discussietopic luisterdagen....

Alles over niet-commerciele events (zoals de DDIY), van mee te nemen spullen tot carpoolen

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Walt

Re: discussietopic luisterdagen....

Berichtdoor Walt » zo 31 mei 2015, 13:16

Die grote Breda zaal heeft de laatste edities van veranderingen ondergaan hoorde ik van anderen. Gisteren was het laag tamelijk drama, zeker in de ochtend. De meeste speakers gaven meer laag dan de bedoeling was.

@Wowly: er gaat bij mij geen een belletje rinkelen wie een akoestiek expert is. Het moet wel een forumlid zijn denk ik, anders ga je over serieuze kosten praten voor dit soort adviezen.

Groetjes Walter

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » zo 31 mei 2015, 13:18

ds23man schreef:Die grote ruimte in Alphen ga je echt niet krijgen met wat simpele maatregelen. De grote Zaal in Breda is niets mee aan de hand. Sterker nog, dat is de beste ruimte die we hebben op de luisterdagen.

Nou, die had gisteren nog wel wat narigheid, die overigens wel aangepakt is met een gordijn, een aantal gymnastiek oefenmatten, wat kledingrekken en twee vloerkleden.

Walt

Berichtdoor Walt » zo 31 mei 2015, 13:23

Ik vond ruimte 3 gisteren de beste ruimte, simpelweg gezegd stond deze vol met speelgoed en andere zooi wat een natuurlijke demping, absorptie en diffusie veroorzaakt. Wil je een goede akoestiek moet je dus zoveel mogelijk zooi in de ruimte neerzetten...

Wellicht kunnen we wat zooi verzinnen die elk lid in huis heeft en die kan worden meegenomen. Ik denk aan kussen, kleden etc. Lang niet iedereen heeft audio spullen om mee te nemen, maar op deze manier kan iedereen wel bijdragen aan betere luisteromstandigheden.

Groetjes Walter

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 31 mei 2015, 13:25

Zie dat gister de opstelling een kwart slag gedraaid is, zou daar het probleem zitten? Toch wel vreemd dat Harry en ik dit probleem vorig jaar niet hadden.
Fusion Filterdesign

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » zo 31 mei 2015, 13:43

ds23man schreef:Zie dat gister de opstelling een kwart slag gedraaid is, zou daar het probleem zitten? Toch wel vreemd dat Harry en ik dit probleem vorig jaar niet hadden.

Nee, de opstelling is tov vorig jaar niet gewijzigd. De opstelling was aan Harry's kant, zeg maar.

De voorzetwand met de vissenbeschildering was verdwenen en nu een harde stenen muur. Het was nu gewoon een harde kale ruimte van zo'n 9 bij 9m (schat ik).

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 31 mei 2015, 13:47

Dan heeft die wand blijkbaar als absorber gewerkt ( buigslappe voorzetwand).
Fusion Filterdesign

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 31 mei 2015, 13:48

Ik zit mij af te vragen hoe die "officielle" audio-clubs zoals bv de AVMN dat dan doen.
Hebben die een eigen (gehuurde) ruimte die enigszins geoptimaliseerd is ?

Eigenlijk hebben we een eigen clubhuis nodig. :mrgreen:
Liefst een beetje centraal in het land, met een hoogwaardige luisterruimte, een keukentje/bar voor de inwendige mens, werkplaatsje voor reparaties, voldoende parkeer gelegenheid.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 31 mei 2015, 13:49

En een frituurpan voor de bitterballen zeker?
Fusion Filterdesign

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 31 mei 2015, 13:51

Als jij dat graag wil, mij best. :mrgreen:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 31 mei 2015, 13:56

Fusion Filterdesign

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 31 mei 2015, 13:58

Lijnbronnen en dsp. En inderdaad, de voorzetwand was verdwenen helaas.

Systemen die het volledige spectrum neutraal weergeven hebben allemaal een probleem in die ruimte, dat is al jarenlang zo. Ook is het zo dat de akoestiek verandert met het jaar. Het jaar dat leobus zijn parsifal kloon demonstreerde was het beste jaar voor deze ruimte, toen was er net voldoende demping aanwezig.

