hij tekst en uitleg zal geven over het meten. Tevens zou hij advies kunnen geven ter verbetering, staat open voor discussie, en voor vragen die zoal komen.

Zijn eigen woorden:
Ik gebruik REW software op een laptop met de 24 bits UMIK-1 USB meetmicrofoon en een power DAC als meetversterker.

Deze software is van uitstekende kwaliteit, goed te bedienen en maakt het mogelijk om de verstorende effecten van reflekties uit de ruimte compleet weg te rekenen. Dat geeft meetresultaten van vergelijkbare kwaliteit als in de echovrije kamer.

Deze meettechniek is beproefd en heeft zich terdege bewezen met buitengewoon nauwkeurige meetresultaten als gevolg.

De benodigde hardware is voor iedere zelfbouwer/geinteresseerde bereikbaar want REW is freeware en de UMIK-1 kost ca 100 Euro. De meetversterker is bij voorkeur een power DAC, maar kan ook een gewone versterker zijn, die op de geluidskaart wordt aangesloten (is dan iets minder nauwkeurig). Ik heb een power DAC: de Denon PMA50. Een buitengewoon goede versterker voor slechts 400 Euro.

Mensen kunnen hun speaker langsbrengen en ik meet hem ter plekke. Ik kan tevens afwijkingen verklaren, want ik heb daar heel veel ervaring mee.

De meetmicrofoon staat daarbij 1 meter van de speaker af. Belangrijk daarbij is, dat er voldoende ruimte is rondom zowel de meetmicrofoon als rondom de speaker. Dat wil zeggen een bol met een straal van minimaal 1 meter (in alle richtingen dus) om zowel de microfoon als de speaker. Binnen die ruimte mogen zich geen objecten bevinden, die reflekties veroorzaken. Dan is de meetopstelling dus 3 meter diep.

De beschikbare ruimte rondom microfoon en speaker bepalen wat de onderste frequentie is van het meetbereik. Bij bovengenoemde getallen kom je dan uit op ongeveer 200Hz als laagste frequentie (dat wordt wat lager als er meer ruimte om de speaker en microfoon kan worden vrijgemaakt). Het laag daaronder is dus niet te meten op deze manier. Er is wel een andere manier om het laag te meten, dan moet de meetmicrofoon vlak voor de speaker geplaatst worden. Je kunt voor lage frequenties de ruimtereflekties niet meer wegrekenen, maar wel het directe signaal veel sterker maken dan de reflekties. Dan krijg je toch weer een vrij goede meting (voor een basreflex werkt dit minder goed, maar die moet je zowiezo niet gebruiken). Beide metingen kun je vervolgens aan elkaar plakken. Wel kun je dan nog een afwijking krijgen bij het laspunt. Vaak ligt het laspunt op vrijwel dezelfde frequentie als de bafflestep en die zie je dan niet goed. Daar moet je wel rekening mee houden. Dit kun je eigenlijk alleen goed meten in de dode kamer.

Om e.e.a. niet te ingewikkeld te maken, wil ik mij beperken tot de meting boven de 200Hz. Die is zowiezo het meest interessant. Bij de vorm denk ik eraan om mensen in de gelegenheid te stellen een speaker mee te nemen om te laten meten. Ik leg gaandeweg uit wat ik aan het doen ben. Ik kan een flyertje maken met een korte omschrijving van hoe de meetprocedure werkt.

Inmiddels ken ik Jeroen al weer heel wat jaren, hij weet waar 'ie het over heeft, maak vooral van de gelegenheid gebruik om je luidsprekers te laten meten en om hier meer over te weten te komen als je dit interessant vindt!

Opgeven kan dmw een berichtje in dit topic, zodat we alle belangstellenden kunnen indelen en iedereen zoveel mogelijk aan bod komt.

Jeroen wil ik weer tot slot bedanken voor dit geweldige initiatief!

Kamer 6 'De Soos' is de hele dag beschikbaar voor de luidsprekermeet sessies, en de eventuele demo van Jeroen's eigen systeem.

==> Let op, speciale aktie op de luisterdag van MiniDSP.nl UMIK-1 microfoon te koop voor EUR 90.- + EUR 10,- voor de luisterdagpot.

Luidsprekermeet.jpg

Dit gaat op inschrijving: als je interesse hebt, laat dit svp weten door een berichtje in dit topic, of een PB aan mij. We kunnen dan een schema maken zodat Jeroen voor iedereen voldoende tijd heeft.

We zorgen dit jaar voor een groot scherm / beamer zodat de metingen wat beter te volgen zijn (ipv alleen een laptop scherm zoals vorig jaar).

Luidsprekermeet2.jpg

Tevens heeft Jeroen samen met enkele mensen zelf gewerkt aan een nieuw luidsprekersysteem. De bedoeling is dat het op de luisterdag gedemonstreerd gaat worden. Versterking is op basis van de nieuwe Hypex Plate Fusion versterkers, waar opstartproblemen mee zijn. Als het lukt wat demonstrabels neer te zetten gaat dit zeker gebeuren, houdt dit topic in de gaten voor meer info.

