4e ZBA Luisterdag oost Nederland zaterdag 7 febr 2015

Alles over niet-commerciele events (zoals de DDIY), van mee te nemen spullen tot carpoolen

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

Re: 4e ZBA Luisterdag oost Nederland zaterdag 7 febr 2015

Berichtdoor Dalojan » zo 08 feb 2015, 8:32

Het is weer een mooie dag geweest, veel gehoord en gezien. Persoonlijk vind ik dat Barry de mooiste behuizingen maakt, prachtige vormgeving en een afwerking die perfect is. En Vinyl is springlevend en klinkt super, ook dat is voor de zoveelste keer weer aangetoond. 'Aangetoond' is wel weer een toepasselijk woord als het over dit soort constateringen gaat.

Groetsz,
Jan

mountainbiker

Berichtdoor mountainbiker » zo 08 feb 2015, 9:12

Was leuk gisteren.Ook veel mooie dingen gezien.

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » zo 08 feb 2015, 9:29

Dat was 'm dan, de 4e editie. Ik vond het ook een erg geslaagde dag, relaxed zei iemand, dat vond ik nou ook :D meer dan vorig jaar. Hoe komt dat nou, er waren minder bezoekers, Marieke heeft 110 naamkaartjes verkocht tegen zo'n 150 bezoekers vorig jaar. Hierbij komt dat we dit jaar een kamer extra hadden, waardoor alles meer verspreid is, meer ruimte/minder drukte bij de sessies. Ook meer ruimte voor wat improvisatie, lekker lange sessies, hier en daar wat uitwisselen, zoals het zou moeten zijn op een luisterdag. Die 4e extra kamer is een blijvertje wat mij betreft.

Het leuke vind ik zelf die onverwachte dingen. Die Focals van Leo, zo klein en zo'n groots geluid. Gevaarlijk, m'n vriendin kwam ook even kijken, vrouwen vinden dat dan gelijk lief en klein en "als dat dan ook goed klinkt waarom zet je dan van die grafkisten in de kamer?" :mrgreen: nee flauwekul, ze doet nooit moeilijk.
Ben altijd jaloers op de mensen die dan hier een hele rits opnoemen wat ze gehoord hebben, ik krijg dat nooit voor elkaar, heb altijd het idee dat ik weer van alles gemist heb :lol: De set van Dalojan 's morgens direkt, gewoon lekker neutraal geluid, volledig zelf ontwikkeld, zou ik zo in de kamer kunnen neerzetten, heerlijk. Hans heeft ook goed z'n best gedaan en bracht van alles mee, ik ben dan ook voornamelijk in kamer 2 geweest. Leuk, die Tannoys, old soldiers never die.. Die Tannoys van Hans zijn te koop inderdaad net als die 300B versterkers, als iemand belangstelling heeft laat maar weten (Hans is niet aktief op het forum, =schoonzoon van mijn buurvrouw :D ) dan heb ik hier z'n e-mail adres.
De plankjes versterker van Michiel, geweldig toch! High end voor een low end beurs, echt leuk.

Dan nog alvast een teaser voor volgend jaar, kun je niet vroeg genoeg mee beginnen, we gaan wat extra's doen in de vinyl hoek...

Iedereen weer bedankt voor de moeite van het komen ondanks de slechte weersverwachting, de demonstrateurs voor het sjouwen met de spullen, George Michiel en Robert-Jan voor het vroeg hun nest uitkomen en hulp met tafels/stoelen sjouwen, Frans de beheerder voor zijn hulp en uitgebreide verhaal over zijn Country/western vinyl collectie die iedereen vast wel heeft gehoord, en Marieke natuurlijk.

Tot volgend jaar!