De grote ruimte van Breda is al jarenlang bekend om het feit dat van die hele kleine systemen met weinig laag daar enorm lekker klinken. Denk aan de paper hatt van Tony Gee. Neutraal afgestemde systemen zonder dsp erop krijgen een enorme laag lift aan de onderkant van het stemmen bereik waardoor het net lijkt alsof er een flinke kastklank in de speaker zit. De Nescio van Henkjan had daar ook enorm veel last van.

Het systeem van papaleo kwam er bijzonder goed uit gisteren, heerlijk om naar te luisteren, ik vermoed deels doordat het laag met de TL verdeeld is over twee stralende oppervlakken en daarnaast omdat hij wat tam is afgesteld in het laag.

Als je zorgt dat je in een aantal ruimtes om de beurt speelt, dan kan iedereen aan zijn trekken komen zonder dat je dingen mist. Als je met elkaar wil kletsen dan kan dat in de bar of je loopt even naar buiten. Het is een kwestie van even afspreken met elkaar. Zoals het nu is, is het meer een zelfbouwbijeenkomst waar het van belang is om zoveel mogelijk lawaai te maken als iemand zijn set tracht te demonstreren.
Toch was het heel gezellig hoor gisteren, daar niet van. :)
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 31 mei 2015, 14:03

ray5150 schreef:Ik zit mij af te vragen hoe die "officielle" audio-clubs zoals bv de AVMN dat dan doen.
Hebben die een eigen (gehuurde) ruimte die enigszins geoptimaliseerd is ?

Eigenlijk hebben we een eigen clubhuis nodig. :mrgreen:
Liefst een beetje centraal in het land, met een hoogwaardige luisterruimte, een keukentje/bar voor de inwendige mens, werkplaatsje voor reparaties, voldoende parkeer gelegenheid.

De ruimte in Amersfoort is ook niet ideaal en heeft ook de nodige problemen in het laag.
Zeker grote installaties die van nature al diep doorgaan in het laag zijn daar in het nadeel.
Ik vermoed dat het dsp systeem waar Harry en ds23 mee spelen in Breda wat geholpen heeft

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 31 mei 2015, 14:03

Als je kijkt naar de ruimte die de AVMN benut gebruikt, dan is er destijds wel gezocht naar een ruimte die redelijk goed was, en met handenklappen e.d. geluisterd naar de nagalmtijd om wat te proberen, en een proefavond daar gehouden, en de leden gevraagd of zij het goed genoeg vonden op die avond.
Sommige avonden kan het zijn dat er een luidspreker blijkbaar net op de resonantie frequentie van de zaal zit, maar er is inmiddels al aardig wat verbeterd, o.a. hoge/lange gordijnen achter de luidsprekers, en er zijn wat kleden op de vloer te leggen voor de eerste reflectie op die harde vloer.
AVMN april 2015-12.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hans

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 31 mei 2015, 14:18

In Breda heb ik een controlemeting gedaan en wat mij opviel was dat er een dip rond 50Hz zat, die heb ik er extra ingedrukt. Verder niets. In Alphen heb het laag in zijn geheel een aantal db naar beneden getrokken. In Hengelo heb ik niet eens gemeten.

Natuurlijk hebben lijnbronnen wel het voordeel dat ze de vloer en plafond niet aanstralen.

Stonden die archiefkasten nog in de grote zaal? Werken ook goed als absorber!
Fusion Filterdesign

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 31 mei 2015, 14:33

Ik ga weer een walgelijk, smerig woord gebruiken, maar hebben ze destijds niet de equalizer uitgevonden om dit soort problemen te lijf te gaan ? :-&

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 31 mei 2015, 14:37

Een DLCP is in feite ook een equalizer (en nog veel meer), maar dan in het digitale domein. O:)

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 31 mei 2015, 14:48

Ik vond het gezellig gister. Wat minder projecten, en van mijn kant wat meer aandacht voor de wedstrijdspeakers die ik eindelijk eens kon beluisteren. Voor mezelf maar even getypt. Voor de dag van de beoordeling de tip aan mezelf om per nummer opmerkingen bij te houden. Het kan namelijk per nummer/CD verschillen wat opvallend is, altans... dat is mijn ervaring nu.