Entree en tijden

Het is gelukt ondanks stijgende kosten de entreeprijs op EUR 5,- pp te houden. Marieke is ook dit jaar weer bereid de kassa voor haar rekening te nemen, bij haar kun je afrekenen waarna je een naambadge krijgt.

Svp aanmelden als je van plan bent om te komen, dan kunnen we ook inschatten of extra ruimte nodig is. Geen verplichting en moeilijk gedoe overigens, als je last minute bedenkt om te komen ben je natuurlijk van harte welkom, maar een indicatie van wat gaat komen is handig.

De deuren gaan om 10:00 open, tot 17:00 kunnen we er terecht.

Algemeen.jpg

Tourist information

Voor de meegereisde wederhelft die het nog wel een keer gezien heeft op de luisterdag, op 4 km afstand zit het Westermaatplein Hengelo met oa een Ikea. Een tip voor de zelfbouwer, bouwmarkt gigant Bauhaus heeft hier een enorme vestiging geopend, gaat zeker even kijken als er tijd voor is..
Vwb winkelen ben je in Hengelo centrum nog wel een keer uitgewinkeld, Enschede is een beter alternatief.

Voor de overnachters, ook op 4km afstand net aan de rand van het Westermaatplein zit een van der Valk hotel. Dit is allemaal direct bij de afslag Borne/Hengelo vanaf de A1.

Het Techniekmuseum (voorheen 't Heim) is een bezoekje waard, zeker met kinderen. Waar het vooral 'verboden is om nergens aan te komen' :idea:

Aansprakelijkheid

De organisatie is niet aansprakelijk voor vermissing, vernieling, etc. Heb respect voor andermans spullen, kijken met de oogjes, luisteren met de oortjes. Houd er rekening mee dat in principe de deur van het wijkcentrum gewoon openstaat en iedereen zo naar binnen kan. Let dus op je eigen en andermans spullen. Overigens is dit in voorgaande edities nog nooit misgegaan, maar wil het even gezegd hebben :relax:

Algemeen1.jpg

Commercie

Het is in principe een niet commercieel evenement, voor en door de audio hobbyist. Mensen die toch iets in die richting willen kunnen contact opnemen met mij, wordt per geval bekeken. Er moet een link met onze hobby zijn, verder kijkt het allemaal niet zo nauw.....

Verkoop/ruil

Op de gang is ruimte genoeg om je overbodige platen, cd's, dubbele buizen, woofers waar je de kast van vol hebt liggen te verkopen. Niet commercieel dus, dan ok!

Verkoop.jpg

OV

Wijkcentrum Slangenbeek heeft een bushalte voor de deur. Neem lijn 13 vanaf Hengelo CS, halte WKC Slangenbeek, 13 minuutjes. Er loopt tegenwoordig ook een bus vanaf Enschede CS, via de Universiteit Enschede rechtstreeks naar WKC Slangenbeek, dit is lijn 8.

In de post hieronder zullen de deelnemers te zien zijn die zich opgegeven, daaronder het schema en indeling voor de dag zelf. Dit schema zal ongeveer een week voor de luisterdag zelf online komen, zodat het nog kan worden aangepast als hier behoefte aan is. Als je iets specifieks wil zien / horen check dit dan voor je de reis richting oost aanvangt....

Nog enkele huishoudelijke opmerkingen:
- Willen jullie proberen gepast te betalen bij de ingang, dus EUR 5,- gepast meenemen? Het wisselgeld is een strijd elk jaar. Voor de koffie, dit is een automaat, EUR 1,- voor een bakkie, gaan muntjes tm EUR 1,- in.
- Willen de demonstrateurs denken aan verlengsnoeren, verdeeldozen. Dit is niet aanwezig in het wijkcentrum.
- Er is Wifi, maar denk niet dat het verstandig is je demonstratie hiervan af te laten hangen. Maw het is handig als je vanaf bitjes draait dit ook fysiek bij je te hebben. Wachtwoord voor de Wifi ligt bij Marieke (kassa).
- Er zijn voldoende tafels en stoelen in het wijkcentrum aanwezig.
- Er zijn 1 of meerdere steekkarretjes, een winkelkarretje van de supermarkt pakken wordt ook wel gedaan (en past in de lift)
- Vragen, verzoeken, schiet Joop (beheerder wijkcentrum) of mij ff aan.
- Aan de mensen die aan de luidspreker meet workshop mee doen, als je een USB stick meebrengt kun je de meetresultaten meenemen naar huis. Voor wie dit vergeet, de Primera naast het wijkcentrum verkoopt stickjes.

