Hypex Fusion Plate amps

Commerciële mededelingen van onze sponsoren.

Moderator: Beheerdersteam

Shadow

Re: Hypex Fusion Plate amps

Berichtdoor Shadow » za 17 feb 2018, 8:57

Ze zijn om actieve luidsprekers mee te maken, niet om in een doosje te bouwen en als vast opgestelde versterker te gebruiken toch? :lol:

toetertje

Berichtdoor toetertje » za 17 feb 2018, 9:08

De as2.100 schijn je wel gewoon stereo te kunnen gebruiken. De psc2.400 weer niet.
Hoe het met de fusions zit weet ik niet. Mocht ik over stappen naar de fusion, komen
ze bij mij waarschijnlijk ook in een aparte kast.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 17 feb 2018, 9:26

Shadow schreef:Ze zijn om actieve luidsprekers mee te maken, niet om in een doosje te bouwen en als vast opgestelde versterker te gebruiken toch? :lol:

Je kunt ook gewoon de NC....MP module van de plaat af roppen en in een kastje bouwen. Heb je een mooie Ncore amp. :mrgreen:
Fusion Filterdesign

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 17 feb 2018, 9:27

toetertje schreef:De as2.100 schijn je wel gewoon stereo te kunnen gebruiken. De psc2.400 weer niet.
Hoe het met de fusions zit weet ik niet. Mocht ik over stappen naar de fusion, komen
ze bij mij waarschijnlijk ook in een aparte kast.

Ze kunnen inderdaad niet in stereo draaien.
Fusion Filterdesign

Shutdown98

Berichtdoor Shutdown98 » za 17 feb 2018, 10:14

ds23man schreef:
Shadow schreef:Ze zijn om actieve luidsprekers mee te maken, niet om in een doosje te bouwen en als vast opgestelde versterker te gebruiken toch? :lol:

Je kunt ook gewoon de NC....MP module van de plaat af roppen en in een kastje bouwen. Heb je een mooie Ncore amp. :mrgreen:

Dat is wel een aardige optie...
Heb jij een idee in hoeverre dat haalbaar is?
De amps hoeven er niet af geropt worden, maar is de dsp/dac etc makkelijk over te slaan?
xlr input > ncore amps > speakers
RPI + Allo DigiOne > Hypex Fusion FA253 > leenspeakers (bouwend aan de OBL-15 variant met een Viawave GRT-145 tweeter)

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 17 feb 2018, 10:17

Dat is mogelijk.
Fusion Filterdesign

FritsK

Berichtdoor FritsK » za 17 feb 2018, 11:34

Nee, klopt. Maar toch ga ik dat doen omdat m'n speakers nu nog even geen ruimte hebben achterop voor de plates. En misschien blijft het ook wel zo. Wil juist af van m'n zelfbouwversterkers. Te weinig verstand van en te veel problemen mee (gehad). In stereo was ik gegaan voor een 122 voor de tweeters en een 252 voor de woofers. Nu dan maar 2x 122. :sure:
Niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver

dwijtsma

Berichtdoor dwijtsma » za 17 feb 2018, 11:39

Heb 2 subwoofers en dacht eraan om de 502 in 1 te bouwen en dan door te lussen, maar dat kan dus niet als je in stereo wilt?
Audio set:
PI streamer - NAD 165BEE - 2xUCD180HG - Avalon Avatar - Hypex FA501 - CSS SDX15 closed sub

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 17 feb 2018, 11:52

dwijtsma schreef:Heb 2 subwoofers en dacht eraan om de 502 in 1 te bouwen en dan door te lussen, maar dat kan dus niet als je in stereo wilt?

Nee
Fusion Filterdesign

Dr barry

Berichtdoor Dr barry » zo 18 feb 2018, 14:21

Deze nieuwe Hypex plate amps hebben mij, als 49 jarige speakerbouwer, verleid om toch weer een poging te gaan wagen. Ik heb nog een mooi set scan speak speakers liggen en ga voor de 253, een drie weg systeem dus.
Omdat ik nooit goed was in passieve scheidings filters ontwerpen, lijkt het mij leuk om het eens actief te proberen.
Ik ben benieuwd naar de eerste luistertesten van deze plate amps. Ik wil graag ervaringen uitwisselen met andere bouwers, zodat we elkaar kunnen helpen met deze nieuwe amps. Ik verheug me er nu al op en ben al allerlei ontwerpjes aan het maken, hmmm gesloten of bas reflex....
Groet, Barry

