Inschrijving Luisterdag Breda 2018

Alles over niet-commerciele events (zoals de DDIY), van mee te nemen spullen tot carpoolen

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Thomox

Re: Inschrijving Luisterdag Breda 2018

Berichtdoor Thomox » vr 18 mei 2018, 8:43

Ik kan me goed indenken dat voor beide sets animo is. Ik persoonlijk zou graag de S1 willen beluisteren, gewoon het maximale eruit halen!

motoindo

Berichtdoor motoindo » vr 18 mei 2018, 11:32

jeroen_d schreef:Ondanks het feit dat wij zeer fervente dipoolpromotors zijn, moet ik bekennen dat de MFBsub zeer dicht de kwaliteiten van dipoollaag benadert, met als voordeel dat het kan in een kleiner formaat met behoud van snelheid en dynamiek.

Door het opnemen van de driver in de feedback lus van de eindtrap (=mfb) dwing je een driver om het aan de eindtrap aangeboden signaal zo strikt mogelijk te volgen. Het directe effect hiervan is dat de invloed van de behuizing geminimaliseerd wordt, iets wat met OB/dipool bereikt wordt door de laatste geheel weg te laten. Naast het minimaliseren van kast invloeden zorgt de feedback lus tevens voor een aanzienlijke reductie van harmonische vervormingen.

Het opnemen van de driver in de feedback lus van de eindtrap bereik je door de driver te voorzien van een versnellingsopnemer of accelerometer waarvan het elektrische signaal zoveel mogelijk gelijkvormig is aan de konus beweging. Het ontwerp van een dergelijke sensor is geen makkelijke opgave hetgeen ook blijkt aan het uitgebreide wetenschappelijk onderzoek wat op mfblabs op dit gebied verricht wordt door onder anderen Rob Munnig Schmidt van RMS-Acoustics en het brein achter onder andere de DMF sub van Grimm Audio.

De ontwikkeling van de StarBass versnellingsopnemer, waar ook de daudio sub op gebaseerd is, heeft inmiddels het zesde proto stadium bereikt waarbij ondersteuning geboden wordt voor toepassing in voicecoils tot maximaal 3 inch in doorsnee:

starbass.V.VI.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 18 mei 2018, 11:38

Een monopool wordt daarmee toch nog geen dipool of vv met daarbij behorend afstraalgedrag? :think: :relax:
Peter de Jong

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » vr 18 mei 2018, 18:36

Inderdaad, het blijft anders reageren op de luisterruimte. Maar het is echt verrassend hoe het een en ander gehoormatig uitpakt. MFB klinkt echt totaal anders dan wat je normaal uit een gesloten sub hoort. Normaal beleef je echt dat er druk in de ruimte wordt opgebouwd en dat als het toegevoegde signaal ophoudt, dat het dan nog een tijdje duurt voordat de energie weg is. Met MFB wordt bij ophouden van het bronsignaal middels tegenkoppeling actief energie de driver ingestuurd om deze te laten ophouden met bewegen. Het effect hiervan is overduidelijk.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » vr 18 mei 2018, 18:40

Thomox schreef:Ik kan me goed indenken dat voor beide sets animo is. Ik persoonlijk zou graag de S1 willen beluisteren, gewoon het maximale eruit halen!

Dat is een heel gesjouw. Bovendien wordt het al snel erg veel. Het moet niet zo zijn dat Daudio de grote zaal gaat domineren. Gerhard gaat ook een mooi systeem laten horen en er zullen nog anderen zijn.

