A-B luistertest filteronderdelen kwaliteit

Alles over niet-commerciele events (zoals de DDIY), van mee te nemen spullen tot carpoolen

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Roland
Ook commercieel actief
Contacteer:

A-B luistertest filteronderdelen kwaliteit

Berichtdoor Roland » do 19 jan 2006, 18:51

Hoi

Ik neem aanstaande diy audio dag, twee paar luidsprekers mee. Een paar met "high end" filter en 1 paar met een "normaal" filter. Aan de buitenkant valt niet te zien welke speaker de betere componenten heeft.

Zo wil ik het gaan opzetten:
-Hetzelfde stuk muziek afspelen op beide luidsprekers.
-Een stuk of 10 muziekstukjes van een seconde of 30 afspelen.
-Een kaartje op de spelende luidspreker met A of B (A natuurlijk steeds op speaker A).
-Een korte pauze tussen de verschillende muziek stukjes zodat er tijd is om op speaker uitgang a of b op de versterker te drukken.
-Papiertjes waarop je anoniem kunt invullen welke speaker beter klinkt.
-de volumeknop blijft natuurlijk de hele test op dezelfde stand staan.
-de gebruikte bekabeling is gelijk.

Aanname's & imperfectie's van deze opzet zijn: de akoustiek van de ruimte en de verschillende posities die de speakers daarin innemen geen verschil maakt. De mogelijkheid uitgesloten is dat beide luidsprekers hetzelfde zijn en er dus helemaal geen verschil is. Een anonieme response minder druk geeft om goed te presteren bij de luisteraars. De gebruikte luidsprekers en filters goed genoeg zijn om de verschillen te laten horen O:) .Als daar behoefte aan is kan de luisterproef dubbel blind uitgevoerd worden. (dan laat ik mijn broer in het ongewisse welke speaker de mindere componenten heeft en laat ik hem het wissel werk doen)

Er zijn vast nog wel meer op en aanmerkingen op deze opzet, ik hoor ze graag. Ik was van plan de volgende muziek stukjes te laten horen:
-Piano Bach Goldberg var. Andreas Schiff
-Metal (nog niet uit)
-Orkest + koor Beethoven (weet nog niet wat)
-Tibetaanse monikken
-Folk Joanna Newsom
-Pop The Magic Numbers
-Dead Can Dance live
-Miles Davis Kind of Blue
-Bach Cello Sonates
-Noise Einsturzende Neubauten.

Ik heb thuis geen audiofiele platen dus als iemand nog een tip heeft of een verzoek nummer?

De gebruikte luidsprekers zijn die rode dingen in mijn avatar, 17 cm zij bas in bassreflex, 2 keer tangband 3 inch magnesium alu mids, morel mdt 29 zonder ferrofluid. mid hoog in d'appolitto opstelling. Het filter zal in beide speakers in een zandgevulde aparte ruimte onderin de luidspreker zitten, geen bi of tri wiring, spoel afstanden en orientaties identiek.

Zou er iemand een zware versterker met een a-b schakelaar mee willen nemen? Mijn Cambdridge Azur 640A versterker heeft niet genoeg vermogen om deze luisprekers aan te sturen en vervormt hoorbaar als ie hard moet spelen (+- 83 db de meter is het rendement van deze speakers)

Groeten Roland

daniel
Contacteer:

Berichtdoor daniel » do 19 jan 2006, 20:49

Beste Roland,

leuk initiatief! Waar ik meteen aan toe wil voegen dat dit perfect aansluit bij een van de ideeen die we hadden om weer wat nieuws aan DDIY2006 toe te voegen, namelijk de themademostraties. Hierbij willen we - zoveel mogelijk gebruik makend van een referentie-set - vergelijkbare apparaten met elkaar gaan vergelijken.

