Randstad luisterdag Zaterdag 19 april 2014 in Alphen ad Rijn

Alles over niet-commerciele events (zoals de DDIY), van mee te nemen spullen tot carpoolen

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Dan

Re: Randstad luisterdag Zaterdag 19 april in Alphen a.d. Rij

Berichtdoor Dan » do 24 apr 2014, 19:08

Ik heb slechts kort naar de Fane Beyma combi geluisterd. Helaas te hard en schreeuwerig voor mij. Mijn oortjes trekken dat niet meer.

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » do 24 apr 2014, 19:34

Walt schreef:Hallo MarcoSQ,

Ik heb eigenlijk nauwelijks feedback gehad op mijn 2-weg PA met Fane/Beyma. Als jij nog tips hebt voor verbeteringsrichtingen/de afstemming etc. dan hoor ik het graag. Ik had zelf het idee dat de kast toch wel erg begon te schreeuwen als je het echt hard ging zetten, ik vraag me af of dit nog zou zijn te verbeteren door een kleine dip bij iets van 3 kHz in te bouwen...

(Dat de kast gerust nog wat stijver zou mogen was me inmiddels wel duidelijk geworden)

Groetjes Walter
Dag Walter,
Ik heb ze maar 2 (mij onbekende) nummers gehoord denk ik, omdat ik aanvankelijk niet hoefde te luisteren omdat het 'toch niets voor mij was'. Dat bleek achteraf niet terecht.
En daarbij stonden de subs aan. Dus eigenlijk kan ik ze niet heel erg goed beoordelen...ik weet niet wat de subs precies deden.

Ik vond ze (uiteraard) vooral heel dynamisch, en 'lekker' klinken met vooral kalme muziek. Open, fris, ik ben slecht in het bewoorden van klank.
Mid en hoog vrij goed in balans met elkaar voor zo'n systeem, mits je op een plekkie zit waar de kastjes ongeveer 'in je gezicht schijnen'.

Wel vond ik ze soms te onaangenaam hard/fel/tetterig als de muziek wat drukker werd, maar niet altijd.
Ik vermoed (maar weet niet) dat je midlaag relatief wat achterblijft, waardoor er weinig 'warme tegenhanger' overblijft als er iets fels gebeurt in de muziek. Te weinig correctie voor de bafflestep dus. Eigenlijk had ik ze even zonder subs moeten horen, ik denk dat dit effect dan nog sterker zou zijn en dat ik het niet meer prettig zou vinden klinken. Maar dat blijft raden voor mij :).

Dus mijn tip zou zijn : grotere laagspoel, en de rest daar natuurlijk op aanpassen. Of dit ook klopt met je eigen bevindingen, kun je zelf het beste inschatten :).

Een dipje rond 3kHz trekken kan soms een goed idee zijn, maar hier niet denk ik. Die 12" zal een klein stukje buiten de as al flink gaan dippen in het mid, en dat extra gaan overdrijven lijkt me niet wenselijk.
Voorlopig even niet meer zelfbouwen. Komt wel weer.
Roon ROCK op een Intel NUC5i5 in een fanless doosje. HDMI out (want multichannel) -> Marantz SR1504 :rofl: -> Revel Performa3 F206 (front) en Revel Concerta M12 (rear). Twee stuks SVS SB-1000 (subs), via een MiniDSP 2x4 met DIY voedinkje in een Galaxy Maggiorato doosje.

Fredvandam

Berichtdoor Fredvandam » do 24 apr 2014, 21:01

Dan schreef:Ik heb slechts kort naar de Fane Beyma combi geluisterd. Helaas te hard en schreeuwerig voor mij. Mijn oortjes trekken dat niet meer.

Ik zal ook maar eens reageren. Niets tegen PA speakers, maar ik vond deze vreselijk klinken. Jammer dat er vrij lang naar geluisterd werd. Ik zeg dit niet graag, maar dit ging ten koste van betere luidspreker- en versterkertijd.

Kon gelukkig nog wel mijn combi (KT77 PP + Topas) vergelijken met andere systemen en ik was prettig verrast.

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » do 24 apr 2014, 21:28

Twee mensen die het vreselijk vinden, en 1 (ik) die verrast is dat er zoiets leuks te maken is met spulletjes die primair bedoeld zijn om zoveel mogelijk herrie te maken :lol:. Dat is op zijn minst opmerkelijk, en eigenlijk gewoon heel raar...
Mijn bewoording zal vast wat gekleurd zijn omdat ik dacht naar 'rotzooi' te gaan luisteren, maar rotzooi was het toch echt niet.