Walt

Berichtdoor Walt » zo 08 feb 2015, 10:35

110 bezoekers is extreem veel, dan moeten er ook zeer veel niet forum leden uit de omgeving zijn geweest lijkt me, op de foto's ziet het er niet uit als 110 man, dat is echt een zeer forse groep mensen...

pappaleo
Contacteer:

Berichtdoor pappaleo » zo 08 feb 2015, 10:51

Walt schreef:110 bezoekers is extreem veel, dan moeten er ook zeer veel niet forum leden uit de omgeving zijn geweest lijkt me, op de foto's ziet het er niet uit als 110 man, dat is echt een zeer forse groep mensen...

Zo'n foto heeft een tijdsspanne van zo'n 100 msec. Een luisterdag een tijdsspanne van ruim 7 uur. Ik heb zelf geconstateerd dat niet iedereen op het zelfde tijdstip aankwam, op hetzelfde tijdstip vertrok en op dezelfde tijd dezelfde luisterkamer bezocht.

Zie hier een deel van de verklaring. Overigens heb ik geen foto's gezien van de goed bezochte ontspanningsruimte beneden.

Walt

Berichtdoor Walt » zo 08 feb 2015, 10:54

Het zal vast wel kloppen, maar de lijst op pagina 1 van het topic is circa 30 deelnemers dus dan zijn er circa 80 niet forumleden aanwezig geweest!

Groetjes Walter

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » zo 08 feb 2015, 10:58

Is de eigenaar van dddeze DDDac een forumlid? Zo ja, wat is hier gedaan?
Bijlagen
_DSC3393kopie.jpg

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » zo 08 feb 2015, 11:05

Nog nooit een luisterdag georganiseerd denk ik Walt? Natuurlijk is het overgrote deel niet forumlid (waarvan ook niet iedereen zich aanmeldt, wat ook geen probleem is). Met AC komen ook veel bezoekers mee niet alleen uit de buurt maar uit het hele land, plus dat ik in mijn vrienden/collega/kennissenkring dit ook rondvertel, best veel mensen vinden het leuk een kijkje te komen nemen ondanks dat ze niet aktief zelfbouwer zijn.

Sterker nog, als ik dat niet zou doen zou dit helemaal niet kunnen voor de lage entreeprijs van EUR 5,-. Het wijkcentrum is een toplocatie, ik huur de hele bovenverdieping die deze dag niet voor andere aktiviteiten verhuurd kan worden, ik betaal de kamers per stuk per uur, en Frans zit er ook niet uit liefdadigheid de hele dag. Ik hoef er niet op te verdienen maar kom wel graag uit de kosten, dan is zo'n 100 man minimaal gewoon nodig. En dan heb ik ook nog het goedkope tarief omdat ik buurtbewoner ben... knap dat je dat trouwens uit foto's van sets kunt zien, dat bezoekersaantal.

Walt

Berichtdoor Walt » zo 08 feb 2015, 11:10

De foto's laten vooral de sets en de apparatuur zien dus daar is niet zoveel uit af te leiden. Dat er zoveel 'externe' mensen zijn langs geweest had ik niet verwacht maar dit is uiteraard een goede zaak, er zullen van die mensen vast een aantal zich nu ook in de audio zelfbouw gaan verdiepen.

BTW: bijv. in Breda ligt de verhouding lid/geen lid echt wel anders, vandaar mijn verbazing over de zéér grote opkomst, dit had ik niet verwacht gezien het aantal van 30 'echte' forumleden.

Dat er zoveel mensen zijn geweest en daardoor de prijs per lid laag kan zijn is dus vooral aan jou te danken, dus respect, dat heb je zeer goed geregeld!!!

Groetjes Walter

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 08 feb 2015, 11:18

Het aantal bezoekers is duidelijk moeilijk te schatten. Vorig jaar in Alphen schatte Jeroen het op 25 bezoekers. Ik hield het toen op rond de 50. En ik meen dat er uiteindelijk 51 geregistreerde (betalende) bezoekers waren.

Bij 110 bezoekers moeten het er dus meer dan 2x zoveel zijn geweest dan in Alphen vorig jaar.