Over de precieze invulling hiervan van onze kant uit kan ik nog niet al te veel melden, maar we zullen dit zeker meenemen in ons plan. M.a.w,: je hoort nog van ons

Daniel
(namens ddiy2006)

Roland
Ook commercieel actief
Contacteer:

Berichtdoor Roland » do 09 feb 2006, 17:04

Hoi

Ben druk bezig met mijn filters, heeft er iemand nog een muziekstuk wat ie graag wil horen of wat erg moeilijk is weer te geven? Het zou flauw zijn alleen maar stukken te draaien die lekker klinken op mijn speakers. Is de test opzet zoals hierboven beschreven ok bevonden door de heren objectivisten?

Groeten Roland

jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Berichtdoor jeroen_d » wo 22 feb 2006, 1:17

Hoi Roland,

Wat belangrijk is, controleer of de speakers met een goedkoop filter echt hetzelfde klinken. Het zou zonde zijn als we verschil horen niet door het filter maar door afwijkingen in produkttoleranties van de rest.

Verder, ik zou het high end filter alleen zo uitvoeren wat betreft de condensatoren. Anders weet je straks niet of het nu door de spoelen of de condensators kwam. Als je dan toch ook high end spoelen erin zet, zorg dat de Rdc absoluut gelijk is aan die van de standaard luchtspoelen. We willen niet naar verschil in dempingsfactor luisteren.

Eens? Ik stel deze vragen maar omdat je nog niet veel hebt losgelaten over de filteropbouw. En ik weet niet hoe identiek Tangbands aan elkaar zijn, ik heb begrepen dat die nogal eens kunnen verschillen onderling.

Roland
Ook commercieel actief
Contacteer:

Berichtdoor Roland » wo 22 feb 2006, 2:19

Hoi

De filters zitten al in elkaar en ik ga tussendoor een weekje snowboarden, dus ik heb erg weinig tijd om er nog veel aan te veranderen. Het was een behoorlijke puzzel om het filter in een ruimte van 10*10*21 cm te krijgen, daar ben ik een hele middag mee zoet geweest. Beide filters zijn ster geaardt en hardwired zonder extra draad opgebouwd.

De tolerantie van de filter onderdelen is overal nagenoeg gelijk daar verwacht ik geen problemen, de midjes matchen zou kunnen maar daar heb ik geen tijd meer voor, dat heb ik met het eerste paar trouwens ook niet gedaan zonder dat dit grote hoorbare verschillen teweeg bracht. (eerst 4 midjes gekocht om te kijken of het wat zou worden) Ik zal extra aandacht schenken aan de gelijkheid van de luidsprekers (uit fase tegen elkaar aanzetten) Ik heb nog wat reserve midjes liggen dus dat kan eventueel nog wat "getuned" worden.

Het rdc verschil tussen de midspoelen is 0.05 ohm en wat mij betreft te verwaarlozen. Het verschil tussen de laag spoelen is 0.19 ohm op een 7.3 ohm bas, daar ga ik nog wat aan doen.

Alleen de condensatoren laten verschillen kan nu helaas niet meer, daar moet ik op te korte termijn teveel onderdelen voor bestellen. Een it lucht spoel past bijvoorbeeld niet in het filterhuisje onderin de kast.

Dit is nu de opzet:
filter 1:
Bas: hqp kern spoel in serie
Midden: mox weerstand, q4 mkp, folie spoel in serie
Hoog: audyn plus, mox weerstand in serie

filter 2:(serie onderdelen)
Bas: I punkt spoel
Midden: cement weerstand, elco glatt 5%, Jantzen air coil (backl.)
Hoog: q4 mkp, cement weerstand

Ik wil verder niks los laten over de hellingen en kantelpunten aangezien dat volgens mij de onbevangenheid bij de ab test behoorlijk in de weg staat. Als er al verschillen hoorbaar zijn, komen we deze keer niet verder dan foliespoel /mid mkp/ audyn plus/ mox versus een backlack/mid elco/ q4 mkp filter. Een algemene test dus of het zin heeft meer geld aan filter onderdelen uit te geven. Ruw en kort door de bocht zijn er mensen die zeggen dat het geen zin heeft om meer aan filteronderdelen uit te geven en zijn er mensen die zeggen dat het wel zin heeft. (een erg foute ""some people say" constructie en een tikje te a-b dit, weet ik...)