Shutdown98

Berichtdoor Shutdown98 » zo 18 feb 2018, 14:55

Dr barry schreef:Deze nieuwe Hypex plate amps hebben mij, als 49 jarige speakerbouwer, verleid om toch weer een poging te gaan wagen. Ik heb nog een mooi set scan speak speakers liggen en ga voor de 253, een drie weg systeem dus.
Omdat ik nooit goed was in passieve scheidings filters ontwerpen, lijkt het mij leuk om het eens actief te proberen.
Ik ben benieuwd naar de eerste luistertesten van deze plate amps. Ik wil graag ervaringen uitwisselen met andere bouwers, zodat we elkaar kunnen helpen met deze nieuwe amps. Ik verheug me er nu al op en ben al allerlei ontwerpjes aan het maken, hmmm gesloten of bas reflex....
Groet, Barry

Daar herken ik me wel in...
ben even oud ;-)
Ik ga ook voor de 253, eerste stap is om de huidige speakers actief te maken...
als de amps goed genoeg zijn komen er nieuwe speakers :rock:
RPI + Allo DigiOne > Hypex Fusion FA253 > leenspeakers (bouwend aan de OBL-15 variant met een Viawave GRT-145 tweeter)

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » zo 18 feb 2018, 14:55

Je kan bij gebruik van de Hypex software sneller aanpassingen doen dan bij een passief filter maar voor de rest heb ik nooit begrepen wat er eenvoudiger is aan het ontwerpen van een goed aktief filter ten opzichte van een goed passief filter...
"Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het kan!" ***Pippi Langkous***

dre

Berichtdoor dre » zo 18 feb 2018, 14:57

Welkom Barry

Over de kwaliteit hoef je je geen zorgen te maken,die is gewoon heel hoog.
En zoals het er uit ziet komen er straks genoeg vragen ben ik bang voor.(van mij bijvoorbeeld. :mrgreen: )

Welke units ga je gebruiken?
потому что он может!

Walt

Berichtdoor Walt » zo 18 feb 2018, 14:58

Hallo Leeuwarden,

Je hebt geen last van de frequentie afhankelijke weerstand van de units, plus de filter hellingen zijn steiler, dus je kan de units breder uitnutten.

Gr. Walter

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » zo 18 feb 2018, 15:02

Walt schreef:Hallo Leeuwarden,

Je hebt geen last van de frequentie afhankelijke weerstand van de units, plus de filter hellingen zijn steiler, dus je kan de units breder uitnutten.

Gr. Walter

Als je verstand van filteren hebt, dan kan dat. Maar je moet eerst wel kaas hebben gegeten van filteren...
"Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het kan!" ***Pippi Langkous***

Walt

Berichtdoor Walt » zo 18 feb 2018, 15:08

Aktief kun je meestal ook de fase/delay makkelijk instellen, dan heb je echt snel een bruikbaar resultaat.

Groetjes Walter

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » zo 18 feb 2018, 16:41

Dr barry schreef:Omdat ik nooit goed was in passieve scheidings filters ontwerpen, lijkt het mij leuk om het eens actief te proberen.

Hou er dan wel rekening mee dat beiden dezelfde basiskennis vereisen. Dat is iets wat DSP niet wegneemt, en dat is vast ook waar Leeuwarden op doelt.

Wel biedt DSP natuurlijk het voordeel dat je sneller de benodigde vaardigheid kan opdoen, omdat een bedacht filter in een mum van tijd is samengesteld en uitgeprobeerd. Als dat je reden is om het met DSP te proberen, is dat een goed argument.

Dr barry

Berichtdoor Dr barry » ma 19 feb 2018, 12:04

Basiskennis heb ik natuurlijk wel, maar een goed scheidingsfilter ontwerpen is toch echt niet voor iedereen weggelegd. Daarom bouwde ik liefst bewezen ontwerpen. Zoals mijn eerste KEF tweeweg met de B110 en T27. Nog steeds een heerlijke relaxte luidspreker.

Ik heb de volgende speakers in huis: 2x Scan Speak 18W8531G Revelator woofers, 2x 6600 AirCirc tweeters en 2 scan speak 26W/8861T00 10 INCH LOW LOSS LINEAR SUSPENSION HARD PAPER CONE. Die laatste komen uit een subwoofer die ik zelf gebouwd heb met een Hypex 400 watt Plate amp. Mega diepe bass geeft dat trouwens. Hele huis kon trillen met een film. Met muziek hield ik niet van een subwoofer erbij trouwens.