Walt

Berichtdoor Walt » zo 08 feb 2015, 11:22

De kaart verkoop liegt niet, tenzij er gulle forumleden zijn geweest die dubbele entree hebben betaald! :mrgreen:

dre

Berichtdoor dre » zo 08 feb 2015, 11:24

Ik zag ze nog om 15.00 binnen komen bijvoorbeeld.

Walt

Berichtdoor Walt » zo 08 feb 2015, 11:27

Precies, die mensen die even binnenwippen en snel een rondje doen zijn wel betalende bezoekers maar zijn relatief maar kort aanwezig waardoor zij niet echt bijdragen aan 'drukte'.

Maar plaats maar eens een foto van de bar, volgens mij zat iedereen daar te leuten in plaats van te luisteren! :lol:

Groetjes Walter

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » zo 08 feb 2015, 11:30

Ik denk zelfs, weet ik eigenlijk wel zeker, dat er door de weersverwachting minder bezoekers zijn geweest dan er anders zouden zijn geweest. Sprak erover met ovni, het is in de ochtend op bepaalde tijdstippen echt niet lekker geweest op de wegen in het noorden... Nogmaals prima dit aantal, vorig jaar was het op sommige momenten echt te druk, en als de kosten eruit komen vind ik dat genoeg. Nu met een extra kamer is alles beter verdeeld en hadden die 50 man er ook wel bij gekund zonder dat het extreem druk zou worden overal. Dat is ook de reden dat Ultrazooom een lange sessie had in de middag, veel mensen willen dit graag horen en dan spreidt het beter. En lang niet iedereen is er de hele dag inderdaad.
Het is moeilijk in te schatten en dus een beetje een risico, alhoewel ik denk dat deze 110 man met de promotie die gedaan is altijd goed te doen moet zijn.

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » zo 08 feb 2015, 11:33

Leeuwarden schreef:Is de eigenaar van dddeze DDDac een forumlid? Zo ja, wat is hier gedaan?

Die zijn van Hans, geen forumlid. Wil je z'n e-mail adres hebben?

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » zo 08 feb 2015, 11:35

Zo-wie-zo zie je op de noordelijke dagen, naast een vaste groep, andere bezoekers als in Alphen en Breda. (Zelfs die zijn niet helemaal te vergelijken)

sander1238

Berichtdoor sander1238 » zo 08 feb 2015, 11:38

erg gezellige dag gehad, helaas weinig kunnen luisteren, wel de kleine meetworkshop van loek gevolgd waarvoor nog heel veel dank, tot de conclusie gekomen dat mijn aleph30 weer terug naar de werkbank kan, een bult in het laag en een veel te hoge ingang gain nodig.

Barry bedankt voor de organisatie, Marieke voor de koeken, Loek nogmaals bedankt voor de heldere uitleg. zeker tot volgend jaar =D> =D>

Dan

Berichtdoor Dan » zo 08 feb 2015, 11:42

Ik heb heel veelmensen gezien en gesproken die ik (nog) niet kende. En het was bij de luisterset van de Ultrazoooms idd dat de mensen bij het barretje stonden te luisteren. Ik was op het moment van de foto net op die stoel gaan zitten, vandaar dat de zaal niet zo vol leek.
De set van Dalojan heb ik helaas moeten missen omdat ik later aankwam. Ik durfde gewoon niet om 7 uur te vertrekken ivm de ijzel voorspellingen en heb een heel stuk om moeten lijden omdat de A7 bij Leek was afgezet.
Thuisgekomen stond er ruim 460 kilometer op de dagteller :mrgreen:

Lekker kunnen ouwehoeren met veel forumleden. En Barry, bedankt voor de perfecte organisatie. Het was in mijn ogen zeer geslaagd allemaal!

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » zo 08 feb 2015, 11:44

Barry2001 schreef:
Leeuwarden schreef:Is de eigenaar van dddeze DDDac een forumlid? Zo ja, wat is hier gedaan?