Groeten Roland

Ps bedankt voor je op en aanmerkingen, de diy audio dag komt behoorlijk dichtbij en tijd is momenteel schaars hier, dus alle tips zijn welkom, maar aan de gebruikte componenten kan ik niet heel veel meer veranderen het filter past nu NET in de ruimte onderin de luidspreker.

Bas Horneman
Contacteer:

Berichtdoor Bas Horneman » ma 13 mar 2006, 12:26

Hallo Roland,

Komt de uitslag hier of heb je het ergens anders gepost op dit forum. Leuk en interessant initiatief!!!!

Groeten,
Bas

Roland
Ook commercieel actief
Contacteer:

Berichtdoor Roland » ma 13 mar 2006, 13:41

Hoi

De uitslag van de luistertest: speaker A had de high end onderdelen aan boord, speaker B de standaard onderdelen. Beide luidsprekers waren goed ingespeeld (speaker A 240 uur, speaker B een halfjaar normaal dagelijks gebruik/ gesleutel) De gebruikte onderdelen staan in een eerdere post in dit topic.

11 mensen vonden speaker A beter klinken
16 mensen vonden speaker B beter klinken

Een aantal mensen merkte op dat speaker B luider leek te klinken, de backlack Jantzen luchtspoel uit speaker B heeft 0.05 ohm minder interne weerstand, een m.iz. te verwaarlozen verschil. Wat ik erg leuk aan de test vondt was dat iedereen erg resoluut was over het verschil tussen de filters.

Dit waren de muziekstukjes die ik liet horen:
-Miles Davis: Freddy Freeloader
-Tracy Chapman: Material World
-Dead Can Dance: I'm strechted on your grave
-Bob van Asperen Bach: Goldberg variaties clavecimbel
-Overmars: Buccolision / The Mistaken One – Part II (noise/ metal)
-Andrei Gavrilov: Bach Goldberg variaties piano
-Joanna Newsom: The book of right on (Harp vocaal)
-Verdi: Requiem (orkest/koor)
-Anner Bylsma: Bach cello suites
-Einsturzende Neubauten: Salamandrina
-Monks of the Dip Tse Chok Ling Monastery:The Offerings For General Protectors
-Daftpunk: Oh yeah
-The magic numbers: Try
-Hector Zazou: The Long Voyage - Suzanne Vega/John Cale
-Johnny Cash: The Long Black Veil

Ik heb zelf nog geen tijd gehad het verschil tussen de luidsprekers te horen, ik hoopte dat ook in Zutpen voor het eerste te horen, jammer dat er geen versterker was met A-B luidspreker paar selectie knopje. Mijn broer merkte terecht op dat de presentatie met het continue wisselen van de kabels achter de tafel net een poppenkast voorstelling was.

Wat er nu precies rammelde in de bas, daar ben ik nog niet achter ik had het ook nog nooit eerder gehoord en heb ze regelmatig erg hard staan. Ik denk dat het het blokje weerstanden was aan de basluidspreker om de interne weerstand van de bass spoelen gelijk te maken.

Met de plaatsing van de luidsprekers iets naar achteren in de luisterruimte heb ik mazzel gehad, geen gedreun in de bas.

Groeten Roland
Laatst gewijzigd door Roland op ma 13 mar 2006, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.

voodooless
Contacteer:

Berichtdoor voodooless » ma 13 mar 2006, 13:47

Wat een fantastisch leuke uitslag zeg :)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 13 mar 2006, 13:54

Hoi Roland,

Leuke uitslag. Er was duidelijk verschil te horen. Speaker A vond ik laidback klinken en speaker B meer forward. Vond B eigenlijk meer in balans.