Vaak krijg ik de vraag 'Hoe druk en groot is zoiets nou?' het is allemaal erg relaxed, zo over het algemeen komen er rond de 150 bezoekers. Lijkt veel, over de ruimtes verdeeld en over de dag is dit nog steeds erg relaxed en volop gelegenheid in de ruimtes om goed naar de demonstraties te luisteren.

Denk niet 'Ik wil wel meedoen maar mijn spullen zijn toch niet goed genoeg' , er is ruimte voor iedereen en elk niveau, niemand wordt vreemd aangekeken. Je steekt er hoe dan ook zeker wat van op!

Rest mij nog jullie allen uit te nodigen. Een luisterdag kan alleen slagen met inbreng van jullie zelfbouwers, wees vooral welkom!

Mvg, Barry
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Barry2001
Algemene moderator

Re: 8e Luisterdag Oost Nederland zaterdag 2 februari 2019

Berichtdoor Barry2001 » di 27 nov 2018, 21:38

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » di 27 nov 2018, 21:39

Deelnemers Jeroen sessies:

Shadow Copper project luidsprekers
sevenup Dynamische 3-weg speakers

dre

Berichtdoor dre » di 27 nov 2018, 21:56

Ik ben er! :goedzo:
потому что он может!

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » di 27 nov 2018, 22:09

Wil ook graag weer komen luisteren!

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » di 27 nov 2018, 22:33

dre schreef:Ik ben er! :goedzo:

Nu al? :shock:

Ik hoop er ook weer bij te zijn.

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » di 27 nov 2018, 22:38

Zo dicht bij ik kom ook :)
Robert Jan

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 28 nov 2018, 8:17

Mogelijk ben ik er ook
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Shadow

Berichtdoor Shadow » wo 28 nov 2018, 10:46

Ik ben er ook, Copper Project, CA versterker, Afdac-LB + CA versterker zijn er als het goed is ook bij en mogelijk nog iemand als bezoeker mee.

sevenup

Berichtdoor sevenup » wo 28 nov 2018, 12:02

Ik ben ook van de partij.

Dynamische 3-weg speakers
viewtopic.php?f=3&t=24808&start=86

LM1875 geintegreerde versterker
viewtopic.php?f=7&t=25854&start=30

En dan nog wat verschillende hoofdtelefoon versterkers
- Klasse A
- Portable op batterij
- Modulair

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 28 nov 2018, 16:47

Welkom mensen, jullie staan erbij! Michiel en Joram, willen jullie ook een meetsessie doen bij Jeroen? heb je gelijk een mooi meetrapportje van je luidsprekers.

Michiel, leuk die hoofdtelefoonversterkers. Idee om ze naast elkaar te zetten voor een vergelijk? Misschien was je dat ook wel van plan. Benieuwd of de klasse A eruit te pikken is..

sevenup

Berichtdoor sevenup » wo 28 nov 2018, 17:10

Wel een idee idd. Misschien zouden we zo'n versterker schakelkast kunnen gebruiken zoeen als jij hebt gemaakt.

En dan een paar adapter kabels er bij.

Shadow

Berichtdoor Shadow » wo 28 nov 2018, 18:08

Ja leuk Barry!

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 28 nov 2018, 18:13

@Michiel: Ja prima idee. Ik kan mijn Amp switcher zeker meenemen, moeten dan wat jack naar tulp verloopjes komen.

IMG_0200.jpg

Wil je je luidsprekers ook door Jeroen laten meten?

@Joram: Ok, zet ze erbij!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

sevenup

Berichtdoor sevenup » wo 28 nov 2018, 22:22

Ja is prima

Thomox

Berichtdoor Thomox » do 29 nov 2018, 8:41

Ik ben ook van de partij, lekker dichtbij!

GerardJ

Berichtdoor GerardJ » vr 30 nov 2018, 12:29

Ik kom ook.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 01 dec 2018, 17:47

sevenup schreef:Ja is prima

Genoteerd :goedzo:

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 01 dec 2018, 17:47

Gerard en Thomas welkom :proost:

rdv300b833

Berichtdoor rdv300b833 » zo 09 dec 2018, 19:22

Hoi Barry,

ben er ook bij.
Zal mijn supravox/Faital+Karlson speakers demonstreren. ( viewtopic.php?f=3&t=26460&p=1882553&hilit=supravox#p1882553 )
Die speakers hebben erg leuk gepresteerd tijdens afgelopen ETF. Bruikbaar hoge rendement; lekker dynamisch, verrassend laag voor een open baffle. Moet n.a.v. ETF-opmerkingen nog wat aan kast-resonanties doen maar dat lukt nog wel.
Ik zal zorg dragen voor een compleet setje incl buizenversterker.
Met muzikale groet,
Reinout

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 09 dec 2018, 19:39

Wat is ETF? :think: :think:
Fusion Filterdesign

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 09 dec 2018, 19:44

European Triode Festival.

Leuk dat je er weer bij bent Reinout, ik ga een plekje voor je reserveren.

Terug naar “DIY Events door leden”