Is dit systeem meerdere keren gedemonsteerd dan ofzo ? Ik hoorde ze (kort) in de achterste ruimte, aan de nCores, met twee subs.
Hebben jullie ze zonder sub gehoord toevallig ? If so, dan is dat inderdaad een behoorlijk duidelijke indicatie dat Walt flink meer mag gaan snijden in de bafflestep (zie ook vorige post). If not, dan snap ik het ook niet meer :think: ...
Roon ROCK op een Intel NUC5i5 in een fanless doosje. HDMI out (want multichannel) -> Marantz SR1504 :rofl: -> Revel Performa3 F206 (front) en Revel Concerta M12 (rear). Twee stuks SVS SB-1000 (subs), via een MiniDSP 2x4 met DIY voedinkje in een Galaxy Maggiorato doosje.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 24 apr 2014, 21:31

Ik heb ze gehoord met en zonder mijn JBL's. Sorry voor Walt, maar die dingen vallen bij mij onder de categorie roeptoeters.
Fusion Filterdesign

Walt

Berichtdoor Walt » do 24 apr 2014, 21:42

2-2, Harry gaf ook aan het leuke speakertjes te vinden :mrgreen:

In de middag (met de subs erbij) stond het een stukje zachter dan in de ochtend (ik denk iets van 8-10dB zachter).

In de morgen was het voor mij vooral testen op fors volume, deze kans heb ik hier thuis niet i.v.m. vele buren in een flat.

Verder zijn het inderdaad PA speakers die bedoelt zijn om zoveel mogelijk akoestisch vermogen uit een 20 liter kastje te halen met een acceptabele klank. Dat het met een 20W buizenversterker zelfs nog harder gaat dan je lief is laat wel zien dat er enorm veel power inzet.

De suggestie van een grotere spoel toepassen is een leuke, er zit nu namelijk geen baffle correctie in. De 0.47mH/3.3uF vormen een hoog afgestemd 2e orde filter om een nare piek op te vangen hogerop, puur de natuurlijke afval van de 12" Fane verzorgt momenteel de filterhelling.

Zou een spoel van rond de 1.00mH een idee zijn, of moet ik nog groter gaan, het liefst verlies ik niet teveel van het heldere mid...

Leuk trouwens om ook de kritische noten te horen van de forumleden, Dit 2-wegje zal nooit een 'hifi' speaker worden maar wellicht valt er toch nog wel een stapje te maken qua kwaliteit van het geluid. Leuke 'uitdaging'... :lol:

Groetjes Walter

Dan

Berichtdoor Dan » do 24 apr 2014, 22:02

Walt, zet ze eens naast een setje Dynacords, dan hoor je meteen dat PA ook lekker kan klinken. Voor mij is PA een afgesloten station. Ben blij dat met het gehoor dat ik nog heb, dat wil ik verder niet verpesten.

Walt

Berichtdoor Walt » do 24 apr 2014, 22:12

Hallo Dan, ik heb een paar jaar met Funktion One Res 5 systemen met F218 subs lopen zeulen, ik weet dus wel hoe PA kan klinken :mrgreen:

Echter voor mij zijn die 12" Fane breedbanders een stukje 'nostalgie', ik heb er een jaartje mee gespeeld in mijn studententijd toen met een Monacor bullet erbij maar een zuiver 'textbook' filter, toen wist ik niet beter maar zo'n filter slaat natuurlijk nergens op.

Ik wil graag kijken wat er uit die 12" Fane te halen is door ze echt netjes te filteren. Uiteraard kan ik eenvoudig met andere PA units een veel beter klinkende speaker maken (bijv. een B&C DE-500 op een hoorntje met een mooie 18 Sound 12" midbass) maar dat is in dit geval mijn doel dus niet.