Dus eigenlijk hebben we nog niks aan de uitslag omdat smaak denk ik ook een grote rol speelt. Neemt niet weg dat het een erg leuk experiment was en ook een leuke poppenkastvoorstelling :twisted: Dat laatste vond ik overigens wel mee vallen hoor ;)

Raymond

Berichtdoor Raymond » ma 13 mar 2006, 14:21

Roland schreef:Een aantal mensen merkte op dat speaker B luider leek te klinken, de backlack Jantzen luchtspoel uit speaker B heeft 0.05 ohm minder interne weerstand, een m.iz. te verwaarlozen verschil.

Dan zal het vast niet die spoel zijn geweest, waardoor het zo leek dat B luider speelde :)
Ik ben één van die mensen die heeft aangegeven dat B luider leek te spelen. ik kan normaal gesproken echt geen verschillen horen in speakers, maar tussen deze twee viel het me echt op.
Vaak is het zo dat je de luidere speaker beter vindt klinken, mischien daarom de 16-11 voorsprong voor deze speaker :)

Wowly
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wowly » ma 13 mar 2006, 15:02

Ik vond geloof ik ook B lekkerder klinken, nou heb ik nauwelijks geluisterd, maar er was duidelijk een evident verschil hoorbaar!

Wowly

audiofreak
Contacteer:

Berichtdoor audiofreak » ma 13 mar 2006, 16:51

Ik vond de verschillen ook wel minimaal,maar A de beste van de twee.

Bas Horneman
Contacteer:

Berichtdoor Bas Horneman » ma 13 mar 2006, 17:12

Laat ik voorop stellen dat ik op B gestemd heb. Maar dat het een beslissing was gemaakt om te kiezen voor de high end spullen.
Het verschil vond ik gigantisch. A was veel en veel voller en muziekaler. Het lag er zo dik bovenop dat ik dacht dat het experiments zo gemaakt was om te laten zien dat iedereen voor het goedkope spul zou kiezen. Op één gegeven moment dacht ik dat het zo mooi was (A) dat het ging vervelen. Ik vond B wel beter "imagen"..ik had met m'n oren moeten stemmen en niet met mijn "verstand"

Roland
Ook commercieel actief
Contacteer:

Berichtdoor Roland » ma 13 mar 2006, 17:23

Hoi Bas

Ik heb niet lopen rommelen hoor! De filters hebben exact (op die 0.05 ohm in het mid en een klein verschil van 0.03 ofzo in het laag) dezelfde waardes aan uf en mh. Ik heb zelf het verschil nog niet kunnen horen dat komt nog wel.

Wat in ieder geval wel duidelijk is geworden is dat het zin heeft om te experimenteren met filter componenten. Dat een "high end" component niet in elke situatie het beste is, maakt de hobby weer een stuk leuker.

Groeten Roland

jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Berichtdoor jeroen_d » ma 13 mar 2006, 18:24

Geweldige uitslag, zondermeer! Het verschil was overduidelijk en B was duidelijk meer geprononceerd en helderder in het midden. Roland, ik zou ontzettend graag een goede meting zien van beide boxen. Hoe constant zijn die tangbands eigenlijk en in hoeverre hebben we alleen naar verschillen in filter geluisterd?

Maar los daarvan het volgende van een commercieel luidsprekerbouwer: "Ik ga altijd met verschillende type componenten experimenteren totdat het het beste klinkt. Er gaat geen MKP in als de MKT goed klinkt. Er gaat geen MOX in als de draadgewonden beter klinkt." Lachen gewoon.

Ja zelf ga ik gewoon uit van luchtspoelen en MKP en stem daarmee af totdat het goed klinkt. Vind ik al variabelen genoeg om me zorgen over te maken :wink: .