Walter’s Scan-Speak/Vifa 2-weg
Leuk, vrij compact maar niet overdreven klein voor een 5,25”. En mooie drivers, dat valt direct op. Beetje Sonus Faber achtige afwerking en het lijkt helemaal niets meer met een budget luidspreker te maken te hebben. Klankmatig was ik verrast. Het leek in het laag op een vrij goed huwelijk met de ruimte, die het gebied vanaf 100Hz wat liet gonzen en het diepere (sub)laag was op de luisterplaats niet hoorbaar aanwezig. Althans, niet in de balans zoals de speakers dit waarschijnlijk in een gewone kamer laten horen. De speakers gaven me het idee dat er een goede keten achter de speakers stond, het laag had zeker voor een kleine speaker veel lucht en controle, beetje zoals een PA systeem zonder veel sublaag buiten kan klinken. Dit was waarschijnlijk een combi van de speakers en de luisterplek, dichterbij werd het weer wat minder spectaculair, maar even goed speelde het systeem dapper en niet ongecontroleerd (waarmee ik wel rekening gehouden had op basis van specs/sims). Het hoog was fijn, een duidelijk voorbeeld van dat budget niet te maken heeft met slecht geluid. Het hoog klonk mooi en soft op een prettige manier. Wellicht dat een bypass condensator over de serieweerstand nog een tikje ‘lucht’ kan geven, het hoog was namelijk niet sprankelend. Een klein tikje meer glans zou de speaker kunnen hebben zo leek het, maar goed: onbekende ruimte, onbekende opnames etc. etc. dus moeilijker wat van te zeggen dan dat ik ze in een bekende omgeving zou beoordelen met eigen muziek.
Het middengebied was in balans, stemmen op zich prima maar het was soms niet zo groots. Misschien dat de kast knalhard maken nog iets kan opleveren, of iets met fase in het gehele overgangsgebied. Een kleine monitor komt soms ook weg met ‘voicing’ en ik denk dat deze speaker nu nog geen kleur bekent. Misschien ook maar beter ook, hij is verrassend fullrange. Het maakt gehakt van bijvoorbeeld kleine Chario monitoren die ik gehad heb hier met een lange slag 5,25” en Vifa D26 tweeter. Kortom, nu al heel goed mee te leven, eventuele verdere finetuning kan op smaak en met eigen muziek en een bekende ruimte gedaan worden. Ik heb eerlijk gezegd geen idee of er nog winst te behalen valt (ik kende de gestreamde muziek niet). Het nummer van de nieuwe CD van Dianna Krall zal ik wel blijven associëren met deze speakers, en het is een mooi nummer!

John P’s Klankplank
Leuk dat een luidspreker in dit concept stadium meegenomen is, het speelde nog maar net werd ons verteld. Het concept kastplank is heel leuk, er is echt over nagedacht om het even anders te doen. De kasten waren nog niet vrij van rammeltjes en door de open schroefgaatjes lekte lucht (apart, gezien het feit dat er ook een basreflexpoort in zit). Het laag bepalen was wat moeilijk in de ruimte maar waarschijnlijk was het laag nog wat ‘dun’ en zal er weinig (sub)laag uit komen. Aanvankelijk leken de impulsen verstoort, wellicht omdat de BB3.01 ook lekker stond uit te slaan, maar later was dat niet meer merkbaar dus het kan aan het nummer gelegen hebben.
Ik kreeg een deja vu qua geluidsbeleving, op The Watershow onlangs presenteerde Bart een Dipool met een peerless SLS12 en een TC9 3,5” breedbander. Net als die speakers gaven de kastplanken een relatief groot geluid, groter dan je zou vermoeden met zo’n kleine breedbander. De combi van een goede overgangsfrequentie, grote baffle en rustige en warme afstemming van de BB3.01 (niet iellig) zal hieraan bijgedragen hebben denk ik. Bij voor mij bekendere muziek viel op dat de bovenkant van de stemmen net even te veel geremd zijn, maar gezien de quick ’n dirty opzet van het filteren wordt hier vast nog aan gewerkt. Wanneer de luidsprekers door bijvoorbeeld een front(doek) onzichtbaar waren geweest zou ik niet geraden hebben dat er een F.A.S.T. speelde. Wellicht dat het systeem (evt met impedantiecorrecties) op een buizenversterker nog een tikje verder komt, het zou de kwaliteiten verder kunnen vergroten.