Groetjes Walter

AatV

Berichtdoor AatV » do 24 apr 2014, 22:26

Zoals J.W. von Goethe al zei :
In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister. :-k

groet,
Aat
“That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence.” - Christopher Hitchens

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » do 24 apr 2014, 22:31

Weten dat het goedkope en 'gekke' spullen betreft, weegt natuurlijk ook heel zwaar mee in het oordeel he !
Als hier dure Illuminator spulletjes in zouden zitten met 'jouw' klank, dan zou ik het ook niet acceptabel vinden.
Maar as-is, vond ik het absoluut boven verwachting. Helaas wel met muziek die ik niet ken en dus eigenlijk niet mag beoordelen.
De dure Illuminator set die er ook stond, klonk vele malen beter, maar zou ik toch negatiever beschrijven als iemand er om vroeg :). Puur vanwege de balans tussen prijs en wat je ervoor krijgt, en het 'verrassingseffect' wat ik bij jou had. Ja het tettert bij je, maar nee, bij kalme niet-tetterende muziek klonk het vrij netjes, en leek voor mij het mid-naar-hoog redelijk gebalanceerd.

Of je met 1mH goed zit, geen flauw benul. Zo goed is m'n audio-geheugen niet, en ik werd na 14uur toch wel behoorlijk suf van alle zuigmuziek overal. (Excuses voor wie ik op de tenen trap... :oops:)
Maar dat is wel een vrij gangbare waarde voor een tweeweg met jouw breedte iig, een tandje groter soms ook nog wel.
Ik denk dat je het best nog een tandje verder kunt overdrijven, gezien er verder ook geen echt laag meer zou moeten zijn.
Verschil zal groot zijn, maar geen idee of dat een positief verschil is voor je :).

Misschien kan ik je beter onthouden van tips, aangezien het er op lijkt dat mijn indruk niet helemaal klopt (cq. nogal afwijkt van anderen). Dus neem bovenstaande alinea ajb even met een flinke korrel zout !

Natuurlijk kan PA heel goed klinken. Maar met compressiedrivers en zo'n grote basmid die je hoog doortrekt, kun je écht HiFi niet willen nastreven. Des te leuker, als je toch een beetje in de buurt komt :).

Dan

Berichtdoor Dan » do 24 apr 2014, 22:40

Walt schreef:Hallo Dan, ik heb een paar jaar met Funktion One Res 5 systemen met F218 subs lopen zeulen, ik weet dus wel hoe PA kan klinken :mrgreen:

Echter voor mij zijn die 12" Fane breedbanders een stukje 'nostalgie', ik heb er een jaartje mee gespeeld in mijn studententijd toen met een Monacor bullet erbij maar een zuiver 'textbook' filter, toen wist ik niet beter maar zo'n filter slaat natuurlijk nergens op.

Ik wil graag kijken wat er uit die 12" Fane te halen is door ze echt netjes te filteren. Uiteraard kan ik eenvoudig met andere PA units een veel beter klinkende speaker maken (bijv. een B&C DE-500 op een hoorntje met een mooie 18 Sound 12" midbass) maar dat is in dit geval mijn doel dus niet.

Groetjes Walter

Dat is in jouw geval een beetje appels met peren vergelijken denk ik Walt. Ik doel op een compacte PA speaker.
Maar ik begrijp je motieven wel. Het is alleen dat ik niet het enthousiasme kan opbrengen voor iets dat ik niet prettig vind klinken. Maar wellicht als je je plannen een beetje uitgewerkt heb dat het wel prettig gaat klinken. Ik ben benieuwd!

RNacoustics

Berichtdoor RNacoustics » vr 25 apr 2014, 12:34

mikekiwi schreef:Bericht van de afdeling Lost & Found:

Deze afstandsbediening is gisteren aangetroffen in ruimte 7 (de streaming hoek met de Orfeo's), wie is de eigenaar hiervan? Graag melden bij mij, dan zal ik zorgen dat hij weer bij de rechtmatige eigenaar terugkomt:

AB.jpg

De AB is weer bij de rechtmatige eigenaar bezorgd :D
Nog bedankt Michael :!:
Zelfbouw: W10/Jriver music player, AF-DAC 2, OTL versterkers, the Voice en Maestoso luidsprekers.
Op de roadmap staat: Draaitafel met 12" arm.

mikekiwi

Berichtdoor mikekiwi » vr 25 apr 2014, 12:46

RNacoustics schreef:
mikekiwi schreef:Bericht van de afdeling Lost & Found:

Deze afstandsbediening is gisteren aangetroffen in ruimte 7 (de streaming hoek met de Orfeo's), wie is de eigenaar hiervan? Graag melden bij mij, dan zal ik zorgen dat hij weer bij de rechtmatige eigenaar terugkomt:

AB.jpg

De AB is weer bij de rechtmatige eigenaar bezorgd :D
Nog bedankt Michael :!:
Fijn en graag gedaan!