Roland
Ook commercieel actief
Contacteer:

Berichtdoor Roland » ma 13 mar 2006, 19:28

Hoi Jeroen

Roland, ik zou ontzettend graag een goede meting zien van beide boxen
Mijn dlssa doet het nog steeds niet en audio tester heeft ook nog steeds kuren. De B speaker combi heb ik een paar maand geleden gemeten en dat was behoorlijk recht. Ik heb de doosjes van de mids hier niet liggen maar ik meen me te herinneren dat de mids allemaal uit dezelfde productie batch komen, ik zal het eens nakijken.

Als ik weer een werkend meetsysteem heb zal ik eens kijken of dat de verschillen kan verklaren. Ik denk het eigenlijk niet, alle 4 de mids in speaker A zouden dan toevallig allemaal net op dezelfde manier moeten afwijken van alle 4 de midjes in speaker B.

Niemand een mening over de audyn q4 mkp vs de audyn plus en de ferrofluid loze mdt 29 combinatie? Daar zou volgens de gangbare theorien het verschil dramatisch hoorbaar moeten zijn. De tweeters waren overigens niet gematched het kleine bultje/dipje rond de 15.000 hz zoals dat bij de bekende metingen van mdt 29's altijd te zien is, was bij de metingen wel duidelijk zichtbaar.

Groeten Roland

arjank

Berichtdoor arjank » vr 17 mar 2006, 12:48

Ik moet zeggen dat ik op A heb gestemd (heb ik Tony nog verteld).
Wat de meesten denk ik niet gedaan hebben en ikzelf wel is dat ik met elke switch van de paren ook van stoel geswitched ben (dit om een eerlijke vergelijking te krijgen). Pas toen werd zeer duidelijk dat A dynamischer en opener klonk (B leek een beetje gecompressed). De meeste hadden deze optie natuurlijk niet omdat elke stoel bezet was. Aan het einde van de test procedure werd het minder druk en was ik in de gelegenheid mooi in het midden te gaan zitten en een goed oordeel te vellen.

Ik moet zeggen dat ikzelf vaak met diverse kwaliteit aan componenten geexperimenteerd heb. Zoals jeroen al zei begin ik meestal ook met luchtspoelen en MKP's. Als ik meer mh's nodig heb dan ga ik voor een trafo of een goede HQ. En vaak gebruik ik (in een parallel filter) gewoon een elko in de lowpass.

Roland
Ook commercieel actief
Contacteer:

Berichtdoor Roland » vr 17 mar 2006, 13:35

Hoi Arjan

Ik ben zelf nog helemaal niet bezig geweest met verschillende kwaliteiten filter onderdelen, een standaard filter houdt inderdaad voor mij ook in lucht spoelen en mkp's op die plekken die zin hebben (betaalbaar zijn) dus niet in het laag en niet in een mid parallel lrc kring. Vanaf het midden in serie, maar ik doe dat eigenlijk meer omdat dat nu eenmaal zo hoort.

Grappig blijft dat nog niemand over het hoog begonnen is, daar was het prijsverschil in ieder geval wel het hoogst. Audyn q4 van 3 a 5 euro versus audyn plus van +- 30,- euro.

Als ik beide paren luidsprekers weer thuis heb (ze staan nu bij mijn broer) ga ik daar uitgebreid mee bezig, ik heb ook nog olie mkp's liggen voor het midden en het hoog.

De sweetspot is helaas een stuk kleiner geworden dan mijn oorspronkelijke bedoeling was. (d'appolitto, zeer smalle behuizing, enz.)

Ik was wat laat op de diy audio dag (ondanks een wekker die om 7:00 afging), dus ik heb de uitleg over je speakers gemist. Ik heb hem een kwartiertje gehoord, ik vondt hem erg mooi klinken, wil je hem toe lichten?