@ Wowly: vorig jaar is mijn meetworkshop in het water gevallen. Ik denk dat het goed is dat ik een uur lang met de meetset van Rumoh aan de gang ga en de ins- en outs laat zien. Het leuke van de M1 set is dat ik tevens wat tips kan geven, laten zien, hoe je de dsp filters zo instelt dat optimale fase aansluiting tussen sub en monitors ontstaat.
Echter, dit moet niet ten koste gaan van het laten zien en horen van de zelfbouwsets. Daudio komt met een compleet product, geen zelfbouw. Wel denk ik dat met name het M1 systeem voor de slimme zelfbouwer prima op eigen manier in te vullen is. Het wordt namelijk aangestuurd via Hypex dsp en versterkermodules.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 18 mei 2018, 18:57

jeroen_d schreef:Inderdaad, het blijft anders reageren op de luisterruimte. Maar het is echt verrassend hoe het een en ander gehoormatig uitpakt. MFB klinkt echt totaal anders dan wat je normaal uit een gesloten sub hoort. Normaal beleef je echt dat er druk in de ruimte wordt opgebouwd en dat als het toegevoegde signaal ophoudt, dat het dan nog een tijdje duurt voordat de energie weg is. Met MFB wordt bij ophouden van het bronsignaal middels tegenkoppeling actief energie de driver ingestuurd om deze te laten ophouden met bewegen. Het effect hiervan is overduidelijk.

dat wil ik graag ervaren, mijn stem gaat duidelijk de MFB woofers
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 18 mei 2018, 19:44

Denk dat met name het formaat het ook voor veel huishoudens kan doen. Ben er ook benieuwd naar en kom zeker luisteren.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 18 mei 2018, 22:32

ja, misschien is dan een paar 15" wel genoeg ipv 18" :mrgreen:
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

hannesie

Berichtdoor hannesie » vr 18 mei 2018, 22:58

Ik heb beide al eens gehoord, ook in Alkmaar.
Maar mede door de technische grappen, die ik dan echt wel bijzonder vind, is mijn voorkeur wel de set met de mfb oplossing. Oude techniek die nu dan optimaal gebruikt kan worden. :kwijl:
Hans

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 19 mei 2018, 0:02

Hoe vaak hoor je niet de vraag om een compact setje met een groot geluid? Veel zba-ers hebben er geen probleem mee wat groters neer te zetten, ook veel willen het niet. Mogen het niet :mrgreen:
Denk echt dat een erg goed klinkend setje bij een groot publiek in de smaak zou kunnen vallen. En dan is mfb een goed oud gebruik, veel van jullie hebben de prima klinkende compacte speakers van Chris al wel gehoord op een luisterdag.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » za 19 mei 2018, 9:42

Barry2001 schreef:Hoe vaak hoor je niet de vraag om een compact setje met een groot geluid? Veel zba-ers hebben er geen probleem mee wat groters neer te zetten, ook veel willen het niet. Mogen het niet :mrgreen:
Denk echt dat een erg goed klinkend setje bij een groot publiek in de smaak zou kunnen vallen. En dan is mfb een goed oud gebruik, veel van jullie hebben de prima klinkende compacte speakers van Chris al wel gehoord op een luisterdag.

Ja. Mijn vrouw wil geen boxen van een 1 meterhoog in huis maar die pakjes melk met een boomboxje Vind het niet om aan te horen
Misschien is dit een uitkomst
shit draadje vergeten :oops:

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » za 19 mei 2018, 9:49

Je vrouw uitleggen dat jij ook in jullie huis woont?

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 19 mei 2018, 10:04

Of je eigen mancave bouwen.
Fusion Filterdesign

Thomox

Berichtdoor Thomox » za 19 mei 2018, 10:09

+1
+1

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 19 mei 2018, 11:22

Niet vergeten dat dit een audio ZELFBOUW dag/forum is van hobbyisten hè :lol: Allemaal leuk en aardig dat filosoferen over wat de vrouw wel en niet leuk vindt. Het moet wel behapbaar blijven, ook wat betreft materiaalkosten... :D
Peter de Jong

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 19 mei 2018, 11:55

hannesie schreef:Ik heb beide al eens gehoord, ook in Alkmaar.
Maar mede door de technische grappen, die ik dan echt wel bijzonder vind, is mijn voorkeur wel de set met de mfb oplossing. Oude techniek die nu dan optimaal gebruikt kan worden. :kwijl:

Daar speelden we met de sub nog zonder MFB.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 19 mei 2018, 11:59

Pjotr schreef:Niet vergeten dat dit een audio ZELFBOUW dag/forum is van hobbyisten hè :lol: Allemaal leuk en aardig dat filosoferen over wat de vrouw wel en niet leuk vindt. Het moet wel behapbaar blijven, ook wat betreft materiaalkosten... :D

Het is met een stel hypex fusion amps voor iedereen met voldoende kennis van zaken te realiseren, bv. met goedkopere drivers voor het midden. Voornaamste probleem is de prijs van dipoolhoog, er zijn geen andere echte dipooltweeters dan die van Mundorf te koop. Je zou het kunnen proberen met een set van Dayton Audio AMT3-4 met de achterkap verwijderd.

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » za 19 mei 2018, 13:00

Ben benieuwd hoe ze met MFB klinken. In Alkmaar had ik wat moeite met het laag.

hannesie

Berichtdoor hannesie » za 19 mei 2018, 15:06

Ik kan mij voorstellen dat met de MFB, en dan 120 Hz er 2 subs zijn om het lekker te kunnen draaien.
Goed te plaatsen in een hoekje. :sure: :mrgreen:

Heb dat toen ook gedaan met dat setje met de Blanda schalen, maar daar was het op; 285 Hz cross-over punt.
viewtopic.php?p=1514744#p1514744
Maar het zal zeker een ander effect geven als de keer in Alkmaar
Hans

motoindo

Berichtdoor motoindo » za 19 mei 2018, 15:35

MFB is trouwens ook ontdekt bij de buren van www.aktives-hoeren.de waar Cay-Uwe Kulzer met zijn op de StarBass V gebaseerde Sonus Natura Audire ook reeds fijne resultaten boekt.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 20 mei 2018, 20:42

jeroen_d schreef:.... er zijn geen andere echte dipooltweeters dan die van Mundorf te koop. Je zou het kunnen proberen met een set van Dayton Audio AMT3-4 met de achterkap verwijderd.

Bij Parts Express lijkt de Neo3 nog wel leverbaar
https://www.parts-express.com/bohlender ... k--264-762
Voor t geld een prima keuze

dre

Berichtdoor dre » zo 20 mei 2018, 20:47

Die zijn weer leverbaar. :wink:
потому что он может!

RobbinM

Berichtdoor RobbinM » di 22 mei 2018, 3:09

Als de planning het toe laat kom ik ook wel even een bakkie doen. Onder voorbehoud dus.

@motoindo: leuk van Cay-Uwe, da's nieuws!
'T is ook niet heel gek, wie het heeft gehoord is overtuigd. Bij mij komt het zeker in de subjes!
Huidige setup:
12x Peerless XXLS P835037 (0-63Hz)
SB-Acoustics Satori WO24P-4 (63-200Hz)
SB-Acoustics Satori MW16P-4 (200-800Hz)
Sennheiser/ Klein & Hummel 3" dome (800-2210Hz)
SB-Acoustics Satori TW29RNB (2.21-20kHz)

MFBass

Berichtdoor MFBass » di 22 mei 2018, 8:45

Ik kom ook!

Groet,
David

ps kom alleen kijken en luisteren, neem niets mee.
Laatst gewijzigd door MFBass op wo 06 jun 2018, 9:46, 1 keer totaal gewijzigd.

m_cruiser

Berichtdoor m_cruiser » di 22 mei 2018, 22:43

Mooi dat de datum herzet is, nu kan ik ook nog eens binnenfietsen.
Aanstaande zaterdag haal ik 7 gereviseerde MFB's op bij Thomas Baur – MFBfreaks.com :kwijl:
Dus zeker interesse in MFB en natuurlijk ook voor het andere mooie spul

Terug naar “DIY Events door leden”