@ RobertD: hoe is het nu met jouw laptop? Is die al teruggevonden?

RobertD

Berichtdoor RobertD » vr 25 apr 2014, 14:04

Nee, en ik heb nog geen tijd gehad om eens langs te gaan.
Stuur mij per PB eens de contact gegevens van de beheerder. Dan kan ik bellen..

RobertD

Berichtdoor RobertD » za 26 apr 2014, 0:22

Uit het werk even langs het wijkcentrum gegaan, de laptop stond keurig bewaard in de ruimte van de beheerder.... naast mijn kleine EL84se buizenversterker... :oops:

Het geeft maar weer aan wat een geweldige locatie dit was (en dat ik beter op mijn spullen moet passen en minder mee moet slepen...)

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 26 apr 2014, 0:34

:goedzo:

heb je meteen de datum voor volgend jaar vastgelegd?

RNacoustics

Berichtdoor RNacoustics » za 26 apr 2014, 9:25

RobertD schreef:Uit het werk even langs het wijkcentrum gegaan, de laptop stond keurig bewaard in de ruimte van de beheerder.... naast mijn kleine EL84se buizenversterker... :oops:

Het geeft maar weer aan wat een geweldige locatie dit was (en dat ik beter op mijn spullen moet passen en minder mee moet slepen...)

O gelukkig. :o
Zelfbouw: W10/Jriver music player, AF-DAC 2, OTL versterkers, the Voice en Maestoso luidsprekers.
Op de roadmap staat: Draaitafel met 12" arm.

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » za 26 apr 2014, 9:44

RobertD schreef:Het geeft maar weer aan wat een geweldige locatie dit was

Zet de datum voor 2015 maar vast :rock:

Goed nieuws dat de boel weer boven water is!

Rudolf

Berichtdoor Rudolf » ma 08 dec 2014, 11:45

Is er al een dag gepland voor 2015?
Ik vond het geweldig en kom zeker weer, lekker dichtbij ook =D>
Ik luister naar Dared MP-15 buizenbak en Focal 726 S luidsprekers ; REGA P2 met eigenbouw Phono Dude ; Harman Kardon HD 990 cd speler en nog wat rommel. Ik pruts graag aan buizengebakjes en bandrecorders en draaitafels.

mikekiwi

Berichtdoor mikekiwi » ma 08 dec 2014, 11:48

Rudolf schreef:Is er al een dag gepland voor 2015?

Jaa......wait and see, achter de schermen zijn we al druk bezig! Er is al gepolst naar beschikkbaarheid van de gekozen datum bij de beheerder, ik verwacht deze week daar duidelijkheid van te krijgen.

Nog even geduld dus nog...

Rudolf

Berichtdoor Rudolf » ma 08 dec 2014, 14:06

Ja hoor geduld heb ik wel, als je maar opschiet :lol: :lol:
Ik wil die ultrazooms wel weer eens horen.
Dan hoop ik toch dat hij uit het Noorden wil komen ?
Ik luister naar Dared MP-15 buizenbak en Focal 726 S luidsprekers ; REGA P2 met eigenbouw Phono Dude ; Harman Kardon HD 990 cd speler en nog wat rommel. Ik pruts graag aan buizengebakjes en bandrecorders en draaitafels.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 08 dec 2014, 17:43

mikekiwi schreef:
Rudolf schreef:Is er al een dag gepland voor 2015?

Jaa......wait and see, achter de schermen zijn we al druk bezig! Er is al gepolst naar beschikkbaarheid van de gekozen datum bij de beheerder, ik verwacht deze week daar duidelijkheid van te krijgen.

Nog even geduld dus nog...

:goedzo: :goedzo: :goedzo:

sander1238

Berichtdoor sander1238 » ma 08 dec 2014, 19:48

Nou nog de datums van breda 2015 en Groesbeek 2015 en de kalender is compleet

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » ma 08 dec 2014, 19:57

sander1238 schreef:Nou nog de datums van breda 2015 en Groesbeek 2015 en de kalender is compleet

Met een beetje geluk ook nog Earnewâld??

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 08 dec 2014, 20:01

Rudolf schreef:Ja hoor geduld heb ik wel, als je maar opschiet :lol: :lol:
Ik wil die ultrazooms wel weer eens horen.
Dan hoop ik toch dat hij uit het Noorden wil komen ?

Nee.
Fusion Filterdesign

Terug naar “DIY Events door leden”