Pappaleo en z'n Mission Impossible made possible

Eindelijk face to face met deze speakers met favorietenrol. Niet makkelijk, al die hoge verwachtingen. Maar uiteraard ging ik er vanuit dat ze terecht waren. Ik hoorde ze op afstand spelen en liep het krachtige en droge geluid tegemoet. Het laag had een prima gedefinieerde kick, dat was ondanks de akoestiek prima hoorbaar. Het hogere deed het diepe TL laag achterblijven, maar dat gold eigenlijk voor alle speakers in die ruimte, in die opstelling. Genoeg over de akoestiek. Ik heb de luidsprekers na het avond eten nog even verder kunnen beluisteren met eigen muziek. De luidsprekers klinken groots en volwassen. De midband energie is merkbaar, er is veel muziek. Geen geknepen 2-wegje hier, dat is duidelijk. Ik begrijp wel dat opvalt dat het hoog onderwerp van een upgrade kan zijn. Het is een indrukwekkend presterende compacte 3-weg, dat gevoel deel ik helemaal met alle andere fans ;-)
Dat gezegd hebbende, nog wat dingetjes waar wellicht het optimum nog niet bereikt is. De overgang van mid naar hoog. Het was soms wat apart, denk je dat er iets meer van dit in moet, dan is het met een andere CD weer een ander gevoel. Bij “Fast car” van Tracy Chapman was alles redelijk zoals ik gewend ben, de gitaren zijn net helemaal een geheel (body en klank zijn aanwezig, heldere aanslag ook, maar het vormt niet 1 geheel in timing en klankkleur) en ook een shakertje leek wat ‘dik’ te klinken. Ik ga het thuis nog eens beluisteren, het viel me op. Bij het nummer “Assassin” van John Mayer (Battle Studies, wellicht ook leuk om baffle studies te gaan noemen) was de snare juist kort, snel maar ook warm. Niet scherp. De hoge baslijn werd ongecontroleerd, again: akoestiek krijgt de schuld.
Bij een klassiek stuk kwam de Cello mooi met karakter boven de rest van de instrumenten uit, dit mag best met een nadrukkelijk randje. Het geeft meer dramatiek en zeker ook wat spectaculairs. De intervallen van begeleidende bassende strijkers waren niet zo goed te volgen als bij een speaker met een grotere oppervlakte aan stralend laag (grotere of meer woofers) maar het plaatje klopte verder prima.
Wat zou dan nog een verbetering kunnen zijn? Van dichtbij viel op dat het mid-hoog bijna een soort stress produceert, op afstand valt dat mee maar van dichtbij lijkt het allemaal heel hard te gaan. En dat is uit ervaring ook zo, op een luisterdag zit je al snel op veel hogere volumes te draaien. Het klonk voor mij nog niet niet helder genoeg, helder op een manier van stress- en ‘spit’ vrij, helder zoals een middentoner helder kan klinken. Dus niet het gedeelte wat een tweeter aan helderheid toevoegt. Ik denk dus dat de middentoner nog een tikje meer mag geven voor vertrek en dat de tweeter wellicht wat meer ontlast zou mogen worden. Misschien dat het dan nog wat meer ‘smooth’ kan klinken en de tweeter niet meer opvalt als de zwakste schakel. Maar dit soort dingen zijn te benoemen omdat de rest al dik voor elkaar is. Dus… laten we de volgende keer er maar een LBVS naast zetten, dan kunnen we zien hoe deze 3-weg voordelen heeft t.o.v. een 2-weg met een mooie tweeter. De Mission-T van Rudy zou ook kunnen, maar die doet met de Hi-Vi tweeter m.i. ongeveer hetzelfde als de M.I., ook een volwassen klank maar niet de verfijning die we horen bij vifa of seas drivers. Wat ook leuk was, even een test CD en tussen de speakers in staan, 31 Hz, geen probleem! 28 Herz, ja, goed hoorbaar, 25 Hz… ja… de druk was er duidelijk. Weinig harmonische boventonen hoorbaar, dus knap werk van die 6,5” CP168 woofertjes.

Ik vond het leuk de speakers gehoord te hebben. Ben er van overtuigd dat mijn systeem het systeem van Walter en van Leo niet kon bij houden in het stadium waarin het zich bevindt. Wel ben ik benieuwd wat een 8” gesloten laag doet op een luisterdag. Maar dat gaan we vanzelf merken. In de eerste plaats het thuis naar tevredenheid krijgen, dat is het belangrijkste. Bedankt voor de inspiratie jongens!