Die zijn van Hans, geen forumlid. Wil je z'n e-mail adres hebben?

Dank Barry, nee dat hoeft niet. Was alleen nieuwsgierig wat hij heeft gedaan omdat daar bij de voedingen een hele zere plek in het ontwerp zit. Even kort: de DDDAC klinkt niet bijzonder. Als je die dikke weerstanden (10 watt?) kortsluit, komt de DDDAC tot leven.

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » zo 08 feb 2015, 11:48

Dan schreef:Thuisgekomen stond er ruim 460 kilometer op de dagteller

Ja, Hengelo ligt stiekum toch een eind weg.
Als je mijn en Hans zijn dagteller bij elkaar opteld zit ik ook aan zo'n afstand.
Maar als gezegd, de moeite waard.

Tubeamp

Berichtdoor Tubeamp » zo 08 feb 2015, 12:46

Hi Leeuwarden,

Is mijn DDDAC. Klopt wat je zegt. De 10 watt draadgewonden weerstanden gooien roet in het eten.
Ik heb eerst de zekering vervangen door een audiofiel exemplaar en dat was duidelijk beter. Sommige kortsluiten de zekering, maar dat vind ik een beetje link omdat ik nog wel eens aan het solderen ben in de schakeling.
Daarna R1 en R2 kortgesloten, toen vond ik het geluidsbeeld wel erg direkt, maar ook iets aan de harde kant. Vervolgens heb ik op positie R2 een Carbon weerstand geplaatst en dat gaf een goed resultaat.
Daarna R6 vervangen door Allen Bradley Carbon weerstand en dat gaf een grote verbetering. En je ziet daar veel Allen Bradleys parallel, maar dat heeft er mee te maken dat ik alleen nog maar 0,5 watt weerstanden had liggen en veel parallel moest zetten om de juiste lage ohmse waarde te verkrijgen.

Groet, Hans.
Laatst gewijzigd door Tubeamp op zo 08 feb 2015, 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.

sevenup

Berichtdoor sevenup » zo 08 feb 2015, 13:01

sander1238 schreef: wel de kleine meetworkshop van loek gevolgd waarvoor nog heel veel dank

Mijn LM1875 versterkertje hebben we ook aan de meetset gehangen. Toevallig zitten er 2 verschillende merken LM1875s op het versterkertje. Daar kwamen we achter toen bij volle belasting de ene clipte, terwijl de andere in de begrenzing liep en constant aan/uit schakelde. Duidelijk verschillend gedrag. Zal nog eens zelf proberen met 2 dezelfde chips erop :)

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » zo 08 feb 2015, 13:03

Hi Hans,

Duidelijk. Ik heb min of meer dezelfde ervaring. Heb je aan de dac zelf nog modificaties uitgevoerd?
Ik heb overigens mijn DDDac verkocht aan iemand met Bastanis speakers. Dat was duidelijk een betere match
dan in mijn set.

Groet,
Jan

Tubeamp

Berichtdoor Tubeamp » zo 08 feb 2015, 13:15

Leeuwarden schreef:Hi Hans,

Duidelijk. Ik heb min of meer dezelfde ervaring. Heb je aan de dac zelf nog modificaties uitgevoerd?
Ik heb overigens mijn DDDac verkocht aan iemand met Bastanis speakers. Dat was duidelijk een betere match
dan in mijn set.

Groet,
Jan

Hi Jan,
Verder (nog) geen modificaties. Maar ben binnenkort van plan:
- Tentlab shuntregs voor de 8V voeding
- 12 VDC buizen-voeding (met choke) ipv de standaard voeding

gr, Hans

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » zo 08 feb 2015, 13:19

Ben benieuwd, vond het zelf allemaal iets te ver gaan en ook financieel was het voor mij over het randje :-) Ben dus uiteindelijk gewoon mij mijn TP Buffalo III gebleven.

Terug naar “DIY Events door leden”