Nu wil ik met deze prima speakers dus een flink 3 weg systeem bouwen, maar ik twijfel nog tussen gesloten kast of basreflex. De speakers komen wel in een hoek van de (grote) woonkamer te staan, dus bass reflex is misschien teveel van het goede. En gesloten kasten klinken soms ook wel lekker smeuïg en strak qua bass, hoewel ze dan minder diep gaan. Mocht bass reflex toch beter zijn, dan liefst 2 poorten aan de voorzijde ivm ontwerp.

Ik moet kast inhoud nog wel bepalen natuurlijk, en de bass reflex poorten die er evt bij passen. Het worden hele simpele old scool kasten, beetje a la harbeth. Lekker zwaar met dik MDF en interne versteviging.

Ik koop ook een meetmicrofoon zodat ik zelf wat metingen kan doen, is dat een goed idee? Met software en een laptop kan veel tegenwoordig toch? Helaas gebruik ik apple, en hypex windows geloof ik ;-(

plate amps in April te bestellen, en zeer hoge kwaliteit kreeg ik net door van Hypex!

Enige twijfel heb ik wegens ontbreken luistertests over kwaliteit DAC, hoge tonen klasse D, mogelijke fase problemen en soundstage. Maar echt super kritisch ben ik nu ook weer niet, het moet gewoon lekker smooth klinken straks.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 19 feb 2018, 12:08

Voor de Fusion's heb je de software van Hypex nodig waar een meetsysteem in zit. Werkt alleen met een USB geluidskaart/mic preamp. Maak niet de fout om een usb microfoon te kopen, werkt niet en inderdaad heb je Windows nodig.
Fusion Filterdesign

Shutdown98

Berichtdoor Shutdown98 » ma 19 feb 2018, 12:14

Je zou eens op de site van Troels Gravesen kunnen kijken naar ontwerpen met die units. die zijn er wel.
Kan je daar wellicht de scheiding frequenties afkijken.
Meetmicrofoon is volgens mij een vereiste. Hoe wil je anders corrigeren?
Ook de invloeden van de luister ruimte kan je anders niet bijstellen.
Ik heb de vraag aan Hypex gesteld wat zij aanbevelen als meet microfoon. Zoek ik zo even op...

Shutdown98

Berichtdoor Shutdown98 » ma 19 feb 2018, 12:16

Volgens Hypex:
Dit zouden wat ons betreft aanbevelingen kunnen zijn:

- Dayton EMM-6

- Focusrite Scarlett Solo

- Room EW Wizard (of HFD)

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 19 feb 2018, 12:40

Hypex HFD heb je altijd nodig om de dsp te programmeren. Verder zit daar een goed werkend meetsysteem en simulator in.

USB kaart kan elk willekeurig merk zijn.
Fusion Filterdesign

dwijtsma

Berichtdoor dwijtsma » ma 19 feb 2018, 15:04

Als je al een USB meetmicrofoon hebt kun je in REW meten en dan de data in de Hypex software stoppen?
Audio set:
PI streamer - NAD 165BEE - 2xUCD180HG - Avalon Avatar - Hypex FA501 - CSS SDX15 closed sub

Dr barry

Berichtdoor Dr barry » ma 19 feb 2018, 15:11

Bedankt voor deze antwoorden mensen! Het is een leuke klus alleen moet ik een oude windows computer aanschaffen kennelijk hahaha. Dat is ook weer even geleden dat ik met windows aan de slag was, 15 jaar geleden overgestapt op apple. Maar goed, een hobby kost altijd tijd, geld en moeite, daarom is het ook zo leuk. Als het niet lukt zoek ik gewoon iemand die me kan helpen bij het inregelen van de actieve speakers. Scheidingfrequenties van Troels Gravesen had ik ontdekt, leuke site is dat met veel scan speak! Ik hou jullie op de hoogte als ik ermee ga beginnen. :proost:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 19 feb 2018, 15:47

dwijtsma schreef:Als je al een USB meetmicrofoon hebt kun je in REW meten en dan de data in de Hypex software stoppen?

Dan ben je de fase en offset kwijt, gaat niet werken. Ik snap niet waarom mensen nou altijd iets anders willen gebruiken terwijl er veel tijd en aandacht (oa door mij) is besteed aan de meetfunctie in HFD.
Fusion Filterdesign

Terug naar “Persberichten”