Walt

Berichtdoor Walt » zo 31 mei 2015, 14:59

Hallo Wouter,

Bedankt voor de uitgebreide 'review'. Volgens mij heb je mijn speakertjes niet meer via de draaitafel gehoord, toen vond ik ze zelf wat beter klinken dan via de digitale bron.

Groetjes Walter

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » zo 31 mei 2015, 15:11

Luisterdagen dagen laten zo als ze nu zijn, iets minder druk vindt ik juist wel fijn.

De ruimtes op de verschillende locaties zijn altijd wel een probleem in meer of mindere mate, is geen rede om een locatie te laten vallen.
Er moet beter bekeken worden hoe de ruimte word geoptimaliseerd.

Meer luisterdagen hebben is van voordeel dat mocht je Alphen niet kunnen ga je na Breda of anders om.

Minder apparatuur waardoor zowel in de ochtend als de middag de zelfde sets spelen, er zijn mensen die alleen in de ochtend of middag er zijn, ook een punt om rekening mee te houden, neem beetsterzwaag als een set in de ochtend is geweest en je komt pas in de middag dan hoor je die set niet niet meer.

Wie zowel in de ochtend als in de middag aanwezig zijn kunnen in de ochtend in de ene kamer alle sets horen en in de middag in een andere ruimte de andere sets.

Ook kan je dan een besloten luistersessie houden van een uur waarna de zelfde set weer vrij is voor diegenen die meer vrij willen luisteren, ook zo komen beide groepen luisteraars beter aan hun trekken.

Speelt ook mee dat ik leuke muziek hoorde op de speakers van Leo, was de muziek na mijn smaak ruk en met een druk luisterschema zou ik ze nog niet gehoord hebben, ik ga echt niet luisteren als de muziek mij niet aanstaat.

Daar komt bij dat ieder het liefst een luisterdag zou willen op de manier die hij het prettigst vindt, dat is een illusie.

Het kan wel maar dan moet men kleinschalig met een select groepje een luistermeeting thuis organiseren.
FOCAL

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 31 mei 2015, 15:36

ray5150 schreef:Een DLCP is in feite ook een equalizer (en nog veel meer), maar dan in het digitale domein. O:)

Klopt, alleen voegen analoge eq's een hoop problemen toe qua vervorming, fase en klank. Digitale hebben daar geen last van, vandaar dat je in de proaudio allerlei plug ins ziet voor digitale mengtafels en DAW's die de tekortkomingen simuleren om de oude vertrouwde sound te krijgen. Heb in mijn loopbaan met heel veel merken gewerkt qua analoge graphic eq en ze klinken allemaal anders. Zelfs binnen merken zelf, bijv Yamaha de stereo 31bands is ok maar de mono 31bands was echt ruk. In de studiowereld werd vaak de eq van de monitoren er maar uitgehaald omdat het dan toch vaak beter klonk.
Fusion Filterdesign

mikekiwi

Berichtdoor mikekiwi » zo 31 mei 2015, 19:01

Prima discussie zo. Over Alphen: er is gesproken om de Alphen-luisterdag naar bijv. september te verplaatsen. Is dat een idee? Of komen we dan elders in de knel.

Uiteraard ben ik al aan het overpeinzen of er wellicht andere ruimtes in deze omgeving zijn met de nodige faciliteiten en waar we tegen een vergelijkbaar tarief gebruik van kunnen maken...

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 31 mei 2015, 19:32

In oktober hebben we Beetsterzwaag.
Fusion Filterdesign

dre

Berichtdoor dre » zo 31 mei 2015, 19:34

Da's te ver weg. :mrgreen:
потому что он может!

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » zo 31 mei 2015, 19:38

dre schreef:Da's te ver weg. :mrgreen:

Voor wie?

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 31 mei 2015, 19:43

mikekiwi schreef:Prima discussie zo. Over Alphen: er is gesproken om de Alphen-luisterdag naar bijv. september te verplaatsen. Is dat een idee? Of komen we dan elders in de knel.

Uiteraard ben ik al aan het overpeinzen of er wellicht andere ruimtes in deze omgeving zijn met de nodige faciliteiten en waar we tegen een vergelijkbaar tarief gebruik van kunnen maken...

September, waarom niet ? mischien heb ik tegen die tijd wel weer iets klaar. :mrgreen:

Je kunt er vanuit gaan dat het vrijwel onmogelijk is een ruimte te vinden die, en betaalbaar is, en acoustisch perfect...

Terug naar “DIY Events door leden”