Groeten Roland

arjank

Berichtdoor arjank » vr 17 mar 2006, 18:17

Grappig blijft dat nog niemand over het hoog begonnen is, daar was het prijsverschil in ieder geval wel het hoogst. Audyn q4 van 3 a 5 euro versus audyn plus van +- 30,- euro.

Roland, ik neem aan dat set A die duurdere Audyn cap plus gebruikt (en de FF loze Morel) want deze klonk meer open en dynamisch wat vooral bepaald wordt door de hoog weergave.

Mijn eigen speakertjes heb ik al weer behoorlijk gemodificeerd (filter), klinken een stuk opener en frisser. Ik was zaterdag voor de DIY pas met het filter begonnen, dus optimaal was het nog niet (mid/hoog beetje terughoudend en compressed).
Ik moet zeggen dat ik vooral de ruimtelijkheid erg ok vindt, zal wel komen doordat een klein speakertje met goed afstraalgedrag het hele spectrum van 500hz tot 25Khz voor zijn kiezen neemt.

Roland
Ook commercieel actief
Contacteer:

Berichtdoor Roland » vr 17 mar 2006, 21:07

Hoi Arjan

Set A was inderdaad de audyn plus, beide luidsprekers hadden een fluidloze morel mdt 29 tweeter. Met fluid vindt ik de morels niet zo mooi.

De ruimtelijkheid van jouw speakers was inderdaad verbazingwekkend goed.

Groeten Roland

weidok

Berichtdoor weidok » za 18 mar 2006, 14:01

jeroen_d schreef:Geweldige uitslag, zondermeer! Het verschil was overduidelijk en B was duidelijk meer geprononceerd en helderder in het midden. Roland, ik zou ontzettend graag een goede meting zien van beide boxen. Hoe constant zijn die tangbands eigenlijk en in hoeverre hebben we alleen naar verschillen in filter geluisterd?

Maar los daarvan het volgende van een commercieel luidsprekerbouwer: "Ik ga altijd met verschillende type componenten experimenteren totdat het het beste klinkt. Er gaat geen MKP in als de MKT goed klinkt. Er gaat geen MOX in als de draadgewonden beter klinkt." Lachen gewoon.

Ja zelf ga ik gewoon uit van luchtspoelen en MKP en stem daarmee af totdat het goed klinkt. Vind ik al variabelen genoeg om me zorgen over te maken :wink: .

Best grappig zo'n test het zou nog mooier zijn als we metingen van de
beide boxen zouen kunnen zien..
Maar je mag toch wel voorzichtig veronderstellen dat het toepassen
van dure filteronderdelen niet altijd even zinvol is :wink: :wink:

Misschien dat het karakter of de kwaliteit van de weergevers die
je gebruikt ook van belang kan zijn..

Had toch verwacht dat meer luisteraars op de "high end"
versie zouden stemmen... maar toch..

Zo zie je maar "smaken" verschillen ook bij muziek weergave..

Mooi toch zo'n hobby :D :D :D

Roland
Ook commercieel actief
Contacteer:

Berichtdoor Roland » za 18 mar 2006, 15:03

Ik denk zelf dat een alu magnesium konus wat minder fel en voller klinkt met een elco ervoor. Wat ik zo hoorde op de diy audio dag is een grote voorkeur voor de wat warmer klinkende luidspreker en versterker. Dat lijkt me het een en ander te verklaren. Meten kan ik helaas op het moment niet.

Achteraf gezien was het beter geweest 1 luidspreker paar mee te nemen en te schakelen tussen twee filter dozen met een A en een B filter. Mischien iets voor diy audio 2007.

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: A-B luistertest filteronderdelen kwaliteit

Berichtdoor Henkjan » vr 29 jul 2016, 0:28

kijk nou eensch....

ds23man
Ook commercieel actief

Re: A-B luistertest filteronderdelen kwaliteit

Berichtdoor ds23man » vr 29 jul 2016, 8:35

Zo hee, das een oude koe.......

dre